Beantwoord

Infrarood vloerverwarming

  • 8 April 2019
  • 25 reacties
  • 10819 Bekeken

Reputatie 1
  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties
Ik ben op de woonbeurs in contact gekomen met een leverancier van infrarood vloerverwarming. Deze beweert dat dit efficienter is dan verwarmen met een warmtepomp en waterslangen-vloerverwarming.
Wie heeft hier ervaring mee?
icon

Beste antwoord door Driepinter 9 April 2019, 21:20

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Welkom op de community, @Piet! En goede vraag, ik denk dat meer mensen zich dit af kunnen vragen. @driepinter, @m m, @photoncatcher, hebben jullie hier misschien ideeën over? Laat het gerust weten. 🙂
Hallo Piet, wij verwarmen de hele woonkamer al meer dan 17 jaar met infra-rood panelen en dit bevalt ons prima. De energiekosten zijn nagenoeg hetzelfde als met cv.
gr. Ton
Reputatie 7
Badge +1
De mening van de VEH over elektrische vloerverwarming, betreft ook de zgn. infrarood-vloerverwarming. Ik heb hier niets aan toe te voegen.
Reputatie 7
Badge +3
@TonH
wij verwarmen de hele woonkamer al meer dan 17 jaar met infra-rood panelen

Zijn dat dan ook infrarood panelen op de vloer? Ik had er nog nooit over gehoord.
Reputatie 7
Badge +3
De mening van de VEH over elektrische vloerverwarming, betreft ook de zgn. infrarood-vloerverwarming.

Die is niet erg positief. Verder is het artikel onduidelijk. Heeft het over een hoger rendement bij een lagere temperatuur. Maar dat is natuurlijk alleen van toepassing met een cv met een hr-ketel. En niet met de in het artikel eerder genoemde elektrische verwarming.

Ik heb derhalve via het contactformulier gevraagd die tekst aan te passen.

@Piet Heeft die leverancier ook gezegd dat het efficiënter is dan waterslangen-vloerverwarming met een hr-ketel? Of bedoelt het (uiteraard achteraf) vloerverwarming met elektrisch opgewarmd water?
Reputatie 7
Badge +1
@Driepinter Dan kan de verantwoordelijke redacteur ook meteen de verouderde, voor LTV al lang niet meer kloppende algemene aanbeveling voor een gesloten verdeler schrappen c.q. aanpassen.
Lage temperatuurverwarming i.c.m. vloerverwarming altijd met een open verdeler, zeker als de warmtebron een warmtepomp is. - Enige uitzondering: Niet diffusiedichte, zwarte tyleenslangen uit het steentijdperk van de vloerverwarming. Deze moeten met een warmtewisselaar aangesloten worden.
Reputatie 7
Badge +3
@Driepinter Dan kan de verantwoordelijke redacteur ook meteen de verouderde, voor LTV al lang niet meer kloppende algemene aanbeveling voor een gesloten verdeler schrappen c.q. aanpassen.

Eigen Huis schrijft dat een gesloten verdeler (dus met een warmtewisselaar tussen het cv circuit en dat van de vloer) nodig is om roestvorming in de cv-ketel te voorkomen. Lijkt mij voor een cv met een warmtepomp dus helemaal niet nodig.
Reputatie 1
Driepinter: het betrof de vergelijking met watervoerende vloerverwarming met warmtepomp.
Ik merk dat er weinig ervaring mee is, ook het artikel van VEH wijdt er maar een paar woorden aan.
Ik laat een offerte maken voor infrarood vloerverwarming voor een kamer van ca 53m2, overige kamers met elektrische radiatoren en warmtepomp boiler, in combinatie met 28 zonnepanelen.


Op de foto een monster van de mat die wordt gelegd onder ca 4 cm gietdekvloer.
Reputatie 1
Hier de link naar de leverancier. https://hsi-heating.com/nl/indoor/productoverzicht/
Reputatie 7
Badge +3
Hartelijk dank voor uw info. Ik had nog nooit over infrarood vloerverwarming gehoord. Het lijkt mij als leek ook een beetje vreemd want de directe stralingswarmte is volgens mij alleen maar op zijn best als er geen laag laminaat o.i.d. op ligt. Men hangt toch ook geen gordijn voor een IR-paneel ?

