Vraag

Intergas Xtreme 36 sensoren uitlezen

  • 15 November 2020
  • 62 reacties
  • 13031 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 11 reacties

Ik heb een nieuwe Intergas Xtreme 36.

nu wil ik bekijken hoe mijn verwarmingsysteem zich met deze nieuwe ketel gedraagd.

op mijn oude ketel kon ik allerlei sensoren uitlezen. Op mijn intergas heb ik dat nog niet kunnen vinden (in de handleiding)

ben vooral geintereseerd in aanvoer en afvoer temperatuur, pompsnelheid en brandervermogen.

nu heb ik wel een menu gevonden dat lijkt sensor waarden weer te geven.

maar ik kom er nog niet uit wat het laat zien.

Hopelijk op dit forum iemand die al meer heeft uitgevonden.

 

dit is het menu wat ik heb gevonden, geeft alleen waarden weer, je kan er niets wijzigen:
 

1 Tik midden (Bij vlamsymbool)

2 3 sec steeksleutel

3 nogmaals 3 sec steeksleutel

nu zit je in een menu waar je varierende waarden ziet (met + en - blader je erdoor)

ik heb erachter wat waarden staan die ik heb zien langskomen
 

A 0~~8.0~8.1_A nul als verwarming uit is (stroommmeting Amperes? Van vlam beveiliging?

b 0.0~4.8L warmwater verbruik

C 0~1.6b huidige CV waterdruk

F 0~7~10~18 brandervermogen? Maar hij komt nooit onder de 7 terwijl minimaal vermogen 3.6kW met % kom ik er ook niet uit

P 0~19~40~41~43 pompsnelheid? nul als verwarming uit is nul als warmwatervraag is. 

t 0 

= r 1.70 druk maar waarvan?

drie streepjes r 1.20 Druk maar waarvan?

0 67~64~99C  warmtewisselaar? water  =Sensor S3?

1 48~54~83C. Aanvoer??

2 -.-C 

3 46~33~60C Rookgas? Altijd lager dan # 5?

4 -.-C

5 28~38~44  CV retour? =sensor S5? Altijd hoger dan 3?

6 -.- C

7 -.- C

 


62 reacties

Reputatie 5
Badge +1
  • Blihi ; Heldere toelichting ! ! !

Je bevestigd hiermee, dat ik inderdaad al experimenterende op de goede route was met de ‘gemengde’ (vloer + radiatoren) CV installatie.

Max. vermogen terug zetten, veranderd inderdaad niets aan de ondergrens van 27 % (Xtreme 30) , maar beperkt wel de ‘modulatie'-range (100/27=3,7 of, bijvoorbeeld zoals RobvanV aangeeft 40/27=1,5). Aan de P011 instelling ga ik voorlopig niets veranderen. Eerst maar eens de resultaten monitoren *)

En inderdaad:  (te hoge flow geeft geluiden, maar minimaal op de waardes in tabel 7.4), de ketel was met de ochtend opstart op max. flow = 60 % al een stuk rustiger. Met bovenstaande uitleg, de max. flow verder terug gezet naar 50 % = + 1200 l/hr.  (Min. nog even op 30 % = 500 l/hr gelaten).

Bedankt voor het delen van deze informatie, Rob.

*) even een koude periode afwachten 

Reputatie 5
Badge +1

Eindelijk een (wat) kouder weekend (30 - 31 jan. 2021)

Rond 09h00;  Buitentemp = 0 graden, binnen temp 20 graden, vloer opp. 22,5 graden,  circulatie water vloer = 32 graden.

Ik lees op het ‘variabele'-menu de volgende waardes uit: Aanvoer temp. 47 graden, Vermogen (F) = 11 kW, Pomp cap. = 45 %, Rookgas = 34 Graden  (HR waarde < 56 graden)

Rond 12h00: Buitentemp = 3 graden, binnen (gehele woning !) op 20 graden, circulatiewater vloer = 35 graden.

Ik lees op het ‘variabele'-menu de volgende waardes uit: Aanvoer temp. 40 graden, Vermogen (F) = 6 kW, Pomp cap. = 45 %, Rookgas = 34 Graden.

