Nieuws

Hybride warmtepomp verplicht


Reputatie 3

Een hybride warmtepomp wordt vanaf 2026 de standaard wordt voor het verwarmen van woningen.

De verplichting betekent dat bij vervanging van de cv-installaties mensen moeten overstappen op een duurzamer alternatief. In veel gevallen is dit een hybride warmtepomp, maar ook alternatieven zoals de volledig elektrische warmtepomp of een aansluiting op een warmtenet zijn mogelijk. 

Over de verplichting is nog veel onduidelijk. Komende maanden moet meer duidelijk worden over wat de uitwerking van deze maatregel is en wat dat betekent voor huiseigenaren. Het is dus nog niet precies aan te geven voor wie en onder welke omstandigheden de verplichting gaat gelden.  

Vereniging Eigen Huis vindt dat het kabinet eerst moet zorgen voor de juiste randvoorwaarden voordat huiseigenaren verplicht worden tot deze maatregel. 

Veel van de communityleden hebben al een warmtepomp. Wat zouden jullie huiseigenaren willen meegeven die momenteel twijfelen over de aanschaf van een (hybride) warmtepomp? 


45 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Met de huidige energieprijzen is een (hybride) WarmtePomp (WP) volgens mij altijd een goed idee.
Zelfs als je alleen maar je gas verbruik omzet in stroom verbruik.
De prijzen van gas en stroom zullen zeer wrs een aardig stuk uit elkaar blijven in de (nabije) toekomst, waarna die van stroom mogelijk nog eens sterk kan dalen.

Door te beginnen met een hybride WP kun je zelf experimenteren en ervaren wat voor jou comfortabel is.

Overigens is isoleren vaak een nog beter idee O:)

Anne.

Ik heb zelf ca 3 jaar geleden een hybride Lucht - water WP laten installeren.
En een jaar later een set airco’s die het huis verwarmen (Lucht - lucht WP)
Met de huidige gasprijzen levert me dat en virtuele besparing op van meer dan € 2.000,- per jaar.

Reputatie 7
Badge +1

Een kleine nuancering misschien: Hoe lager het oorspronkelijke gasverbruik hoe minder rendabel een nieuwe hybride oplossing wordt. Het is dan vaak zinvol en, met een reeds laag verbruik, meestal sowieso makkelijker om meteen naar “all-electric” te gaan.
Op dit moment zou ik de grens bij ca. 800 - 900 m³ gas (cv+sww) trekken.

Dus als je, door idd. eerst isolatiemaatregelen te nemen, het verbruik van bijvoorbeeld 1400 m³ naar ca. 1000 m³ kan verlagen zou ik daarna voor een kleinere all-electric wp kiezen. Dit scheelt enorm.

Helaas blijven de huidige knelpunten bij de installateurs (kennis/ervaring en handjes) en ook bij de beschikbaarheid van warmtepompen nog wat langer bestaan.

Reputatie 7
Badge +3

Een kleine nuancering misschien: Hoe lager het oorspronkelijke gasverbruik hoe minder rendabel een nieuwe hybride oplossing wordt. Het is dan vaak zinvol en, met een reeds laag verbruik, meestal sowieso makkelijker om meteen naar “all-electric” te gaan.
Op dit moment zou ik de grens bij ca. 800 - 900 m³ gas (cv+sww) trekken.

Dus als je, door idd. eerst isolatiemaatregelen te nemen, het verbruik van bijvoorbeeld 1400 m³ naar ca. 1000 m³ kan verlagen zou ik daarna voor een kleinere all-electric wp kiezen. Dit scheelt enorm.

Helaas blijven de huidige knelpunten bij de installateurs (kennis/ervaring en handjes) en ook bij de beschikbaarheid van warmtepompen nog wat langer bestaan.

De maatstaf om een all-elektric warmtepomp te nemen is en blijft voorlopig de noodzakelijke radiatortemperatuur. Niet het m³ gasverbruik. 

(Tenzij je vattenfall en feenstra mag geloven met hun hoogtemperatuur warmtepomp in 2023 Warmtepomp voor duurzame warmte | Vattenfall )

Reputatie 7
Badge +3

Is de Vereniging Eigen Huis niet van mening dat een voor verwarming gebruikte omkeerbare airco (in het hoofdverblijf dus geen slaapkamers) ook als een hybride warmtepomp erkend moet worden ?

Reputatie 7
Badge +2

@darkfiber Je bedoelt dan een nieuwe hybride installatie met zowel een L-W WP en een nwe HR CV?

En wat bedoel je met All-Electric?
Niet een 100% electrische CV neem ik aan, met een COP van 1?

Maar een WP met boiler?

Anne.