U heeft 28 zonnepanelen. Maar houd er a.u.b. wel rekening mee dat u daar prijstechnisch bijna niets aan heeft zodra de salderingsregeling wordt vervangen. Dan betalen we immers voor alle kWh die we in de winter (nagenoeg geen kWh opbrengst) gaan gebruiken het volle pond.

Ook betreffende de elektrische radiatoren (wat overigens al een betere keuze is dan een elektrische cv-ketel. Elektrische radiatoren zijn al goedkoper dan de daarmee bespaarde thermostaatkranen voor de cv-radiatoren).
Reputatie 1
Bedankt voor je aanvullingen. Inderdaad is het verdwijnen van de salderingsregeling erg ongunstig. Ik ben dus ook nog niet overtuigd dat ik het moet doen. Overigens gaan de nadelen van het post-salderingstijdperk ook gelden voor alle warmtepompprojecten. Het zal de transitie niet helpen.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens gaan de nadelen van het post-salderingstijdperk ook gelden voor alle warmtepompprojecten. Het zal de transitie niet helpen.

Maar nu al is het beleid ingezet dat de belasting voor elektriciteit niet toeneemt terwijl de belasting op aardgas per 1 januari wel is verhoogd. Het gaat er derhalve om warmtepompen en infrarood zo efficiënt mogelijk in te zetten. Ik heb derhalve mijn vraagtekens bij IR-vloerverwarming. (En de bijverwarming met elektrische radiatoren)
  1. Men kan IR panelen immers vergelijken met het effect als je op een tamelijke koude voorjaars- of najaarsdag met windstil weer in het zonnetje gaat zitten. Als is het 14 graden dan kan dat toch behoorlijk warm zijn.
  2. Kenmerk van IR-panelen is dat je direct kan genieten van de warmte als je maar even aan de eettafel, bureau of zithoek zit (ze zijn dan ook meestal voorzien van een bewegingssensor). Vloerverwarming kenmerkt zich juist van een trage werking. Misschien dat IR-vloerverwarming dan wel iets sneller reageert dan een vloerverwarming op basis van warmwater. Maar (all) elektrisch verwarmen is veel duurder dan op basis van warmwater (verwarmd door een hr-ketel of een warmtepomp).
Als u zo veel verwacht van IR-vloerverwarming neem dan op zijn minst IR-panelen i.p.v. elektrische radiatoren als bijverwarming in bijvoorbeeld badkamer of studiekamer. Zoals @darkfiber al aangaf voor de VEH is IR-vloerverwarming onbekend.

De reacties op de vraag van PietJ over infrarood vloerverwarming zijn voor mij nogal onduidelijk. (Het gaat vooral over post-saldering, warmtepompen, infrarood panelen, gesloten en open verdelers.)

Ik vind op de EH-website verder geen informatie over infrarood vloerverwarming folie.

Ik overweeg deze vloerverwarming als bij-verwarming op de begane grond in ons dertiger jaren huis. Aanleiding is de vervanging van lamelparket. Ik wil een paar radiatoren van de gas-CV verwijderen, het comfort verhogen en een stukje opschuiven van gas naar electra . 

Ik ben geen expert op dit gebied en ben benieuwd wat de vereniging Eigen Huis aanbeveelt.

Reputatie 7
Badge +1

@Wim Engels De Vereniging Eigen Huis zal hier waarschijnlijk geen aanbeveling over doen. Dit hier is tenslotte de “community”.  De, om andere redenen, nog steeds verouderde website over vloerverwarming geeft ook over de “IR vloerverwarming(s folie)” geen advies.

Maar mijn persoonlijke mening: Niet aan beginnen! Je betaalt je blauw in vergelijking met andere verwarmingsbronnen. Just my 2 cts

Wij spreken verschillende talen, zo lijkt het. Ik behoor duidelijk niet tot de incrowd. 

