Vraag

Is een pompschakelaar nog zinvol als je een warmtepomp hebt?

  • 4 November 2021
  • 24 reacties
  • 2181 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 12 reacties

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb nog geen discussie hierover op het forum of intrenet gevonden:  ik heb sinds een week een warmtepomp (elga ace 6 kW)  echt in gebruik. (COP tussen 4,6 en 5,2). IK heb nog en oude, niet zuinige, vloerverwarmingspomp (die ik tzt wellicht laat verwijderen?) en daar zit een pompschakelaar op. Ik vraag me af of dat ding nog zinvol is nu ik werk met temperaturen tussen de 26 en 23 graden en de warmtepomp netjes lang draait op laag vermogen.

Iemand een idee?

(van een open naar een gesloten vloerverwarmingssysteem, daar wil ik natuurlijk ook eea van weten, maar daar zal ik wel een nieuw topic voor moeten starten, neem ik aan?)

 

GijsD


24 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@GijsDEen pompschakelaar is hoogstwaarschijnlijk niet meer zinvol.

Een oud type circulatiepomp verbruikt in vergelijking met een moderne A-label pomp natuurlijk veel energie. Zet je nu de circulatiepomp handmatig buiten het stookseizoen uit?

Een wp werkt idd. niet goed/optimaal met een open (meng)verdeler die graag hogere temperaturen wil hebben. 

Met lage aanvoertemperaturen zoals bij een wp werkt een open verdeler niet goed of eigenlijk überhaupt niet!

 

Je hebt het eigenlijk zelf al geschreven:
Het huidige vloerverwarmingssysteem werkt met een open (meng!)verdeler en zo een verdeler heeft altijd een eigen circulatiepomp aan de vloerverwarmingskant nodig. Dus zonder pomp geen/nauwelijks warmte in de vloer (en met lage temperaturen sowieso niet).

Maar er zijn ook nieuwere open verdelers welke quasi “omgebouwd” kunnen worden in een gesloten verdeler, welke dan niet meer mengt (en de pomp kan dan weg).

Als dit niet mogelijk is zou ik de verdeler z.s.m. laten vervangen (LET OP bij een hybride wp! -Omdat de aanvoer zonder mengen rechtstreeks de vloer ingaat mag de aanvoer NOOIT boven de ca. 45°C uitkomen!)

Een recent ervaringsbericht bevestigt dat je bij een wp eigenlijk eerst een gesloten verdeler moet plaatsen.

 

Dak voor je reactie, maar hoe zit het nu met die pompschakelaar? Ik heb hem nu op de laagste stand (ca 25 gr) staan, dus eigenlijk doet hij bijna niks, neem ik aan (behalve in de zomer de pomp ff een zetje geven)

Mbt de 2e vraag: over de open of gesloten verdeler: ik heb daar andere verhalen over gehoord, nl dat de pomp van de WP sterk genoeg is, als je maar zorgt voor de juiste aansluiting. Vervangen van de verdeler is erg lastig ivm de lengte van de vloerleidingen (weinig speling en aangesloten op een oude espace verdeler). N.B. ik ga toch niet koelen, dus geen problemen met een stalen verdeler)

En terecht: laat de temp nooit boven de 45 graden uitkomen. Mijn ketel staat al een paar jaar begrensd op deze temperatuur. Maar er zijn mensen die er een sticker opplakken om zo anderen ook te waarschuwen (monteurs, bijvoorbeeld)

Ik ga zeker het recente ervaringsbericht lezen! Misschien is het inzetten van een zuinige pomp die gewoon constant mag draaien in mijn geval de beste oplossing?

In het ervaringsbericht hebben ze het over een cv-pomp, als ik het goed heb gelezen.

Reputatie 7
Badge +1

@GijsDNiet goed gelezen! In de hele bijdrage  van “KaDoos” komt het woord (cv-)pomp niet voor, wel het begrip “gesloten verdelers” als noodzaak i.c.m. een warmtepomp.

Van mij uit kan je de pompschakelaar met een schakelpunt van 25°C laten zitten,
in de zomer dan wel op > 35°C zetten:cold_sweat: .

Wat met “juiste aansluiting” van een open verdeler i.c.m. een warmtepomp bedoelt wordt?

Geen enkel idee, helaas.

P.S.: Kan je de vloerverwarmingsslangen niet iets verlengen (zoals hier) en dan een LT-verdeler plaatsen?

Wat betreft de ‘juiste aansluiting': De cv leiding op de plek ná de (ertussenuitgehaalde) pomp op de vvw unit aansluiten. Da andere kant (waar de ingang van de pomp zat) afdoppen. En ook natuurlijk afdoppen waar de vroegere invoer (thermostaatkraan) zat. Zo weet je zeker dat het water door de groepen heen gaat en niet de kortste weg bewandelt.

