Vraag

Kamer wordt niet goed warm met airco

  • 29 March 2022
  • 37 reacties
  • 24727 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 4 reacties

We hebben een Mitsubishi HI 5 kw laten plaatsen maar krijgen de ruimte niet goed warm. 
de ruimte heeft een inhoud van 127m3 dus een airco van 5 kw zou voldoende moeten zijn. 
We hebben de airco op 23 graden staan maar de kamer wordt niet warmer dan 18 graden. 
Wat is de beste temperatuur instelling van de airco? 
Is het normaal dat er 5 graden verschil zit in de ingestelde temperatuur en de werkelijke temperatuur ? 


37 reacties

Bedankt allemaal. Wat een fijn platform is dit! 
Ik ga de komende dagen het eea uitproberen. 
Misschien moet ik idd de CV maar weer aanzetten. 
Van de andere kant ben ik ook wel benieuwd hoe de airco zich houdt met koud weer. 
Ik merk nog steeds dat hij moeite heeft om op temperatuur te komen. 
Ik heb de Mitsubishi SRK50ZS-W single split. 
 

 

Reputatie 3

Bij mij gaat de airco namelijk over op "koelen" als ie het warm genoeg vindt... en 's zomers op verwarmen als ie vindt dat ie genoeg heeft gekoeld. Beide in de automatische stand, die ik dus niet meer gebruik. 🙄

Bij jou is het dus iets anders..

Reputatie 5
Badge +1

Oplossing is een eenvoudig 😉  Airco's zijn ontworpen om te koelen!  Koude lucht daalt vanzelf (heb je geen ventilator voor nodig). Warme lucht stijgt, dus om die beneden te krijgen, moet je de luchtstroom ‘dwingen'.

Door de ventilator op automatisch te zetten gaat het al beter. En bij de Mitsu ZSX is daarvoor de klep aan de onderzijde. Bij koelen mag deze nagenoeg horizontaal uitblazen (scheelt een koude nek). Bij verwarmen moet deze zo ver als mogelijk naar beneden staan. De warme lucht stroom omlaag dwingen. Verder helpt het, om de luchtstroom met L/R zo breed als mogelijk te zetten (vooral niet laten ‘wapperen’)

De binnenunit regelt zijn temperatuur door een sensor in de voorzijde (zie tekening : Anne). Dat is de lucht (en de temperatuur !) welke langs het plafond wordt aangezogen. En warme lucht stijgt nu eenmaal.

Bij een minder goed geïsoleerde vloer kan daar zomaar 2 tot 4 (!) graden verschil in zitten. Dus als je het op zit hoogte rond de 20 graden wenst, zal je de Airco op 22 á 24 graden moeten zetten.

Bij ons (goede vloer isolatie) krijgen we bij 21 graden ingesteld, de gehele ruimte rond 19,5 á 20 graden. 

Succes Rob.

P.S. In de ‘Defrost’ modus gaat de onder klep automatisch omhoog en de groen LED op de voorzijde knipperen. Dus gebruikt voor ‘Defrost’ voornamelijk de warmte van het plafond. Helaas, koude lucht zakt, dus je voelt het vaak wel.

Reputatie 5
Badge +1


Ik merk nog steeds dat hij moeite heeft om op temperatuur te komen. 
Ik heb de Mitsubishi SRK50ZS-W single split. 
 

 

Zoals “P de W” hierboven geplaatst heeft, zit je op de juiste instelling voor verwarmen;

  • brede uitblaas hoek,
  • zo laag mogelijk de onder klep,
  • en een iets hogere temperatuur instelling !

Die temperatuur kun je experimenteel naar de juiste ‘leef'-temperatuur tunen, door een losse thermometer in je leefruimte te plaatsen.

Rob

Reputatie 6
Badge +1

Het zijn de bekende nadelen die hierboven genoemd worden. Voorlopig is ons oude thermostaat nog leidend voor de temperatuur. Tocht langs ramen ben ik eerlijk gezegd niet bang voor. HR++ glas  en gordijnen/rolluiken zorgen daar mede voor. Wij zitten ook niet voor het raam. Als er een iemand is die een hekel heeft aan luchtbeweging ben ik het wel. De airco zit echt niet naast mijn stoel en tot nu toe ervaren we het als prima. Staat nu nog wel 24/7 op dezelfde stand.  Voor de rest moeten wij het nog ervaren in hoeverre het comfort is als het echt gaat winteren. Dan gaan we op een gegeven moment toch voor de cv ketel. Wanneer weten we nog niet.

