Beantwoord

Is waterzijdig inregelen onder alle omstandigheden mogelijk?

  • 26 February 2024
  • 5 reacties
  • 72 Bekeken

Kun je radiatoren waterzijdig inregelen als die radiatoren in serie staan en een van de radiatoren altijd dicht staat omdat de ruimte waar die radiator instaat niet verwarmd hoeft te worden?

icon

Beste antwoord door Rakker 26 February 2024, 18:16

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Als ze echt in serie staan kan dat zeker niet, want dan zit de retour van radiator 1 op de aanvoer van radiator 2. Dit is niet een normale situatie.

Wat wel veel voorkomt is een soort ringleiding waar de radiatoren toch parallel op zitten. Dan zie je daar zo'n speciale aansluiting op zitten. Dan kan het wel waterzijdig ingeregeld worden.

Hoi Rakker,

De situatie is niet normaal omdat de leidingen voor de verwarming bij de bouw zonder enige bescherming onder de vloer op het zand zijn gelegd waardoor ze zijn gaan roesten en lekken. Toen is de verwarming beneden via buizen op de eerste verdieping aangesloten. Ik dacht al dat waterzijdig inregelen niet kan. Bedankt.

Han

Reputatie 7
Badge +2

Kun je van een serie installatie niet een (semi?) parallelle installatie maken door bij de radiatoren een by-pass te maken van aan- naar afvoer?

Dus nu aan -[] -[]-[]- afvoer

Dan aan -+-[]-+-[]-+-[]-± afvoer
                  |        |       |        |
                 +----+---+---±

Anne.

Reputatie 6
Badge +1

@Anne 

Volgens mij is de door jou geschetste situatie de normale situatie in wat grotere installaties.

allemaal bedankt. Het is me duidelijk. groet, han

Reageer