Om 13h30 gaat de CV geheel uit (mede dankzij de zoninstraling)

Het vermogen regelt dus keurig van 100 %, ( 22,2 kW) binnen een uur terug naar 11 kW. De ondergrens zou, (volgens Intergas) moet terug moduleren naar 4,0 kW. Maar bij 6,0 kW slaat de CV af.  Met deze gegevens de “Max Capa.” van de CV pomp terug gezet naar 55 %. 

Die 6 kW minimaal klopt wel met de ingestelde ‘Ondergrens brander’ van 27 % ( 27 % van 22,2 kW = 5,99 kW )  Pas bij een instelling van 18 % komt de ketel op de opgegeven ‘Ondergrens’ van 4 kW. Maar Parameter C020 - P011 (ondergrens brander) staat geblokkeerd voor een lagere waarde als de 27 %. Intergas heeft (tot op heden)  daar geen reactie op gegeven.

 

Aanvulling 01 feb. 2020:

Onze L/L warmtepomp krijgt een maand rust. Ga de gehele maand februari (tenzij de temperatuur boven de 10 graden komt) met de Xtreme experimenteren. Zal op dit item regelmatig ervaringen delen.

Rond 17h00 zakte de zon achter onze horizon en dat merk je meteen. Rond 17h30 sloeg de CV weer aan (ruimte thermostaat hele dag op 20 graden). De opstart was:

Aanvoer temp. 38 graden, Vermogen (F) = 15 kW, maar zakte al snel terug naar 13 kW. en rond 17h50 terug naar 11 kW. Pomp cap. varieerde tussen de 45 en 50 %,  Rookgas = 34 Graden  (HR waarde < 56 graden). Kortom, mag blijven !

Aanvulling 02 feb. 2020;

Afgelopen nacht (1 op 2 feb.) de CV uit gezet ! Dus deze ochtend start de CV met een (relatief) koud huis van 18 graden en een vloerwater temperatuur van 23 graden.

De Xtreme gaat er meteen op 100 % vermogen  tegenaan. Max. pomp Capa = 59 % (de max ingestelde waarde is 55 % !! ). Aanvoertemp = 54 (55 max.), de temperatuur van de warmte wisselar komt op 72 graden (!), de rookgastemp. = 50 graden (blijft dus mooi onder de 59 graden HR-waarde)

Maar het meest opmerkelijke; het uitgelezen vermogen is 24 kW !!, terwijl de Xtreme30  specificaties max. 22,2 kW  bij 55 graden  vermelden.

De pomp modulatie bijgesteld van max. 60 % en min. 25 %.

Goednieuws (!), er komt komende week (6) een koudefront deze kant op.

 

Reputatie 4

25 Januari een nieuwe (eenzelfde) verdeler gekregen. Raar maar waar, de oude instellingen van mijn cv gaven daarna een pendelende CV. Daarom opnieuw begonnen.

Vermogen op 40, pomp op 60/30.
Na een tijdje branden een resultaat dat vergelijkbaar is.
Vermogen 6/7, pomp op 38 en rookgassen 34.
Ik denk dat ik er hiermee zo'n beetje ben. Lijken mme mooie waarden.

Misschien nog wat kleine aanpassingen proberen maar eerst door de warmere periode van komen de week heen.

Wellicht nog een aanvulling voor de gebruikers van de Xtreme modellen icm LTV; bij toepassen van 2 thermostaten en een LT/HT regeling volgt de modulaire pomp alleen op  HT het bereik tussen P32 en P31. Op de LT zone is altijd het maximaal ingestelde pomptoerental in gebruik. 

Dit lees ik in de handleiding van de zoneregeling van Intergas. 

Reputatie 5
Badge +1

Wellicht nog een aanvulling voor de gebruikers van de Xtreme modellen icm LTV; bij toepassen van 2 thermostaten en een LT/HT regeling volgt de modulaire pomp alleen op  HT het bereik tussen P32 en P31. Op de LT zone is altijd het maximaal ingestelde pomptoerental in gebruik. 