Er zijn ook geen plannen om van het gas af te gaan.

Reputatie 7
Badge +1

Ik neem aan dat de multisplit-airco met 2 binnenunits pas recent is opgehangen.

Als het niet warmer wordt, zeker nu in het voorjaar, zou ik het installatiebedrijf op de mat roepen.

Voor de rest is er te weinig informatie om een diagnose op afstand te kunnen doen.
De vragen zijn dan in eerste instantie ook te vaag => installatiebedrijf?!

P.S.: In mijn 131 m³ ruimte op de b.g. wordt het/blijft het ook zonder verwarming op dit moment (ca. 3°C buiten) minimaal ca. 17 °C in de ochtend.

Reputatie 5
Badge +1

Peter, Allereerst, hoe is het met de isolatie van de woning gesteld. En wat voor type (permanente) ventilatie is er geïnstalleerd? De airco heeft een bruto verwarmingsvermogen van 5,1 kW.  Dat is vaak maar 30 % van het vermogen van je CV ketel.

Als voorbeeld: vandaag 31 maart 2022, natte sneeuw en een buiten temp. van 2,5 graden. Mijn CV ketel produceert 8 kW om het gehele huis te verwarmen.

Vanaf half februari t/m afgelopen weekend, draaide we met alleen de Mitsubishi ZSX van 3,5 kW het gehele huis warm ! Niet alleen onze woonruimte (ong. 125 m3), maar met het zonnetje erbij bijna het gehele huis (240 m3). Momenteel door de wisselende temperatuur en de natte sneeuw (31 maart 2022), neemt de CV het voor enkele dagen over ivm de regelmatige ‘Defrost’ melding.

Er valt niet veel aan de airco te regelen. De temperatuur sensor zit in de binnenunit (in de aangezogen lucht stroom). Als je, zoals bij ons, de temperatuur op 21 graden zet, blijft de airco net zolang werken tot de aangezogen temperatuur (dat is langs het plafond !) die 21 graden bereikt heeft. De uitgeblazen lucht is bij opstarten ongeveer 35 á 40 graden. Over de vloer is dit ongeveer 19 graden. Voor optimaal gebruik als verwarming een aantal instellingen.

  • Zet de ventilator op automatisch. Maakt bij opstarten dan wel wat herrie (volvermogen), maar de unit regelt de ‘blaas’ vermogen redelijk snel terug en past deze aan aan de geleverde warmte,
  • Zet de airco op ‘zonnetje’ (was al genoemd) en vooral niet op automatisch. Op automatisch kan je zonder dat je het merkt opeens je huis  gaan koelen omdat de zon sterk naar binnen schijnt.
  • Warme lucht stijgt. Prima bij koelen!, maar bij verwarmen moet je de lucht stroom dwingen naar de vloer. Dat houdt in de onder klep zo ver als mogelijk laten zakken. Omdat de warmte van een hoogte de ruimte in wordt geblazen, de airco altijd een graad hoger laten staan als je CV in dezelfde ruimte. Dit voorkomt koude voeten (Heb je goede vloer isolatie ?, Bepaald grotendeels het wooncomfort bij lucht verwarming!),
  • Zet de luchtstroom zo breed mogelijk (dat zijn die vinnen binnenin de onder klep) . Met de toets “L-R” kun je de instelling regelen. Als de binnenunit niet echt symmetrisch in je woonruimte hangt, kun je de uitgaande luchtstroom hier mee in de gewenste richting dwingen, b.v de zithoek.

En helaas, vele airco installateurs zijn ‘getraind’ op het gebruik als koeler !. Vaak kiest men daarom de meest gunstige plek voor een optimale koeling resultaat. Wij waren in 2019 ook zo'n  dwarsligger, die de binnenunit niet boven de bank (lekker koel in de zomer) maar centraal in de woonruimte wenste (een warme luchtstroom van 35 graden in je nek is echt niet comfortabel).

Succes, Rob.

