Vraag

Intergas Xtreme 36 sensoren uitlezen

  • 15 November 2020
  • 62 reacties
  • 13031 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 11 reacties

Ik heb een nieuwe Intergas Xtreme 36.

nu wil ik bekijken hoe mijn verwarmingsysteem zich met deze nieuwe ketel gedraagd.

op mijn oude ketel kon ik allerlei sensoren uitlezen. Op mijn intergas heb ik dat nog niet kunnen vinden (in de handleiding)

ben vooral geintereseerd in aanvoer en afvoer temperatuur, pompsnelheid en brandervermogen.

nu heb ik wel een menu gevonden dat lijkt sensor waarden weer te geven.

maar ik kom er nog niet uit wat het laat zien.

Hopelijk op dit forum iemand die al meer heeft uitgevonden.

 

dit is het menu wat ik heb gevonden, geeft alleen waarden weer, je kan er niets wijzigen:
 

1 Tik midden (Bij vlamsymbool)

2 3 sec steeksleutel

3 nogmaals 3 sec steeksleutel

nu zit je in een menu waar je varierende waarden ziet (met + en - blader je erdoor)

ik heb erachter wat waarden staan die ik heb zien langskomen
 

A 0~~8.0~8.1_A nul als verwarming uit is (stroommmeting Amperes? Van vlam beveiliging?

b 0.0~4.8L warmwater verbruik

C 0~1.6b huidige CV waterdruk

F 0~7~10~18 brandervermogen? Maar hij komt nooit onder de 7 terwijl minimaal vermogen 3.6kW met % kom ik er ook niet uit

P 0~19~40~41~43 pompsnelheid? nul als verwarming uit is nul als warmwatervraag is. 

t 0 

= r 1.70 druk maar waarvan?

drie streepjes r 1.20 Druk maar waarvan?

0 67~64~99C  warmtewisselaar? water  =Sensor S3?

1 48~54~83C. Aanvoer??

2 -.-C 

3 46~33~60C Rookgas? Altijd lager dan # 5?

4 -.-C

5 28~38~44  CV retour? =sensor S5? Altijd hoger dan 3?

6 -.- C

7 -.- C

 


62 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij heeft @Dekker-Lochem wel wat ervaring met deze unti.
Of dat ook om uitlezen gaat weet ik niet.

Ik heb zelf ‘gewoon’ een x tal temperatuur sensoren gekoppeld die ik met een raspberry-pi uitlees.
En via de Toon ook nog wat CV ketel info.

 

 



Anne.

Reputatie 5
Badge +1

Ik heb een nieuwe Intergas Xtreme 36.

nu wil ik bekijken hoe mijn verwarmingsysteem zich met deze nieuwe ketel gedraagd.

op mijn oude ketel kon ik allerlei sensoren uitlezen. Op mijn intergas heb ik dat nog niet kunnen vinden (in de handleiding)

ben vooral geintereseerd in aanvoer en afvoer temperatuur, pompsnelheid en brandervermogen.

nu heb ik wel een menu gevonden dat lijkt sensor waarden weer te geven.

maar ik kom er nog niet uit wat het laat zien.

Hopelijk op dit forum iemand die al meer heeft uitgevonden.

dit is het menu wat ik heb gevonden, geeft alleen waarden weer, je kan er niets wijzigen:
 

Fkey, de door jou aangegeven ‘toegang’  tot de instelwaarde van de Xtreme zijn ‘gemeten'-waardes en zijn niet te wijzigen en/of iets aan in te stellen. Deze gegeven zijn  (met de juiste functie)  uitleesbaar met het Intergas Servicetool  "Intergas Diagnostic”. Met de dongel en een DVD worden de gegevens op elke PC toegankelijk. 

Inderdaad, Intergas doet nogal terughoudend, om de toegang tot het gedrag van de Xtreme (maar ook de HREco) zichtbaar te maken. In Service code P020 kun je veel wijzigen voor wat betreft extra mogelijkheden , b.v. het koppelen met een ELGA of splitsen in 2 zones.

Reden? De Xtreme heeft een uiterst hoge verbranding efficiëntie, welke door (verkeerde)  experimenten en wijzigen van de instellingen, het verbrandingsproces behoorlijk kunnen verstoren. Helaas moet ik er aan toevoegen; Ook een bij ons thuiskomende ‘Service'-monteur kon me er geen uitleg over geven.

Nieuwsgierig als ik ben, 'k blijf doorzoeken ! Rob.