Dit lees ik in de handleiding van de zoneregeling van Intergas. 

Heb het even uitgeprobeerd op onze 2-zone instelling.  Stan zijn constatering is (waarschijnlijk) alleen van toepassing, als je ook de LT / HT temperatuur waarde ingeregeld heb.

Bij gebruik van één T regeling en zone verdeling (2-weg of 3-weg klep), heeft zowel Zone 1 (gestuurd door Thermostaat 1) als Zone 2 (gestuurd door Thermostaat 2)  dezelfde modulerende vermogen en pomp eigenschappen. 

Voordeel hierbij van de Xtreme op de HREco is, dat op de Xtreme beide thermostaten via “OpenTherm” communiceren (moduleren). Bij de HREco mag alleen T2 modulerend zijn, T1 moet een aan/uit model zijn.

P.S. Wij hebben met de 2-weg klep dicht op T1 een erg klein CV circuit. De ketel moduleert erg snel terug naar een lage pomp capaciteit ( = 29 % ). Deze zomer dus weer een ‘pijpfitters’-klusje, de slaapkamer BG aan Zone-1 koppelen.

Wellicht nog een aanvulling voor de gebruikers van de Xtreme modellen icm LTV; bij toepassen van 2 thermostaten en een LT/HT regeling volgt de modulaire pomp alleen op  HT het bereik tussen P32 en P31. Op de LT zone is altijd het maximaal ingestelde pomptoerental in gebruik. 

Dit lees ik in de handleiding van de zoneregeling van Intergas. 

Heb het even uitgeprobeerd op onze 2-zone instelling.  Stan zijn constatering is (waarschijnlijk) alleen van toepassing, als je ook de LT / HT temperatuur waarde ingeregeld heb.

Bij gebruik van één T regeling en zone verdeling (2-weg of 3-weg klep), heeft zowel Zone 1 (gestuurd door Thermostaat 1) als Zone 2 (gestuurd door Thermostaat 2)  dezelfde modulerende vermogen en pomp eigenschappen. 

Voordeel hierbij van de Xtreme op de HREco is, dat op de Xtreme beide thermostaten via “OpenTherm” communiceren (moduleren). Bij de HREco mag alleen T2 modulerend zijn, T1 moet een aan/uit model zijn.

P.S. Wij hebben met de 2-weg klep dicht op T1 een erg klein CV circuit. De ketel moduleert erg snel terug naar een lage pomp capaciteit ( = 29 % ). Deze zomer dus weer een ‘pijpfitters’-klusje, de slaapkamer BG aan Zone-1 koppelen.

Goedemorgen, daar zou dhr Dekker zeker gelijk in kunnen hebben. In de bijlage de werking en parameters van de 2 en 3 weg klep. De Xtreme kan inderdaad 2 OT thermostaten aansturen , maar ik twijfel aan het nut hiervan bij LT vloerverwarming. Ik heb beide thermostaten toch teruggezet naar aan/uit regeling en laat de ketel op aanvoertemperatuur 40 graden moduleren. Dat deed hij dus enkel bij de HT zone, en zo ben ik gaan uitzoeken waarom. Omdat de HT zone mijn bovenverdieping is (als LTV) ga ik binnenkort de thermostaten omprikken op de ketel zodat LTV beneden terug kan gaan moduleren obv P32 en P31. Ik stoei overigens nog wel met de meest ideale Flow-instellingen..Hoe zou ik vanuit het legplan met aantal meters en ventielinstellingen de ideale doorvoer kunnen berekenen? Iemand suggesties? Alvast dank !

Reputatie 5
Badge +1

Omdat de HT zone mijn bovenverdieping is (als LTV) ga ik binnenkort de thermostaten omprikken op de ketel zodat LTV beneden terug kan gaan moduleren obv P32 en P31. Ik stoei overigens nog wel met de meest ideale Flow-instellingen..Hoe zou ik vanuit het legplan met aantal meters en ventielinstellingen de ideale doorvoer kunnen berekenen? Iemand suggesties? Alvast dank !