Reputatie 7
Badge +2

De SRK50ZSX heeft als het goed is een stand waarbij hij juist voorkomt dat er koude lucht in je nek geblazen wordt tijdens de ontdooingscyclus. Dus dat zou eigenlijk niet moeten voor komen.

Is een beetje lastig op afstand advies te geven waar het aan zou kunnen liggen.
Zie ook mijn opmerkingen hierboven.

Anne.

Hoi dank voor jullie respons, nee dit gebeurde niet tijdens koud weer,de afgelopen dagen was het boven het vriespunt, had ik wel gelezen in de handleiding. Ik zet de temp nu maar extreem hoog op 26 graden , hij blaast dan zeker wat langer warme lucht, maar gaat dan toch wel weer snel naar de horizontale stand met koud blazen.  Wat hij ook in het begin doet voor hij warm is en evt bij ontdooien,  klopt dat is de stand dat hij niet op je blaast. Maar ik denk toch dat het te maken heeft met de temperatuur thermostaat  regelaar in de unit zelf, kan dat ook zien op de telefoon m-air app, hij meet al heel snel een hoge temperatuur als hij warme lucht blaast en stopt dan met verwarmen eigenlijk niet onlogisch.  Maar klopt dan totaal niet met de temperatuur van de woonkamer. 

Reputatie 3

@Basbalko staat jouw airco op "auto" of "verwarmen"? Wat jij beschrijft heb ik bij de auto-stand. Overigens bij een Daikin. En hier klopt de temperatuur ook nooit eigenlijk.

Hoi, nee gebruik geen auto stand, begin nog steeds in de laagste fan stand met verwarmen,  hoor de airco dan ook niet.

Reputatie 7
Badge +3

Het euvel zit hem dan misschien in de, dus veel te hoge temperatuur, dat de airco zelf meet. Kan de airco niet via een andere thermostaat gestuurd worden. Of zit er een thermometertje met een snoertje die je op de airco kan aansluiten ((zoals bij mijn infraroodpanelen, die ik dus niet gebruik want ik gebruik de IR-panelen niet voor ruimteverwarming)).

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij heeft deze - en de meeste? - airco’s geen mogelijkheid tot externe temperatuur sensor.

De sensor zit normaal gezien rechtsboven in de binnenunit:
 


Ik denk dat het mss juist kan komen doordat er geen gebruik wordt gemaakt van de automatische stand?

Ik zou eens proberen om in ieder geval de fanspeed op automatisch te zetten.
Mss de stand van de kleppen (onder/boven, links/rechts) wel in een vaste positie zetten.

Het is idd zo dat de ingestelde temperatuur op de airco en de temperatuur in de ruimte vaak niet heel goed overeen komen. Oa vanwege de positie van de sensor, maar natuurlijk ook afhankelijk van hoe de warme lucht zich door de ruimte verplaatst.

Dus kan het zeker zo zijn dat de ingestelde temperatuur een stuk hoger moet zijn dan de gevoelstemperatuur op een willekeurig plek in de ruimte.

Zoals gezegd, ik heb eenzelfde unit en eigenlijk nooit last van koude lucht uitblazen.
Maar ik gebruik bij het verwarmen wel meestal (altijd?) de automatische stand voor de fan.

Anne.

Reputatie 5
Badge +1

Bij mij gaat de airco namelijk over op "koelen" als ie het warm genoeg vindt... en 's zomers op verwarmen als ie vindt dat ie genoeg heeft gekoeld. Beide in de automatische stand, die ik dus niet meer gebruik. 🙄

Bij jou is het dus iets anders..

De ‘automatische’ temperatuur regeling is pure energie verspillen !

Het is normaal dat een airco tijdens verwarmen een hogere temperatuur aangeeft. De airco hangt namelijk zowat tegen het plafon. Dus ook de temperatuurmeter van de airco. Het is normaal dat het tegen het plafon altijd een aantal graden warmer is dan op de vloer of halfweg. Meet zelf de temp maar eens met een thermometer tegen het plafon, halfweg en op de vloer.

Reputatie 4

Tja, die airco’s waren eerder eigenlijk ontworpen voor koeling en daarbij zakt de koude lucht naar beneden dus dan blijft de airco doorgaan tot het boven net zo koud als als waar de thermostaat op staat… dus dan zit je op de bank al haast in een koelkast…. 

