Is een ionisatie-cv ketel wel zo goed als wordt beweerd?

• 20 augustus 2019
  • 4 reacties
  • 159 Bekeken

Enkele websites adverteren met een 'ionisatie cv-ketel' of 'ionisatie cv pomp'. Dat is een soort elektrische cv-ketel, maar er wordt geclaimd dat deze sneller en veel zuiniger zou zijn dan een reguliere elektrische cv-ketel. Een van de websites spreekt over een factor 3 zuiniger (COP van 3, zonder dat er sprake is van een warmtepomp). Echter, een elektrische cv-ketel heeft al een rendement van 100% (alle opgenomen elektrische energie wordt in warmte omgezet) dus die claim kan niet kloppen. De prijzen die vermeld worden liggen echter wel veel hoger dan een gewone elektrische cv-ketel.
Het lijkt mij geen zuivere koffie...

4 reacties

Reputatie 4
Deze innovatieve cv-ketel past prima in de rij van de Hardenbergse Ecoliner en vergelijkbare apparaten.
Een perpetuum mobile is energieverslindend in vergelijking!
Als geschikte installateur zou ik de youtubende installateur Visser kiezen, suc6 verzekerd.
Reputatie 4
Badge

Het lijkt mij geen zuivere koffie...

Je hebt helemaal gelijk!
Reputatie 3
Badge
Inderdaad, inconsistente gezwets, bedoeld als misleidende reclame bedoeld voor onwetende consumenten
Waar kun je dit bedrog melden?
Reputatie 6
Badge +2
Een van de websites spreekt over een factor 3 zuiniger (COP van 3, zonder dat er sprake is van een warmtepomp).

Dit overtreft mijns inziens het begrip "misleiding". Het lijkt mij oplichting. Over de (beweerde) techniek er achter kan ik ook niets vinden. Alleen dat ionisering momenteel de standaard beveiliging is voor gasgestookte cv-ketels.

Derhalve lijkt mij een 'ioniserende elektrische ketel' misleiding in het kwardraat aangezien elektrische cv-ketels sowieso in het verbruik veel te duur zijn. Aan kWh verbruik én vaste aansluitkosten op het daardoor veel te zwaar belaste elektriciteitsnet. "Groen" kan je ze ook niet noemen want het rendement van een warmtepomp is 4 keer zo hoog. Koop dan gewoon losse elektrische kacheltjes met voor elke ruimte derhalve automatisch een eigen thermostaat (bespaart ook aparte thermostaat knoppen per kamer). Dat is dan in elk geval minder kapitaal vernietiging zodra je na de eerste elektriciteitsrekening als nog een warmtepomp wil.

https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/voor-een-verbod-op-elektrische-cv-ketels-140

Reageer