Hybride warmtepomp aanschaffen?

  • 16 April 2019
  • 20 reacties
  • 10526 Bekeken

Reputatie 2
  • Actieve deelnemer
  • 5 reacties

Ik wil deze ervaring delen, omdat ik denk dat er meer mensen zijn, die dubben of ze al dan niet een hybride warmtepomp zullen aanschaffen. Dat dubben heb ik nl. ook gedaan, maar toch de stap genomen en daar ben ik zeer tevreden over.

Ruim een 1 jaar geleden heb ik een hybride luchtwarmtepomp aangeschaft: Elga (van Techneco). Met subsidie eraf, betaalde ik hiervoor ongeveer €2400.
De resultaten na 1 jaar zijn verrassend goed. Ik bespaarde 1030 kub stookgas uit. De cv-ketel verbruikte maar 160 kub gas. De pomp was wel gulzig: hij verbruikte 2450 kwu. Daarmee kom de COP op ongeveer 3,7. Per saldo leverde me dat dik €250 op. Tapwater en badwater worden door de cv-ketel geregeld. Dat vergt een kleine 200 kub gas per jaar.

Zoals gezegd was het resultaat veel beter dan ik had verwacht. Natuurlijk heeft dat ook te maken met de vrij zachte winter, maar vooral met de wijze waarop de pomp is ingezet.
Één van de standaard instellingen is dat de pomp onder de +4 graden afslaat en boven de +6 graden weer begint. Als je op de hoogte bent van de temperatuur ontwikkeling in de koudste 6 maanden, dan weet je dat Elga er dan heel weinig aan te pas komt. Ik heb daarom de warmtepomp ingesteld op ‘continue’ en ook op aan/uit. De Elga draait dus nooit samen met de cv-ketel waardoor er geen flowproblemen ontstaan. De Elga doet het net zo lang door tot de ingestelde temperatuur (dag en nacht op 21 graden!) niet meer kan halen, waarna de CV-ketel het overneemt. Ik heb hem zo ingesteld dat de Elga het 2 uur toch nog blijft proberen om de 21 graden vast te houden.
Als je echt gas wil besparen is het niet handig om de thermostaat ’s-nachts lager te zetten. De Elga moet dan in de koude ochtend enkele graden overbruggen en dat kan de Elga niet aan.
Samengevat: ik hou het allemaal eenvoudig en zet de Elga maximaal in. De Elga draait bij droge lucht wel tot -4 graden bij vochtige lucht en mist geeft hij het al moeilijk bij 0 graden (de verdamper wordt dan veel ontdooit).

Hoe ziet mijn woning eruit?
De inhoud van mijn hoekbungalow uit 2005 is ongeveer 530 m3 en de woonkamer/keuken alleen al zo’n 300 m3. De woning is goed (maar zeker niet top) geïsoleerd en heeft wel een warmteterugwinsysteem (WTW). Ik heb geen vloerverwarming en gewone radiatoren. Alleen in de woonkamer/keuken en badkamer en Wc staan de radiatoren aan. In alle andere ruimte blijft het door het WTW-systeem toch minimaal 18 graden.
Wat mij is opgevallen dat installateurs geen of weinig verstand hebben (of hadden?) van de techniek, laat staan dat ze een op maat gesneden advies konden geven.

Voor de volledigheid: ik heb wat zonnepanelen erbij laten plaatsen zodat ik nu ruim 5000WP op dak heb liggen wat ongeveer genoeg is om de totale vraag om elektriciteit te voorzien.