Bizar dat er geen regelgeving is op dit gebied, tja tis vast goedkoper om het zo te doen zoals die airco's al decennia in de markt gedumpt worden. Als een externe T-sensor de standaard zou zijn is dat ook veel goedkoper te maken, dan er nu een los voor heel veel geld er bij moeten kopen. Het blijft behelpen met die airco’s, zou wel een mooi topic zijn voor een verkeerd design in de zaterdag editie van de Volkskrant of andere kranten.

HET nadeel van airco’s voor verwarmen: Dat blazen is heel slecht voor het gevoel dat het comfortabel is in huis, dus als het wel goed werkt met de thermostaat, moet de set temperatuur vaak nog steeds veel hoger staan dan zelfs bij radiatoren het geval is en een nog wat groter verschil met vloerverwarming. 

Reputatie 6
Badge +1

Een airco die je voornamelijk voor verwarmen gebruikt hoeft natuurlijk niet tegen het plafond te handen. Er zijn ook vloermodellen op de markt. Wel fors duurder in aanschaf ben ik achter gekomen.  Wij hebben sinds kort er een. Ik kan nog niet spreken over ervaringen, maar warm wordt het voorlopig wel. Alleen wel de temperatuur 2 graden lager instellen.

Het uitblazen wordt standaard verdeeld over  de vloer en naar boven. Dat is ook anders in te stellen.

Reputatie 4

De meningen over wel/niet een vloermodel op Tweakers.net zijn sterk verdeeld vanwege nadelen ervan, nog afgezien van de prijs. Dat blazen, welke richting is imho ondergeschikt bij verwarmen, blijft imho een sterk minpunt tav het comfort. Ook daar schijnen nog significante verschillen  te zijn mbt de interne of externe thermostaat. Kan me wel voorstellen bij intern, die heeft nog steeds weinig tot geen connectie met hoe warm het in de kamer zelf is.

Dat de vloermodellen veel duurder zijn is voor mensen die met een normale airco denken goedkoop te kunnen verwarmen, alleen op die lage prijs focussen, en dat lijkt een grote groep te zijn, een groot afbreekpunt. Je mag niet verwachten dat die doelgroep altijd bredere inzichten in die overige aspecten heeft. Hun probleem is bijna altijd dat de gasrekening veel te hoog is en die moet "coûte que coûte" naar beneden. 

Ik heb een LG prestige van 3.5 kW. De living is 160 m3. Als ik de airco op de laagste stand zet en naar boven laat blazen met een insteltemperatuur van 19 graden is het binnen 30 min tegen de 20 graden. Hij komt hier vanaf de 18 graden met een buitentemp van -5 tot 5 graden. Hij gebruikt dan rond de 0.7 kW, dus ver onder zijn max. Na een uur is het rond de 20.5 graden en behaaglijk. Vaak wordt na 2 tot 3 uur te warm en rond de 21.5 graden en zetten we hem uit. Ik voel nauwelijks de luchtstroom alleen als ik er langs loop. Ik begrijp dus echt jullie verhalen niet, en weet zeker dat jouw airco niet naar behoren werk. Overigens het huis is rond 2005 gebouwd' maar de uitbouw heeft een plat dak. Uiteraard zijn dit gemiddelde temperatuur waarden.

Gert

Reputatie 7
Badge +2

Mijn airco’s maken het heel snel lekker comfortabel in huis
en kunnen dat ook prima houden zonder dat ik last heb van koude lucht oid.

Daar is het model wel op uitgekozen en geplaatst.

Enige nadeel van airco’s als verwarming is mijns inziens dat ze geen warmtedeken voor ramen kunnen maken, de reden dat radiatoren altijd onder ramen zitten, en je dus meer last hebt van trek van de koude ramen. Zelfs bij HR++ glas zullen de ruiten bijna altijd het koudste deel van de gevel zijn. Het kan veel in comfort schelen als daar een warmtedeken voor zit.

Anne.

