Vraag

Instellingen Intergas HRE 36/30A CW5 ketel

  • 15 October 2021
  • 11 reacties
  • 12308 Bekeken

Goedendag,

Wij hebben sinds kort een Intergas HRE 36/30A CW5 ketel in gebruik. Ik heb een vraag over de instellingen, aangezien deze niet juist zijn ingesteld door de leverancier. Ze zijn hiervoor terug gekomen, maar nu heb ik het idee dat de ketel zeer onzuinig staat afgesteld en de nadraaitijd van de pomp staat nu op 15 minuten.

 

Onze situatie:

  • Begane grond: vloerverwarming met 6 groepen;
  • Garage: 1 radiator
  • Bijkeuken: 1 radiator
  • 2e verdieping: 4 radiatoren
  • 3e verdieping: 1 radiator

Dus vloerverwarming als hoofdverwarming en 7 radiatoren.

Nu vraag ik mij af wat de beste instellingen zijn voor de CV ketel, zodat die optimaal en zo efficiënt mogelijk het huis kan verwarmen. Ik hoop dat jullie mij zouden kunnen helpen!

 


11 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@rsnhakan Welke instellingen van de cv-ketel zouden volgens u niet correct/optimaal zijn?
Welke aanwijzingen hebt u dat er iets niet goed afgesteld is?

Heel belangrijk: Heeft de installateur al op uw vragen/klachten kunnen reageren?

Hoog verbruik is voor de cv neem ik aan - hoe heeft u dit bepaald? 
Graaddagenmethode o.i.d.? Vergeleken met oude ketel?

Bij het vervangen van de cv-ketel is de installateur sinds 2020 trouwens verplicht om de cv-installatie waterzijdig in te regelen (tegen vergoeding), tenzij hij beredeneerd kan aangeven dat dit niet kan, bijvoorbeeld als er geen instelbare thermostaatkranen en/of voetventielen aanwezig zijn.

Mijn mening: Met de huidige buitentemperaturen (ca. 10-13°C) is een cv-installatie/cv-ketel sowieso niet goed in te stellen.
Tips om een cv-installatie te verbeteren , ook tips voor u ketel, vind u onder
"gas besparen door middel van cv-tuning” - mijn persoonlijke favoriet.

@rsnhakanWelke instellingen van de cv-ketel zouden volgens u niet correct/optimaal zijn?
Welke aanwijzingen hebt u dat er iets niet goed afgesteld is?

Heel belangrijk: Heeft de installateur al op uw vragen/klachten kunnen reageren?

Hoog verbruik is voor de cv neem ik aan - hoe heeft u dit bepaald? 
Graaddagenmethode o.i.d.? Vergeleken met oude ketel?

Bij het vervangen van de cv-ketel is de installateur sinds 2020 trouwens verplicht om de cv-installatie waterzijdig in te regelen (tegen vergoeding), tenzij hij beredeneerd kan aangeven dat dit niet kan, bijvoorbeeld als er geen instelbare thermostaatkranen en/of voetventielen aanwezig zijn.

Mijn mening: Met de huidige buitentemperaturen (ca. 10-13°C) is een cv-installatie/cv-ketel sowieso niet goed in te stellen.
Tips om een cv-installatie te verbeteren , ook tips voor u ketel, vind u onder
"gas besparen door middel van cv-tuning” - mijn persoonlijke favoriet.

 

Beste darkfiber,

 

Ik heb helaas geen referentie (oude ketel). Ik vraag mij af welke instellingen passend zijn bij mijn situatie. Ik heb de nadraaitijd van de cv pomp weer teruggezet op 1 minuut, is dat aan te raden? Ik heb het gevoel dat bij 15 minuten de boel weer snel koud wordt.

Reputatie 4

Het geheel roept vragen op:

-waarop staat de watertemperatuur CV?
-waarop staat de watertemperatuur WW?
-zijn het gewone of LTV radiatoren?
-gebruik je de radiatoren veel of incidenteel?
Maar cruciaal is het antwoord op de vraag: wat voor huis heb je en wat is je warmtebehoefte?

Gezien de vloerverwarming hoeft het CV water niet warmer te zijn van max 50 graden.
Als je daarnaast de radiatoren af en toe gebruikt als het echt koud wordt, dan kunnen ze dan langdurig open staan waardoor er bij 50 graden toch “voldoende “ warmte afgegegevn kan worden.
Verder kan je deze periode niet vergelijken met “echte” winter. Je kan de watertemp nu in ieder geval op max 50 houden.
Maar weer de vraag: krijg je daarmee op temperatuur in jouw huis? Nieuw/oud/wel/niet geisoleerd?
Want het zij allemaal factoren die van belang zijn.