20 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Interessant dat de lucht water warmtepomp gelukt is met gewone radiatoren. Misschien dat u een hoger rendement (en dus ook opbrengst) krijgt als u radiatorventilatoren zoals SpeedComfort of ClimateBooster aanschaft. (Wat deze 'veredelde' oude computerventilatortjes aan een beetje stroom verbruiken is uiteindelijk altijd warmte). Door de lagere cv-temperatuur hoeft de warmtepomp dan een kleiner warmte verschil te overbruggen.
Reputatie 2
Driepinter bedankt voor reactie.
Ik heb daar inderdaad wel aan gedacht maar niet gedaan. Redenen: vrij duur, maakt toch wat geluid en gedoe met kabels. Bovendien heb ik een ventilatiesysteem (WTW) dat warme lucht de kamer in blaast en dat zorgt ook voor voldoende circulatie, ja toch!?
Reputatie 7
Badge +1
@Koos De ventilatoren op/onder convectoren/radiatoren hebben een andere functie als de WTW, ze verhogen specifiek de warmteafgifte van de radiatoren (of convectoren) bij lage aanvoertemperaturen. Het geluid kan storend zijn maar desnoods kan men het maximale toerental (tijdelijk) reduceren.
Bij mij in de woonkamer tijdens tv-kijken valt het geluid van de 15 ventilatoren op de 2,8 m JAGA in het niets.
Over prijzen van kant- en klare systemen kan ik niets zeggen, mijn boosters zijn namelijk zelf gebouwd. YMMV
Reputatie 7
Badge +3
Over prijzen van kant- en klare systemen kan ik niets zeggen, mijn boosters zijn namelijk zelf gebouwd. YMMV

https://www.speedcomfort.nl/webwinkel/speedcomfort-basic/

(wat mij op deze site -wederom- opvalt is dat ook hier niets vermeldt wordt over een hoger rendement van de hr-ketel als er met een lagere cv temperatuur gewerkt kan worden)

https://community.eigenhuis.nl/besparen-13/vrijwel-alle-hr-ketels-condenserende-ketels-staan-verkeerd-afgesteld-cv-temperatuur-91
Reputatie 2
Bedankt Darkfiber en Driepinter.
Heb weer wat geleerd van jullie opmerkingen.

Ik gebruikte afgelopen jaar maar 150 kub gas met CV-ketel. Dus al wat ik nog meer investeer in o.a. ventilatoren heeft weinig nut en geeft een hoop gedoe, waar niet iedereen in huis blij mee is.
Heb nog wel een vraagje:
Wat vergt meer energie:
Water opwarmen van 25 naar 35 graden of 40 naar 50 graden?
Ik stelde me deze vraag om te besluiten om de temperatuur instelling al dan niet dag en nacht op 21 graden te programmeren. Kon/kan antwoord niet vinden.
Reputatie 7
Badge +3
Bedankt Darkfiber en Driepinter.
Heb weer wat geleerd van jullie opmerkingen.
Water opwarmen van 25 naar 35 graden of 40 naar 50 graden?
Ik stelde me deze vraag om te besluiten om de temperatuur instelling al dan niet dag en nacht op 21 graden te programmeren. Kon/kan antwoord niet vinden.

Bij 40 naar 50 graden wordt de temperatuur die uw warmtepomp moet overbruggen groter. Dat gaat flink ten koste van de COP (rendement). Als u het kWh verbruik (of MJ productie als u dat van uw warmtepomp kunt aflezen) over enkele dagen met ongeveer de zelfde buitentemperatuur kunt vergelijken zult u volgens mij het verschil zo zien. Daar tegenover staat dat bij een hogere nachttemperatuur in uw woning, ondanks een goede isolatie, er meer warmteverlies is. Daarnaast ondervind ik van mijn warme radiatoren (cv temperatuur staat op 55 graden - ik heb slechts een hr-ketel) al tijdens het opwarmen van mijn huiskamer dat door de stralingswarmte van de radiatoren (nog zonder radiatorventilatoren) de behaaglijkheidstemperatuur zo'n 2 graden hoger is. (De radiatorventilatoren zullen derhalve dan ook alleen komen onder de radiatoren waar ik niet zit). Daarnaast ben ik 's morgens een stuk minder kouwelijk dan 's avonds en kan bij mij de verwarming 's morgens ook een graadje lager. Gezien de goede isolatie verwarm ik derhalve soms alleen 's avonds.
Reputatie 1

Ja Koos Mijn ervaring is dat ook: weinig kennis in de branche. Ook ik koos de Elga. Die aanvankelijk onder 4 graden matig presteerde. Na klacht en 2 bezoekjes van monteur: ik moest een buffervat 50L laten plaatsen. Dat hielp dus niets. De Elga ontdooide zichzelf niet goed en kwam helemaal vol ijs te zitten. Na weer zeuren kwam Techneco zelf kijken. Toen bleek er te weinig koelmiddel in te zitten. Dat moet door de installateur dan bijgevuld worden (dat doet Techneco niet). De monteur tijdens het bijvullen: ja dat komt vaker voor dat ze vanaf Techneco al met te weinig koelmiddel geleverd worden.…

Tja dat check je dan bij installatie natuurlijk niet hè. Anderhalf jaar matige werking, jammer van een overigens prima apparaat. Werkt nu goed. Wel lastig om de pomp van CV en Elga zo te regelen dat ze samen kunnen werken. De Elga verdiende zichzelf daarna in  2 jaar terug :blush: .