 

Via intergas de betekenis van de uitlezing gevonden:

A Ionisatiestroom min 2.7uA

b tap/warmwater verbruik L/min

C huidige CV waterdruk bar

F brandervermogen in Kw

P pompsnelheid

t laatste storingscode

= r 1.70 software release

drie streepjes r 1.20 software release pomp

0 warmtewisselaar temperatuur

1 Aanvoer CV temperatuur

2 retour CV (niet aangesloten)

3 tapwater temp

4 koudwater zonneboiler

5 rookgas temp <56gr =HR Bedrijf

6 buitenvoeler

7 boilersensor niet aanwezig

Dit roept voor mij de volgende vraag op:

waarom komt het vermogen nooit onder de 7KW. Terwijl de ketel een laagste modulatie van 3.6KW heeft.

en dat terwijl de ketel wel na een minuut alweer uitschakeld omdat de max watertemp al snel bereikt is.

ik zou verwachten dat de ketel dan verder terugmoduleerd zodat hij continue op een lager vermogen brand.…

 

Reputatie 4

Fkey, ik ben blij met de door jou gevonden gegevens. Daar wil ik ook bij mijn Xtreme eens naar kijken.

Zelf heb ik een hybride warmtepomp naast de ketel hangen. Daarmee ben ik nu, het eerste stookseizoen, aan het stoeien en instellingen aanpassen.

Ik weet niet of jij het installatievoorschrift van de Xtreme hebt gelezen, maar daarin staat hoe je bij de instelbare parameters kan komen. (blz 53 en volgende)

Mijn ketel was vanwege de vloerverwarming ingesteld op 75% vermogen. Hij sprong steeds kort aan. Ik heb dit daarom en gezien de warmtebehoefte van zowel de warmtepomp (de ketel moet alleen “bijspringen”), de totale ruimte die moet worden verwarmd en de lage gewenste watertemperatuur van 40 graden, het vermogen terug gebracht naar 40%. Nu draait de ketel heel zachtjes maar wel lang. In combinatie met de warmtepomp een mooie temperatuur van 38 graden water. 
De uit te lezen waarden zoals jij die hebt gevonden moet ik nog uitlezen. Ik ben benieuwd.
Dan kan ik ook zien hoever hij terug moduleert.

 

Fkey, ik ben blij met de door jou gevonden gegevens. Daar wil ik ook bij mijn Xtreme eens naar kijken.

Zelf heb ik een hybride warmtepomp naast de ketel hangen. Daarmee ben ik nu, het eerste stookseizoen, aan het stoeien en instellingen aanpassen.

Ik weet niet of jij het installatievoorschrift van de Xtreme hebt gelezen, maar daarin staat hoe je bij de instelbare parameters kan komen. (blz 53 en volgende.

 

De installatievoorschriften heb ik zeker gevonden. Maar daarmee krijg ik hem niet lager aan het moduleren :-(

ben erg benieuwd of je een ketelvermogen lager dan 7 in de sensoruitlezing ziet.

Als ik het gasverbruik log en op basis daarvan het vermogen bereken kom ik wel ruim lager dan 7 uit.

maar nog niet op de 3.6Kw die hij zou moeten kunnen

Reputatie 5
Badge +1

Heb inmiddels ontdekt, dat de ondergrens van het modulerende vermogen sterk beinvloed wordt door de minimum cap. van de modulerende pomp (P032).

Wij hebben vloerverwarming over de gehele BG (Bungalow). De vloer is de hoofdverwarming, alleen voor ‘snel’ opwarmen hangen er een paar kleine convectors.  Heb, ivm mijn vloerverwarming de ‘flow’ van de modulerende pomp op max. 75 % (P031) en min. op 40 % aangepast (P032). Lees nu andere vermogenswaarde uit als bij de ‘standaard’ instelling (65 % resp. 35 % .

Ga hier nog verder mee aan de slag.

Makkelijk: Na de tip van (??) , om het display op ‘Show-all’ te zetten, komt er een rechts een 0 op het display ter lengte van de nadraaitijd (P033) bij mij 6 minuten.

Maar als 'Zone 1’ in gebruik is (zie blz. 18, 5.1.4  = zie noot), staat er een 3 (met de activering voor Zone instelling moet P090 op 3 gezet worden.).

NOOT: In de text voor de aansluiting van 2 kamerthermostaten (mogen beide ‘OpenTherm zijn) staat een storende verwisseling, zie blz. 18 - 5.1.4, onderste figuur: Thermostaten groep 1 en 2 aansluiten 

Kamerthermostaat T1 (klein circuit verwarmen, de klep blijft gesloten) moet op de ‘standaard’  klem X13 aangesloten,

Kamerthermostaat T2 (gehele circuit, de klep gaat open) moet op de ‘optionele’ aansluitklem X12 worden aangesloten.  (Vreemde ‘optie', klemmetje van 3 cent !!. )

Uitleg van de Servicelijn van Intergas: “Omdat er regelmatig op de verkeerde klem werd aangesloten, plaatsen we X12 niet meer standaard op het moederbord” . En vervolgens: “als u uw adres geeft, gaat er nu één op de post” ! !

