Ik wil eenieder wijzen op een grote fout in het Eigen Huis magazine van februari 2023.
Op de cover staat prominent “Elektrisch verwarmen - Altijd duurder dan met aardgas”. Dit verrast mijn ten zeerste en het was dan ook het eerste artikel wat ik ging lezen.
En direct bij uw eerste rekenvoorbeeld (pagina 44, rekenvoorbeeld) die betrekking heeft op een warmtepomp, gaat het helemaal mis.
De 10 m3 staat inderdaad gelijk aan ongeveer 90 kWh. Wat daar niet vermeld wordt is dat hiermee we warmtevraag van de woning mee bedoeld wordt. Met andere woorden, er is 90 kWh aan warmte nodig om de woning te verwarmen.
Vervolgens wordt er klakkeloos 90 kWh x 66 cent gerekend wat resulteert in bijna een verdubbeling van de kosten.
Wat er over het hoofd wordt gezien is dat een warmtepomp uit 1 kWh aan electriciteit meer dan 1 kWh aan warmte kan genereren. De efficiëntie waarmee dat gebeurt wordt de COP genoemd. Veelal ligt de COP rond de 4. Dus om 90 kWh aan warmte te genereren is bij een COP van 4 maar 22,5 kWh aan electriciteit nodig.
Dit zou dan volgens uw rekenvoorbeeld EUR 14,85 kosten.
De kosten van het met de warmtepomp verwarmen vallen dan 47% lager uit ten opzichte van gas!! En dan hebben we het niet over het financiële voordeel dat alle vaste lasten m.b.t. de gasaansluiting komen te vervallen als men all-electric gaat.
Er gaan helaas veel cowboy verhalen over warmtepompen de ronde, veelal omdat met zich niet goed inleest. Met als gevolg dat men afziet van het investeren in een warmtepomp. Juist de Vereniging Eigen Huis kan een voortrekkers en informerende rol spelen in het voorlichten van woning eigenaren, men vertrouwt erop dat de VEH goede informatie verschaft. Nu zullen er vele lezers zijn die zich gesteund voelen door uw rekenvoorbeeld en niet de overstap maken naar een warmtepomp en dit rekenvoorbeeld gaan aanhalen in hun gesprekken met buren, vrienden en familie.
Het zou de VEH strelen als er in het volgende nummer een goede rectificatie volgt met een juist rekenvoorbeeld. En dan niet ergens weggestopt in een klein artikeltje maar bijvoorbeeld met een hele pagina. Het onderwerp is te belangrijk voor huidige woningeigenaren en voor de volgende generaties om dit weg te stoppen.
Ik vertrouw erop dat VEH hier de juiste opvolging aan geeft!