Beantwoord

Is een zonneboiler aanschaffen een goed idee?

  • 16 April 2019
  • 12 reacties
  • 3263 Bekeken

Is het zinvol om een zonneboiler te nemen? Ik heb al zonnepanelen, maar de gasrekening wordt daardoor niet lager. Dus dacht ik aan een warmwaterproducent. Ik heb nog een dakkapel over. Daar zouden zonnecollectoren op kunnen dacht ik.
Zijn er onder de forumleden wellicht (ervarings)deskundigen in deze?
icon

Beste antwoord door Driepinter 16 April 2019, 21:07

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3
  1. Voor zonnepanelen geldt een optimale hellingshoek (en zonligging), dat geldt natuurlijk ook voor zonnecollectoren. Ze hebben immers beide de zelfde energiebron (de zon). Plat op een dakkapel lijkt mij geen optimale hellingshoek. https://www.zonneboiler-info.nl/hellingshoek/
  2. Een zonnecollector weegt 25 kilo/m2. Het dak moet dat wel kunnen dragen. Of u moet een systeem met 'heat pipes' (vaccuĆ¼m buizen waarin de warmte overdragen wordt aan water of aan bijvoorbeeld alcohol).
  3. Na vervanging van de salderingsregeling heeft u zomers goedkope stroom over. Een klein deel daarvan zou u in de zomer kunnen benutten voor een zonnestroom-boiler.
Reputatie 4
Toen mijn cv-ketel en de badgeiser langh ggeleden (2003) aan vervanging toe waren heb ik diep adem gehaald, mijn spaarvarkentje kapot geslagen en heb ik een nieuwe superefficiente cv ketel samen met een zonneboiler laten installeren. Dat bleek achteraf een gouden greep. De zonneboiler verving de badgeiser die een efficiency had van 50%. De overige 50% ging als hete verbrandingsgassen linea recta naar buiten. Het verbruik aan gas werd structureel 50 kuub per maand minder (ook vanwege het verdwijnen van de waakvlam).
Op mijn zonneboiler zit een warmtemeter die de afgenomen warmte registreert. Als ik op vakantie ben wordt er niets afgenomen dus is de opbrengst volgens deze meter = 0 (mijn zonnepanelen produceren rustig door tijdens mijn afwezigheid). Dus: de effectiviteit van een zonneboiler is heel erg afhankelijk van de gezinssamenstelling en het douche/badgedrag. Hoe meer badderen hoe effectiever. Sinds 2003 is er volgens mijn meter in het huishouden (2 personen) 10.205 kilowattuur aan zonneboiler warmwaterenergie is verbruikt. Met de oude badgeiser zou dat het dubbele zijn geweest denk ik.
Zonnepanelen hebben minder onderhoud nodig dan een zonneboiler (geen bewegende delen, geen circulatiepompje). in 2003 waren zonnepanelen zo duur dat een zonneboiler een goede keus was. Vandaag de dag is de situatie radicaal anders. Ik denk dat ik anno 2019 de suggestie van Driepinter zou volgen en het hele dak vol zou laten leggen met zonnepanelen (tapwater vervolgens elektrisch verwarmen of met een warmtepomp). Maar ja, hoe ziet de wereld er over 15 jaar uit? Ik was in 2003 heel blij met mijn zonneboiler, en ik ben nu nog steeds dik tevreden.
Reputatie 7
Badge +3
@Photoncatcher 10.205 kWh aan warmte in ruim 15 jaar is dus zo'n 660 kWh aan warmte per jaar. Met een zonnestroom-boiler had u dus panelen moeten hebben die die zelfde hoeveelheid hadden opgewekt. Had u die zelfde hoeveelheid ook aan kWh elektrisch opgewekt met het zelfde aantal (m2) aan zonnepanelen (met het rendement anno nu dus circa 290 Wpiek) ?
Misschien waren PVT-panelen (als het dak het gewicht kan dragen) ook een oplossing.
Het is inderdaad afhankelijk hoeveel warm water iemand verbruikt en dat warme water zal toch vanwege de kans op legionella bij verwarmd moeten worden tot 60 graden. Het rendement van een photovoltarische zonnepaneel is circa 15 %. Het rendement aan warm water door een zonnepaneel is misschien wel het drie dubbele. Maar je moet met dat warme water natuurlijk wel iets kunnen doen.
Een voordeel van een groter aantal zonnepanelen i.p.v. dat zelfde aantal minus het aantal zonnecollectoren is dat met een groter aantal zonnepanelen de kosten per paneel lager worden. Als iemand 14 panelen legt i.p.v. 5 krijg je feite twee PV-panelen er gratis bij.
Reputatie 4
Beste Driepinter, het is precies wat je zegt. Om 660 kWh per jaar op te wekken had je in 2003 bij een effectief rendement van 850 kWh/kWp/jaar een hoeveelheid nodig van pak-em-beet 800 wattpiek. Indertijd was de kostprijs van 1 wattpiek ongeveer 8 euro (tegenwoordig 0,50 euro!). Dat betekende 6.400 euro neerleggen voor zonnepanelen terwijl een zonneboiler indertijd 2.000 euro kostte. Kostenoverweging. Bovendien waren zonnepanelen nieuw en onbekend. Er waren in 2003 in heel Nederland iets van 10 solar installateurs. Ons kende ons. Met de zonneboiler had men in 2003 al 25 jaar ervaring .