Heb inmiddels ontdekt, dat de ondergrens van het modulerende vermogen sterk beinvloed wordt door de minimum cap. van de modulerende pomp (P032).

Wij hebben vloerverwarming over de gehele BG (Bungalow). De vloer is de hoofdverwarming, alleen voor ‘snel’ opwarmen hangen er een paar kleine convectors.  Heb, ivm mijn vloerverwarming de ‘flow’ van de modulerende pomp op max. 75 % (P031) en min. op 40 % aangepast (P032). Lees nu andere vermogenswaarde uit als bij de ‘standaard’ instelling (65 % resp. 35 % .

 

Hoe beinvloed P032 het modulerend vermogen?

hogere waarde is lagere modulatie? of juist andersom?

ik heb met P032 geen enkelverschil kunnen zien (altijd maar die 7...)

Ben er vandaag ook eens het vermogen gaan berekenen op basis van het gasverbruik.

De ketel staat nu langdurig op hetzelfde vermogen (volgens de sensor) te draaien.

kom ik uit op 4.5KW, een stuk mider dan 7KW maar toch ook meer dan 3.6KW (minimale modulatie volgens de spec)

 

meting van 14min,15 sec = 0.23h

gasverbruik volgens de gasmeter: 0.1209m3

Gronings gas levert: 9.77KWh/m3

ketelrendement: 90% dus 8.79 KWh/m3

 

0.1209m3 x 8.79 KWh/m3 = 1.0630KWh

1.0630KWh / 0.23h = 4.47KW
 

Reputatie 5
Badge +1

“ Hoe beïnvloed P032 het modulerend vermogen?  Hogere waarde is lagere modulatie? of juist andersom? “

Ben ik ook zelf nog niet uit. Maar we blijven zoeken (was Intergas maar wat scheutiger met zijn informatie. Bij de HREco installatiehandleiding staan 2 pagina's aan instellingen ).

Over de “Show-all” instelling.

Met instelling C020, en P002 naar 2 zetten, worden de displays geactiveerd. Als de CV start (vlammetje symbool) komt de functie (CV of WW) zichtbaar en rechts de temperatuur van resp. Aanvoer CV of Warmwater. Links (rode display) geeft code 4 = opstarten warmwater, 3 = klep (bij vloerverwarming of zone instelling) niet geactiveerd, 0 = na draaitijd CV pomp. 

Weersafhankelijk regeling (blz. 24,  5.5.3 )

Met C020, en P052 (min.) en P053 (max.)  kun je er een weersafhankelijke stooklijn opslaan. Uiteraard, dan wel een buitenvoeler aansluiten op X13, klem 3 - 4). Min en Max zijn de stooklijn punten bij resp. -7 graden en + 20 graden.

LT/HT zone regeling (blz. 17,  5.1.3)

Bij een HT / LT regeling met een geplaatste 2 weg klep (of 3 weg klep, zie NOOT onderaan). Om de LT = Vloer verwarming en HT voor de radiatoren te activerend, moeten de volgende parameter veranderd worden;

LT/HT regeling, sturing Electrische afsluiter: C020 - P090 naar 1 (= LT/HT regeling)

LT/HT regeling ingang (aanvoersensor): C020 - P100 naar 1,

Stappenmodulatie: C015 - P035 naar 0,

Zonetijd (wisseltijd bij gelijktijdige vraag !): C015 - P036 = min 5 (minuten) tot 15 minuten,

Max. aanvoertemp HT-zone: C015 - P050 = max temperatuur zone 1 / thermostaat T1,

Max. aanvoertemp LT-zone: C020 - P060 = max. temperatuur zone 2 / thermostaat T2.

Opdeling in Zone's (blz. 18, 5.1.4 )

Alles de gehele CV-installatie op één instelling kan draaien, is LT/HT overbodig en moeten alleen de zone's met een 2-weg of 3-weg klep van elkaar gescheiden worden.

Voor de aansturing van de 2 (3) weg klep moet het volgende gewijzigd worden:

Sturing Electrische afsluiter : C020 - P090 naar 3 (= groepsregeling)

NOOT: bij een geplaatste 2-weg klep wordt bij warmte vraag van T2 ook zone 1 (HT met de LT temperatuur instelling) verwarmd.

