Beantwoord

Infrarood vloerverwarming

• 8 april 2019
  • 16 reacties
  • 1559 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties
Ik ben op de woonbeurs in contact gekomen met een leverancier van infrarood vloerverwarming. Deze beweert dat dit efficienter is dan verwarmen met een warmtepomp en waterslangen-vloerverwarming.
Wie heeft hier ervaring mee?
icon

Beste antwoord door Driepinter 9 april 2019, 21:20

Overigens gaan de nadelen van het post-salderingstijdperk ook gelden voor alle warmtepompprojecten. Het zal de transitie niet helpen.

Maar nu al is het beleid ingezet dat de belasting voor elektriciteit niet toeneemt terwijl de belasting op aardgas per 1 januari wel is verhoogd. Het gaat er derhalve om warmtepompen en infrarood zo efficiënt mogelijk in te zetten. Ik heb derhalve mijn vraagtekens bij IR-vloerverwarming. (En de bijverwarming met elektrische radiatoren)
  1. Men kan IR panelen immers vergelijken met het effect als je op een tamelijke koude voorjaars- of najaarsdag met windstil weer in het zonnetje gaat zitten. Als is het 14 graden dan kan dat toch behoorlijk warm zijn.
  2. Kenmerk van IR-panelen is dat je direct kan genieten van de warmte als je maar even aan de eettafel, bureau of zithoek zit (ze zijn dan ook meestal voorzien van een bewegingssensor). Vloerverwarming kenmerkt zich juist van een trage werking. Misschien dat IR-vloerverwarming dan wel iets sneller reageert dan een vloerverwarming op basis van warmwater. Maar (all) elektrisch verwarmen is veel duurder dan op basis van warmwater (verwarmd door een hr-ketel of een warmtepomp).
Als u zo veel verwacht van IR-vloerverwarming neem dan op zijn minst IR-panelen i.p.v. elektrische radiatoren als bijverwarming in bijvoorbeeld badkamer of studiekamer. Zoals @darkfiber al aangaf voor de VEH is IR-vloerverwarming onbekend.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Welkom op de community, @Piet! En goede vraag, ik denk dat meer mensen zich dit af kunnen vragen. @driepinter, @m m, @photoncatcher, hebben jullie hier misschien ideeën over? Laat het gerust weten. 🙂
Hallo Piet, wij verwarmen de hele woonkamer al meer dan 17 jaar met infra-rood panelen en dit bevalt ons prima. De energiekosten zijn nagenoeg hetzelfde als met cv.
gr. Ton
Reputatie 5
De mening van de VEH over elektrische vloerverwarming, betreft ook de zgn. infrarood-vloerverwarming. Ik heb hier niets aan toe te voegen.
Reputatie 7
Badge +2
@TonH
wij verwarmen de hele woonkamer al meer dan 17 jaar met infra-rood panelen

Zijn dat dan ook infrarood panelen op de vloer? Ik had er nog nooit over gehoord.
Reputatie 7
Badge +2
De mening van de VEH over elektrische vloerverwarming, betreft ook de zgn. infrarood-vloerverwarming.

Die is niet erg positief. Verder is het artikel onduidelijk. Heeft het over een hoger rendement bij een lagere temperatuur. Maar dat is natuurlijk alleen van toepassing met een cv met een hr-ketel. En niet met de in het artikel eerder genoemde elektrische verwarming.

Ik heb derhalve via het contactformulier gevraagd die tekst aan te passen.

@Piet Heeft die leverancier ook gezegd dat het efficiënter is dan waterslangen-vloerverwarming met een hr-ketel? Of bedoelt het (uiteraard achteraf) vloerverwarming met elektrisch opgewarmd water?
Reputatie 5
@Driepinter Dan kan de verantwoordelijke redacteur ook meteen de verouderde, voor LTV al lang niet meer kloppende algemene aanbeveling voor een gesloten verdeler schrappen c.q. aanpassen.
Lage temperatuurverwarming i.c.m. vloerverwarming altijd met een open verdeler, zeker als de warmtebron een warmtepomp is. - Enige uitzondering: Niet diffusiedichte, zwarte tyleenslangen uit het steentijdperk van de vloerverwarming. Deze moeten met een warmtewisselaar aangesloten worden.
Reputatie 7
Badge +2
@Driepinter Dan kan de verantwoordelijke redacteur ook meteen de verouderde, voor LTV al lang niet meer kloppende algemene aanbeveling voor een gesloten verdeler schrappen c.q. aanpassen.

Eigen Huis schrijft dat een gesloten verdeler (dus met een warmtewisselaar tussen het cv circuit en dat van de vloer) nodig is om roestvorming in de cv-ketel te voorkomen. Lijkt mij voor een cv met een warmtepomp dus helemaal niet nodig.
Driepinter: het betrof de vergelijking met watervoerende vloerverwarming met warmtepomp.
Ik merk dat er weinig ervaring mee is, ook het artikel van VEH wijdt er maar een paar woorden aan.
Ik laat een offerte maken voor infrarood vloerverwarming voor een kamer van ca 53m2, overige kamers met elektrische radiatoren en warmtepomp boiler, in combinatie met 28 zonnepanelen.