Bedankt voor je plaatje hoe je de slangen kunt verlengen. Dat is een geweldig idee!! Deze winter laat ik het systeem trouwens gewoon draaien zoals het is geinstalleerd, dus met ‘open verdeler’ (hoe raar die term ook is in mijn ogen. Tot nu toe wordt alles heerlijk warm, de COP mooi hoog (tegen de 5) en is mijn verbruik laag

Reputatie 4

Ik heb vanuit de bouw ook een open verdeler met uiteraard een pomp. Alles uit 2020.

Nu ik een hybride warmtepomp heb, Itho Daalderop HPMI, zat ik er ook mee, een pomp op de verdeler, een lage temp van het water (doordat de WP feitelijk te klein is voor mijn huis een max temp van 26 graden) en dan retourwater ook nog bijmengen.

Ik zat ook met het probleem van de aansluitingen van de leidingen. Daardoor was een gesloten verdeler erg moeilijk.

Ik heb op de volgen de site iets gevonden
Lodewijk Vloerverwarming | Regelunit/verdeler (vloerverwarminglodewijk.nl)

Onder het volgende kopje staat informatie over het inregelventiel van de open verdeler

Type:LTV NA/DA

Wat ik gedaan heb is het volgende.
Op de verdeler zit een schakelaar (Danfoss) die aangestuurd wordt door de kamerthermostaat in de woonkamer (vloerverwarming). Omdat ik boven radiatoren heb  was die klep nodig: of beneden of boven verwarmen. Het systeem was namelijk zo aangelegd dat de CV altijd een hoge temp gaf voor boven en beneden gemaximaliseerd door de verdeler een lage temp (NB. ik heb nog geen installateur over de vloer gehad die dit begrijpelijk vond!).

De Danfoss schakelaar heb ik losgekoppeld. Dat wil zeggen de bedrading van de themostaat rechtstreeks verbonden met de WP en de Danfoss handmatig altijd open. Heb je die klep niet dan is de themostaat al verbonden met jouw WP.

Zoals in de link is te lezen zit er op een open verdeler een inregelventiel. Die zal veelal helemaal open staan zodat er maximaal retourwater gemengd wordt met het water van de WP.
Dat inregelventiel heb ik nagenoeg dichtgedraaid. Daardoor wordt er nauwelijks nog retourwater gemengd met de water van de WP. Dus (bijna) al het water van de WP gaat de vloer in met misschien een heel klein beetje retourwater.
Als je het ventiel dicht draait (en het stil is in de omgeving) hoor je aan het stroomgeluid dat er haast geen bijmenging meer is.
Mischien overdreven, maar door een heel klein beetje bijmenging blijft er hoe dan ook altijd een beetje flow als de pomp van de WP moeite heeft met rondpompen.

Verder heb ik wel de pomp op de verdeler aan laten staan (op pompschakelaar). Mischien niet nodig, maar voor de zekerheid als ondersteuning van de pomp van de WP.
Hoeft waarschijnlijk niet, maar het is en blijft een open verdeler. Beter zo dan de pomp van de WP teveel belasten.

Succes

Dag Rob,

Dank voor je reactie.  Dat van het inregelventiel moet ik nog eens nader beschouwen. Ik heb hem bij mijn vvw unit zo ver mogelijk open gezet om zoveel mogelijk water vanuit de WP door mijn vvw (vloerverwarming) te krijgen. Misschien heb ik het mis?

Op de een of andere manier draait alles (ik draai pas krap een week met temperaturen van 2-10  graden C) naar tevredenheid, nu zonder nachtverlaging,

Sorry, ik zou VOETventiel moeten zeggen

Reputatie 4

Door het inregelventiel dicht(er) te draaien sluit in feite de retourstroom af. Daardoor wordt er minder retour bijgemengd. En dus meer van de WP direct naar de vloer.

 

Rob, dat begrijp ik niet. Ik heb altijd dit begrepen: Dat ventiel aan de retour van de verdeler terug naar de retour hoofdleiding zorgt er toch voor dat er meer water uit de verdeler kan? Dus als ik hem helemaal open zet gaat er toch meer afgekoeld water weg en kan er nieuw water via de ingang (waar de thermostaatkraan met temperatuurbeveiliging op zit) in de verdeler stromen?

Kun jij me dat uitleggen aub?

Reputatie 4

Hallo Gijs,

Ik sluit een paar foto's bij, zodat het hoop ik, iets duidelijker wordt. Let niet op hoe het eruit ziet, ik was toen ook bezig met de installateur over het geluid, maar dat terzijde.