Zoals Darfiber al schreef, je kan met deze buitentemperaturen de zaak niet goed inregelen.
Maar je kan wel nu alvast wat instellingen aanpassen, zie hiervoor.

Ik ben geen deskundige, maar ben het met je eens dat een nadraaitijd van 15 minuten wel erg lang is.Die zou ikzelf op hoogstens 5 zetten.
Verder het WW temp op max 65. Waardie nu op staat is onduidelijk (of ik mis het).

Meer ifo geeft een beter beeld.
 

Reputatie 7
Badge +3

Moeten de radiatoren in de garage, bijkeuken en op de verdiepingen wel aan ? ((Als het hard gaat vriezen dan volstaat in vorstgevoelige ruimte dat ze maar een beetje open en dus warm zijn)). Met alleen de vloerverwarming volstaat een maximum CV temperatuur van 30 graden. 

Reputatie 5
Badge +1

De Intergas HRE 36/30A CW heeft 2 aparte warmte wisselaars,  een gesplitst vermogen voor 'sanitair-water  ( 36 = 31,5 kW) en voor verwarming ( 30 = bij 100 % en 80 graden, 26,3 kW).

Het ‘sanitair'-water (WW) staat altijd op 99 % en moduleert mee met de vraag. Is er bewust gekozen voor CW 5 vermogen ? Als je maar één badkamer gelijk gebruikt en/of ‘besparende’ douche koppen (met minder opbrengst) heb, kun je spelen met het terug zetten van het WW  vermogen (Parameter 4). De temperatuur is op het display in te stellen (maar houd deze op 63 á 65 graden ivm Legionella)

Verder voor WW kun je de volgende waarde ‘zuiniger’ instellen;

  • Zet de ECO stand UIT. De CV ketel houdt (vaak) onnodig de WW warmte wisselaar op temperatuur,
  • Parameter o (CV opstarten na bv. Douche). Douche er meerdere huisgenoten kort na elkaar?, Zet deze van 0 naar 2 a’ 4 minuten. De CV zal dan niet telkens tussendoor starten, waardoor er veel opstart energie verloren gaat (een Intergas item ivm de gescheiden warmte wisselaars)

Je gebruikt de vloerverwarming als hoofd verwarming. Dus vooraf een aantal vragen (los van de vragen die RobvanV ook al aan je stelde omtrent de woning ed.) !!

  • Heeft de vloerverwarming een eigen verdeler met mengblok en thermostaat regeling ? Op welke temperatuur staat de thermostaat afgesteld ?
  • Heeft de vloerverwarming een eigen circulatie pomp ?
  • Indien de vloerverwarming een eigen pomp heeft. Heeft de installateur conform de richtlijn van Intergas, een 3 weg klep geplaatst om terug stromen (!) door de warmte wisselaar te voorkomen ?  (in de ‘Installatievoorschrift’  staat er een richtlijn over),
  • En zo ja bij de 3-weg klep, sluit deze de gehele CV af (dus vloer + radiatoren) of alleen de vloerverwarming  ?

Als er inderdaad een 3-weg klep geplaatst is en deze de gehelen CV installatie afsluit, heeft na draaien geen toegevoegde waarde en kan zelfs op 0 !

Alleen met deze info kan ik over het verwarmen meer aanvullende instellingen geven.

Wat je zonder meer kunt uitproberen is om de max. temperatuur voor CV gebruik (op front paneel) terug te zetten op 55 graden. Zoals RobvanV al aangeeft, het is momenteel niet de juiste periode om een CV in te regelen. Maar met een handmatige instelling tot 55 graden kun je alvast ervaren, of zowel de vloer als de radiatoren voldoende warmte leveren (kan momenteel s’nachts al flink afkoelen !).

Hoor graag meer info, Rob Dekker.

Reputatie 7
Badge +3
  • Zet de ECO stand UIT.

U bedoelt “zet instelling tapwater op ECO en niet op Comfort?

En nog beter. Gebruik dan ook niet voor elk kleine beetje warm water de warmwaterkraan (en dus de cv ketel) maar een waterkoker (het liefst als de zon schijnt of het hard waait).

Het geheel roept vragen op:

-waarop staat de watertemperatuur CV?
-waarop staat de watertemperatuur WW?
-zijn het gewone of LTV radiatoren?
-gebruik je de radiatoren veel of incidenteel?
Maar cruciaal is het antwoord op de vraag: wat voor huis heb je en wat is je warmtebehoefte?