Bij een geplaatste 3-weg klep wordt zone 1 (HT) bij warmtevraag van T2 niet mee verwarmd. En andersom, bij vraag van T1 (LT) wordt zone 2 niet mee verwarmd. Levert dus een geheel gescheiden regeling, bijvoorbeeld voor een praktijk aan huis of gescheiden 1e (wonen) en 2e verdieping (slapen ed.).

We blijven bezig, Rob

Reputatie 4

Omdat ik in beginsel een warmtepomp laat draaien (ruim genoeg voor saldering) laat ik de ketel niet zo snel bijspringen. Daarom kan ik alleen incidenteel de xtreme uitlezen.

Vermogen ingesteld op 40% (40% van 25,7 = 10,28 kw) en de watertemperatuur op 42 graden.
Brandervermogen gisteren 8kw en een pomp van 61.
Dus de censor geeft een hoog vermogen aan.

In dit verband vraag ik me af, weet iemand dat, de instelling van de modulerende pomp.


Standaard staat die op 65 max en 35 min.
Kan ik dat naar believen veranderen?
Er staat:

P031 Maximum capaciteit modulerende CV-pomp 65 Ingestelde waarde parameter 32 tot 100% P032 Minimum capaciteit modulerende CV-pomp 35 15% tot ingestelde waarde parameter 31

Betekent dit dat ik alles in kan stellen als ik samen min+max maar niet boven de 100% kom?
Ik vraag dit omdat mijn pomp al zijn warme water binnen ½ meter doorgeeft aan de warmtepomp en die het op zijn snelheid in het systeem duwt. En die is langszamer.
Nu lijkt het er namelijk op dat het warme water van de cv voor een groot gedeelte meteen weer terug de ketel ingaat (bypass). Dit omdat hij al het warme water niet kwijt kan in de warmtepomp omdat die pomp zeer lagngszaam staat (noodzakelijk). Door de pomp van de cv langszamer te zetten zou hij verder terug moeten moduleren en daardoor lager vermogen en effecienter het warme water kwijt kunnen.

Reputatie 5
Badge +1

P031 Maximum capaciteit modulerende CV-pomp 65 Ingestelde waarde parameter 32 tot 100% P032 Minimum capaciteit modulerende CV-pomp 35 15% tot ingestelde waarde parameter 31

Betekent dit dat ik alles in kan stellen als ik samen min+max maar niet boven de 100% kom?
 

Ja dat kan. Je kunt aan de hand van de tabel 7.4 op blz. 57 + de grafiek bij 7.5 aflezen, bij welke capaciteit, welke ‘flow’ hort. Als je de ‘Flow’ van je warmtepomp weet, kun je de ze als maximaal op P031 invoeren. De waarde van P032 moet daar altijd onder liggen (tot 15 % als absoluut minimum).

Let wel, het maximaal geleverde vermogen moduleert mee met de maximale instelling van de circulatiepomp. Maar de Xtreme moduleert zelf heel goed mee tot de (maximaal) ingestelde aanvoertemperatuur ( P059).

P.S. de ‘standard’ 65 en 35 % zijn toevallig samen 100 %. Maar de max. en min. zijn gewoon instelwaardes. Alleen mag max (P031) niet lager als min (P032) ingesteld worden. Ik draai momenteel op 75 en 40 %.

Reputatie 4

Dank je.

Die grafiek had ik gemist.
Ik ga de snelheid verlagen. Nu ingesteld op 55-25. Eens zien wat er gebeurd.
Ben benieuwd wat dan het vermogen gaat worden.

Reputatie 5
Badge +1

Hallo RobvanV. denk dat dit wel erg laag wordt. Op welke vermogens instelling staat de ketel (P010) ??

Zie uitleg blz. 57 bij 7.5.

Sorry, stond hierboven, dus ong. 10 kW. Kwestie van proberen (zijn de meest kindjes mee geboren :blush: )

Reputatie 5
Badge +1

Even nagezocht in de gegevens van de HREco 36, welke minder goed moduleert maar gezien dezelfde techniek, redelijk representatief is.

Kom daar tegen bij 12,8 kW max. vermogen een minimale pomptoerental van 40% en een minimale  Flow van ong. 400 l/uur.

Bij max. vermogen van 8,5 kW vermogen een minimale pomptoerental van 25 % (!) en en min. Flow van 240 L/uur (ondergrens = 155 l/uur).

Hierbij wel de opvoerhoogte in de gaten houden. Ook hier liggen grenzen, zie grafiek.

