Beantwoord

Meer gas besparen met grotere hybride warmtepomp?

  • 29 January 2021
  • 7 reacties
  • 307 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties

Zoals de titel al aangeeft, vragen we ons af of we met een grotere hybride warmtepomp meer gas kunnen besparen. 

Via de collectieve inkoop kunnen we een 4 of 6 kW warmtepomp aanschaffen. 

Het betreft een vrijstaande, goed geïsoleerd woning van zo'n 220 m2. We hebben zowel beneden als boven alleen vloerverwarming en het gasverbruik voor verwarming was afgelopen jaar ongeveer 1500 m3.

Volgens een indicatie van de installateur zullen de pompen respectievelijk 1091 en 1153 m3 gas besparen. De 6 kW heeft een iets lager SPF maar het energie verbruik voor de verwarming is lager. 

Kan iemand uitleggen waarom de 6 kW pomp slechts 62 m3 per jaar meer bespaart? Wij zouden verwachten dat het verschil toch wel een stuk groter zou zijn. En waarom de op papier iets minder efficiënte pomp ondanks een iets hogere gas besparing, hiervoor minder energie verbruikt?

We zijn toch wel enthousiast geworden over een warmtepomp, maar willen dan wel weten waarom we wel/niet voor een bepaalde pomp zouden moeten gaan. Helaas krijgen we van de installateur niet echt duidelijke antwoorden. 

Alvast bedankt!

 

icon

Beste antwoord door Anne 30 January 2021, 10:38

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@NilsG   Eerst een vraag: Hoeveel m³ van de ongeveer 1500 m³ is voor warmwater (douche etc.)?

Reputatie 7
Badge +2

Zo zondermeer is er alleen wat algemeens over te zeggen.

Dat een grotere installatie niet direct veel meer besparing oplevert kan bijvoorbeeld komen als de kleinere versie al (bijna) voldoende is.

Stel dat een 4kW pomp al 95% van je verwarmingsvraag kan afdekken,
dan gaat een 6kW pomp inderdaad niet veel toegevoegde waarde hebben.

Het verschil is SPF/SCOP zegt in principe niet zo veel.
Dat geeft vooral aan dat het grotere systeem wat meer stroom nodig heeft per kW warmte.

Wat nog een verschil kan zijn is dat het kleinere systeem langer blijft doorgaan bijvoorbeeld tot -7C en de grotere ‘al’ bij 4C het helemaal over geeft aan de klassieke CV ketel.

Ik vind trouwens de cijfers wel heel erg precies.
In mijn ervaring is het erg lastig om een enigszins goede inschatting te maken wat de besparing precies gaat zijn.
Zelfs achteraf bepalen wat je bespaart hebt is lastig.
Je kunt namelijk wel de weersinvloed bepalen (mbv zogenaamde graaddagen),
maar het verschil in eigen gedrag: ben je vaker/minder vaak op vakantie geweest, meer of minder mensen in huis, meer of minder thuis overdag, etc
is een stuk moeilijker in beeld te krijgen terwijl dat wel een grote invloed op het verbruik heeft.

Anne.

@NilsG   Eerst een vraag: Hoeveel m³ van de ongeveer 1500 m³ is voor warmwater (douche etc.)?

Die 1500 m3 is alleen voor verwarming, het totale verbruik inclusief warmwater is 1900 m3.

Zo zondermeer is er alleen wat algemeens over te zeggen.

Dat een grotere installatie niet direct veel meer besparing oplevert kan bijvoorbeeld komen als de kleinere versie al (bijna) voldoende is.

Stel dat een 4kW pomp al 95% van je verwarmingsvraag kan afdekken,
dan gaat een 6kW pomp inderdaad niet veel toegevoegde waarde hebben.

Het verschil is SPF/SCOP zegt in principe niet zo veel.
Dat geeft vooral aan dat het grotere systeem wat meer stroom nodig heeft per kW warmte.

Wat nog een verschil kan zijn is dat het kleinere systeem langer blijft doorgaan bijvoorbeeld tot -7C en de grotere ‘al’ bij 4C het helemaal over geeft aan de klassieke CV ketel.

Ik vind trouwens de cijfers wel heel erg precies.
In mijn ervaring is het erg lastig om een enigszins goede inschatting te maken wat de besparing precies gaat zijn.
Zelfs achteraf bepalen wat je bespaart hebt is lastig.
Je kunt namelijk wel de weersinvloed bepalen (mbv zogenaamde graaddagen),
maar het verschil in eigen gedrag: ben je vaker/minder vaak op vakantie geweest, meer of minder mensen in huis, meer of minder thuis overdag, etc
is een stuk moeilijker in beeld te krijgen terwijl dat wel een grote invloed op het verbruik heeft.

Anne.

Bedankt voor je reactie. Die 4kW haalt dus niet de 95% van de warmte vraag volgens de installateur, dus waarom dan geen 6kW waarvan ik denk dat die meer warmte vraag aan zou kunnen. Op het eerste gezicht haalt die 4 kW volgens de installateur ongeveer 2/3, dus zou een 6 kW richting de 100% gaan. Ik snap dat 8 kW of 10 kW geen meerwaarde heeft, maar waarom 5 of 6 kW ook niet?

De installateur heeft natuurlijk gewoon een berekening gemaakt op basis van wat aannames, maar dat is slechts een indicatie. Maar dan vind ik het nog bend dat die indicaties voor 4 of 6 kW zo dicht bij elkaar liggen. 

Ps, per ongeluk jouw vorige post als antwoord gemarkeerd maar ik kan zo snel niet vinden hoe ik dat ongedaan kan maken. 

 

Reputatie 7
Badge +1

@NilsG   Ik zou zeggen, pak die 6 kW uitvoering en misschien kan je deze zo tweaken dat de wp ook bij lagere buitentemperaturen actief blijft. Dan zou je waarschijnlijk een groter deel van je gasverbruik kunnen vervangen. Maar bij lagere buitentemperaturen wordt je SPF natuurlijk weer lager. Als je meer wil weten over het tweaken van hybride warmtepompen m.n. de ELGA's kan ik tweakers.net aanbevelen - zoeken bijvoorbeeld met “ELGA”. YMMV

@darkfiber bedankt voor de tip van tweakers, daar ga ik zeker even kijken!

Je kunt instellen tot welke buitentemperatuur de warmtepomp actief blijft. Ik begrijp dat je ook de energietarieven in kunt voeren, zodat de pomp zelf voor de voordeligste manier van verwarmen kiest. 

We overwegen inderdaad voor de 6 kW te gaan naar proberen de verschillen nog wat meer te begrijpen voor we de knoop doorhakken. 

Ik had verwacht dat je met een bekend gasverbruik wel een goede inschatting zou kunnen maken van hoeveel kW je warmtepomp zou moeten hebben.

Reputatie 7
Badge +1

@NilsG   Je kan met een bekend totaal gasverbruik (en al lage temperatuurverwarming) bij een gemiddelde binnentemperatuur van je woning m.b.v. diverse vuistregels een grove inschatting maken wat het vermogen van een all-electric warmtepomp betreft.

De "beruchte” koevlaaas2 formule: 
1900 m³ (alle m³!) x 8 kWh/m³ /1650h (vollasturen) = ca. 7,3 kW voor een all-electric wp
voor cv en warmwater (dus geen hybride oplossing).

Ik zelf vind deze soort vuistregels niet bijzonders geschikt voor de dimensionering.

YMMV

Reageer