Vraag

(Lucht)Warmtepompen doen niet wat er beloofd is



Toon eerste bericht

28 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Het zou natuurlijk ook al interessant zijn hoe die leidingevende tot die uitspraak komt.


Overignes vind ik 50 %to 70% wel een hele grote marge.

De vraag zou dan ook moeten zijn: wat waren de verwachtingen en hoe is daar niet aan voldaan?

Stel dat 30% had verwacht dat ze minder gas zouden gebruiken en 40% dat ze minder stroom zouden gebruiken, tellen we die dan bij elkaar op? 

En last but not least is het de vraag of er, behalve kwa voorlichting, een probleem is.
Persoonlijk heb ik het idee dat er nog best wat mis gaat met warmtepompen. NIet in de laatste plaats omdat ze niet altijd goed geinstalleerd worden en niet alle installeurs even deskundig lijken te zijn.


Overigens gaat het onderwerp over (neem ik aan) lucht - water warmtepompen, in de tekst wordt echter over bodemwaterwarmtepomp gesproken?
 

Reputatie 7
Badge +1

Beste @GeertN,

De bouwwereld is nogal conservatief en heeft samen met de installatiebranche nog veel kennis en ervaring nodig (jaren!) om het door de politiek genomen “weg-van-het-gas” besluit  in optimale oplossingen om te zetten.

“Techniek Nederland” is pas begonnen om installateurs op een toekomst zonder gas voor te bereiden. @GerL dat hoeft trouwens absoluut niet te betekenen dat iedereen aan de warmtepomp moet.

Er zijn alternatieven denkbaar en soms nu al beschikbaar.

Wie nu van het gas af wil is in zekere zin pionier. - Je kan namelijk nog jarenlang met gas blijven verwarmen en afwachten wat bijvoorbeeld jouw gemeente aan plannen ontwikkelt voor een wijk zonder gas.

De warmtetransitie (als onderdeel van de energietransitie) wordt niet zo heet gegeten als sommige ze nu proberen te serveren.

Maar de rekening voor de noodzakelijke investeringen zal wel betaald moeten worden, de energiekosten kunnen volgens mij wel lager uitvallen. En het milieu/klimaat wordt er waarschijnlijk beter van, daarom is  "weg van het gas”= minder CO2, o.a. begonnen. Er zijn natuurlijk nog andere reden.

@GeertN  Een enquête onder (ontevreden?) warmtepompgebruikers lijkt mij op zich een bruikbaar middel, maar zonder gedegen onderzoeks-/vragenlijst naar de (technische) oorzaken van de tegenvallende prestaties kom je vaak niet meer te weten als “het wordt niet warm, het duurt te lang, de stroomrekening is te hoog, stromingsgeluiden, rare storingsmeldingen, de douche blijft koud etc.”. Vergis je niet - je vraagt meestal niet technische mensen.

Voor relevante topics van warmtepomp-pioniers met ervaringen (wp-prestaties!), tips etc. verwijs ik in deze context graag naar het betreffende forum op tweakers.net. L/L, L/W en W/W-warmtepompinstallaties worden soms tot in het detail ontleed. Er zijn ook specifieke topics per merk te vinden.

Reputatie 4

Beste geert

Ik denk dat je hier mee een heel goede topic start , en vind dat de VEH hier ook eens goed onderzoek naar moet doen in het belang van zijn leden of de in gezette weg naar de warmtepomp wel zo zalig makend is als men beweert . Ik heb al langer het idee dat het net zo is als met bijvoorbeeld een nieuwe auto,( testen onder ideale omstandigheden en dan zeggen dat hij zo zuinig is en als je hem dan aan geschaft hebt blijkt dat totaal niet haalbaar in de praktijk )

Mvg

Reageer