Beantwoord
Infrarood vloerverwarming
Ik ben op de woonbeurs in contact gekomen met een leverancier van infrarood vloerverwarming. Deze beweert dat dit efficienter is dan verwarmen met een warmtepomp en waterslangen-vloerverwarming.
Wie heeft hier ervaring mee?
Wie heeft hier ervaring mee?
Beste antwoord door Driepinter
Piet schreef:
Overigens gaan de nadelen van het post-salderingstijdperk ook gelden voor alle warmtepompprojecten. Het zal de transitie niet helpen.
Maar nu al is het beleid ingezet dat de belasting voor elektriciteit niet toeneemt terwijl de belasting op aardgas per 1 januari wel is verhoogd. Het gaat er derhalve om warmtepompen en infrarood zo efficiënt mogelijk in te zetten. Ik heb derhalve mijn vraagtekens bij IR-vloerverwarming. (En de bijverwarming met elektrische radiatoren)
- Men kan IR panelen immers vergelijken met het effect als je op een tamelijke koude voorjaars- of najaarsdag met windstil weer in het zonnetje gaat zitten. Als is het 14 graden dan kan dat toch behoorlijk warm zijn.
- Kenmerk van IR-panelen is dat je direct kan genieten van de warmte als je maar even aan de eettafel, bureau of zithoek zit (ze zijn dan ook meestal voorzien van een bewegingssensor). Vloerverwarming kenmerkt zich juist van een trage werking. Misschien dat IR-vloerverwarming dan wel iets sneller reageert dan een vloerverwarming op basis van warmwater. Maar (all) elektrisch verwarmen is veel duurder dan op basis van warmwater (verwarmd door een hr-ketel of een warmtepomp).
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.