Vraag

Intergas Xtreme 36 sensoren uitlezen

  • 15 November 2020
  • 62 reacties
  • 13120 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 11 reacties

Ik heb een nieuwe Intergas Xtreme 36.

nu wil ik bekijken hoe mijn verwarmingsysteem zich met deze nieuwe ketel gedraagd.

op mijn oude ketel kon ik allerlei sensoren uitlezen. Op mijn intergas heb ik dat nog niet kunnen vinden (in de handleiding)

ben vooral geintereseerd in aanvoer en afvoer temperatuur, pompsnelheid en brandervermogen.

nu heb ik wel een menu gevonden dat lijkt sensor waarden weer te geven.

maar ik kom er nog niet uit wat het laat zien.

Hopelijk op dit forum iemand die al meer heeft uitgevonden.

 

dit is het menu wat ik heb gevonden, geeft alleen waarden weer, je kan er niets wijzigen:
 

1 Tik midden (Bij vlamsymbool)

2 3 sec steeksleutel

3 nogmaals 3 sec steeksleutel

nu zit je in een menu waar je varierende waarden ziet (met + en - blader je erdoor)

ik heb erachter wat waarden staan die ik heb zien langskomen
 

A 0~~8.0~8.1_A nul als verwarming uit is (stroommmeting Amperes? Van vlam beveiliging?

b 0.0~4.8L warmwater verbruik

C 0~1.6b huidige CV waterdruk

F 0~7~10~18 brandervermogen? Maar hij komt nooit onder de 7 terwijl minimaal vermogen 3.6kW met % kom ik er ook niet uit

P 0~19~40~41~43 pompsnelheid? nul als verwarming uit is nul als warmwatervraag is. 

t 0 

= r 1.70 druk maar waarvan?

drie streepjes r 1.20 Druk maar waarvan?

0 67~64~99C  warmtewisselaar? water  =Sensor S3?

1 48~54~83C. Aanvoer??

2 -.-C 

3 46~33~60C Rookgas? Altijd lager dan # 5?

4 -.-C

5 28~38~44  CV retour? =sensor S5? Altijd hoger dan 3?

6 -.- C

7 -.- C

 


62 reacties

Overigens zie ik in de instellingen geen verschil in de software versies.

nog steed r1.7 en r1.20

dus blijkbaar is de brandersoftware geen onderdeel van de generieke software

Intergas opnieuw gemaild. Dank voor de update!

En zojuist teruggebeld. Update wordt volgende week donderdag door Intergas monteur geïnstalleerd voor mijn nieuwe Xtreme 24. Dank voor de tips! Ben benieuwd…

BTW mijn situatie: hoekwoning uit 1953, volledig geïsoleerd (dak, muren, glas, kruipruimte). Heeft nu energielabel B. Geen vloerverwarming, maar ook geen radiatoren meer. Overal in huis Jaga convectoren. Ik stook op maximaal 50 graden, jaarverbruik schommelt laatste jaren tussen 700 en 800 m3.

Reputatie 7
Badge +1

@RiendeB Wat ik nog minimaal mis bij de beschrijving van de “verwarmingssituatie”: Hoeveel m²/m³ worden (regelmatig) op welke temperaturen verwarmd? Is het jaarverbruik puur voor cv?

P.S.: Ken je mindergas.nl? Is aan te bevelen om het gasverbruik voor cv te normeren via de (gewogen) graaddagenmethode.

Sorry. Ja, dat helpt wel hè. Warm water + CV. Bij normaal gebruik verwarmen we alleen de vertrekken op de begane grond. De heren op zolder hebben dermate zware PC’s dat daar vaak geen verwarming nodig is.

Jazeker ken ik mindergas. Daar houd ik al jaren mijn verbruik bij. Heb je een specifieke vraag? Houd er wel rekening mee dat ik de Remeha Avanta CW4 uit 2009 in Mei dus heb vervangen voor de Intergas Xtreme 24.

Reputatie 7
Badge +1

@RiendeB Ik had niet één specifieke vraag, eerder meerdere (zie mijn post). Natuurlijk is niet de som cv+sww interessant, maar het verbruik voor cv. Warmwaterverbruik is zeer individueel.

In 2018: 0,406m3 per graaddag. 

In 2019: 0,326m3 per graaddag. In dit jaar de eerste Jaga’s geplaatst

In 2020: 0,297m3 per graad dag. Meer Jaga’s geplaatst.

 

in 2021 de spouwmuren als laatste isolatie stap geïsoleerd, de laatste radiatoren door Jaga’s vervangen en de Avanta vervangen door de Xtreme 24 (o.a. door lek gas blok - hoger verbruik). Verbruik in 2021 dus niet betrouwbaar - wel merk ik nu al dat het ‘s-nachts een stuk minder afkoelt in de woonkamer en ik nu al weer (een stuk) minder stook. Ik vermoed volgend jaar naar ca. 0,2m3 per graaddag te gaan.

 

Reputatie 7
Badge +1

@RiendeB  Mooi! Er zit iig een dalende trend in en de recente isolatiemaatregelen zul je zeker terugzien. - Als je nu nog het aantal verwarmde m² en de gemiddelde kamertemperatuur vermeld kan ik de verbruiken per graaddag ook echt plaatsen.