Hallo Stan. Het op X12 en X13 ‘omprikken’ van de Thermostaten heeft geen zin. De functie zit in de Software achter klem X12 / X/13.  Klem X13 is de ‘standaard’ (enkele) Thermostaat aansluit klem. Klem X 12 is ‘Optioneel', dus afhankelijk van parameter (C020) 090 bestemd voor: 0 = geen functie,  1 = LT/HT regeling met gescheiden temperatuur instellingen, 2 = Weersafhankelijke regeling / Vorst beveiliging (buitenvoeler), 3 = 2-Zone regeling (2 of 3-weg klep) met behoud van de Modulerende vermogen en pomp capaciteit instellingen.

Een vraag: Ik lees “ Omdat de HT zone mijn bovenverdieping is (als LTV)” .  Bedoel je hiermee, dat je ook op de 1e verd. een LTV (= , 55 graden)  verwarmingsinstallatie heb ? Dus beide groepen LTV zijn ?  Zo ja, probeer dan parameter 090 op 3, zodat voor beide zones dezelfde ingestelde “Vermogens Modulatie” en “Max / Min Pomp capaciteit” Modulatie (en aanvoer temperatuur) werkt.

Een Modulerende ‘ruimte'-thermostaat heeft zeker bij een vloerverwarming een toegevoegde waarde. Een vloer (door zijn massa) reageert traag op verwarmen en/of afkoeling. Juist met een goede en zelflerende Modulerende thermostaat voorkomt dat de vloer teveel opwarmt voordat de thermostaat de CV uitschakelt. Door het vroegtijdig terug moduleren bij warmte vraag (ketel vermogen), blijft de ruimte temperatuur constanter. Honeywell Modulerende thermostaten kun je zelfs voor programmeren op de reactie van de warmte bron; Snel, middel, traag (bij vloerverwarming).

Omdat de HT zone mijn bovenverdieping is (als LTV) ga ik binnenkort de thermostaten omprikken op de ketel zodat LTV beneden terug kan gaan moduleren obv P32 en P31. Ik stoei overigens nog wel met de meest ideale Flow-instellingen..Hoe zou ik vanuit het legplan met aantal meters en ventielinstellingen de ideale doorvoer kunnen berekenen? Iemand suggesties? Alvast dank !

Hallo Stan. Het op X12 en X13 ‘omprikken’ van de Thermostaten heeft geen zin. De functie zit in de Software achter klem X12 / X/13.  Klem X13 is de ‘standaard’ (enkele) Thermostaat aansluit klem. Klem X 12 is ‘Optioneel', dus afhankelijk van parameter (C020) 090 bestemd voor: 0 = geen functie,  1 = LT/HT regeling met gescheiden temperatuur instellingen, 2 = Weersafhankelijke regeling / Vorst beveiliging (buitenvoeler), 3 = 2-Zone regeling (2 of 3-weg klep) met behoud van de Modulerende vermogen en pomp capaciteit instellingen.

Een vraag: Ik lees “ Omdat de HT zone mijn bovenverdieping is (als LTV)” .  Bedoel je hiermee, dat je ook op de 1e verd. een LTV (= , 55 graden)  verwarmingsinstallatie heb ? Dus beide groepen LTV zijn ?  Zo ja, probeer dan parameter 090 op 3, zodat voor beide zones dezelfde ingestelde “Vermogens Modulatie” en “Max / Min Pomp capaciteit” Modulatie (en aanvoer temperatuur) werkt.

Een Modulerende ‘ruimte'-thermostaat heeft zeker bij een vloerverwarming een toegevoegde waarde. Een vloer (door zijn massa) reageert traag op verwarmen en/of afkoeling. Juist met een goede en zelflerende Modulerende thermostaat voorkomt dat de vloer teveel opwarmt voordat de thermostaat de CV uitschakelt. Door het vroegtijdig terug moduleren bij warmte vraag (ketel vermogen), blijft de ruimte temperatuur constanter. Honeywell Modulerende thermostaten kun je zelfs voor programmeren op de reactie van de warmte bron; Snel, middel, traag (bij vloerverwarming).

