Hybride warmtepomp niet altijd rendabel

  • 20 October 2021
  • 22 reacties
  • 9502 Bekeken

Reputatie 3

Met een hybride warmtepomp kan het gasverbruik in een huis met 60% omlaag. Dat klinkt aantrekkelijk, maar de totale investering in apparatuur, installatie en woningisolatie moet wel rendabel zijn. Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis blijkt dat eigenaren van rijtjeshuizen na de aanschaf van een hybride warmtepomp en de juiste isolatiemaatregelen hogere lasten hebben. De kosten wegen niet altijd op tegen de baten.

Houd jij bij het verduurzamen van je huis rekening met de terugverdientijd van maatregelen? Waarom wel of niet? Praat mee!


22 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@MarijkeDat roep ik hier en in andere communities al maanden! => Een hybride wp is bij laag gasverbruik, pakweg minder dan  800m³ - 1000 m³, steeds moeilijker rendabel te “rekenen". Ik had hierover ook een korte mailwisseling met milieucentraal.

Dus als je een NL-rijtjeshuis hebt wat redelijk geïsoleerd is (label "B” of beter) met een gasverbruik van ca. 600-800 m³ kan je beter direct voor een all-electric oplossing gaan, dit bespaart sowieso ca. € 210,- netbeheerkosten + vaste leverancierskosten van minimaal? € 70,- = ca. € 280,- per jaar. Hiervoor kan je een flink aantal kWh's kopen (met € 0,33/kWh zijn dit ca. 850 kWh).

Bij de keuze van mogelijke maatregelen op energie(besparings)gebied laat ik de “t.v.t.”, het financiële rendement zeker zwaar mee wegen. Je bent energiecoach, of niet.

Reputatie 7
Badge +2

Ok, een paar opmerkingen:

1. Waar precies uit het onderzoek zou blijken dat ze hogere lasten hebben?
Ik heb het rapport er helemaal op na gelezen maar kan daar niet echt iets over terug vinden.
De kosten die er in genoemd worden kloppen volgens mij ook niet?

2. Ook al zou het nu mss nog niet direct rendabel zijn, je kunt op je vingers natellen dat dat het wel gaat worden? 

De gasprijs zal mss niet zo hoog blijven, maar zeer wrs wel hoger blijven dan de electriciteitsprijs.

Volgend jaar gaat volgens mij de premie ook nog weer eens omhoog.

3. Je hebt niet een heel goed geïsoleerd huis nodig voor een hybride warmte pomp.
Als je je gas verbruik gewoon wilt omzetten in electriciteits verbruik dan kan dat al bij een minder goed geisoleerd huis met gewone T22 radiatoren.
Toen ik begon was veel hier nog dubbel glas. Ik heb nog steeds geen LTV radiatoren.

4. Mijn TV en auto verdien ik ook niet terug, dus waarom moet dat wel als ik iet positiefs doe zoals een stukje verduurzaming?

En ja, als je gas wilt besparen moet je wel wat verbruiken.
Ik zat op ca 1800m3 voor de WP. Nu afgelopen stookseizoen de hybride omgeschakeld om bijna al het werk te doen en verbruik gezakt (hoewel koudere/langere winter) naar ca 720m3.

Anne.

Reputatie 6
Badge

Ik houd geen rekening met de terug verdien tijd, als ik dat wel zou doen, zou ik meteen moeten stoppen en kan ik niet verder verduurzamen.

Ik kijk uiteraard wel naar de totale kosten en of dat dan niet te gek veel uit de pas gaat lopen ten opzichte van niets doen.

Ik heb al airco door het hele huis omdat het zomers anders te warm wordt en ook alleen met dat doel aageschaft. Nu kan je er echter ook mee verwarmen en met die airco’s kan ik van sep-nov en vanaf maart het huis warm genoeg houden op een redelijk comfortabele manier, (met koudere buiten temperaturen gaat dat hier niet meer vanwege de herrie en te warme lucht) daarmee heb ik het afgelopen jaar mijn gas verbruik terug gebracht naar 1130 m3, voor een vrij ruim (1050 m3) vrijstaand huis.

