Ik doe check veh.nu/warmtepomp en vraag over radiatortemperatuur staat er niet bij.

  • 13 October 2021
  • 5 reacties
  • 187 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

In het artikel ‘hybride warmtepomp in de praktijk’ in het oktobernummer van 2021 wordt de maximale radiatortemperatuur wel genoemd. (Dat is volgens de auteur 50 graden en dat is voor het rendement van de warmtepomp niet gunstig). Maar in de daarin vermelde check www.veh.nu/warmtepomp wordt er echt NIET gevraagd naar de temperatuur van de radiatoren van de huidige cv-ketel. Dat terwijl de radiatortemperatuur essentieel is voor het rendement.


5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik persoonlijk vind de "warmtepomp check” voor hybride warmtepomp installaties van de veh ook een van de minder geslaagde pogingen.

Er wordt wel gevraagd naar het type verwarming, dus impliciet naar het temperatuurniveau:
1) vloerverwarming+ltv, 2) vloerverwarming+radiatoren, 3) radiatoren

Helaas is het resultaat minder dan indicatief en naar mijn mening onbruikbaar om daarop een besluit te kunnen baseren.

Niets van tarieven, niets van terugverdientijd en kosten. Het lijkt eerder op een marketing trechter om mensen te verleiden een aanvraag te laten doen, ook is een hybride warmtepomp totaal onrendabel (ook met de huidige hoge energieprijzen m.n. van gas).

Een voorbeeld: Het resultaat van de veh-check voor mijn “situatie”:
gasbesparing 372 m³ (van de 800m³); verhoging energieverbruik 679 kWh;
benodigd vermogen warmtepomp 1,4 kW

Dat een hybride warmtepomp bij een laag gasverbruik met de minimale besparing nooit rendabel kan zijn wordt niet vermeld!

De website van Remeha is veel duidelijker en begrijpelijker wat de investering en de t.v.t. aangaat.

 

Reputatie 4

Met een gasprijs van tusen de € 1,30 en € 1,60 gaat het wel sneller met het rendabel worden.
Daar komt bij dat als het jaarverbruik aan gas onder de 500 m³ komt, je een lager vastrecht betaald van ongeveer € 50.

En een berekening van een vermogen van 1,4 kw.? Zijn er zulke kleine WP's?
Ik heb zelf een HPM-25I met 2,5 kw vermogen, en die is dus feitelijk te klein en staat in de winter regelmatig 24 uur achter elkaar te draaien (14kw stroom per 24 uur).

Het lijkt aardig, het stuk van VEH, maar te beperkt.

Reputatie 7
Badge +3

Met een gasprijs van tusen de € 1,30 en € 1,60 gaat het wel sneller met het rendabel worden.
Daar komt bij dat als het jaarverbruik aan gas onder de 500 m³ komt, je een lager vastrecht betaald van ongeveer € 50.

 

Ook al wordt aardgas duurder dan nog is de cv-temperatuur belangrijk. Als het verschil in buitentemperatuur en radiatortemperatuur te hoog is, daalt het rendement van de warmtepomp en gaat die dus meer stroom verbruiken. Is de aardgasprijs hoog dan is ook de stroomprijs hoog.

 

En een berekening van een vermogen van 1,4 kw.? Zijn er zulke kleine WP's?
Ik heb zelf een HPM-25I met 2,5 kw vermogen, en die is dus feitelijk te klein en staat in de winter regelmatig 24 uur achter elkaar te draaien (14kw stroom per 24 uur).

Ik bereken dan 60 kWh  (24 x 2,5 kW elektrisch). Als u als dagverbruik 14 kWh af leest, draaide de warmtepomp net geen kwart van de tijd.

Reputatie 4

Driepinter,

Het opgenomen vermogen is iets meer dan 540watt, en dat 24 uur geeft 14 kw

Het verwarmingsvermogen is 2,5 kw.

En dat hij, om de vloer op te warmen en op temperatuur te houden 24 uur draait weer ik echt wel. Gezien de M2 van de vloer krijgt hij het water nooit warmer dan 24 graden. En dat bij een stroomlijn van 25/40.

Daaraan is ook te zien dat 2,5 kw te klein is. Dat is ook bevestigd door Itho zelf.

Reputatie 7
Badge +1

...
Daar komt bij dat als het jaarverbruik aan gas onder de 500 m³ komt, je een lager vastrecht betaald van ongeveer € 50.

 

Je bedoelt waarschijnlijk:  De netbeheerkosten voor gas zijn dan ca. € 60,- lager?
(actueel bij Liander € 204,70 → € 146,54)

Wat de 1,4 kW afgifte betreft: De meeste moderne wp zijn inverter-wp en kunnen dus “terugmoduleren” en een kleine (ventilatie) wp waarschijnlijk/hopelijk ook.

 

Reageer