Beste mensen,
Ons huis (jaren 30 huis, vloerisolatie, dubbel glas beneden, boven hr+, dakisolatie R=3.5) beschikt over een hybride warmtepomp van Daikin altherma 7.4 kW met 1 buitendeel, intergas cv ketel en 3 airco units op de slaapkamers.
Momenteel hebben we in het huis nog radiatoren, maar we willen graag vloerverwarming laten infrezen en boven de radiatoren behouden. De beneden verdieping is 60 a 65 m2.
Echter, willen we een dubbele regeling/zone met een 2e thermostaat boven om te voorkomen dat het beneden warm is en boven koud in de winter.
Dit idee voorgesteld bij de installateur en hij kwam met de volgende oplossing:
“ Thermostaat Daikin in de woonkamer stuurt de warmtepomp aan op een stooktemperatuur van bijvoorbeeld 35 graden (VV verdeler zonder pomp toepassen).
In de aanvoer van de VV moet een klep worden geplaatst, die wordt dicht gestuurd als de bovenverdieping vraagt.
Thermostaat op de verdieping bijplaatsen (draadloos), de stuurt de warmtepomp aan op een stooktemperatuur van 50/55 graden, en stuurt de klep van de vloerverwarming dicht.
Als er boven gestookt wordt krijgt de vloerverwarming beneden geen warmte meer, maar over het algemeen is dat geen probleem omdat de vloer op een constante temperatuur wordt gehouden en lang de warmte vasthoud.
Mocht het boven niet goed warm te krijgen zijn, kan evt de stooktemperatuur voor boven nog omhoog of kunnen de radiatoren worden vergroot.”
Het lijkt een goed systeem denk ik, maar zou dit graag willen voorleggen aan meerdere en/of er nog betere/andere opties zijn voor onze situatie.
Daarnaast vraag ik me af wat voor vloerverwarming verdeler het beste past in onze situatie.
De groepen zouden niet langer moeten zijn dan 80 meter zo zouden we meer rendement behalen uit onze warmtepomp.
Vriendelijke groet,
Pim