Ik ben ook in het bezit van wel Elga en heb dezelfde ervaring met de standaard instelling (4 graden). Hier heb je in combinatie met de hysteresis eigenlijk niets aan omdat de cv het vrijwel altijd overneemt. Ik heb de temperatuurinstelling verlaagd naar -7. In de praktijk gaat de Elga nu door tot -1 voordat de ketel gaat helpen. Dat gaat prima, al heb ik wel de keteltemperatuur verlaagd naar 49 graden. De retour komt zo niet boven de maximale Elga temperatuur van 45 graden. Ik bespaar zo’n 1200 kuub ten kosten van ongeveer 2500 kWh. Al met al ongeveer €250 per jaar. Heb overigens deels vloerverwarming en heb 2 lage temperatuur radiatoren geïnstalleerd.

Ik heb ook een hybride warmtepomp in een jaren 70 huis in het buitengebied (niet optimaal geïsoleerd en gewone radiatoren). Om extra gas te besparen heb ik gekozen om de warm water voorziening via een 120-ltr elektrische boiler te laten lopen. De elektra voor de warmtepomp en de boiler komt van zonnepanelen. Het gasverbruik is gezakt van ruim 2000 m3 naar ca 400 m3 per jaar. Ik ben er tevreden mee.

Om in het buitengebied naar nul op de gasmeter te geraken in een bestaande woning, is een erg dure hobby….

Reputatie 3

Ik heb ook een hybride warmtepomp in een jaren 70 huis in het buitengebied (niet optimaal geïsoleerd en gewone radiatoren). Om extra gas te besparen heb ik gekozen om de warm water voorziening via een 120-ltr elektrische boiler te laten lopen. De elektra voor de warmtepomp en de boiler komt van zonnepanelen. Het gasverbruik is gezakt van ruim 2000 m3 naar ca 400 m3 per jaar. Ik ben er tevreden mee.

Om in het buitengebied naar nul op de gasmeter te geraken in een bestaande woning, is een erg dure hobby….

Warmtepomp met een gewone elektrische boiler? Vreemde en energie slurpende combinatie met deze boiler met een COP van 1. Waarom niet een indirect gestookte boiler via de warmtepomp of beter nog een warmtepomp boiler ( COP van 4 ) met subsidie gekocht?

Reputatie 7
Badge +1

@JanvanD  “Waarom niet een indirect gestookte boiler via de warmtepomp of beter nog een warmtepomp boiler ( COP van 4 ) met subsidie gekocht?”

Aanvulling: Dit jaar is de subsidie voor warmtepompboilers helaas sterk gereduceerd, van €1250 naar € 500, natuurlijk is een wpb nog steeds rendabel, alleen duurt het wat langer. Maar een COP van 4 haal je waarschijnlijk nooit. Belangrijkste reden: sww moet je hoger verwarmen dan cv-water, meestal heb je om de zoveel dagen een legionella-run van minimaal 60°C nodig. Je mag blij zijn als je een sCOP van 2,7 - 3 bereikt.

Zie de lijst met praktijkgetallen van Tomexergie (DHW = domestic hot water) - Het zijn weliswaar L/W-warmtepompen, maar een warmtepompboiler is bij gebruik van buitenlucht slechter in COP en als je ventilatielucht gebruikt moet je de toestromende buitenlucht in het huis ook weer opwarmen.

YMMV

Ik wist niet dat dit een forum is voor ingewijden in vaktechnische afkortingen. Sorry.