Reputatie 7
Badge +1

@Anne  Ja - idd. de combinatie van nieuw + nieuw, deze is natuurlijk het duurst en dus lastiger te rechtvaardigen - en All-Electric is een verwarmingsoplossing zonder fossiele brandstof (in je huis) en het liefst ook bij het opwekken van de benodigde stroom.

Een WP met, bij de warmwaterbehoefte passende (warmtepomp)boiler  kan een cv-combiketel vervangen (onder de bekende voorwaarden, zoals o.a. mogelijkst lage aanvoertemperatuur).

@Driepinter  Als je de “businesscase” voor nieuwe “hybride” vs. All-electric doorrekent zie dat de zgn. “terugverdientijd” met afnemend gasverbruik sterk oploopt en op een gegeven moment die van de “All-electric” oplossing evenaart (uiteraard bij hetzelfde huis met LTV). Dat was mijn punt.
Het e.e.a. hangt natuurlijk ook af van de prijsontwikkelingen bij gas & stroom.
 

Reputatie 7
Badge +3

Een effect van het per 2026 verplicht stellen van een (hybride)warmtepomp is dat men voor 2026 nog snel een gewone cv-ketel aanschaft. Dat effect hadden we al eerder gezien toen schonere automotoren verplicht werden.

Ik ben voor vervanging van het vastrecht (van zowel de netbeheerder als de energieleverancier) voor aardgas door een hogere accijns per m³ aardgas. Variabelisering heet dat met een mooi woord. Het gebruik van een m³ aardgas wordt daardoor duurder en derhalve het gebruik van een (hybride) warmtepomp automatisch aantrekkelijker.

Overigens wacht ik nog steeds op het antwoord van de VEH op mijn vraag om een airco gebruikt voor verwarming naast een cv-ketel ook als een hybride warmtepomp erkend moet worden.

Reputatie 6
Badge

Helaas blijven de huidige knelpunten bij de installateurs (kennis/ervaring en handjes) en ook bij de beschikbaarheid van warmtepompen nog wat langer bestaan.

 

Inderdaad, ik ben sinds Oktober vorig jaar bezig om een full electric WP te krijgen in een bestaand vrijstaand huis van 1995.

Begin Feb is voor het eerst een installateur langs geweest (De enige die reageerde). Hij gaf toe dat ze full electric tot nu toe alleen in nieuwbouw huizen hadden toegepast, maar gaf ook aan, na alle informatie die ik hem had gegeven, dat het inderdaad mogelijk moest zijn in mijn woning.

Woensdag komt de man voor de 2de keer langs (4 maanden! later), met een technische man van de importeur, want ze willen toch wel zeker weten dat het allemaal kan, en zelf hebben ze blijkbaar niet voldoende kennis/vertrouwen om all electric in een bestaande wat grotere woning te installeren.

En dan hebben we het inderdaad nog niet eens gehad over het uberhaupt kunnen leveren van de benodigde materialen of de ruwe offerte/prijs indicatie waar je het spontaan warm van krijgt en je doet afvragen of alles met goud gesoldeerd gaat worden.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Een misschien relevante bijdrage van mij in een andere draad:
Spijtoptant aanschaf warmtepomp

Reputatie 7
Badge +3

Begin Feb is voor het eerst een installateur langs geweest (De enige die reageerde). Hij gaf toe dat ze full electric tot nu toe alleen in nieuwbouw huizen hadden toegepast, maar gaf ook aan, na alle informatie die ik hem had gegeven, dat het inderdaad mogelijk moest zijn in mijn woning.

Het zou de energietransitie helpen als iedereen die een warmtepomp (of nieuwe cv-ketel) wil laten plaatsen de kennis en de wil had om zelf uit te zoeken wat de vereiste maximale radiatortemperatuur en thermisch vermogen is.

Reputatie 6
Badge +1

De kennis zal echt bij de installateur moeten liggen. Als je dat aan leken overlaat krijg je wel echt spijtoptanten.

Dat een installateur heb moet leren en met een technische man van de leverancier komt kijken lijkt mij heel goed. Zo is dat ook gegaan bij de bouw van de woning van mijn zoon. Is inmiddels al wel wat jaren geleden. Als klant meewerken aan zo'n pilotproject kan best gunstig zijn. Mijn zoon is ook best tevreden, ondanks dat het in een keer niet helemaal perfect was. Dat is het nu wel met wat aanpassingen.

Reputatie 7
Badge +3

De kennis zal echt bij de installateur moeten liggen. Als je dat aan leken overlaat krijg je wel echt spijtoptanten.