Reputatie 4

Fkey,

Ik heb de pompsnelheid van de ketel op 55-25 gezet en dan zie ik, nu hij de warmtepomp weer helpt, het volgende:

-watertemp 44 graden
-pomp rond de 30
-vermogen 6.

Ik kom hiermee dus ook niet veel lager. Wel lager dan bij een hogere pompsnelheid maar niet veel lager.

 

Reputatie 4

Dekker-Lochem,

Zoals ik hiervoor al aangaf is mijn pompsnelheid bij een lagere (55-25) pompsnelheid aanzienlijk lager dan bij de standaard instelling (65-35). Deze is nu namelijk 30 ipv ruim 60. Het heeft slechts een klein beetje invloed op het vermogen ( 6 ipv 8).

Opvoerhoogte is bij mij niet van toepassing omdat de leiding van de ketel minder dan 20 cm ophoog gaat omdat hij meteen de warmtepomp ingaat die het totale water door het systeem pompt.

Wat ik nu wel merk is dat de leiding die rechtstreeks naar de warmtepomp gaat warmer aanvoelt dan de bypass die meteen weer de ketel ingaat. Voor zover een positief resultaat.

Reputatie 5
Badge +1

Wij hebben een Xtreme 30, met 2 modulerende Honewell Chronotherm Touch thermostaten. Hierop zijn, via “Extra functionaliteit” op de thermostaat en het “OpenTherm” protocol bij Intergas (mogelijk ook bij andere merken) alle functies van de ketel uit te lezen. Vanmiddag eens na gekeken hoever het vermogen terug moduleert. Op het ‘kleine'-circuit (zone 1) daalt de aanvoer temp naar 30 graden, maar geeft deze als vermogen een 6 weer.

Gezien mijn ingestelde flow (<75 - >40) kan dit kloppen, 6kW is ongeveer 30 % van het ingestelde vermogen (100 %) 

Ehhhh, ja ik heb expres een krappe CV ketel geplaatst. Bij de meest NL huishoudens draait een fors te grote CV ketel, enkel en alleen omdat we een CW4 wensen (of de installateur ons dat aanpraat). Zie voor verdere uitleg: “Intergas Xtreme, koud huis? ".

Bij ons was 20 kW voldoende, en een CW4 wenselijk. Vandaar de Xtreme 30 !

 

Reputatie 5
Badge +1

Vanmorgen een aantal experimenten gedaan (is koud en de warmtepomp heeft last van Defrost). Met alleen de CV aan en het wisselen van de waarde  ‘Minimale Pomp snelheid’ (P032) en het wisselen van de waarde “Max. CV vermogen” (P010), maakt duidelijk, dat het moduleren door de aanvoer temperatuur wordt gestuurd. Dit leverde de volgende ervaring op;

Bij een lage Flow (15 % ) is de doorloop snelheid minimaal. Om de aanvoertemperatuur op rond de 40 graden te houden, regelt de ketel het vermogen terug naar 4 (= 3.6 ?). Het retour water schommelt dan op 25 á 30 graden (bij ons volledige circulatie circuit. Dat is inclusief vloer en werkplaats).

Zet ik de Flow op 50 %, dan blijft het aanvoertemperatuur ook rond de 40 graden, maar zakt het vermogen niet lager als 7 !!. En even later slaat de ketel af (gaat pendelen). Het gemeten retour water is dan ook 35 á 40 graden.

Kortom, de juiste Flow instelling is vermoed ik de belangrijkste sturing voor de Modulatie van het vermogen. Het ingestelde ketelvermogen is alleen een maximale waarde, maar maakt de ‘Modulatie'-range niet groter.

Bij een Xtreme36 (zonder aangepaste pomp) is de modulatie range van 25, 7 kW terug naar 3,6 kW (100 % vermogen, de pomp op ‘minimaal’ 15 % ). Zet je het vermogen bij P010 terug naar  40% (40% van 25,7 = 10,28 kw), dan moduleer je tussen de 10,3 kW en 3,6 kW. Dat laatste mits bij de laagte pomp snelheid = 15 % staat ingesteld.

Het experimenteren waard lijkt me. Succes, Rob.

Aanvulling 16 jan;

Eindelijk wat koudere periode (in de Achterhoek). Even ‘spelen’ met de Flow modulatie lekker breed  op max. 75 (P031) en min. 30 (P032) gezet. Vermogen terug op 90 %.  (= 17,5 kW) en de minimale aanvoertemp. terug op 35 graden.