Ik ben nu aan het kijken om voor verwarming en warmwater volledig over te stappen naar een warmte pomp en de CV ketel eruit te doen.

Met het vermogen dat ik nodig heb + installatie door een installateur die niet te vinden is omdat ze het te druk hebben, komt dat al snel op bedragen richting de €12000,- voor de WP en toebehoren en nog eens €6000,- om mijn afgifte op de boven verdieping aan te passen, dat is financieel redelijk discutabel te noemen als ik uit ga van een levensduur van ~15 jaar, en een salderen van PV stroom dat afbouwd wordt.

 

Reputatie 7
Badge +1

@PC

Relatief laag gasverbruik idd! Welk bouwjaar? Gemiddelde kamertemperatuur? Alles verwarmd?

Hoeveel gas voor cv was dat nu eerst zonder de airco's? - Wat staat er aan stroomverbruik in het stookseizoen tegenover?

Niet onbelangrijk voor all-electric (sCOP voor sww is ca. 2,3 - YMMV): Hoeveel gas verbruik je nu voor sww? Dit is namelijk heel individueel (gezinssamenstelling, douchegewoontes, etc.).

 

Reputatie 6
Badge +1

Ik zit op die 600 a 800 kuub die darkfiber noemt. Veel is in mijn 80 er jaren huis al geïsoleerd naar de normen van nu. Tenminste waar mogelijk. Wanden gaat niet lukken, daar is de spouw te smal voor. Het dak zal nog nageïsoleerd moeten worden. Dat wordt tzt doehetzelf werk. Hybride warmtepomp is niet lonend. De all electric zal dat ook niet zijn om de hogere aanschafkosten.

Over een airco heb ik ook aan gedacht. Dat zal wellicht voor vrij lage kosten aan te leggen zijn en ook lonend zijn. Al ben ik niet zo'n fan van te veel luchtverplaatsing.

Voorlopig gebeurt er gewoon niets.

Reputatie 6
Badge

@PC

Relatief laag gasverbruik idd! Welk bouwjaar? Gemiddelde kamertemperatuur? Alles verwarmd?

Hoeveel gas voor cv was dat nu eerst zonder de airco's? - Wat staat er aan stroomverbruik in het stookseizoen tegenover?

Niet onbelangrijk voor all-electric (sCOP voor sww is ca. 2,3 - YMMV): Hoeveel gas verbruik je nu voor sww? Dit is namelijk heel individueel (gezinssamenstelling, douchegewoontes, etc.).

 

Bouwjaar is 1995, isolatie RC ~2.5, met de CV stook ik 20.5C, met de airco’s 21.5C-22C, geen nacht verlaging en alles behalve de zolder is verwarmd.

Ik moest het even opzoeken de airco’s hebben in stookseizoen 2020-2021 voor verwarmen 1481 kWh verbruikt, waarmee ze, en dat is een schatting op basis van de geinterpoleerde COP bij buiten temperatuur die ik automatisch bijhoud, zo’n 6545 kWh aan warmte hebben geproduceerd.

Afgelopen jaren was het met alleen gas, gemiddeld zo’n 1750 m3 en we hebben ongeveer 100 m3 gas per jaar voor het warme water gebruikt.

Nog een plaatje gevonden dat ik eerder dit jaar gemaakt had:

 

Reputatie 7
Badge +1

6545 kWh aan warmte geproduceerd komt overeen met ca. 790 m³ NL-gas bij een seizoensrendement van 85% van de “cv-ketel”. Met het wat koudere en langere stookseizoen 2020/2021 rekeninghoudend (+10%) verstookte u waarschijnlijk nog  ca. 1000 m³ gas voor de cv + de genoemde 100 m³ voor sww.

