Skip to main content

Omdat ik bang was dat met 35 cm tussen kozijn en zijmuur er te weinig muur over zou zijn om veilig een gat te kunnen laten boren voor het boorgat voor een airco had ik een infraroodpaneel van 800 watt boven mijn keukentafel, waar ik in de winter meestal zit, gehangen ((was vanwege het gewicht van 18 kg eigenlijk veel te zwaar om zonder hulp in de vier ophangpunten te kunnen krijgen)). Door de lager benodigde ruimtetemperatuur (er ontstaat ook geen koude luchtstroming zoals met met het verwarmen met radiatoren) kan je met infrarood af met een veel lager energieverbruik en ondanks dat elektrische kWh's 2½ keer zo duur is dan aardgas kan ik dus behalve netto aardgas toch nog geld besparen. Ondanks dat na een half uur branden door de infraroodstraling de keukentafel 5 graden is opgewarmd vond ik dat infraroodpaneel om gasloos te kunnen verwarmen toch nog te koud als ik verder niet verwarm. Ondanks dat ik circa een uur per dag ook een elektrische condensor luchtontvochtiger liet draaien. Een lagere relatieve luchtvochtigheid leidt immers tot een hogere behaaglijkheidstemperatuur.

Maar met het 800 watt infrarood paneel voelde het op die zithoek in mijn tussenwoning toch nog te koud. En heb ik eind januari een 4 kWth airco laten plaatsen. Die airco wint het ruimschoots van het infraroodpaneel.

1. Uiteraard levert elke kWh elektriciteitsverbruik tot vier keer meer warmte dan de 1:1 elektrische infraroodverwarming. Dat wist ik natuurlijk al maar ik verwachtte een te groot voordeel van de plaatselijke infraroodverwarming. Pas als het infraroodpaneel van 800 Watt vijf uur brandt stijgt de temperatuur in de huiskamer een halve graad. Draait de airco van 1 kW een kwartier dan is het in de huiskamer al twee graden warmer.
  2. De luchtstroming van de airco is te richten. Toevallig hangt de airco bij mijn keukentafel en kan ik dus in de warme luchtstroom zitten. Als of het de lokaal verwarmende stralingswarmte van een infraroodpaneel is.
  3. Door de hogere warmteproductie van de airco is het in de rest van de woning ook iets warmer.
  4. De koudebrug in mijn woning is de ‘uitmuntend isolerende’ kunststof voordeur van Belisol. Als het in de winter buiten 9 graden kouder is dan in mijn hal zitten de condensdruppels er op. Sinds ik een airco voor verwarming heb is dat veel minder het geval (ook toen ik aardgas verstookte was ik een zuinige stoker).
  5. De airco van LG (Dual Cool Premium verwarmen A+++ ) moduleert. Is het in de huiskamer 19 graden (kamerthermostaat) kan ik hem met een vermogen van 400 Watt laten draaien.
  6. Buitenunit, en zonnepanelen, staat op het zuid-zuid-westen. Dus als in de winter de zon schijnt heb ik een hoger rendement vanwege de hogere buitentemperatuur én stroomverbruik van mijn eigen zonnepanelen.
  7. Tijdens een hitte golf in de zomer (ik heb rolluiken) kan ik de airco eventueel ook gebruiken om te koelen.

Kortom een airco heeft nog meer voordeel ten opzichte van infrarood dan dat ik verwachtte. Misschien dat ik het IR paneel nog gebruik als bij 15 graden vorst de airco te veel werk moet verzetten. 

Bij de installatie van een airco tbv verwarming - ik heb er sinds een aantal jaar 3 - is het inderdaad erg van belang om goed over de positie na te denken.
De meeste (alle?) airco’s kunnen hun warmte stroom wel enigszins richten.
Grootste nadeel is dat airco units meestal hoog worden opgehangen en warmte ook wil steigen.

Ik heb zelf ervaren is dat ze daardoor vaak minder geschikt zijn om een zgn ‘warmte deken’ voor de kozijnen te genereren, iets dat radiatoren vaak wel doen, waardoor er sneller een ‘trek’ kan ontstaan.

Gevel airco’s zoals ​@Dekker-Lochem heeft lossen dat probleem wrs ook op.

Anne. 

Hulde ​@Driepinter voor het aansnijden van dit onderwerp.

Ik vind infrarood panelen alleen geschikt als bijverwarming in studio's en kleine appartementen voor alleenstaanden. Niet voor gewone gezinnen als vervangen voor CV.

