Omdat ik bang was dat met 35 cm tussen kozijn en zijmuur er te weinig muur over zou zijn om veilig een gat te kunnen laten boren voor het boorgat voor een airco had ik een infraroodpaneel van 800 watt boven mijn keukentafel, waar ik in de winter meestal zit, gehangen ((was vanwege het gewicht van 18 kg eigenlijk veel te zwaar om zonder hulp in de vier ophangpunten te kunnen krijgen)). Door de lager benodigde ruimtetemperatuur (er ontstaat ook geen koude luchtstroming zoals met met het verwarmen met radiatoren) kan je met infrarood af met een veel lager energieverbruik en ondanks dat elektrische kWh's 2½ keer zo duur is dan aardgas kan ik dus behalve netto aardgas toch nog geld besparen. Ondanks dat na een half uur branden door de infraroodstraling de keukentafel 5 graden is opgewarmd vond ik dat infraroodpaneel om gasloos te kunnen verwarmen toch nog te koud als ik verder niet verwarm. Ondanks dat ik circa een uur per dag ook een elektrische condensor luchtontvochtiger liet draaien. Een lagere relatieve luchtvochtigheid leidt immers tot een hogere behaaglijkheidstemperatuur.
Maar met het 800 watt infrarood paneel voelde het op die zithoek in mijn tussenwoning toch nog te koud. En heb ik eind januari een 4 kWth airco laten plaatsen. Die airco wint het ruimschoots van het infraroodpaneel.
- Uiteraard levert elke kWh elektriciteitsverbruik tot vier keer meer warmte dan de 1:1 elektrische infraroodverwarming. Dat wist ik natuurlijk al maar ik verwachtte een te groot voordeel van de plaatselijke infraroodverwarming. Pas als het infraroodpaneel van 800 Watt vijf uur brandt stijgt de temperatuur in de huiskamer een halve graad. Draait de airco van 1 kW een kwartier dan is het in de huiskamer al twee graden warmer.
- De luchtstroming van de airco is te richten. Toevallig hangt de airco bij mijn keukentafel en kan ik dus in de warme luchtstroom zitten. Als of het de lokaal verwarmende stralingswarmte van een infraroodpaneel is.
- Door de hogere warmteproductie van de airco is het in de rest van de woning ook iets warmer.
- De koudebrug in mijn woning is de ‘uitmuntend isolerende’ kunststof voordeur van Belisol. Als het in de winter buiten 9 graden kouder is dan in mijn hal zitten de condensdruppels er op. Sinds ik een airco voor verwarming heb is dat veel minder het geval (ook toen ik aardgas verstookte was ik een zuinige stoker).
- De airco van LG (Dual Cool Premium verwarmen A+++ ) moduleert. Is het in de huiskamer 19 graden (kamerthermostaat) kan ik hem met een vermogen van 400 Watt laten draaien.
- Buitenunit, en zonnepanelen, staat op het zuid-zuid-westen. Dus als in de winter de zon schijnt heb ik een hoger rendement vanwege de hogere buitentemperatuur én stroomverbruik van mijn eigen zonnepanelen.
- Tijdens een hitte golf in de zomer (ik heb rolluiken) kan ik de airco eventueel ook gebruiken om te koelen.
Kortom een airco heeft nog meer voordeel ten opzichte van infrarood dan dat ik verwachtte. Misschien dat ik het IR paneel nog gebruik als bij 15 graden vorst de airco te veel werk moet verzetten.