Beste heer Dekker, ik word blij van deze informatie. Ja, ik heb zowel beneden als boven LT vloerverwarming elk met een eigen Intergas ComfortTouch Thermostaat (op X13 en X12). Ik bedacht me achteraf dat omprikken van de 2 TH ook niet handig is aangezien de TH beneden op X13 ook aan een Intergas Gateway hangt. Dank voor de P91 tip bij de 3-wegklep; ik heb deze nu van 1 naar 3 gezet. De Waarden op P050 en P060, en P059 zijn, en waren allen 40 graden. Ik heb P057 (reactie OT-TH) weer omgesteld van 2 (aan-uit functie) naar 1 zodat de beide ComfortTouch Thermostaten weer gaan moduleren. Hierbij ook P035 Stappenmodulatie weer op 0 gesteld. Bij normale (90% van het jaar) weersomstandigheden heb ik het vermogen begrensd op 30% (7.6Kw). Er ligt volgens legplan 10.250 Watt aan Vloerverw.  Met de flow ben ik nog aan het stoeien. Ik nijg naar een constante flow door het ontbreken van afsluiters maar wellicht zijn er nog aanvullende tips op dit Forum ?

Reputatie 5
Badge +1

Stan, bij;  “Dank voor de P91 tip bij de 3-wegklep; ik heb deze nu van 1 naar 3 gezet. “. Denk dat je hier de C020 - P090 instelling bedoeld ?

Deze instelling stond hier al enige ‘Postingen’ terug gemeld. 

Over je vermogen terug naar 30 %, (= 7,6 kW), terwijl je vloer een berekend vermogen van 10,25 kW afgeeft. Denk dat dit wel erg laag is. Daarnaast, voor een snelle opwarming mag er best een hoger vermogens instelling zijn. Juist de Xtreme heeft een breed Modulerend vermogens software. Zou  niet onder de 12 á 15 kW gaan (Xtreme30 = 70 %, Xtreme36 = 55 😵.

Stan: “Hierbij ook P035 Stappenmodulatie weer op 0 gesteld.”.  Zou deze gewoon op 1 houden.

Bij het Topic; “Intergas Xtreme, koud huis?”  heb ik een stappenplan geplaatst over het inregelen van de pomp capaciteit (flow).

Is er goed weer voor :sunglasses: , succes Rob.

Stan, bij;  “Dank voor de P91 tip bij de 3-wegklep; ik heb deze nu van 1 naar 3 gezet. “. Denk dat je hier de C020 - P090 instelling bedoeld ?

Deze instelling stond hier al enige ‘Postingen’ terug gemeld. 

Over je vermogen terug naar 30 %, (= 7,6 kW), terwijl je vloer een berekend vermogen van 10,25 kW afgeeft. Denk dat dit wel erg laag is. Daarnaast, voor een snelle opwarming mag er best een hoger vermogens instelling zijn. Juist de Xtreme heeft een breed Modulerend vermogens software. Zou  niet onder de 12 á 15 kW gaan (Xtreme30 = 70 %, Xtreme36 = 55 😵.

Stan: “Hierbij ook P035 Stappenmodulatie weer op 0 gesteld.”.  Zou deze gewoon op 1 houden.

Bij het Topic; “Intergas Xtreme, koud huis?”  heb ik een stappenplan geplaatst over het inregelen van de pomp capaciteit (flow).

Is er goed weer voor :sunglasses: , succes Rob.

Hoi Rob, dank voor je reactie. Ik bedoelde inderdaad P090 via C020 toegang. Ik heb het vermogen omhoog gebracht om te zien wat dit met de aanwarmtijd gaat doen. P035 stappenmodulatie weer op 1 gezet, maar dacht dat ik dit aan de thermostaten moet overlaten. Wellicht heb je meer achtergrond hierbij? Ben ook geïnteresseerd in wat er achter de parameters in toegang C020 zit. Ik heb wel flarden informatie maar niet het complete plaatje zeg maar. Niet dat ik zaken ga lopen veranderen maar dit is puur informatief. 