Als iemand in de zomer een warmtepomp wil laten plaatsen is het ook voor de beste installateur zeer moeilijk om na te gaan met welke cv temperatuur op een koude winterdag het huis nog warm te krijgen is. Ik weet zeker dat het gros van de hr-ketelgebruikers hier geen enkel benul van heeft.

Reputatie 7
Badge +1

Een hybride warmtepomp past natuurlijk altijd en kan je de (beste?) installateur voor het (slechte) rendement van de gehele installatie verantwoordelijk maken? - Voorlopig waarschijnlijk nog niet, maar er wordt aan gewerkt.
Trouwens hoeveel installateurs “optimaliseren” de cv-installatie met een HR-ketel bij klanten?
Of is het “Ophangen en wegwezen”?
Ook dit gaat hopelijk nog verbeteren (mag nu wat kosten).

Reputatie 6
Badge

Vandaag de verkoop man van de installateur samen met de technische man van de importeur op bezoek gehad. De importeur had een ander (standaard) aansluitschema klaar liggen, maar vroeg in plaats van dat te promoten door op de keuzes van mijn voorstel en kwam tot de conclusie dat dat zeker moest gaan werken en dus prima was.

We zijn dus weer een stapje verder, er gaat besteld worden … hoe lang de levertijd is … sja momenteel typisch 4-6 maanden, misschien dat het meevalt omdat ik een wat minder gangbaar model nodig heb maar daar konden ze niets concreets over zeggen.

Moraal van het verhaal, ook als je zelf alles tot in de puntjes al uitgewerkt hebt en op papier hebt staan, zal een installateur met minder ervaring dit niet zo maar klakkeloos overnemen en uitvoeren.

De ingebruikstelling zal ter zijner tijd door de importeur worden gedaan nadat de installateur alles heeft aangesloten. Maar dat zal niet al te veel moeite kosten; ze hoeven alleen de juiste stooklijn te kiezen die ik al bepaald heb  voor het verwarmen en de wensen voor de warm water boiler in te stellen.

 

Reputatie 7
Badge +1

@PC   Jouw moraal van het verhaal: “Een installateur met minder ervaring zal dit =[jouw ontwerp] niet zo maar klakkeloos overnemen en uitvoeren.” Daar is op zich natuurlijk niets mis mee, als die man maar wil en kan leren.

Bij jouw is het met ondersteuning van de technische “expert” van de importeur gelukt de verkoper? te overtuigen.
Ik persoonlijk zou idd niet in m'n eentje proberen een verkoper van een bepaalt technisch ontwerp te overtuigen Die is misschien gevoelig voor de winstmarge, maar niet voor de “SCOP” o.i.d..

Mijn moraal van het verhaal (nog steeds): Er zal vermoedelijk in eerste instantie nog veel misgaan met warmtepompen bij technisch minder onderlegde mensen i.c.m. minder ervaren installateurs.
Gelukkig wordt het met hybride warmtepompen nog steeds warm.

Reputatie 6
Badge

….

Mijn moraal van het verhaal (nog steeds): Er zal vermoedelijk in eerste instantie nog veel misgaan met warmtepompen bij technisch minder onderlegde mensen i.c.m. minder ervaren installateurs.
Gelukkig wordt het met hybride warmtepompen nog steeds warm.

 

Inderdaad, hoewel ik bij deze installateur gisteren de indruk kreeg dat ze altijd al hun installaties eerst door de importeur laten beoordelen, zal dat vast niet voor alle installateurs gelden. (Zal ook niet gratis zijn denk ik en een deel van de installatie kosten verklaren.)

 

Ik wil volledig over naar de WP, dus dan luistert het allemaal wel nauw, maar dat is wel het voordeel van een hybride setup; je hebt in verhouding een enorm backup vermogen in de CV ketel, en zal het dus altijd warm genoeg kunnen krijgen. Het verschil tussen een goede en slechte installatie zal dan vooral in het verbruik zitten.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Een hybride warmtepomp past natuurlijk altijd .

Nee, als de maximale radiatortemperatuur onder de 40 graden kan blijven (en dat is bij vloerverwarming sowieso) dan is een volledig elektrische warmtepomp beter.

Reputatie 7
Badge +1

@Driepinter   Ik had misschien nog moeten toevoegen:
“… vanuit het perspectief van de (normale) cv-installateur gezien.”🤓

Met een hybride warmtepomp wordt het namelijk altijd warm en de  cv-installateur hoeft a priori geen (ingewikkelde) berekeningen te doen en grotere aanpassingen aan de cv-installatie uit te voeren.
Dit bedoelde ik met “past altijd”.