Klopt mijn inschatting?  Ja!

Sorry, ik heb pas net hierboven teruggelezen dat u nog 1130 m³ aan gas verbruikte,
dus ca. 1030 m³ voor cv + ca. 100 m³ voor sww.

Met de airco's kon dan ca. 44% van de warmtebehoefte voor verwarming gedekt worden.

Helaas bestaat voor airco's niet zo'n handige website voor de “t.v.t.” als voor hybride wp's (Remeha)

Mijn verbruiksschatting:

gemiddeld 1730 m³ = 1630 m³ voor cv + 100 m³ voor sww
In 2020/2021: 1630 m³ x ca. 1,1 = verwacht ca. 1790 m³  (10% meer graaddagen) + 100 m³ voor sww

= ca. 14.865 kWh aan warmte-energie voor de verwarming (onder de aanname van 85% seizoensrendement, als u volledig met de ketel op lage temperatuur zou hebben gestookt).

Reputatie 6
Badge +1

Ik vind 100 m3 gas voor sww (verschrikkelijk die afkortingen) vind ik wel heel weinig. Mijn weekverbruik van gas als we een week niet aanwezig zijn is al ongeveer 1m3. Dan heb ik nog wel een  combiketel met een voorraadvat van 25 liter. Die 50 kuub is in de toekomst wel wat op te besparen. Ik overweeg om bij aanschaf van een nieuwe aardgasketel het sww los te koppelen van de ketel. Bijvoorbeeld om een wat kleinere warmtepompboiler aan te schaffen en direct boven de badkamer te zetten. Eventueel verwarmen op uren waar er zonne-energie aanwezig (kan) zijn.

Het warmteverlies zal in Joules dan zelfs groter zijn, maar wel grotendeel fossielvrij worden opgewekt.

Reputatie 7
Badge +1

@RakkerAls je een nieuwe cv-combiketel aanschaft is de kans groot dat je een model krijgt waar geen boilervaatje meer op temperatuur wordt gehouden.

Maar als je sowieso overweegt een warmtepompboiler voor "sww” te gebruiken is er eigenlijk een belangrijke reden minder om niet voor “all-electric” (mooie term) te gaan. Dus de aparte wp is dan alleen voor de verwarming. Of dit makkelijk mogelijk is hangt o.a. van je huidige systeemtemperaturen en je leidingwerk af.

Trouwens, het warmteverlies van een 200 l boilervat (wp-boiler) ligt bij redelijke isolatie rond de 1,2 kWh/d (thermisch) - Label B of C als ik me niet vergis.

P.S.: Het "stand-by” verbruik (=warmteverlies) voor het boilervat (ook in een combiketel) is in de winter meestal een stuk hoger dan in de zomer.

Reputatie 6
Badge +1

@darkfiber 

Ik hoop alleen dat er ook wat kleinere te koop zijn dan 200 liter om het stilstandsverlies te verminderen. In mijn tweede huis redden we ons met een boiler van 60 liter.

Reputatie 6
Badge

Ik vind 100 m3 gas voor sww (verschrikkelijk die afkortingen) vind ik wel heel weinig.

 

We zijn met 2-en, maar dat is inderdaad niet veel dus op dat vlak zijn we wel klaar met besparen :grin:

De temperatuur in een WP boiler is over het algemeen iets lager, dus je zal meer warm water nodig hebben om de zelfde hoeveelheid water op douche temperatuur te mengen.

 

Reputatie 6
Badge +1

Het is wel een beetje moeilijk uitrekenen voor mij wat SWW bij mij aan gas kost. Het verbruik in de zomermaanden schommelt nog wel eens tussen 10 en 20 m3

Schat dat ik rond de 150 m3 zit. Het deel stilstandsverlies is dan wel relatief hoog. De volgende ketel zal dat vast niet meer hebben.