En nu dit weekend verder gewoon monitoren  :wink:

 

Reputatie 4

Dank je Dekker-Lochem,

Ik laat hem  nu even zoals het nu is. Eens zien of ik het bij deze temperaturen warm hou.
De hoeveelheid water dat de CV nu levert is ongeveer 212 /min en de Itho warmtepomp heeft minimaal 300 l/min afgifte. Daardoor gebruik ik nu nagenoeg alles van de cv  om de Itho te ondersteunen.

Maar ik hou eea in de gaten en zal de komen de tijd nog wel eens wat proberen.

@Dekker-Lochem  De relatie die je legt tussen de pompsnelheid en vermogen klopt niet hoor.

 

De variabele snelheid van de pomp is alleen relevant bij radiatoren, of vloerverwarming met gesloten verdeler omdat bij lagere temperaturen en lagere temperatuurverschillen de radiatoren meer tijd nodig hebben om de warmte af te geven. Het water moet dus langzamer gaan stromen. Bij een systeem met open verdelers voor vloerverwarming (dus verdelers met eigen pomp) moet de pompsnelheid van de ketel zo constant mogelijk zijn.

 

Het is de brander die het afgegeven vermogen regelt, niet de pomp. Bij een bepaald vermogen is een minimale doorstroming nodig, anders kan dat vermogen niet afgegeven worden. Om 25,7 kW vermogen af te geven aan het water, moet het water minstens 738 liter/uur door de ketel stromen (handleiding paragraaf 7.4). Op dat moment warmt de ketel het water 30 graden op, dus van 25 naar 55 graden, of van 50 naar 80 graden. 

 

Bij 4 kW vermogen moet het water minstens 118 liter/uur door de ketel stromen om 30 graden te overbruggen. Stroomt het water langzamer dan dat, dan kan de ketel die 4 kW niet kwijt, althans, dan wordt het verschil meer dan 30 graden en dat mag niet van Intergas, vandaar die tabel in paragraaf 7.4.

 

Hoe sneller het water stroomt, hoe gemakkelijker de ketel zijn warmte kwijt kan, dus bij een hogere pompsnelheid is het gemakkelijker om op een laag pitje te stoken. (van 45 tot 55 graden kun je 350 liter per uur opwarmen met 4 kW). Zet je de pomp op 100% (dat is +/- 1800 liter/uur) dan kan de ketel maximaal 13 graden overbruggen, dus van 42 naar 55, maar niet van 42 naar 56 graden. Met 4 kW is dan het maximale verschil net 2 graden (van 53 naar 55).

 

Waar ik benieuwd naar ben is op welke waarde parameter P011 staat uit menu C020 bij jullie ketels. Dat is de ondergrens voor de brander en dat is bij mijn XTreme 36 ketel namelijk 22% = 7 kW, terwijl de ketel naar 4 kW zou moeten kunnen (=16%).  In de Italiaanse en Tsjechische handleidingen voor deze ketels staat ook dat die parameter 16% zou moeten zijn, maar bij mijn ketel is 22% het minimum (en dus geeft ook de brander nooit minder dan 7 kW op het scherm weer). En dat is vervelend, want ik heb helemaal geen 7 kW nodig, het grootste deel van de tijd is 4 kW voldoende.

 

Het omlaag zetten van het maximale vermogen (P010) is alleen nodig als je de maximale flow wilt beperken tot minder dan 738 liter/uur (pomp +/- 40%), want bij die pompsnelheid kan het maximale vermogen niet afgegeven worden. Verder is dit helemaal niet nodig, want de ketel geeft vanzelf minder vermogen af als het terugkomende water opwarmt. 

Reputatie 4

Blihi, ik begrijp je uitvoerige uitleg.

In mijn situatie heb ik een Itho Daalderop HPMI warmtepomp met als ondersteuning een Xtreme 36.
De Extreme is alleen maar een hulpje als de Itho het niet op temperatuur houd.
Tevens is me gebleken dat als de Extrme ondersteunde de pomp op ruim 60 draaide, en dat bij een standaard instelling van 65/35.
Omdat de Itho de hoeveelheid verwarmd water niet kon verwerken werd de bypass, dus meteen weer de ketel in, net zo warm als wat er naar de Itho ging. Dat lijkt me stoken voor niks. Daarom heb ik de volgende instellingen aangepast:
water 43 graden (al eerder aangepast)
vermogen op 40%
pomp op 55/25 (draait nu op 29)
Daardoor vermogen volgens ketel op 6kw

Als gevolg van deze instellingen brand de ketel op een heel laag pitje en wordt het water gewoon snel 43 graden. Omdat de flow lager is dan wat de Itho kan verwerken wordt de bypass (die meteen terug de ketel ingaat) nog wel warm maar minder dan hetgeen naar de Itho gaat. Wat mij betreft optimaal resultaat.
Verder lijkt het dat mijn gasverbruik iets lager is dan in de oude situatie waarbij vermogen en pompsnelheid hoger waren. 