PVT panelen waren in 2003 alleen als experiment en niet commercieel verkrijgbaar. PVT heeft het nadeel dat je twee vakgebieden combineert die normaal weinig raakvlakken hebben: elekctricien en loodgieter. Ik zie een elektricien niet het dak op gaan. Tegenwoordig zie je versmelting / overlap van deze vakgebieden; in 2003 was de scheiding nog erg sterk.

Het water in een zonneboiler hoeft niet te worden 'bijgestookt'. Reden is dat in voorjaar, zomer en najaar regelmatig temperaturen van 80 graden gehaald worden in het voorraadvat. Vandaag bijvoorbeeld liep de temperatuur wer keurig op naar 80 graden. Verder is het voorraadvat een doorstroomtoestel waarin het water voortdurend wordt ververst (behalve als je op vakantie bent, maar dan is de temperatuur geheid continu 80 graden). Legionella is geen prangend probleem met zonneboilers

Met andere woorden; ik kan je redenering heel goed volgen. Ik zou zelfs nog een extra argument voor zo veel mogelijk zonnepanelen kunnen noemen: kilowatturen sparen in de zomer om in de winter te besteden aan het laten lopen van de warmtepomp. Maar ja, Wiebes....... Hoe ziet de wereld er over 10 jaar uit? Ik blijf lekker genieten van mijn zonneboiler.
Reputatie 4
Badge
Volgens zijn zonnepanelen in combinatie met warmtepompboiler momenteel efficiƫnter dan alleen een zonneboiler voor dezelfde vierkante meters. Dus als er maar beperkte ruimte is op het dak zou beter voor zonnepanelen kunnen gaan. Als je meer dan genoeg ruimte hebt zou het ook kunnen combineren om het beste van beide krijgen. Bijvoorbeeld een boiler waar meerdere spiralen inzitten dan kun je heb zowel met de zonneboiler verwarmen als met een warmtepomp.

Ik zie op youtube ook veel zelfgemaakte zonnecollectoren voorbijkomen die bijvoorbeeld aan je gevel zou kunnen hangen waardoor het geen ruimte op het dakkost maar dan moet van klussen houden en ook de WAF telt dan weer zie bijv DIY "PEX COIL" Solar Water Heater! - High temps! - No crimping! - Sunsafe! - PEX Made Easy!
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb sinds 2011 een zonnboiler staat/hangen en dat bevalt me goed.
Zelfs in de winter bij bewolkt weer kan hij vaak nog wel wat warmte opwekken.

Bij een beetje zonnig weer komt de boiler zonder moeite aan de 65C.

Een zonneboiler is volgens mij ook nog steeds de meest rendabele manier om zonnekracht te gebruiken.