Reputatie 2


Één van de standaard instellingen is dat de pomp onder de +4 graden afslaat en boven de +6 graden weer begint. Als je op de hoogte bent van de temperatuur ontwikkeling in de koudste 6 maanden, dan weet je dat Elga er dan heel weinig aan te pas komt. Ik heb daarom de warmtepomp ingesteld op ‘continue’ en ook op aan/uit. De Elga draait dus nooit samen met de cv-ketel waardoor er geen flowproblemen ontstaan. De Elga doet het net zo lang door tot de ingestelde temperatuur (dag en nacht op 21 graden!) niet meer kan halen, waarna de CV-ketel het overneemt. Ik heb hem zo ingesteld dat de Elga het 2 uur toch nog blijft proberen om de 21 graden vast te houden.
Als je echt gas wil besparen is het niet handig om de thermostaat ’s-nachts lager te zetten. De Elga moet dan in de koude ochtend enkele graden overbruggen en dat kan de Elga niet aan.
Samengevat: ik hou het allemaal eenvoudig en zet de Elga maximaal in. De Elga draait bij droge lucht wel tot -4 graden bij vochtige lucht en mist geeft hij het al moeilijk bij 0 graden (de verdamper wordt dan veel ontdooit).
 

Hallo Koos,

Zou je kunnen aangeven hoe je de instellingen op de Elga hebt aangepast ? Ik ben niet zo’n techneut. Wel heb ik de standaardtemperatuur op 0 graden kunnen zettemn, maar de resr zegt me niets. Dank alvast.

Hoi JantjeBas,

 

Goede vraag! Het heeft ook even geduurd voor ik er achter was. Er was bij mijn aanschaf in 2017 nauwelijks info beschikbaar. De installateur wilde het tijdens de installatie bepaalde instellingen wel aanpassen maar dat kostte dan €125! Van de gekke! Ben er zelf achter moeten komen.

In de nieuwe installateurshandleiding (zie:  https://techneco.nl/wp-content/uploads/2019/07/Installateurshandleiding-Elga-hybride_warmtepomp-Techneco-V16.4.pdf) staat het vrij duidelijk vermeld hoe je zaken moet aanpassen.

In de warmtepomp (binnenunit) heb ik een paar dipswithes omgezet (zie instructie 7.3):

B8:    De wp staat dan op continue. Deze houdt vanzelf op als hij het niet meer aankan. Je kun ook andere waarden in stellen via parameter P62 (zie hierna).

A5:    Als de wp niet nodig is omdat het huis op temperatuur blijft (zomer b.v.), bespaart deze actie ongeveer 50Kwu per jaar zonder verdere nadelen!

 

Via de thermostaat kun je instellingen regelen (zie instructie 7.2):

P62:    Kun je de standaardinstellingen 4/6 graden aanpassen. Dit is niet nodig als je dipswitch B8 hebt ingeschakeld.

P84:   Als de wp het niet meer aankan schakelt deze na 0,5 uur te cv-ketel in. Dat kun je verlengen naar 2 uur.  

Hoe je zowel de wp/thermostaat  als cv-ketel instelt is mede afhankelijk van je woning en van je eigen wensen. Ik zou in ieder geval altijd de genoemde dipswithes omzetten. De rest is maatwerk.

 

Succes,

Koos

Koos, mag ik je een paar vragen stellen? Het instellen van “continu” en “ja nee”. Doe je toch via het thermostaat kastje aan de muur, die de warmtepomp regelt? Nu heb ik verschillende vragen:a- moet je ook iets bij “ja nee” aanklikken? B- als ik dit fout doe, hoe kom ik dan weer terug in de standaard indeling? En c- hoe stel je de Enga in, zodat deze het twee uur blijft proberen? Graag verneem ik de antwoorden op deze vragen.

Reputatie 2

Hoi Wimvanderw,

Heb je de aangegeven handleiding erbij gehaald? Als de aangegeven paragrafen leest en mijn tekst leest moet je eruit kunnen komen. Ik kan het niet veel duidelijker uitleggen, al snap ik best dat je als leek wel even de diepte in moet gaan om de techniek te begrijpen. Het belangrijkste moet je dus in de warmtepomp doen. De kap kun je er gemakkelijk afhalen door aan de boven- en onderkant  2 schroefjes los te draaien. Je kunt dan de kap naar voor bewegen en eraf pakken. Je ziet dan een groene printplaat met dipswitches. Handleiding erbij en ……….

