Lucht - Lucht warmtepomp als alternatief?

• 29 augustus 2019
  • 4 reacties
  • 125 Bekeken

Reputatie 3
Geïnspireerd door een paar van mijn duurzaamheidstechneut helden(*) wil ik me deze herfst eens gaan oriënteren op de vraag of het gebruik van een lucht - lucht warmte pomp, ook wel een airco die kan verwarmen genaamd, een interessant alternatief is.

Ik ben alvast eens hier begonnen
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511526

en bedacht dat mss hier ook mensen zijn die hierin geïnteresseerd zijn danwel hier al ervaring mee hebben.

Anne.

4 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Het enige verschil met een airco die (meestal uitsluitend) voor koeling geplaatst wordt is dat de beste plaats van de buitenunit nu aan de zuid of zuidwestkant van de woning is. Bij zonnige windarme dagen is overdag de buitenlucht daar immers een paar graden warmer. En dus een iets hogere COP/rendement. Ook minder geluidsoverlast voor de buren (in de winter zit namelijk niemand buiten).
Ik lees graag even mee.
Ook ik ben nieuwsgierig om te bekijken of dit een goede 'tijdelijke' oplossing is.
Bijvoorbeeld beter dan een hybride CV-ketel.
Beide hebben namelijk een aanzienlijk stroomverbruik en besparing in gasverbruik tot gevolg.
Reputatie 4
L/L warmtepomp als alternatief voor een gas cv? Of voor een ander type warmtepomp of misschien een pelletkachel?

Voor lucht/lucht warmtepompen, en voor airco's trouwens ook, krijg je helaas (nog) geen subsidie.
Dit scheelt toch weer iets van k€ 1,5 - 2 vergeleken met bijvoorbeeld een L/W warmtepomp.

Als vervanging voor een cv-installatie vind ik een L/L-warmtepomp eigenlijk niet geschikt, je verwarmt meestal alleen een ruimte per unit, andere cv-achtige oplossingen (zgn. multisplit) worden snel duur en vermoedelijk ingewikkeld.

Maar idd. de meeste kennis en ervaring (sinds 2012) is op het tweakers.net forum te vinden.
Het zijn wel tweakers!

Just my 2(theoretische) cts
Voor mij zou het gelden als aanvulling op de huidige gas-cv ketel.
De investering voor een L/L warmtepomp is lager dan voor een nieuw hybride systeem met warmtepomp en cv-ketel.
Voordeel bij een L/L warmtepomp is een aanzienlijke daling in het verbruik van gas en je huidige cv-ketel kan blijven hangen. Tevens geeft dit extra comfort in de zomer door de mogelijkheid van koeling.

Ik ben dus vooral benieuwd welke redenen er zijn om voor een hybride warmtepomp te kiezen, in plaats van je huidige cv-ketel met een L/L warmtepomp.

Hier mee zou je dan 10-15 jaar kunnen overbruggen, waarin hopelijk veel meer duidelijk wordt en de techniek nog verder ontwikkeld kan worden, terwijl je wel al je steentje bijdraagt.

Reageer