Ik verwacht van de VEH duidelijke adviezen op dit gebied. 

En ook op dit platform onderbouwde inzichten.

Met vriendelijke groet.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is het antwoord van Darkfiber wel terzake. Elektrisch verwarmen (1 op 1) is drie keer zo duur als op gas. En nog duurder als je de aansluiting moet verzwaren. Naast het maatschappelijke nadeel van een overbelasting van het elektricitietsnet én elektriciteitscentrales. Met 1 op 1 wordt bedoeld elektrisch verwarmen zonder warmtepomp, die immers een opbrengst kan hebben tot 6 op 1. Behalve warmtepompen kúnnen infraroodpanelen ook tot besparing leiden gezien de infraroodwarmte leidt tot een warmere plek dan de gewone (convectie) verwarming. Infraroodvloerwarming heeft dat effect volgens mij niet. Nog sterker, de beste plaats voor infrarood is aan het plafond.

Sinds kort zijn we in een nieuwe oudere woning getrokken en daar zijn warm water voor keuken en douche begane grond en badkamer boven gescheiden. Boven wordt gevoed door een combiketel en beneden door 2 parallel geschakelde inbouw boilertjes van elk 15 liter.

De slaapkamer op de begane grond is voorzien van water vloerverwarming en de rest van de radiatoren zijn allemaal op de combiketel aangesloten. Verwarming is dus door gas te verbruiken.

Er liggen 16 zonnepanelen op het dak. Op een dak van de slaapkamer begane grond is nog plaats voor bijv. zonnecollectoren.

Nu willen we om volledig van het gas af te kunnen, het volgende gaan doen;

In elke ruimte behalve de slaapkamer begane grond, IR vloerverwarming leggen. Elke ruimte met IR vloerverwarming heeft een eigen wifi thermostaat gekoppeld aan het google home systeem.

De slaapkamer begane grond behoud de water vloerverwarming maar deze willen we schakelen op een nieuw warm water systeem:

Dit systeem zal bestaan uit 2 zonnecollectoren voor warm water te plaatsen op een vrij dakdeel (zuiden) Op dit zonnecollector systeem zal een 200 liter warm water boiler worden gekoppeld die het warm water zal voorzien voor de douchs en keuken. De vloerverwarming in de slaapkamer begane grond zal ergens in dat systeem gekoppeld worden maar er zal een reductieventiel tussen moeten om ervoor te zorgen dat alleen water tot 40 graden door de buizen loopt. Hoe is nog even de vraag maar het idee is er. 

Ik zie vaak opmerkingen dar IR vloerverwarming niet efficient of duur is in gebruik maar vergeleken met warmtepompen zie ik iig een heel groot voordeel en dat is: geen onderhoud. Geen draaiende delen dus ook geen slijtage en service nodig. Dat scheelt al heel veel terwijl de IR vloerverwarming ook veel goedkoper is in aanschaf. Omdat we slimme wifi thermostaten gaan gebruiken (elk zo’n 40 euro), kunnen we die zo efficient mogelijk de verwarming laten schakelen. Is er niemand in de ruimte of het huis aanwezig dan kan door IFTT opties in apps gekoppeld aan de thermostaten, de verwarming uitgeschakeld of op een lager pitje worden gezet.

We beginnen met een ruimte van 7 m2 te verwarmen met zo’n slim IR systeem en als dat bevalt dan gaan we verder met alle andere ruimtes.

Vandaag komt het eerste materiaal van Verwarminghandel.nl binnen. 80W/m2 IR vloerverwarming om zelf aan te leggen. De thermostaat die ik ga gebruiken is deze: https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B07TSBYTPY/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik heb deze thermostaat al getest en hij voldoet prima, hij werkt simpel, je stelt een temperatuur in (met bijv een spraakcommando “Hey Google, set temperature 20 degrees” en hij gaat aan de slag. Natuurlijk kun je ‘m ook met de toetsen bedienen.. de mat begint te verwarmen tot de max mat temperatuur is bereikt. Dan schakelt ie even af tot de mat temperatuur weer is gezakt onder de instelbare maximum temperatuur en dan schakelt ie weer in. Dat doet hij net zolang tot de kamer temperatuur voldoende is.