Op de foto een monster van de mat die wordt gelegd onder ca 4 cm gietdekvloer.
Hier de link naar de leverancier. https://hsi-heating.com/nl/indoor/productoverzicht/
Reputatie 7
Badge +2
Hartelijk dank voor uw info. Ik had nog nooit over infrarood vloerverwarming gehoord. Het lijkt mij als leek ook een beetje vreemd want de directe stralingswarmte is volgens mij alleen maar op zijn best als er geen laag laminaat o.i.d. op ligt. Men hangt toch ook geen gordijn voor een IR-paneel ?

U heeft 28 zonnepanelen. Maar houd er a.u.b. wel rekening mee dat u daar prijstechnisch bijna niets aan heeft zodra de salderingsregeling wordt vervangen. Dan betalen we immers voor alle kWh die we in de winter (nagenoeg geen kWh opbrengst) gaan gebruiken het volle pond.

Ook betreffende de elektrische radiatoren (wat overigens al een betere keuze is dan een elektrische cv-ketel. Elektrische radiatoren zijn al goedkoper dan de daarmee bespaarde thermostaatkranen voor de cv-radiatoren).
Bedankt voor je aanvullingen. Inderdaad is het verdwijnen van de salderingsregeling erg ongunstig. Ik ben dus ook nog niet overtuigd dat ik het moet doen. Overigens gaan de nadelen van het post-salderingstijdperk ook gelden voor alle warmtepompprojecten. Het zal de transitie niet helpen.
Reputatie 7
Badge +2
Overigens gaan de nadelen van het post-salderingstijdperk ook gelden voor alle warmtepompprojecten. Het zal de transitie niet helpen.

Maar nu al is het beleid ingezet dat de belasting voor elektriciteit niet toeneemt terwijl de belasting op aardgas per 1 januari wel is verhoogd. Het gaat er derhalve om warmtepompen en infrarood zo efficiënt mogelijk in te zetten. Ik heb derhalve mijn vraagtekens bij IR-vloerverwarming. (En de bijverwarming met elektrische radiatoren)
  1. Men kan IR panelen immers vergelijken met het effect als je op een tamelijke koude voorjaars- of najaarsdag met windstil weer in het zonnetje gaat zitten. Als is het 14 graden dan kan dat toch behoorlijk warm zijn.
  2. Kenmerk van IR-panelen is dat je direct kan genieten van de warmte als je maar even aan de eettafel, bureau of zithoek zit (ze zijn dan ook meestal voorzien van een bewegingssensor). Vloerverwarming kenmerkt zich juist van een trage werking. Misschien dat IR-vloerverwarming dan wel iets sneller reageert dan een vloerverwarming op basis van warmwater. Maar (all) elektrisch verwarmen is veel duurder dan op basis van warmwater (verwarmd door een hr-ketel of een warmtepomp).
Als u zo veel verwacht van IR-vloerverwarming neem dan op zijn minst IR-panelen i.p.v. elektrische radiatoren als bijverwarming in bijvoorbeeld badkamer of studiekamer. Zoals @darkfiber al aangaf voor de VEH is IR-vloerverwarming onbekend.

De reacties op de vraag van PietJ over infrarood vloerverwarming zijn voor mij nogal onduidelijk. (Het gaat vooral over post-saldering, warmtepompen, infrarood panelen, gesloten en open verdelers.)

Ik vind op de EH-website verder geen informatie over infrarood vloerverwarming folie.

Ik overweeg deze vloerverwarming als bij-verwarming op de begane grond in ons dertiger jaren huis. Aanleiding is de vervanging van lamelparket. Ik wil een paar radiatoren van de gas-CV verwijderen, het comfort verhogen en een stukje opschuiven van gas naar electra . 

Ik ben geen expert op dit gebied en ben benieuwd wat de vereniging Eigen Huis aanbeveelt.

Reputatie 5

@Wim Engels De Vereniging Eigen Huis zal hier waarschijnlijk geen aanbeveling over doen. Dit hier is tenslotte de “community”.  De, om andere redenen, nog steeds verouderde website over vloerverwarming geeft ook over de “IR vloerverwarming(s folie)” geen advies.

Maar mijn persoonlijke mening: Niet aan beginnen! Je betaalt je blauw in vergelijking met andere verwarmingsbronnen. Just my 2 cts

Wij spreken verschillende talen, zo lijkt het. Ik behoor duidelijk niet tot de incrowd. 

Ik verwacht van de VEH duidelijke adviezen op dit gebied. 

En ook op dit platform onderbouwde inzichten.

Met vriendelijke groet.

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij is het antwoord van Darkfiber wel terzake. Elektrisch verwarmen (1 op 1) is drie keer zo duur als op gas. En nog duurder als je de aansluiting moet verzwaren. Naast het maatschappelijke nadeel van een overbelasting van het elektricitietsnet én elektriciteitscentrales. Met 1 op 1 wordt bedoeld elektrisch verwarmen zonder warmtepomp, die immers een opbrengst kan hebben tot 6 op 1. Behalve warmtepompen kúnnen infraroodpanelen ook tot besparing leiden gezien de infraroodwarmte leidt tot een warmere plek dan de gewone (convectie) verwarming. Infraroodvloerwarming heeft dat effect volgens mij niet. Nog sterker, de beste plaats voor infrarood is aan het plafond.

Reageer