Reputatie 7
Badge +1

Een soort gemengd mini testprotocol/praktijkmetingen van de UT over o.a. Daikin/Intergas hybride,  de Climatebooster en isolatiemaatregel spouwmuur.
Niet echt overtuigend en sluitend naar mijn mening, wat wel duidelijk is dat er veel nazorg nodig is bij een hybride warmtepomp installatie.

Ik vraag me toch af of iedereen nu echt overal verwarming nodig heeft. Ik ben opgegroeid in een jaren 20 woning sliep op zolder onder de pannen zonder isolatie en kon de sterren door de kieren zien. Ook nu heb ik in de winter alleen in de woonkamer af en toe verwarming aan en verder nergens (Ik heb stadsverwarming en betaal per maand ongeveer 50,- vastrecht en 5,- verbruik. Ik zou er wat voor voelen om alleen een elektrische radiator aan te zetten als het koud is (hoe met warm water weet ik dan nog niet, misschien een kleine boiler van 50L (kleiner zie ik ze niet) maar ik vind de verhouding vastrecht/verbruik wat krom). Je hoort wel van het gas af gaan, maar van stadverwarming afgaan weet ik niet vooral niet in een appartement.

Ik heb ook geboden op een huis waar alleen een gaskachel in de woonkamer stond en een geiser voor warm water. Staat nu, binnen een jaar, weer te koop maar nu met CV installatie en 1,5 ton meer dus laat maar.

Reputatie 7
Badge +1

@J.V   Hoogstwaarschijnlijk is een hybride warmtepomp geen optie voor u🤑. Over stadsverwarming en warmtenetten staat in diverse ander topics ook meer te lezen dan hier.

Misschien wilt u een eigen topic openen over de relatief hoge BAK van € 600,-/jaar (Bijdrage AansluitKosten = "vastrecht”) zeker bij een laag verbruik zoals bij u?

Reputatie 6
Badge

Een soort gemengd mini testprotocol/praktijkmetingen van de UT over o.a. Daikin/Intergas hybride,  de Climatebooster en isolatiemaatregel spouwmuur.
Niet echt overtuigend en sluitend naar mijn mening, wat wel duidelijk is dat er veel nazorg nodig is bij een hybride warmtepomp installatie.

Beetje jammer en amateuristische opzet mag ik wel zeggen, ze hebben geen binnen temperatuur gemeten en ze hebben de combinatie CV+WP met 1 kamstrup gemeten, ipv 2 kamstrups te gebruiken en elk afzonderlijk te meten. Nu zetten ze een wel een warmte verdeling WP/Ketel in het rapport, maar dat zal dan op basis van gas verbruik zijn en aannames over de efficientie van de ketel.

Inderdaad zie je goed terug dat je het met de hybride opstelling altijd wel warm krijgt, maar dat er net als bij full electric goed gekeken moet worden naar de afgifte om het ook efficient te laten draaien.

 

 

Reputatie 1

Hybride warmtepomp is zonde van de investering. Je moet straks dus twee apparaten kopen, is dure investering en 2x onderhoud, dat vinden de installateurs wel fijn. 
Ook bespaard een hybride warmtepomp, als hij perfect is ingeregeld, hooguit 50% op je gasverbruik en verbruikt hij erg veel stroom en zit je dus nog steeds aan het dure gas en je hebt een veel hogere stroomrekening.

Je kan beter kijken of je helemaal van het gas af kan, probeer bijv. komende winter de CV water temperatuur eens in te stellen op 50° en kijk of je je zo ook makkelijk warm kan krijgen, zo ja dan kun je over op een volledige warmtepomp. 
Zo nee ga dan eerst flink isoleren.

Reputatie 7
Badge +1

Voor wie zich nader door de (semi)overheid wil laten informeren:

Actieplan hybride warmtepompen - versnelling in de gebouwde omgeving

ECW (expertisecentrum warmte) - Hybride warmtepomp

De cijfers (sCOP en bespaar%) zijn wel optimistischer als hierboven aangegeven. 
En hoe hoger het oorspronkelijke gasverbruik hoe eerder rendabel, zeker met de huidige gasprijzen.

 

Reputatie 1

 

De cijfers (sCOP en bespaar%) zijn wel optimistischer als hierboven aangegeven. 
En hoe hoger het oorspronkelijke gasverbruik hoe eerder rendabel, zeker met de huidige gasprijzen.

 

Klopt die cijfers zijn ook veel te optimistisch! Die cijfers komen uit de branche die ze maakt/verkoopt, dus de slager die zijn eigen vlees keurt!

Echt waar, trap er niet in met die hybride warmtepompen, ze zijn te duur en besparen te weinig.

Je kan beter naar een andere oplossing zoeken, alleen als het echt niet anders kan en je de juiste neemt die perfect wordt ingeregeld bespaar je hooguit 50% op je gas.

Reageer