Zonnecollectoren is wel een dingetje, installateurs weten niet zo goed wat te doen om ze op een boiler aan te sluiten ipv een combi ketel. Dit gebied is nieuw voor ze en ik zal het waarschijnlijk toch zelf moeten gaan doen. Gek eigenlijk want de overheid wil toch van het gas af? waarom komen ze dan niet met alternatieven zoals deze? Kipsimpel, zonnecollector → electrische boiler..

to be continued

(oja, heeft iemand tips of opmerkingen? ik hoor het graag!)

Reputatie 7
Badge +3

Infrarood is in tegenstelling tot een warmtepomp een 1 op 1 elektrische verwarming. Maar een infraroodpaneel heeft het voordeel dat het door stralingswarmte en geen luchtstromingen een beter verwarmend effect heeft (als daar een persoon aanwezig is). Infrarood vloerverwarming lijkt mij minder effectief. Er moet immers een beschermende laminaat laag overheen. Ik kan dan ook alleen iets vinden over infraroodvloerverwarming in een badkamer. Een ruimte waar men minder lang is en dus tijdelijke hogere energiekosten voor lief kan nemen en natuurlijk een systeem dat deze verwarming niet de hele dag aan is. Overigens zijn er ook infraroodpanelen die geschikt zijn voor badkamers (geschikt voor vochtige ruimtes, waar men zich niet aan kan stoten/verbranden).

Reputatie 7
Badge +3

Sinds kort zijn we in een nieuwe oudere woning getrokken en daar zijn warm water voor keuken en douche begane grond en badkamer boven gescheiden. Boven wordt gevoed door een combiketel en beneden door 2 parallel geschakelde inbouw boilertjes van elk 15 liter.

De slaapkamer op de begane grond is voorzien van water vloerverwarming en de rest van de radiatoren zijn allemaal op de combiketel aangesloten. Verwarming is dus door gas te verbruiken.

Er liggen 16 zonnepanelen op het dak. Op een dak van de slaapkamer begane grond is nog plaats voor bijv. zonnecollectoren.

Nu willen we om volledig van het gas af te kunnen, het volgende gaan doen;

In elke ruimte behalve de slaapkamer begane grond, IR vloerverwarming leggen. Elke ruimte met IR vloerverwarming heeft een eigen wifi thermostaat gekoppeld aan het google home systeem.

De slaapkamer begane grond behoud de water vloerverwarming maar deze willen we schakelen op een nieuw warm water systeem:

Dit systeem zal bestaan uit 2 zonnecollectoren voor warm water te plaatsen op een vrij dakdeel (zuiden) Op dit zonnecollector systeem zal een 200 liter warm water boiler worden gekoppeld die het warm water zal voorzien voor de douchs en keuken. De vloerverwarming in de slaapkamer begane grond zal ergens in dat systeem gekoppeld worden maar er zal een reductieventiel tussen moeten om ervoor te zorgen dat alleen water tot 40 graden door de buizen loopt. Hoe is nog even de vraag maar het idee is er. 

Ik zie vaak opmerkingen dar IR vloerverwarming niet efficient of duur is in gebruik maar vergeleken met warmtepompen zie ik iig een heel groot voordeel en dat is: geen onderhoud. Geen draaiende delen dus ook geen slijtage en service nodig. Dat scheelt al heel veel terwijl de IR vloerverwarming ook veel goedkoper is in aanschaf. Omdat we slimme wifi thermostaten gaan gebruiken (elk zo’n 40 euro), kunnen we die zo efficient mogelijk de verwarming laten schakelen. Is er niemand in de ruimte of het huis aanwezig dan kan door IFTT opties in apps gekoppeld aan de thermostaten, de verwarming uitgeschakeld of op een lager pitje worden gezet.

We beginnen met een ruimte van 7 m2 te verwarmen met zo’n slim IR systeem en als dat bevalt dan gaan we verder met alle andere ruimtes.