Een nadeel is wel dat het warme water niet altijd wordt opgewekt wanneer je het nodig hebt.
Zolang er een salderingsregeling is kan het daarom kwa kosten beter zijn om stroom op te wekken met een PV systeem en die te gebruiken voor warm water verwarming.
Overigens is er dan wel weer de kans dat je stroom aansluiting vergroot moet worden, je tarieven naar groot gebruik gaan (vaak lager), je voor bepaalde kortingen niet in aanmerking komt en juist wel weer andere kosten moet betalen.

Het voordeel van het omlaag brengen van je gas verbruik zit hem ook in de energiebelasting daar op. De prijs van gas zal zeer waarschijnlijk blijven stijgen. Dus als terugverdientijd(*) voor je van belang is dan kan die een stuk korter worden dan je nu zou berekenen.

Overigens kun je altijd het beste je geld steken in het verlagen van je verbruik.
Door gewoon te kijken wat je nu precies hoe en waar verbruikt en door maatregelen te nemen die het verbruik verlagen. Niet gebruikte energie is namelijk bijna altijd het goedkoopst.

Anne.

(*) Ik heb zelf niet zoveel met terug verdien tijd. Die bereken ik bij mijn TV en auto ook niet, is dus ook niet leidend bij andere projecten.
Reputatie 4
Op de laatste dag van elke maand neem ik de getalletjes van diverse productiemeters op. April 2019 was voor mijn zonneboiler een hele goede maand (voor de zonnepaneeltjes trouwens ook) . Aan de zonneboiler hangt aan de tapkant een warmtemeter die dus de afgenomen warmte registreert. Die bedroeg in april 79 kWh. Als je rekent 1x douchen = 1 kWh, dan kom je voor een tweepersoonshuishouden met deze zonneboiler (vlakke plaat collector van 4 m2) op 'gratis' warm water voor 1 x douchen per dag per persoon. Gasverbruik voor warm tapwater was dus zo goed als nul. Dat klopt ook wel want de gasmeter gaf 50 kubieke meter gas vebruikt in april voor mijn woning (bouwjaar 1935, tussenwoning, 400 kuub, cv, vloerverwarming, inductiekoken).
Reputatie 7
Badge +3
Aan de zonneboiler hangt aan de tapkant een warmtemeter die dus de afgenomen warmte registreert. Die bedroeg in april 79 kWh. Als je rekent 1x douchen = 1 kWh, dan kom je voor een tweepersoonshuishouden met deze zonneboiler (vlakke plaat collector van 4 m2) ā€¦ .

Met dat genoemde oppervlak had u (na de prijsontwikkeling van 2017) dus net zo goed extra zonnepanelen (met een boiler) kunnen nemen. Over april kom ik met mijn 9 goedkope 270 pWatt panelen uit op 315 kWh (ligging Zuid Zuid West 36 graden). Oppervlakte per paneel ongeveer 1 meter bij 170 cm is 1,7 m2. Voor 9 panelen dus 15,3 m2. Over de maand April dus 315 / 15,3 = 20,6 kWh per m2. Terwijl u over de maand april 79 kWh / 4 m2 = 19,75 kWh per m2.