Gezien de vloerverwarming hoeft het CV water niet warmer te zijn van max 50 graden.
Als je daarnaast de radiatoren af en toe gebruikt als het echt koud wordt, dan kunnen ze dan langdurig open staan waardoor er bij 50 graden toch “voldoende “ warmte afgegegevn kan worden.
Verder kan je deze periode niet vergelijken met “echte” winter. Je kan de watertemp nu in ieder geval op max 50 houden.
Maar weer de vraag: krijg je daarmee op temperatuur in jouw huis? Nieuw/oud/wel/niet geisoleerd?
Want het zij allemaal factoren die van belang zijn.

Zoals Darfiber al schreef, je kan met deze buitentemperaturen de zaak niet goed inregelen.
Maar je kan wel nu alvast wat instellingen aanpassen, zie hiervoor.

Ik ben geen deskundige, maar ben het met je eens dat een nadraaitijd van 15 minuten wel erg lang is.Die zou ikzelf op hoogstens 5 zetten.
Verder het WW temp op max 65. Waardie nu op staat is onduidelijk (of ik mis het).

Meer ifo geeft een beter beeld.
 

 

Goede vraag waar de temperatuur van de CV en WW nu op staan. Kom ik op terug! Ik heb volgens mij gewone radiatoren.

 

De woning komt trouwens uit 1997/1998. De radiatoren worden gebruikt om de boven verdiepingen te verwarmen. De garage en bijkeuken hebben ook een radiator, maar die staan op de 1e stand (van de 5/6).

De Intergas HRE 36/30A CW heeft 2 aparte warmte wisselaars,  een gesplitst vermogen voor 'sanitair-water  ( 36 = 31,5 kW) en voor verwarming ( 30 = bij 100 % en 80 graden, 26,3 kW).

Het ‘sanitair'-water (WW) staat altijd op 99 % en moduleert mee met de vraag. Is er bewust gekozen voor CW 5 vermogen ? Als je maar één badkamer gelijk gebruikt en/of ‘besparende’ douche koppen (met minder opbrengst) heb, kun je spelen met het terug zetten van het WW  vermogen (Parameter 4). De temperatuur is op het display in te stellen (maar houd deze op 63 á 65 graden ivm Legionella)

Verder voor WW kun je de volgende waarde ‘zuiniger’ instellen;

  • Zet de ECO stand UIT. De CV ketel houdt (vaak) onnodig de WW warmte wisselaar op temperatuur,
  • Parameter o (CV opstarten na bv. Douche). Douche er meerdere huisgenoten kort na elkaar?, Zet deze van 0 naar 2 a’ 4 minuten. De CV zal dan niet telkens tussendoor starten, waardoor er veel opstart energie verloren gaat (een Intergas item ivm de gescheiden warmte wisselaars)

Je gebruikt de vloerverwarming als hoofd verwarming. Dus vooraf een aantal vragen (los van de vragen die RobvanV ook al aan je stelde omtrent de woning ed.) !!

  • Heeft de vloerverwarming een eigen verdeler met mengblok en thermostaat regeling ? Op welke temperatuur staat de thermostaat afgesteld ?
  • Heeft de vloerverwarming een eigen circulatie pomp ?
  • Indien de vloerverwarming een eigen pomp heeft. Heeft de installateur conform de richtlijn van Intergas, een 3 weg klep geplaatst om terug stromen (!) door de warmte wisselaar te voorkomen ?  (in de ‘Installatievoorschrift’  staat er een richtlijn over),
  • En zo ja bij de 3-weg klep, sluit deze de gehele CV af (dus vloer + radiatoren) of alleen de vloerverwarming  ?

Als er inderdaad een 3-weg klep geplaatst is en deze de gehelen CV installatie afsluit, heeft na draaien geen toegevoegde waarde en kan zelfs op 0 !

Alleen met deze info kan ik over het verwarmen meer aanvullende instellingen geven.

Wat je zonder meer kunt uitproberen is om de max. temperatuur voor CV gebruik (op front paneel) terug te zetten op 55 graden. Zoals RobvanV al aangeeft, het is momenteel niet de juiste periode om een CV in te regelen. Maar met een handmatige instelling tot 55 graden kun je alvast ervaren, of zowel de vloer als de radiatoren voldoende warmte leveren (kan momenteel s’nachts al flink afkoelen !).

Hoor graag meer info, Rob Dekker.