 

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem  De relatie die je legt tussen de pompsnelheid en vermogen klopt niet hoor.

Het is de brander die het afgegeven vermogen regelt, niet de pomp. Bij een bepaald vermogen is een minimale doorstroming nodig, anders kan dat vermogen niet afgegeven worden. Om 25,7 kW vermogen af te geven aan het water, moet het water minstens 738 liter/uur door de ketel stromen (handleiding paragraaf 7.4). Op dat moment warmt de ketel het water 30 graden op, dus van 25 naar 55 graden, of van 50 naar 80 graden. 

Waar ik benieuwd naar ben is op welke waarde parameter P011 staat uit menu C020 bij jullie ketels. Dat is de ondergrens voor de brander en dat is bij mijn XTreme 36 ketel namelijk 22% = 7 kW, terwijl de ketel naar 4 kW zou moeten kunnen (=16%).  In de Italiaanse en Tsjechische handleidingen voor deze ketels staat ook dat die parameter 16% zou moeten zijn, maar bij mijn ketel is 22% het minimum (en dus geeft ook de brander nooit minder dan 7 kW op het scherm weer). En dat is vervelend, want ik heb helemaal geen 7 kW nodig, het grootste deel van de tijd is 4 kW voldoende.

 

Hallo Blihi, zoals ik al schreef en ervaren heb: “Met alleen de CV aan en het wisselen van de waarde  ‘Minimale Pomp snelheid’ (P032) en het wisselen van de waarde “Max. CV vermogen” (P010), maakt duidelijk, dat het moduleren door de aanvoer temperatuur wordt gestuurd. Dit leverde de volgende ervaring op".

Inderdaad, het is de brander die het vermogen regelt. Wel ervaren, dat als je de flow verlaagt, het maximale vermogen evenredig terug geregeld wordt. Terecht stel je, komt door de lagere doorstroom en dus de verminderde warmte afgifte, de Xtreme zijn warmte niet kwijt kan en dan de brander terug regelt.

Lastig in mijn situatie. De gehele BG (bungalow, Woon ruimte + slaapkamer + badkamer, zeg maar ‘onze’ woonruimte) wordt voor 80 % verwarmd door de vloer over de gehele BG. De verdeler hiervan heeft een eigen pomp, welke  gekoppeld is een vloerthermostaat + Thermostaatkraan. Toevoer staat begrenst op 45 graden , de gemiddelde watercirculatie temp. + 35 graden, vloer opp. 22 á 23 graden).

De beide (logeer) slaapkamers + badkamer op de 1e verd. hebben radiatoren (LT), de werkplaats (+ 100 m3) eveneens met LT radiatoren. En helaas, dan moet je middelen.

Met jouw informatie, waarvoor hartelijk dank, ga ik weer verder experimenteren.

(Als je niet probeert, kom je er ook niet achter :wink:  )

De waarde van P011 staat bij onze Xtreme 30 op 27 % = 5,2 kW. Toch regelt de ketel terug naar 4 kW (afgelezen op het display). Even over de info uit de Tsjechische en Italiaanse handleiding. Daar gebruiken ze aardgas met een hogere calorische waarde (Russisch gas). Mogelijk de verklaring ?

Vraag:  Het vermogen staat nu weer op 100 % = 19,4 kW, dus volgens de tabellen op blz. 57, moet er dus minimaal 557 l/min door de ketel.  Dus volgens de grafiek zou dat op minimaal 25 % moeten uitkomen ?? Of zit ik er nu erg ver naast ? ? 

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem  De relatie die je legt tussen de pompsnelheid en vermogen klopt niet hoor.

De variabele snelheid van de pomp is alleen relevant bij radiatoren, of vloerverwarming met gesloten verdeler omdat bij lagere temperaturen en lagere temperatuurverschillen de radiatoren meer tijd nodig hebben om de warmte af te geven. Het water moet dus langzamer gaan stromen. Bij een systeem met open verdelers voor vloerverwarming (dus verdelers met eigen pomp) moet de pompsnelheid van de ketel zo constant mogelijk zijn.

Blihi, hartelijk dank voor je reactie.

Wat ik hiermee bedoel is, dat als de ‘flow’  te laag wordt, de CV-ketel zijn warmte niet kwijt kan en daarmee het vermogen terug regelt (zoals je zelf ook bevestigd).