Stan

Reputatie 7
Badge +2

Begrijp ik nu goed dat als aan een bestaande - ‘knip en plak’ - CV installatie (het is niet geheel duidelijk hoe de leidingen lopen) vloerverwarming wordt toegevoegd,
je vervolgens met zone-kleppen, aparte thermostaten en
vloerverwarming- en CV-tuning aan de gang moet om de boel een beetje fatsoenlijk te laten werken? :scream:

Of is het een kwestie van aanzetten en gaan met die banaan? :)
 


Anne.
​​​​​​​

Ik heb inmiddels wat contact gehad met Intergas. Ik heb de installatiecursus voor de XTreme ketel online doorlopen (en een certificaat behaald :))
​​​​​​en ook meteen een mail gestuurd met de vraag hoe het nu met parameter P011 zit.

Voor mijn ketel, de HR Xtreme36 zou die standaard op 16 of 13% moeten staan (16% volgens de documentatie van de cursus, 13% volgens de dame van Intergas in de e-mail), maar hij kan niet lager ingesteld worden dan 22%. 

<knip>

Bij de XTreme36 is de 100% bovenwaarde gelijk aan 25.7 kW (de opgegeven 36.3 kW is bij 125%, raar maar waar). 22% van 25.7 is 5.65 kW, maar zelfs dat zie ik niet op het scherm. Het vermogen daalt naar 7 kW en daarna valt de ketel uit.

<knip>

Haha ik heb die installatiecursus ook gedaan, de voordelen van Coronatijd dat dit ineens kan :-)

blijft dus toch nog een mysterie waarom de ketel bij 7Kw alweer afschakelt.

juist voor die lage modulatie heb ik deze ketel gekocht!

P011 had ik nog niet ontdekt, maar helaas hoef ik daar ook nog niet te veel van te verwachten…

morgen maarr eens proberen

<knip> 

Dit lees ik in de handleiding van de zoneregeling van Intergas. 

Heb deze handleiding nog nergens kunnen vinden.

kan je die hier delen?

<knip> 

Dit lees ik in de handleiding van de zoneregeling van Intergas. 

Heb deze handleiding nog nergens kunnen vinden.

kan je die hier delen?

Bijgaand 

Reputatie 5
Badge +1

Begrijp ik nu goed dat als aan een bestaande - ‘knip en plak’ - CV installatie (het is niet geheel duidelijk hoe de leidingen lopen) vloerverwarming wordt toegevoegd,
je vervolgens met zone-kleppen, aparte thermostaten en
Anne.

Anne, allereerst, ik zie een prachtig stukje werk op de foto ! M'n complimenten.

Over bovenstaande vragen, dit is (deels) een typisch Intergas verhaal. De meest CV ketels hebben één warmte wisselaar, welke zowel voor CV als sanitair water wordt gebruikt. Middels een in gebouwde 3-weg klep wisselt de warmtewisselaar van functie. Vandaar dat de meeste CV ketel een fors over vermogen hebben voor CV gebruik. (zie de tabel bij “Intergas Xtreme, koud huis?” )  In rust staat de 3-weg klep ‘voorgesorteerd’ op sanitair water, dus de CV circulatie geblokkeerd.

Intergas plaatst 2 warmtewisselaars, één voor de CV en één voor het sanitaire vermogen. Kun je bij beide het vermogen afstemmen op de behoefte. Bijvoorbeeld bij de Xtreme30; sanitair  water  33,8 kW,  voor CV 22,2 kW. De beide warmtewisselaars staan  permanent in het circuit. Bij een vloer verwarming met een eigen circulatiepomp, zal er dus ook altijd water door de warmtewisselaar lopen, ook als de ketel niet actief is. En deze dan als koeler (!) gaat functioneren. Vandaar die extra te plaatsen afsluiter bij vloerverwarming.

Aanvullend kun je met zo'n los geplaatste 2 of 3-weg kleppen je woning in zones indelen. Zeker voor mensen met ‘kantoor aan huis’  (en dat worden er steeds meer !) kan het interessant zijn om de installatie te splitsen in 1, 2 of zelfs meer zones. En voor de sturing van elke zone heb je weer een zone thermostaat nodig. Bij Intergas (maar ook bij vele andere merken) is in de software al rekening gehouden met de mogelijkheid  om dit vanuit de CV ketel aan te sturen. Naar wens als LT/HT (voor wie op de 1e verd. nog 70 graden radiatoren heeft) of LT/LT, met gebruik van de optimale modulatie in beide zone's.