Reputatie 7
Badge +1

@Rakker    Het jaarrendement sww hangt idd heel sterk van het absolute verbruik af, tenminste bij conventionele combiketels met boilervaatje.

Hier een plaatje uit een onderzoek van 2014. Met jouw verbruik is het overall rendement ca. 60% als ik me niet vergis.

 

Met een hybride warmtepomp kan het gasverbruik in een huis met 60% omlaag. Dat klinkt aantrekkelijk, maar de totale investering in apparatuur, installatie en woningisolatie moet wel rendabel zijn. Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis blijkt dat eigenaren van rijtjeshuizen na de aanschaf van een hybride warmtepomp en de juiste isolatiemaatregelen hogere lasten hebben. De kosten wegen niet altijd op tegen de baten.

Houd jij bij het verduurzamen van je huis rekening met de terugverdientijd van maatregelen? Waarom wel of niet? Praat mee!

 

Ik vind het jammer dat VEH met zulke koppen komt. Blijkbaar gaat het VEH, in tegenstelling tot het gross van de Nederlanders en haar leden, niet alleen om geld en rendement (‘rendabel’). Het doel is naast niet te hoge kosten ook dat Nederland en de individuele burger helpt te verduurzamen en het land beter achterlaat aan de volgende generaties. Door alleen te concentreren op rendement slaat VEH echt de plank mis en geeft ze aan alleen dat zij denkt dat dit belangrijk is voor haar leden. Tevens is rendement voor ieder ook een ander begrip, inclusief terugverdientijd. Op de bank levert spaargeld niets op en is een langere terugverdientijd voor velen een prima investering. Tevens draagt het bij aan de duurzaamheid. Iedereen kan zelf een steentje bijdragen aan de strijd tegen global warming en de meeste Nederlanders willen dit ook. Goed als de VEH dit ook meeweegt in het artikelen en afziet van kort door de bocht tendentieuze titels. Dat is voor kranten of Twitter.

Reputatie 7
Badge +1

@MarkGAls je een beetje verder leest dan de altijd te korte kop lees je wat genuanceerder het volgende:

Bij een reeds laag gasverbruik < 600-800 m³, bijvoorbeeld door extra isolatie of door een recenter bouwjaar, kan een all-electric warmtepomp wat minder “onrendabel” (of rendabeler?) zijn dan een hybride warmtepomp. En je stoot dan lokaal helemaal geen CO2 meer uit!

Uiteraard is de situatie met een heel sterk gestegen gasprijs waarschijnlijk voor beide beter geworden.

De kans dat je een laag gasverbruik hebt is bij een tussenwoning natuurlijk sowieso groter dan bij de andere typen grondgebonden woningen.

Just my € 2cts

@MarkGAls je een beetje verder leest dan de altijd te korte kop lees je wat genuanceerder het volgende:

Bij een reeds laag gasverbruik < 600-800 m³, bijvoorbeeld door extra isolatie of door een recenter bouwjaar, kan een all-electric warmtepomp wat minder “onrendabel” (of rendabeler?) zijn dan een hybride warmtepomp. En je stoot dan lokaal helemaal geen CO2 meer uit!

Uiteraard is de situatie met een heel sterk gestegen gasprijs waarschijnlijk voor beide beter geworden.

De kans dat je een laag gasverbruik hebt is bij een tussenwoning natuurlijk sowieso groter dan bij de andere typen grondgebonden woningen.

Just my € 2cts

Ik heb dit allemaal gelezen. Mijn reactie ging over de kop/titel. Die is tendentieus alsof het alleen om geld gaat voor de VEH leden. Daarmee bias je mensen reeds bij lezen van het artikel (oftewel ‘primen’). Dat is niet nodig. Ik denk dat de VEH haar leden meer dient bij een nuanceert verhaal (wat het is, zoals VEH zelf ook schrijft) en dito genuanceerde en neutrale kop/titel

Reputatie 7
Badge +1

@MarkG  Dan ben ik werkelijk benieuwd hoe de titel volgens jou beter, neutraler? uit zou kunnen zien en wat dan de boodschap wordt.