Daar ligt bij mijn installatie, Xtreme30, één van de lastige momenten. De gehele BG (bungalow, gelijkvloers wonen) heeft vloerverwarming als hoofdverwarming. De aanvoer thermostaat van het verdeelblok staat op max. 45 graden, de circulatie temperatuur  (met eigen pomp) is gemiddeld 35 graden.

Maar we hebben ook een 1e verd. met LT radiatoren + een werkplaats van 100 m3 (LT radiatoren). Probeer de aanvoertemperatuur van de CV op 40 á 45 graden te houden (op P059 op 55 graden begrenst). 

Met het afgelopen koude weekend (de L/L warmtepompging te vaak op ‘Defrost') verder gaan experimenteren. vermogen (P010)  weer op 100 % = 19,4 kW gezet. De ‘flow’ met grafiek van blz. 57 aangepast naar beneden, nu max. 60 % en min 30 %.

Blihi schrijft: Waar ik benieuwd naar ben is op welke waarde parameter P011 staat uit menu C020 bij jullie ketels. Dat is de ondergrens voor de brander en dat is bij mijn XTreme 36 ketel namelijk 22% = 7 kW, terwijl de ketel naar 4 kW zou moeten kunnen (=16%).  In de Italiaanse en Tsjechische handleidingen voor deze ketels staat ook dat die parameter 16% zou moeten zijn, maar bij mijn ketel is 22% het minimum .

Onze Xtreme 30  staat hier op 27 %, wat overeenkomt met 6.0 kW. Volgens Intergas moet dit door moduleren tot 4.0 kW kunnen dalen. inderdaad, als ik het vermogen op het display uitlees (F = brandervermogen) daalt deze aan het einde van zijn opwarmingsproces niet onder de 6 kW !

Bij de Tsjechische en Italiaanse handleiding wordt er mogelijk met ander calorische waarde van het geleverde gas gerekend en de software daarop ingesteld (Russisch aardgas) 

Ik heb inmiddels wat contact gehad met Intergas. Ik heb de installatiecursus voor de XTreme ketel online doorlopen (en een certificaat behaald :)) en ook meteen een mail gestuurd met de vraag hoe het nu met parameter P011 zit.

Voor mijn ketel, de HR Xtreme36 zou die standaard op 16 of 13% moeten staan (16% volgens de documentatie van de cursus, 13% volgens de dame van Intergas in de e-mail), maar hij kan niet lager ingesteld worden dan 22%. 

De 27% die jij noemt komt inderdaad overeen met 6 kW. De bovenwaarde bij 100% is bij de XTreme30 22.2 (voor CV) en 27% * 22.2 = 5.99 kW. Ik had daar een waarde van 18% verwacht en bij de XTreme24 een waarde van 26%.

Bij de XTreme36 is de 100% bovenwaarde gelijk aan 25.7 kW (de opgegeven 36.3 kW is bij 125%, raar maar waar). 22% van 25.7 is 5.65 kW, maar zelfs dat zie ik niet op het scherm. Het vermogen daalt naar 7 kW en daarna valt de ketel uit.

 

 

Het toerental heeft niet zoveel met het type gas te maken, want dat stel je in op het gasblok. Een andere calorische waarde van het gas betekent een andere minimale voordruk (in Nederland: 25 mBar). Het is de ventilator die een bepaalde hoeveelheid lucht aanzuigt op basis van het toerental.

 

Mijn flow is constant ingesteld op 50% (parameters 31 en 32 allebei op 50). Dat is de snelheid waarmee de pomp draait (ik moet die constant houden, want ik heb alleen mengverdelers. Met een constant debiet vanuit de ketel en een drukverschil geregelde verdelerpomp beïnvloedt je de mengverhouding dan niet en is de zoneregeling zo nauwkeurig mogelijk). Een flow van 50% is ongeveer 800 liter per uur in mijn installatie. Dat is meer dan voldoende om het maximale vermogen van 25.7 kW kwijt te kunnen mocht de nood aan de man zijn (bij 55 aanvoer en 25 retour)

De minimale flow moet afgestemd worden op het minimale vermogen (dus als je P011 verhoogt, moet ook de minimale pompstand verhoogd worden) en de maximale flow op de installatie (te hoge flow geeft geluiden, maar minimaal op de waardes in tabel 7.4). 

Als je bij minder vermogen ook meteen minder flow hebt (dus de pompsnelheid regelt met de brander mee terug) dan krijg je meer tijd om de warmte in de installatie af te geven. Bij radiatoren is dat nodig, bij vloerverwarmingsverdelers met eigen pomp niet omdat die het aangeboden CV water volledig de vloer in sturen (met bijmenging van retourwater). 

Reageer