Op foto  met nr 093910 zie je mijn verdeler.
Links in beeld is de Danfoss schakelaar.
Boven groep 1, op de retourbalk aan de bovenkant zit de afvoer van de retour die naar de CV/WP terug gaat. Die moet volledig open staan om het retourwater uit de vloer ongehinderd naar de CV/WP te laten gaan.

Rechts, boven de pomp zit de aanvoerleiding van de CV/WP.
Op de foto met nr 094030 zie je de zijkant van de verdeler aan de kant van de pomp. Op de retourbalk (de foto was erg moeilijk om te maken gezien het licht en de plaats waar dat is) zie je bovenaan aan de zijkant een koperkleurige imbus. Dat is het inregelventiel waar ik het over heb.
Normaal staat die bij een open verdeler flink open (vandaar OPEN verdeler?). Daardoor kan het retourwater makkelijk gemengd worden met het aanvoerwater van de CV/WP. Omdat ik, zoals ik in mijn eerste bericht schreef, maar een aanvoertemp van max 26 graden heb, wil ik dat ongemengd in de vloer hebben.
Door het inregelventiel (nagenoeg) dicht te draaien kan het retourwater niet bij het aanvoerwater komen en zal automatisch naar de CV/WP terug stromen via de afvoer aan de linkenkant op de retourbalk.

Door dit inregelventiel dicht te draaien simuleer ik een gesloten verdeler waarbij geen of nauwelijks bijgemengd wordt. Natuurlijk is het geen echte gesloten verdeler maar het komt in de buurt zonder moeilijke ingrepen. 

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.
Maar wil je meer weten, ik zie het wel.
Overigens heb ik een heleboel opgestoken van de topic over duurzaam verwarmen: wie heeft ervaring met de Itho Daalderop HPM25I

Succes

Er begint me wat te dagen, Rob.  Dat zou ideaal zijn om zo een open verdeler gesloten te maken zonder de pomp te verwijderen. Bij mij zit misschien geen voetventiel op die manier. Ik had het over het ventiel wat eigenlijk ná de verdeler is geinstalleerd. Zie foto. (zo duidelik genoeg of wil je een foto van de hele verdeler?)

Ik durf niet zo goed aan dat ene 'boutje’rechtsonder te draaien…

Graag je commentaar.

Nu is het zo dat het afvoerwater rechtboven regelmatig enkele graden lager is dan de retourtemperatuur die ik meet vlak bij de Wp. En dat is dus niet zo goed. Er gaat dan teveel water ongebruikt mijn huis indat ik liever in mijn verdeler (die de belangrijkste vertrekken verwarmt) heb.

Reputatie 4

Graag een foto van de hele verdeler en een van de zijkant van de verdeler aan de kant van de pomp. Aan die zijkant zit waarschijnlijk de leiding die van de WP komt, de aanvoerleiding.

De foto van lijkt te zijn van de retourleiding en als dat zo is moet die volledig open blijven.

er zijn 6 groepen waarvan ik er ooit 2 heb afgekoppeld. Die draaien op een aparte cv (LT rechtstreeks aangesloten  zonder verdeler, trouwens)

Reputatie 4

Hallo Gijs,

Op de eerste foto zie ik dat de aanvoerleiding boven de pomp door de retourbalk gaat. Als er een inregelventiel zit dan zit dat tussen de pomp en de thermostaatknop in de retourbalk. Maar wel aan die kant, dus niet aan de andere kant waar de retourleiding terug gáat naar de WP(dit is de eerdere foto!).

Ik heb overigens gelezen dat met name de nieuwe verdelers zo'n inregelventiel hebben. Het kan dus zijn dat die er bij jou niet zit.

Maar kijk eens naar de kopse kant van de retourbalk tussen de pomp en de knop erboven. Zit daar geen inbus dan heb je geen inregelventiel. Dan houdt dat op.

 

Het houdt dus op… beestje hangt er al 22 jaar.

Gelukkig maakt de warmtepomp mooie lange runs, moest ik even aan wennen (momenteel met een temp tussen grofweg27 en 29 graden bij buitentemp 5gr - ik heb van die kleine thermometertjes overal op vastgeplakt- en dat is net genoeg om de pompschakelaar de pomp te laten draaien. Alleen zit ik nog met het gegeven dat de retourtemp uit de verdeler (delta t = ca 4) nog ca 3,5 graad lager is dan de retourtemp bij de warmtepomp (delta t is daar ca 3 graden) en dat betekent volgens mij dat er te weinig warmte wordt afgegeven in de rest van het circuit [nog een vloerverwarmingsverdeler in mijn voorhuis en 5 losse radiatoren] ten opzichte van deze hoofdverdeler.