Vandaag komt het eerste materiaal van Verwarminghandel.nl binnen. 80W/m2 IR vloerverwarming om zelf aan te leggen. De thermostaat die ik ga gebruiken is deze: https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B07TSBYTPY/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik heb deze thermostaat al getest en hij voldoet prima, hij werkt simpel, je stelt een temperatuur in (met bijv een spraakcommando “Hey Google, set temperature 20 degrees” en hij gaat aan de slag. Natuurlijk kun je ‘m ook met de toetsen bedienen.. de mat begint te verwarmen tot de max mat temperatuur is bereikt. Dan schakelt ie even af tot de mat temperatuur weer is gezakt onder de instelbare maximum temperatuur en dan schakelt ie weer in. Dat doet hij net zolang tot de kamer temperatuur voldoende is.

Zonnecollectoren is wel een dingetje, installateurs weten niet zo goed wat te doen om ze op een boiler aan te sluiten ipv een combi ketel. Dit gebied is nieuw voor ze en ik zal het waarschijnlijk toch zelf moeten gaan doen. Gek eigenlijk want de overheid wil toch van het gas af? waarom komen ze dan niet met alternatieven zoals deze? Kipsimpel, zonnecollector → electrische boiler..

to be continued

(oja, heeft iemand tips of opmerkingen? ik hoor het graag!)

 

Reputatie 7
Badge +3

Zonnepanelen en ruimte verwarming in de winter lijkt mij geen goede combinatie. Overdag zijn er soms geschikte zonnige momenten maar er zal zeer waarschijnlijk wel een andere verwarmingsbron als back-up aanwezig moeten zijn. Vergelijk het met een raampartij (dubbelglas) op het zuiden. Dit is ook niet altijd afdoende in de winter. En waarschijnlijk is het rendement/opbrengst van een simpel raam op het zuiden hoger dan een collector. 

Reputatie 6
Badge +1

Normaal werkt de zonneboiler met een voorraad boiler.

Dus zonneboiler -- voorraadboiler -- cv combiketel of boiler. Het lijkt mij dat het een installateur daar geen verschil in heeft. Ik denk dat je wat dat betreft wat onervaren installateurs hebt getroffen.

Ik zou als je dit wilt eerst uitzoeken hoeveel warmwater je per dag gemiddeld gebruikt. In mijn geval met een combiketel die in de zomer niet voor verwarming gebruikt wordt, is dat simpel met een app van de energiemaatschappij achter te komen. Of de gasmeter in de zomer een weekje in de gaten houden.

Zo kwam ik er achter met een erg klein gezin (2) dat het verbruik minder dan 0,4 m3 gas is per dag. Dan is het nooit lonend om een zonneboiler terug te verdienen. Direct een elektrische boiler is dan goedkoper. Zelfs is een warmtepompboiler voor mij niet lonend.

Om even te reageren op “driepinter”, uiteraard goede opmerking maar het is niet de bedoeling om ook in de winter afhankelijk te zijn van de zonnepanelen. Zoals ik het zie wekken we in de zomer energie op die het gebruik van electra in de winter compenseert.

De regering heeft als doel van het gas af te willen in 2050 en dat doen ze met een jaarlijkse verhoging van de prijs voor gas. Mijn idee om over te stappen op electrisch verwarmen is zeg maar een investering in de toekomst. 

Ik begin ook eerst met een IR vloerverwarming test in een kleine kamer. De radiatoren kan ik nog even laten hangen en misschien is het zelfs mogelijk om beide te vergelijken door een periode op gas en op electra te verwarmen. Ik denk zelf niet echt dat dat een betrouwbare meting oplevert gezien de vele variabelen waar je van afhankelijk bent, buitentemperatuur, etc. 

Vwb infrarood  verwarmen, daar is nog veel over te ontdekken, de meeste info die ik vond is van al even geleden.. techniek gaat voorruit en ik ben benieuwd wat dit gaat worden. Misschien maak ik een grote vergissing maar ook dan zal ik er uitgebreid over schrijven :)

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik volg niet helemaal wat de vraag precies is mbt de zonneboiler, wat de installateur niet  volgt.
Het is beter om met een installateur in zee te gaand ie wel weet wat z/h/ij doet.
Of je het zelf kunt doen vraag ik me af, voor het vulmiddel moet je mogelijk gecertificeerd zijn?