Reputatie 4

@Anne Hoe het comfort ervaren wordt, daarvan is onderzocht en bewezen, bepaalt bij mensen toch wel hoe hoog de thermostaat gezet wordt, wat betekent dat de kans dat de thermostaat voor de situaties zoals je zelf hebt/beschrijft met sterk verhoogde tocht langs het raam, die belangrijk deel uit kan maken hoe mensen hun woonkamer en/of keuken gebruiken, wellicht 1-2ºC hoger staat dan bij mensen met radiatoren en zeker bij mensen met vloerverwarming. Dit vind ik toch wel een extra nadeel van het toepassen van airco’s, want er is echt significant meer energie nodig. 

Maar: Bij mensen die energiearmoede hebben zal  echter vast hun nog te besteden budget zijn die bepaalt hoe hoog de thermostaat gezet wordt.🤔

Reputatie 2

In het algemeen van wat ik erover las;

Een (grote) woonkamer wordt beter verwarmd met 2 binnen units. Bij gebruik als verwarming; hoe lager geplaatst hoe beter en met vrije ruimte eromheen ivm luchtstromen.

Een 5 kW model heeft een hoge onderwaarde, met meer aan/uit gedrag (pendelen) en sterkere luchtstroom/geluid. Daarom dat hooguit 3,5 kW wordt aangeraden.

Voor een constantere temp. en minder luchtstroom/geluid wordt 24/7 verwarmen (en koelen) aanbevolen. Dan ook minder vermogen nodig. Hierbij is een lage onderwaarde nog belangrijker.

Dit bleek tevens goedkoper in stroomverbruik bij velen op Tweakers dan ad hoc verwarming. Koelen kost vergeleken met verwarmen weinig stroom ivm lager verschil in temp. te overbruggen. 

Alternatief om te testen bij veel uit huis; mbv timer of app op afstand 1 of 2 uur van tevoren aanzetten en bij thuiskomst is de woning warm (of koel) en draait alles op een lage stand.

NB Mechanische ventilatie zuigt ca. 20% van de warme (en koele) lucht af en zorgt mede voor (onprettige) luchtstromen.

Een combi met plaatselijke elektrische bijverwarming geeft denk ik de beste resultaten. Vooral bij grote ramen en veel meubels in de weg. Losse ventilatoren bijplaatsen (aan plafond) kan ook goed werken om de warmte beter te verdelen.

Beste PdeW,

Ik hoop dat uw airco het inmiddels goed doet.

Recent heb ik ook een airco laten plaatsen (LG 3.5KW) in de woonkamer met een inhoud van nog geen 120m3, bouwjaar 1997.

Wanneer het buiten een graad of 14 is, binnen 19 graden en ik stel de airco in op 23 graden (automatische ventilatiesnelheid instelling) dan is de lucht die er in eerste instantie uitkomt echt heet (warmer dan 40 graden, met een thermometer gemeten). Het is dan ook werkelijk in notime aangenaam of zelfs te warm. 

Bij een slechte werking zou ik toch eens proberen de instelling op verwarmen te zetten (zonnetje), 30 graden en dan eens handmatig gaat meten welke temperatuur er uit de airco komt. 

 

Mvg

 

Reputatie 7
Badge +3

Hoe hoog was voorheen het gasverbruik voor diezelfde ruimte? Mocht er een hoog gas/kW verbruik zijn dan is het logisch dat er ook een hoog kWthermisch vermogen voor de airco noodzakelijk is. Ook zegt de radiatortemperatuur die voor de cv noodzakelijk was iets over de werkelijke isolatiestaat van de te verwarmen ruimte.

Misschien is er iets misgegaan met het vullen van het koudemiddel.

De airco is inderdaad vorige week gehangen. Hij hangt in de woonkamer. Het is een enkele binnenunit. 
We hebben een vrijstaand huis uit 1991 met vloer, muur en dakisolatie uit die tijd. Wel nieuwe kunststof kozijnen met HR++ glas. 
Ik had de installateur al gebeld en deze gaf aan dat we de temperatuur hoger moesten zetten. 
Maar dat lijkt mij vreemd. Vandaar mijn vraag. 
Hoe hoog wordt de temperatuur van een airco meestal gezet met verwarmen?
Overigens zal ik de installateur vragen te komen kijken. 
Met extra info hoop ik me beter te kunnen wapenen tegen smoesjes van hem. 

Reageer