Als ik jouw verhaal goed interpreteer zou ik meer water door deze verdeler moeten zien te krijgen en dan zou ik wsch beter een nieuwe LTV of LT of hoe het mag heten kunnen plaatsen. Vraag is welk type (merk?) en met of zonder pomp.

Ideeen gevraagd

tussen haakjes: ik heb de warmtepomp op ruimtetemperatuur staan en heb een isense in mijn hoofdvertrek (en de ruimtes op de zonkant, die draaien op een andere verdeler -na een verbouwing geplaatst, want de infrastructuur van mijn huis liet niet toe om deze groepen ook op mijn hoofdverdeler aan te sluiten- bijgetuned, wat de afgelopen 5 jaar redelijk prima heeft gewerkt

Reputatie 4

Jammer Gijs,

maar als de verdeler er al zo lang hangt zal de pomp ook niet jeugdig zijn. Wat ik op meerdere plekken lees zijn nieuwe pompen aanzienlijk zuiniger dan de (wat, 22 jaar?) oudere.
Omdat je nu toch op een WP zit lijkt het me handig om helemaal de overstap te maken naar een LTV.
Maar ik heb me daar niet in verdiept en kan je dus ook geen advies in geven.

Lange runs van een WP zijn goed. Ik ken jouw warmtepomp niet dus kan daar ook helemaal niets over zeggen.
Dat de pompschakelaar niet lager kan dan 25? Die van mij kan wel naar 15!
Maar als je naar een LTV gaat dan ben je daar ook vanaf. Ik denk/verwacht dat de WP ook een zomerciclus heeft als hij niet vaak draait. Ik vermoed dat hij dan iedere …. uur even de pomp laat draaien. Handleiding/internet?

Misschien handig om in de community een topic te openen met de vraag of er mensen zijn die dezelfde WP hebben. Dan kan je daar kennis van opdoen. En anders internet? Wat staat daar niet op?
Dat geldt ook voor deverdeler. Gewoon een topic openen, dan reageert er vast wel iemand. Er zitten hele dskundigen bij (heb ik gemerkt waardoor ik de boel nu (redelijk denk ik) goed ingeregeld.

Veel succes, en ik zou niet wachten, want “Winter is coming”.

Bedankt voor je hulp Rob,

de pomp heb ik al een keer vervangen, hoor. Deze zit er nu een jaar of 7 in. Dus dat wordt zoeken naar een LTV verdeler. Wat betreft de Elga ace, heb ik erg veel gehad aan de blogs en instellingen van Martin Kleinman (zie internet). Maar wellicht zijn er anderen die ook hun verdeler vervangen hebben. Dus ik ga verder zoeken, te beginnen op dit forum

 

Reputatie 4

Gijs, dank je voor je bericht.

Succ6

Ik heb een vloerverwarming met pompschakelaar icm hybride warmtepomp Remeha Elga Ace 6KW. Dat gaat allemaal goed ook met lage temperatuur (38 graden)

 

ik probeer nu ook te koelen. De warmtepomp snort zachtjes. Ik vroeg me af of dat met een pompschakelaar wel zinvol. Deze draait namelijk alleen als er warmwater wordt aangevoerd.

Reputatie 7
Badge +1

@Eric Molenaar  Met max. 38°C aanvoertemperatuur zou ik de huidige vloerverwarmingsverdeler door een pomploze composiet type laten vervangen. Hiermee kan je dan ook probleemloos koelen.

Hallo

ik heb bedacht dat ik de verwarming wil uitschakelen als die warm is, vaak is dat voor de kamertermostaat. bij radiatortermostaten hoeft dat niet.

Mijn idee was dus een intervalschakelaar, ziehier het antwoord op uw vraag! Kor

het is maar wat je voldoende stralingwarmte vind!

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb een vloerverwarming met pompschakelaar icm hybride warmtepomp Remeha Elga Ace 6KW. Dat gaat allemaal goed ook met lage temperatuur (38 graden)

 

ik probeer nu ook te koelen. De warmtepomp snort zachtjes. Ik vroeg me af of dat met een pompschakelaar wel zinvol. Deze draait namelijk alleen als er warmwater wordt aangevoerd.

Betreffende jouw (retorische?) vraag:
Waarschijnlijk heb je deze ondertussen voor jouw type pompschakelaar al zelf correct beantwoord.

Namelijk in de zomer tijdens het koelen de pompschakelaar niet gebruiken en de pomp "continu” laten draaien.
Je hebt hopelijk een energiezuinige A-labelpomp.

Je kan natuurlijk nu ook een test doen want “meten is weten”.

P.S.: Ik zelf gebruik(te) een type pompschakelaar die wel voor koelen kan worden ingesteld.

Reageer