Met een Honeywell Home of Tado-systeem kun je het ‘los’  van de ketel om besturen. Is zelfs per vertrek te porgrammeren. Nadeel zijn de oplopende kosten, zeker als je de gehele woning wenst te sturen.

Volgens mij heeft @Dekker-Lochem wel wat ervaring met deze unti.
Of dat ook om uitlezen gaat weet ik niet.

Ik heb zelf ‘gewoon’ een x tal temperatuur sensoren gekoppeld die ik met een raspberry-pi uitlees.
En via de Toon ook nog wat CV ketel info.

 

 



Anne.

 

Krijg je info over het moduleren standaard uit de Toon en Xtreme? Of heb je daar nog wat extra’s tussen zitten (gateway/sensor oid)?

Begrijp ik nu goed dat als aan een bestaande - ‘knip en plak’ - CV installatie (het is niet geheel duidelijk hoe de leidingen lopen) vloerverwarming wordt toegevoegd,
je vervolgens met zone-kleppen, aparte thermostaten en
Anne.

Anne, allereerst, ik zie een prachtig stukje werk op de foto ! M'n complimenten.

Over bovenstaande vragen, dit is (deels) een typisch Intergas verhaal. De meest CV ketels hebben één warmte wisselaar, welke zowel voor CV als sanitair water wordt gebruikt. Middels een in gebouwde 3-weg klep wisselt de warmtewisselaar van functie. Vandaar dat de meeste CV ketel een fors over vermogen hebben voor CV gebruik. (zie de tabel bij “Intergas Xtreme, koud huis?” )  In rust staat de 3-weg klep ‘voorgesorteerd’ op sanitair water, dus de CV circulatie geblokkeerd.

Intergas plaatst 2 warmtewisselaars, één voor de CV en één voor het sanitaire vermogen. Kun je bij beide het vermogen afstemmen op de behoefte. Bijvoorbeeld bij de Xtreme30; sanitair  water  33,8 kW,  voor CV 22,2 kW. De beide warmtewisselaars staan  permanent in het circuit. Bij een vloer verwarming met een eigen circulatiepomp, zal er dus ook altijd water door de warmtewisselaar lopen, ook als de ketel niet actief is. En deze dan als koeler (!) gaat functioneren. Vandaar die extra te plaatsen afsluiter bij vloerverwarming.

Aanvullend kun je met zo'n los geplaatste 2 of 3-weg kleppen je woning in zones indelen. Zeker voor mensen met ‘kantoor aan huis’  (en dat worden er steeds meer !) kan het interessant zijn om de installatie te splitsen in 1, 2 of zelfs meer zones. En voor de sturing van elke zone heb je weer een zone thermostaat nodig. Bij Intergas (maar ook bij vele andere merken) is in de software al rekening gehouden met de mogelijkheid  om dit vanuit de CV ketel aan te sturen. Naar wens als LT/HT (voor wie op de 1e verd. nog 70 graden radiatoren heeft) of LT/LT, met gebruik van de optimale modulatie in beide zone's.

Met een Honeywell Home of Tado-systeem kun je het ‘los’  van de ketel om besturen. Is zelfs per vertrek te porgrammeren. Nadeel zijn de oplopende kosten, zeker als je de gehele woning wenst te sturen.

 

-edit- klopte niet wat ik zei.

Ik heb sins juli 2020 ook een Extreme 36. Gekocht omdat deze net als de Extreme 24 en 30 terug kan moduleren naar 3,6 KW (onderwaarde) 4 KW (bovenwaarde). Dit stond in de brochure die ik in december 2019 gedownload heb van de site van Intergas.

Via het info menu letter F kwam ik er achter dat het laagste vermogen 7 KW was. 