Reputatie 1

Deze tekst is van het Planbureau voor de Leefomgeving 34-08-2020: Zonder aanvullend beleid zal de bijdrage van huiseigenaren aan het halen van het Klimaatakkoord fors minder zijn dan waar de overheid nu mee rekent. Met de huidige investeringslasten en regelingen is verduurzamen voor vrijwel niemand rendabel: niet veel huishoudens zullen hun woning  kunnen verduurzamen zonder hun totale woonlasten te verhogen. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving uit onderzoek naar kosten en opbrengsten van de verduurzaming van eigen woningen.

Vandaag een telefonisch gesprek gehad met ons installatie bedrijf. Gezien de ervaringen met hybride installaties willen zij deze niet meer plaatsen en daar hadden wij juist een oplossing gezocht.  Binnenkort een gesprek aan de keukentafel hoe wij het beste  verder kunnen. Zeker als er in 2026 geen HR ketels meer geplaatst mogen worden en een hybride installatie in hun ogen geen optie is.

Reputatie 7
Badge +1

@Sleepboot stuurman  De tekst van het PBL is, zoals u schrijft, van 31?-08-2020.
In het afgelopen jaar zijn wel (prijs)ontwikkelingen in energieland geweest die het rendement op een verduurzamingsmaatregel positiever laten uitvallen.

Mijn geplande investering in een warmtepomp volgend jaar is aantrekkelijker geworden en natuurlijk nog steeds minder belastend voor het milieu/klimaat dan bijvoorbeeld een cv-combiketel.

De ervaringen van installatiebedrijven met warmtepompen of andere nieuwe technieken bekijk ik altijd kritisch. Een ervaren installateur hoeft niet per definitie ook kundig te zijn is mijn mening.

De meeste installateurs hebben geen probleem een hybride warmtepomp in een “normaal” huis  aan de praat te krijgen, of de installatie dan ook optimaal werkt dat is vaak een ander verhaal.
Dit kan het verschil tussen (zeer) rendabel of onrendabel betekenen.

Just my € 2 ct

Reputatie 1

Als wij een hybride installatie zouden plaatsen in ons oude huis is de afgifte temperatuur van de pomp te laag om het warm te krijgen, Wij moeten dan heel veel aanpassingen doen om het toch voor elkaar te krijgen. Dat gaat +/- 25000 euro kosten. Met houten vloeren en balken is vloerverwarming geen optie. Kunnen wij niet betalen.

Reputatie 7
Badge +1

@Sleepboot stuurman   Dat met een warmtepomp de warmteafgifte op lage temperaturen moet gebeuren staat als een paal boven water.  Aanvoertemperatuur het liefst duidelijk onder 45°C.

Huidige cv-ketel aanvoertemperatuur regelmatig tussen de 60°C en 70 °C is een absolute no-go.

Welke na-isolatie maatregelen zijn al genomen en welke kunnen nog makkelijk uitgevoerd worden?
Maar superisolatie is niet nodig en energielabel B is meestal voldoende voor een hybride warmtepomp.
Hoeveel m² worden op welke temperaturen verwarmd? En wat is het gasverbruik voor cv?
 

Reputatie 1

Het gaat om 65 m2 met relatief veel glas Hr++. Vloer matig geïsoleerd, 6cm spouw moet na geïsoleerd worden i.v.m. vochtproblemen nog niet gedaan. effectief voor deze ruimte 16m2 muur oppervlak. Zoldervloer geïsoleerd. HR ketel op 55 C afgeregeld, maar weet niet of dit genoeg is bij strenge vorst. Temperatuur overdag 19 en ’s avonds 21. Radiator folie, radiator ventilatoren. Gasverbruik 1300 m3. 4200 Wp zonnepanelen is meer dan genoeg. 

Reageer