Ik ken wel mensen die dat wel hebben gedaan. Veel panelen op het dak en meerdere IR panelen.

je had een duidelijk comfortprobleem. Dat heb je opgelost met een airco. Ik hoop dat je een wandmodel hebt gekocht zoals Anne bedoelt. Ik heb wel zo'n wandmodel al een paar jaar. Als ik mij goed herinner dezelfde als Dekker Lochem. Richten doe ik niet en is ook niet nodig. Ik heb hem vanaf begin zo breed als mogelijk gericht. Wat ik wel doe voor maximaal comfort is 24/7 stoken. We stoken dus alleen woonkamer en keuken warm. Het huis is zo goed geïsoleerd dat het op de bovenste verdiepingen prima uit te houden is. Alleen elektrische bijverwarming nodig voor de badkamer. 

Puntje 4: Bij 9 graden verschil met buitentemperatuur al condens hebben op een geïsoleerde deur is niet goed. Heb je een vochtprobleem of gebrekkige ventilatie. Is je deur toevallig 4 cm dik? Mijn geïsoleerde Weekamp deur (deels hout - geen kunststof is 6 cm dik en absoluut geen condens.

Ik overweeg om een aantal zgn. fancoils aan mijn warmtepomp te knopen.

Dit gebeurt via een apart (koel)circuit met geïsoleerde kunststofbuizen (MLB).
Aanvoer is typisch ca. 7 °C / retour ca. 12 °C
- daarom is natuurlijk per fancoil een condensafvoer nodig,
net zoals bij een airco.

Vanzelfsprekend kunnen de fancoils ook verwarmen.

(Fancoils naar mogelijkheid niet in NL kopen, Italië bijvoorbeeld is duidelijk goedkoper.)

P.S.: warm water gat hier met een warmtepompboiler, dus de wp kan in de zomer doorlopend koelen

Daarom promoot ik al ruim 6 jaar deze manier van verwarmen op dit VEH Forum. Nee, het geen commerciële belangen binnen de ‘Klimaat technische'-branche, maar wel een innige samenwerking, voorgekomen uit mijn achtergrond, ROC Docent “Installatie techniek & toegepaste Electronica". 

Maar vooral een ruime eigen ervaring met diverse type verwarming (met name de Intergas HREco & Xtreme) en L/L Warmtepompen / Airco's. Mijn eerste Mitsubishi L/L warmtepomp draaide in 1996 (!) in onze Portugese vakantiewoning. Ook daar kan het met Kerst s'nachts venijnig koud worden !. Met deze ervaring volgde in 2019 de eerste in Lochem. 

Al experimenterende het in 2019 geplaatste 3,5 kW wandmodel, in 2024 vervangen door een 5,0kW  ‘Gevelkachel’ .

Inmiddels van het ‘Gevelkachel’ model via een STEK-erkende installateur al een 10 tal bewoners kunnen overtuigen van deze optie (ons huis functioneer soms als demowoning ;)

Lees mijn ervaringen en doorlopen (warmte-)technische experimenten op topic “Gevelkachel 2.0”  https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/gevelkachel-2-0-split-unit-airco-als-verwarming-1861  en je ervaringen worden bevestigd.

Doe er je voordeel mee, Rob.

P.S. Wij hebben sinds september 2024 een 1,0 kW IR-paneel hangen boven onze Lounchbank in de, overigens goed geïsoleerde Serre.  Helaas moet ik deze aankoop gaan kwalificeren als ‘miskoop'. Alleen onze kat is er erg gelukkig mee !

De meeste airco's zijn ook te gebruiken als verwarming. Er is zelfs een apparaat dat een COP van 5,6 beloofd bij een buitentemperatuur van 7 graden. Door op het menu op de verwarmingsmode te switchen gaat er in het apparaat immers een klepje om zodat de verdamper als condensor en de condensor als verdamper gaat werken. Er is dan ook veel minder kans op ziektekiemen aangezien er dan binnen (aan de warme condensorzijde) geen condensatie van waterdamp plaats vindt. De airco wordt dan een lucht/luchtwarmtepomp. Op warmtepompen wordt subsidie verleent maar dus niet op de -omkeerbare- airco.
Ik zie echter precies nergens in de winter een airco draaien. Heeft er iemand ervaring mee ? Wordt in de verwarmingsmode bijvoorbeeld de luchtstroom als hinderlijk ervaren ?

Hallo Driepinter, kwam deze topic nog tegen, ruim 6 jaar geleden door jou opgestart !

Er is inmiddels wel wat veranderd. Ik zie nu in de winter wel airco's draaien (voor verwarming dus). Zelfs bij huurders die dus zelf een airco voor verwarming hebben geplaatst. Het is mijn mening dat nieuwe huurders deze verplicht moeten overnemen. Airco verwijderen bij einde huur om elders te plaatsen is pure kapitaalvernietiging. Want de meeste kosten zijn de installatiekosten. Bovendien moet verwijderen en weer terugplaatsen geschieden door een F-gas gecertificeerd bedrijf. Maar nogmaals nu blijkt een airco, met de luchtstroom juist gericht, ook plaatselijk (net als infrarood) op je zitplek te kunnen verwarmen (maar dan met een 4 à 5 keer hoger rendement).

Reageer