Via C020 parameter P011 en P071 zou het minimum vermogen naar 13% gezet kunnen. Beide staan echter op 22% en willen niet lager. Ook niet als ik max vermogen of pomp vermogen wijzig. Heb van alles geprobeerd.

Via een kennis die bij Intergas werkt ben ik in contact gekomen met het hoofd service van Intergas. Er moet een software update uitgevoerd worden om terug te kunnen moduleren naar 4 KW. Ze verwachten in de week van 3 mei 2021 de update af te ronden en daarna wordt hij geplaatst.

Wel bijzonder dat in een brochure van dec. 2019 al 4 KW genoemd wordt en dat dit mei 2021 met een software update gerealiseerd moet worden.

Ben benieuwd

 

Reputatie 5
Badge +1

IVia C020 parameter P011 en P071 zou het minimum vermogen naar 13% gezet kunnen. Beide staan echter op 22% en willen niet lager. Ook niet als ik max vermogen of pomp vermogen wijzig. Heb van alles geprobeerd.

Via een kennis die bij Intergas werkt ben ik in contact gekomen met het hoofd service van Intergas. Er moet een software update uitgevoerd worden om terug te kunnen moduleren naar 4 KW. Ze verwachten in de week van 3 mei 2021 de update af te ronden en daarna wordt hij geplaatst.

Ben benieuwd

 

De ondergrens van het vermogen staat sinds de introductie van de Xtreme in 2019 op 22 % vast gezet.

Intergas beloofde al in mei 2020 (!) dat er voor de Xtreme een 2e up-date beschikbaar zou komen. Maar ook daar zijn de Corona regels van kracht.  Inderdaad, ben benieuwd. Maar nog meer of de ‘Heren’ installateurs deze ook zonder dat je er om vraagt (!) komen vervangen. Zal wel weer een ‘zeur'-verhaal gaan worden.

Martin, bedankt voor deze melding, Rob.

Het heeft even geduurd, maar er is een update!

Intergas heeft mijn ketel inmiddels voorzien van een update waardoor de ondergrens voor CV bedrijf naar 18 kan en voor SWW bedrijf naar 14. Ik kan het ook meten, de ketel stookt nu inderdaad op 3.751 kW op bovenwaarde

De monteur kon mij nog niet vertellen of de update ook al beschikbaar is voor externe installateurs. 

Ook hier is afgelopen week de update geinstalleerd door een intergas monteur.

Hij vertelde dat niet alle intergas monteurs de update kunnen uitvoeren. Dus of externe monteurs het al kunnen??

ondergrens inderdaad 18%. 
ik heb nog geen tijd genomen om het te meten

@Blihi hoe heb jij gemeten?

De monteur heeft al direct uitgebreid de tijd genomen om mij de grafieken te laten zien en de ventilator draaide inderdaad mooi terug naar 1200 toeren (daarvoor moest wel het gasblok afgesteld worden).

 

Ik lees nog steeds continu de gasmeter uit en zie nu ook bij langere runs (waarbij de brander blijft branden) dat het opgenomen vermogen 3.751 kW is (teruggerekend van de gasmeter waarvan ik dus iedere 5 minuten de meterstand uitlees).

 

 

Hier hetzelfde, de ventilator gaat minder toeren draaien en het gasblok op is opnieuw. Afgesteld op dat laagste  ventilatortoerental.

ik ga de gasmet er ook maar een uitlezen…

Nou, ik heb intergas vorige week al een e-mail gestuurd voor de software update voor mijn Xtreme 24 - maar kreeg alleen een vage verwijzing dat ik bij de installateur moet zijn. Feenstra in mijn geval. En die weten van niets…

Hoe hebben jullie een intergas monteur thuis kunnen krijgen? Bij mij betreft het een ketel van slechts 5 maanden oud….

Ik heb eerst contact gehad met de verkoop afdeling. Die verwezen mij door naar techniek@intergas.nl

door hen ben ik de afgelopen maanden netjes op de hoogte gehouden van de voortgang.

en 3 weken geleden belden ze mij voor een afspraak.

Ze plannen de afspraak wel op regio in. Want ze moesten van ver komen…. 
het was een intergas monteur, dus niet via de installateur.

Reageer