Verlies van de boiler echter niet meegerekend. Ik maak hier een punt van omdat de installatie van een zonneboiler veel kost terwijl bij het installeren van die twee extra (PV) zonnepanelen de prijs per zonnepaneel lager zou zijn. Nu worden zonneboilers/zonnecollectoren dus gesubsidieerd, terwijl de energiewinst er niet is. Alleen als men gebruik maakt van een ligbad of met meerdere personen er meer gedoucht moet worden (als je met de zonnecollectoren het hele jaar door de zonneboiler dan voldoende kan opwarmen) lijkt mij een zonneboiler i.p.v. extra zonnepanelen dus interessant. Of met een verwarmd zwembad. Maar ook dan is het de vraag of dat zonnecollectoren dan wel gesubsidieerd zouden moeten worden. Een voordeel van een zonnecollector in combinatie met zonnecollectoren is natuurlijk wel dat zonneenergie dan wel benut kan worden als de zon inmiddels niet meer schijnt. Maar dat zelfde heb je natuurlijk ook als je zonnepanelen combineert een gewone elektrische boiler.
Reputatie 4
Jawel, allemaal prima, maar vergeet niet dat 9 panelen veel meer dakoppervlak innemen dan een zonnecollector. De omzetefficiency of een collector is ongeveer 80% terwijl PV panelen een stuk minder presteren: 14-18%. En bovendien heb ik de keuze voor een collector gedaan in 2013. Toen was de prijs/prestatieverhouding heel anders dan nu.
Reputatie 1
Toen wij 10 jaar geleden een zonneboiler installeerden leek dat een goede beslissing. Er lagen al zonnepanelen (2002). Hiermee zou veel gas bespaard worden.
Echter na 5 jaar was het rvs vat lek. De installateur vertrokken. Dus kregen wij van Rivusol wel een nieuw vat, maar de installatiekosten (450) waren voor ons. Er kwam een door hun geselecteerde installateur voor. Na een paar jaar begon er een dop te lekken, daarna een zakbuis voor een thermokoppel. En nu liep er water uit de isolatie. En sindsdien zijn we bezig met het "regelen' van een nieuw vat. Je raadt het al: veel vage kreten en geen vat. En die installateur is ook onbereikbaar: weer 1200 euro aan kosten voor een andere. Daar komt een nieuw vat waarschijnlijk nog bij. Het huidige vat heb ik door de lekkage uit bedrijf moeten nemen.
Als het een beetje zonnig is wordt het ketelvoedingwater lekker voorverwarmd, dat scheelt 3/4 van het jaar flink in de bijstook. Als het een week zonnig is gaat de ketel eigenlijk nauwelijks bij.
Wat niemand vertelt is dat er een beveiliging op de regelaar zit die in de nacht de pomp laat draaien om de watertemperatuur onder de 60C te brengen. Die staat dus de helft van het jaar 24 uur per dag bij.
Of je dus de investering ooit echt terugverdient? waarschijnlijk niet door de bijkomende kosten.
Doe je het niet voor jezelf, dan doe je het voor het milieu!
Reputatie 7
Badge +3
@Gebroeders . Gaat dat ("de ketel gaat niet bij") dan alleen voor het gebruik als tapwater ?
Reputatie 7
Badge +3
Jawel, allemaal prima, maar vergeet niet dat 9 panelen veel meer dakoppervlak innemen dan een zonnecollector. De omzetefficiency of een collector is ongeveer 80% terwijl PV panelen een stuk minder presteren: 14-18%
In mijn vergelijking ga ik uit van die 4 m2 en dus 2 van mijn 9 PV-panelen. Mijn 2 PV-panelen hadden in april ook een kWh opbrengst van 79 zoals uw collectoren van ongeveer diezelfde oppervlakte. Het rendement van een zonnecollector is inderdaad veel hoger dan een photovoltarisch zonnepaneel. Het is alleen de vraag of je die warmte dan wel kan benutten. Zit die kWh meter na de boiler? Om legionella te voorkomen zal het boilervat op minimaal 60 graden moeten en zal deze, bij onvoldoende zon, toch bijverwarmd moeten worden. En meestal zijn 2 PV-panelen extra goedkoper dan het apart bij moeten installeren van een zonneboiler installatie (gezien ook het feit dat zonnecollectoren nog gesubsidieerd worden).

bovendien heb ik de keuze voor een collector gedaan in 2013. Toen was de prijs/prestatieverhouding heel anders dan nu.


Daarin heeft u gelijk. PV-panelen zullen verder nog goedkoper en efficiƫnter worden. Aan de techniek van zonnecollectoren zal weinig meer veranderen (de meest efficiƫnte zijn die met een vloeistof zoals alcohol er in die met het eerste beetje zon gelijk zal verdampen en waarvan de damp via een warmtewisselaar in het boilervat weer condenseert. Dat is ook gunstig voor minder gewicht op het dak en alcohol zal in de winter ook niet kunnen bevriezen). PVT-panelen (zonnepanelen met daar onder aan vast een geleiding met vloeistof waarmee door warmte een boilervat wordt verwarmd) zijn natuurlijk het meest ideaal. Alleen door de extra glazen isolatie iets minder lichtinval en dus minder stroomopbrengst maar wat in de zomer weer wordt gecompenseerd doordat de panelen dan ook gekoeld kunnen worden.

Reageer