Ook vraag ik me af waarom je voor IR vloerverwarming kiest en niet (ook?) voor lucht - lucht warmte pompen (ook wel airco’s genaamd).
Die hebben vele hogere COP waardes en zouden dus een stuk efficiënter moeten zijn?

En hoe IR vloerverwarming anders is dan ‘gewone’ elektrische vloerverwarming.

Vloerverwarming klinkt alsof de vloer wort verwarmd en die dan langzaam de warmte af geeft. Terwijl IR juist meestal wordt gebruikt om direct warmte af te geven?
Klinkt alsof IR panelen dan iets logischer zouden zijn.


Ik heb zelf al sinds jaren een zonneboiler, pas sinds kort een warmtemeter er bij zodat ik precies kan zien wat die nu oplevert. Maar dat zal tegenwoordig niet zo bijster veel meer zijn met het ‘empty nest’.

Ik heb sinds kort ook lucht - lucht warmte pompen, daar ga ik dus komende winter van kunnen ervaren hoe dat bevalt. Maar er zijn andere hier op de community die daar al vrij positieve ervaring mee hebben.

Anne.

Reputatie 7
Badge +3

Een voorwaarde voor infrarood verwarming is dat het de warmte direct weg straalt en je er, als je voor of onder de ir-verwarming zit, er direct door wordt verwarmd. Ook een hogere temperatuur van meubels e.d. in je directe zitomgeving dragen ook bij aan een efficiënt gebruik van de warmte. Je hebt dus geen luchtstromingen. Een verstandig gebruik van infrarood leidt dus tot een lager benodigde ruimtetemperatuur en dus een lager (elektrisch) energieverbruik.

Het tegenovergestelde van infrarood verwarming is convectie. Dan wordt immers eerst de lucht verwarmd (een nep infrarood paneel geeft dus een zelfde warme luchtstroming dan een radiator en dus minder warmte als je er voor zit).

Ik ben dus kritisch over “infrarood vloerverwarming". Waarin verschilt dit van inefficiënte elektrische vloerverwarming??  Het is helaas in dit land zo dat de verantwoordelijke instanties (consuwijzer ect) laks zijn met het aanpakken van bedrog. Zie de ioniserende elektrische cv-ketel  (ionisering is niets meer dan een andere manier van elektrisch verwarmen dan met een elektrische weerstand, het elektrisch rendement blijft hetzelfde en is derhalve niet “40 % zuiniger” dan wat wordt beweerd).

Wat bewezen wel helpt is isolatie van de onderkant van de vloer. Als uw kruipruimte diep genoeg is, kan u de reflecterende isolatie van TonZon aanbrengen (met dus eerst een vochtwerend zeil op de vloer van de kruipruimte). Dat is niet alleen een vorm van isolatie maar door de reflectie neemt de temperatuur en dus infrarood warmteafgifte van de vloer ook toe. Samen met andere isolatie is ook subsidie mogelijk. Dat zal zeker niet het geval zijn met de ‘infrarood vloerverwarming'.

 

We beginnen met een ruimte van 7 m2 te verwarmen met zo’n slim IR systeem en als dat bevalt dan gaan we verder met alle andere ruimtes.

Vandaag komt het eerste materiaal van Verwarminghandel.nl binnen. 80W/m2 IR vloerverwarming om zelf aan te leggen. De thermostaat die ik ga gebruiken is deze: https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B07TSBYTPY/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Dag Wouter,

 

ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ik overweeg IR-panelen met een bewegingssensor te leggen onder mijn pvc kliklaminaat in de slaapkamer en studeerkamer.  Dat zijn ruimtes waar we zelden zijn, en waar we de temperatuur bovendien ook niet te warm willen hebben. 
 

hartelijk dank,

Coen

Reageer