 

Beste Rob,

 

Dank voor je uitgebreide reactie! Ik wist niet dat de HRE 36/30A CW5 ketel 2 warmte wisselaars had. Ik dacht dat dit alleen bij de Xtreme 36 het geval was. Er is voor CW5 gekozen omdat wij één badkamer met zowel een bad, als een douche met een kraan en stortdouche hebben. Nu vraag ik mij gelijk het volgende af, een CW5 ketel zou toch voldoende vermogen moeten kunnen leveren om zowel een bad te vullen als gebruik te maken van een stortdouche? Hoe kun je het vermogen voor warmwater op maximaal zetten zodat je zo veel mogelijk warm water comfort hebt? Is dat parameter 4, die al standaard op 99 staat?

 

Wat houdt parameter o precies in? Als ik dit op 2 minuten zet, wat is dan het effect?

 

Vloerverwarming wordt inderdaad als hoofdverwarming gebruikt. Die heeft een eigen verdeler en pomp met een thermostaat. Ook is een 2-weg klep geplaatst (geen 3-weg klep) bij de CV. 

  • Zet de ECO stand UIT.

U bedoelt “zet instelling tapwater op ECO en niet op Comfort?

En nog beter. Gebruik dan ook niet voor elk kleine beetje warm water de warmwaterkraan (en dus de cv ketel) maar een waterkoker (het liefst als de zon schijnt of het hard waait).

Je kunt tapcomfort op UIT zetten inderdaad. Zo staat die bij ons ook ingesteld, omdat het voor mijn gevoel niet echt heel veel uit maakt of deze nou op UIT of ECO staat (zelflerend). Wellicht wel als die op comfort staat, maar wij hebben beneden een warmwater boiler.

Reputatie 5
Badge +1
  • Zet de ECO stand UIT.

U bedoelt “zet instelling tapwater op ECO en niet op Comfort?

Een Intergas CV ketel kent 3 instellingen:

  • On: het warmwater circuit is altijd ingeschakelde en houdt de warmte wisselaar ook bij geen CV warmte vraag op temperatuur. Dus ook in de zomer gas verbruik,
  • Eco: De vraag naar WW wordt in een geheugen opgeslagen en er ontstaat een ‘WW vraag patroon’. Dus wel snel warm water op de routine momenten. Om een zelflerend patroon op te bouwen, kun je met Parameter o.  het aantal ‘lerende’ ECO dagen instellen. Standaard op 3, maar instelbaar van 1 tot 10 dagen,
  • Eco: met een “OpenTherm” thermostaat kan, mits deze de functie ondersteund, aan de hand van de WW vraag, zelfs een week ritme patroon opbouwen, Parameter o.  dan op 0 zetten,
  • Off: De WW warmte wisselaar wordt niet warm gehouden. Als je ook je keukenwater vanaf de CV betrekt, verspil je enorm veel water.  Als je de CV ketel alleen (!) voor de badkamer(s)  gebruik, is dit de juist instelling voor WW.

Standaard staat een Intergas CV ketel op ECO en 3 dagen ‘leertijd'. Vandaar mijn advies, zet dit Uit / Off.

Reputatie 5
Badge +1
  • rsnhakan; Wat houdt parameter o precies in? Als ik dit op 2 minuten zet, wat is dan het effect?

Parameter o (kleine letter o) 

  • Parameter o (CV opstarten na bv. Douche). Douche er meerdere huisgenoten kort na elkaar?, Zet deze van 0 naar 2 a’ 4 minuten. De CV zal dan niet telkens tussendoor starten, waardoor er veel opstart energie verloren gaat (een Intergas item ivm de gescheiden warmte wisselaars).

De  WW warmte vraag gaat in de CV ketel voor de CV warmtevraag. Kortweg, als je de douche opendraait, stopt de levering van warmte in je CV installatie. Draai je de douche weer dicht, start onmiddellijk de CV warmte levering weer op. Met de standaard instelling op dit Parameter (nul) gaat deze wisseling in één stuk door. Omdat een HRE met 2 verschillende vermogens werkt, zal telkens de brander hoger of lager worden geregeld. Waardoor de efficientie van de ketel wordt verminderd. Vandaar, als je kort na elkaar ( < 4 minuten pauze) de douche gebruikt kan dit ‘start en stop’ verminderd worden. Langer als 4 minuten werkt averechts en koelt je huis gewoon verder af !

rsnhakan; Vloerverwarming wordt inderdaad als hoofdverwarming gebruikt. Die heeft een eigen verdeler en pomp met een thermostaat. Ook is een 2-weg klep geplaatst (geen 3-weg klep) bij de CV. 

  • Dan heeft een na draait tijd van de CV ketel geen zin. Zet de Parameter 8 weer gewoon op de standaard instelling van 1 minuut. 

 

Reageer