Vraag

Iemand ervaring met JAGA STRADA verwarming

  • 26 August 2020
  • 6 reacties
  • 5954 Bekeken

In navolging van mijn eerdere topic over de ervaringen met een hoog temperatuur warmtepomp, hierbij ook de vraag over ervaringen met radiatoren van het merk JAGA, type STRADA. Dit is in feite een andere oplossing voor hetzelfde probleem: hoe zorg ik er voor dat mijn woning geschikt is voor een gefaseerde overgang van normaal verwarmen naar LTV. De JAGA vind ik interessant omdat deze vanuit de doos geschikt is voor hoogtemperatuurverwarming en via een latere (kleine) aanpassing geschikt is voor LVT verwarming (en met een andere aanpassing gebruikt kan worden voor ventilatie en koeling). Ook maakt de techniek het mogelijk dat met een veel kleinere radiatoromvang dezelfde afgifte kan worden gerealiseerd (en je dus ruimte bespaart ook al pas je niet direct vloerverwarming toe). 

 


6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@IngmarE Mijn ervaringen met wat oudere JAGA's welke ik met ventilatoren “geboost” heb is positief.

Aanvoertemperatuur is nu ca. 40°C (max. 45°C) en de opwarmcapaciteit & -snelheid is voldoende. Geluid hoeft geen probleem te zijn als je voldoende ventilatoren kan plaatsen welke dan met lagere snelheid kunnen draaien. Hier bijvoorbeeld in de woonkamer 14 x 140mm ventilatoren op 2,8 m met 7,5 V = ca. 15 W.

Reputatie 1

Ik heb onlangs de Jaga strada hybrid geïnstalleerd. Eerste indruk is goed, Systeem kan goed koelen en alleen de boost van de ventilatoren is het geluid nadrukkelijk aanwezig bij een normale en lage stand nauwelijks hoorbaar.

 

Als je gefaseerd over wil gaan dien je wel rekening te houden met de benodigde warmte capaciteit bij de toekomstige lage temperaturen.

@darkfiber Dank voor de informatie!

@RoelJ Begrijp ik je goed door  gechargeerd te stellen "Overdimensioneer je beoogde STRADA HTV, zodat je bij later overschakeling naar LTV met ventilatoren geen capaciteit te kort komt"?

Reputatie 6
Badge

Ik had in mijn vorige woning dit soort radiatoren/convectoren zonder ventilatoren voor “hoge” temperatuur CV ketel gebruik, werkte prima.

Reputatie 1

@darkfiber Dank voor de informatie!

@RoelJ Begrijp ik je goed door  gechargeerd te stellen "Overdimensioneer je beoogde STRADA HTV, zodat je bij later overschakeling naar LTV met ventilatoren geen capaciteit te kort komt"?

Ik bedoel dat je de radiatoren uitzoekt op de gewenste toekomstige aanvoer en retour temperatuur, zodat je voldoende capaciteit hebt in de eindsituatie. Op de website van Jaga (onder professionals) kan je een selectie tool downloaden en e.e.a. berekenen. 

@RoelJ Prima, dan snappen we elkaar. Bedankt voor de tip over dat tooltje, maakt een hoop duidelijk, ook qua indicatie van kosten, top!

Reageer