Hier ca. 120 m³ verwarmd op gemiddeld 18°C en gemiddeld! 0,26 m³/ggd (voor/najaar minder, hartje winter max. 0,33 m³/ggd -bijvoorbeeld 8 feb - 16 feb. 2021)

Tip van mij (als energiecoach): Je kan bij mindergas ook afzonderlijke periodes met elkaar vergelijken, bijvoorbeeld heel koude periodes of periodes met dezelfde gemiddelde buitentemperatuur/hetzelfde de aantal graaddagen etc... Just my 2 cts

Maar het wordt langzaam wat te veel OT:wink: .

Intergas opnieuw gemaild. Dank voor de update!

Wat heb je precies aangedragen als reden om de update te laten installeren?

Dat ik de ketel had gekocht vanwege de lage modulatie, en dat mijn installateur (Feenstra) niets weet van een update.

Overigens heb ik een Intergas Xtreme 24 en wat it ook doe (minimaal vermogen kan nu naar stand 28 en staat daar ook op, max vermogen en start vermogen beide op 40%), ik blijf op parameter F nog altijd minimaal 6 zien. Geen 4….

Pompinstellingen mee gespeeld, maar heeft geen effect (staan nu op min 25 en max 50)

Misschien heeft @Blihi een idee?

Reputatie 5
Badge +1

Afgelopen weekend maar weer eens een e-mail naar de Intergas Servicedienst gestuurd. Met de vaag, wanneer er een nieuwe update voor de Xtreme beschikbaar komt (onze garantie eindigt eind april ‘22). Mijn grootste probleem is het pendelen op laag vermogen. Met de huidige software (r=1.7) niet lager als 27 % instelbaar (= ongeveer 5,3 kW).  Gebruik de Xtreme 30 momenteel alleen om de vloer (gehele BG 110 m2) op rond de 20 graden te houden. De ruimte verwarmen we met een L/L warmtepomp. Regelmatig zakte het ondergrens van het vermogen onder de 5,3 kW, met pendelen als gevolg.

Maandag meteen een telefoontje van Intergas; “Of de Service monteur dinsdagochtend langs kan komen”. Volgens de service monteur is er nog geen nieuwe software beschikbaar (lees verder). Na eerst de gehele Xtreme uitgelezen te hebben en de brander en afvoer gas gecontroleerd te hebben (alles oké), een onderdeel op het moederbord vervangen (in zijn bestelwagen, dus wat ?).

Vervolgens de Xtreme aan de laptop. Daarna op zijn advies een aantal parameters aangepast. Odermeer capaciteit van de modulerende pomp (max. naar 70, min. naar 40), de ondergrens van het modulerende vermogen van 27 % naar 22 % gebracht ( ongeveer 4,3 kW, daar ging het om !!)

Parameter “P060” bijgesteld om de maximale ingestelde temperatuur van Groep 1 / voor de 2 weg klep,  apart in te stellen (zone 1, HT, staat standaard op 90 graden !)

Vanmiddag even alles uitgelezen. Wat blijkt? geïnstalleerde software release “r=1,85" ipv “r=1,7".

Dus toch een nieuwe release ! Rob.

Reputatie 5
Badge +1

Zijn inmiddels weer een jaar verder.

Met de software release 1.85 weer wat experimenten gedaan. Met name nu het modulerend vermogen naar 22 % = ong. 4,3 kW terug regelt. Moet je wel het geschikte weer hebben 😉 ( Wij verwarmen grotendeels van het jaar op een L/L Warmtepomp, een 3,5 kW Airco ).

En dat hadden we de eerste weken van Januari 2024 !

Met name in de modulerende pomp is nog wel wat ‘winst’ te behalen.

Draai nu (woon situatie even terug lezen ) met een max. vermogen van 70 % (P010 / 13,5 kW). is wat ruim, maar we hebben een voerverwarming met een oppervlakte van 80 m2 ( + een niet bepaald goed geisoleerde werkplaats 🤔 )

De modulerende pomp zit software matig gekoppeld aan max. vermogen. Mijn instelling nu; - max. cappaciteit op 60 % (P031), de min. capp. op 30 % (P032). Volgens een Service monteur van intergas; “Houdt de max. pomp cap. (P031) altijd lager als de max. vermogen instelling (P010)" (‘standaard’ 75 resp. 65 %)

Heb meteen wat ( niet in de bijgeleverde documentatie zichtbare ) Parameters bijgesteld. Zoals voor mijn zone 1 / 2 regeling.  Verder P074 op 0 gezet (advies bij ‘OpenTherm’ sturing). 

Alles draait nu vrij constant op een aanvoertemp. van 40 graden bij een ruimte temperatuur van 19,5 graden en een vloer temperatuur van 21 á 22 graden. Start op met 12 kW en daalt na een half uur terug. Gaan we deze week ‘monitoren’ (er is sneeeuw verwacht in de Achterhoek ), Rob.

Bijlage een uitgebreide Parameter en Foutcode lijst.

Ook heeft Intergas in 2022 de “Installateursvoorschriften” herschreven. Niet alle fouten zijn eruit (!). Zinvol is o.a. toevoeging 7.1.6 “Info Menu”, om zelf de gebruiks status van de in werking zijnde Xtreme te bekijken (bv. de Sensoren).

Reageer