Succes,

Jack

 

Reputatie 4
Badge +3

Hi @Koos! Leuk dat je via de community weer wat hebt geleerd over hybride warmtepompen en dat je ook andere mensen nu kunt helpen. 

Koos, Ook ik heb een Elga gekocht in 2017 en mijn huis (van 2001) is hetzelfde als dat van U (575m3), maar ik heb geen WTW eenheid, geen vloerverwarming wel radiatoren met ventilatoren, maar ik bespaar geen 1030m3 aan stookkosten maar hooguit 730m3. Ik stook nu 1800m3 en geen 160m3. Hoe krijg ik het zelfde resultaat? 

De installateur heeft de Elga de standaard instellingen meegegeven (niet continue, wel +4C uit, wel +6C aan, etc). Moet ik de drukbeproeving van 45 bar (LD-gedeelte??) laten nakijken, of iets anders?

Reputatie 3

@JanvanD  “Waarom niet een indirect gestookte boiler via de warmtepomp of beter nog een warmtepomp boiler ( COP van 4 ) met subsidie gekocht?”

Aanvulling: Dit jaar is de subsidie voor warmtepompboilers helaas sterk gereduceerd, van €1250 naar € 500, natuurlijk is een wpb nog steeds rendabel, alleen duurt het wat langer. Maar een COP van 4 haal je waarschijnlijk nooit. Belangrijkste reden: sww moet je hoger verwarmen dan cv-water, meestal heb je om de zoveel dagen een legionella-run van minimaal 60°C nodig. Je mag blij zijn als je een sCOP van 2,7 - 3 bereikt.

Zie de lijst met praktijkgetallen van Tomexergie (DHW = domestic hot water) - Het zijn weliswaar L/W-warmtepompen, maar een warmtepompboiler is bij gebruik van buitenlucht slechter in COP en als je ventilatielucht gebruikt moet je de toestromende buitenlucht in het huis ook weer opwarmen.

YMMV

Klopt maar de COP van een warmtepomp boiler is in ieder geval veel beter dan een elektrische boiler met een COP van slechts 1! 

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb in 2018 een Elga 5kWu unit in standaard hybride opstelling laten plaatsen.
Gewoon omdat het kon ;P
(Vanwege andere besparingen kreeg ik nogal wat geld terug van Greenchoice en daarop nog eens 15% korting)

Mijn huis is op papier niet heel erg geschikt: groot rijtjes huis uit 1896 (ca 850m3 inhoud),
met op de woonlaag (de enige laag waar de verwarming aan staat als er iemand thuis is) 2 gewone T22 radiatoren en aan de voorkant nog een klap aan enkel glas.
Wel heb ik een modulerende ketel, waardoor de CV aanvoer temperatuur al vrij netjes gereguleerd wordt.

Ondank dat het op papier niet geschikt was is, na correctie voor graaddagen, mijn gas verbruik met zo’n 35% verminderd (0,678m3/gdg → 0,444m3/gdg), van ca 1800m3 naar 1185m3.
Dat is aanzienlijk meer dan ik had verwacht.

De warmtepomp heeft daarvoor een kleine 1300kWu gebruikt.

Het variabele deel van 615m3 kost zo’n € 0,73/m3, zo’n € 450,= in totaal
Het variabele deel van 1300kWu ca € 0,20/kWu, zo’n € 260,= in totaal
Oftewel, aan besparing heeft het al ca € 190,= opgeleverd. En dat gat gaat de komende jaren alleen nog maar (sneller) groter worden.

Zonder CV zou ik nog niet kunnen/willen, maar ik zit er al wel aan te denken 1 van de radiatoren in de woonkamer voor een convector te vervangen. Eventueel ingebouwd in een een gesteente die warmte langzaam weer af geeft en met ventilatoren om de warmte ook snel door de ruimte te kunnen verdelen.

Maar dat is voor een andere keer :)

Beste Koos,

Ik heb de installateurshandleidings warmtepomp gedownload en goed gelezen die U aanbevolen heeft. Op de Honeywell Touch thermostaat krijg ik wel 19.1 Installateurmenu en veel meer codes dan in 19.1 staan, maar niet 19.2 Parametersmenu Elga op de thermostaat en dus ook niet P62 en P84. Hoe krijg ik die wel op mijn thermostaat?

Bedankt, Koos.

Reageer