Skip to main content

Ik heb hetzelfde probleem als Gil met mijn Mitsubishi airco's. Omdat er nog geen oplossing staat vermeld, probeer ik het ook maar een keer. Bovendien heb ik nog een ander probleem met mijn airco's. Ik heb al verschillende vrienden en kennissen gevraagd naar hun ervaringen met een airco, maar niemand, werkelijk niemand, heeft dezelfde problemen als ik.

Vorig jaar is een Mitsubishi Heavy SRK25ZS-W in de slaapkamer op de eerste verdieping en een Mitsubishi Heavy SRK35ZS-W in de woonkamer/keuken op de begane grond geïnstalleerd. Als ik de units als verwarming gebruik, gaan de lamellen iedere paar minuten open en weer dicht. Als de lamellen dichtgaan, stopt de unit met blazen. Zodra de lamellen weer opengaan, begint de unit weer met blazen. Zo gaat dat de hele dag door, 10 keer of vaker per uur. Dat is volgens mij niet, zoals het hoort. De units zouden constant moeten blazen tot de slaapkamer of de woonkamer/keuken op temperatuur is en vervolgens lager in vermogen moeten draaien om de ruimte op temperatuur te houden.

Daarnaast maken beide units zeer regelmatig een tikkend geluid. Soms vaak, soms iets minder vaak. Het is in ieder geval bijzonder irritant. 

De installateur is al een paar keer langs geweest en heeft iets veranderd, maar weet het verder ook niet. Een servicemonteur van Mitsubishi is ook langs geweest en ook hij weet het niet. Voor wat betreft het tikkende geluid zei hij dat dat kwam door de werking van het materiaal en dat daaraan niets is te doen, maar met die verklaring ga ik niet akkoord.

Wie kan mij helpen?

Als de professionals er niet uit komen dan zal het lastig zijn om vanachter het toetsenbord op afstand een geode diagnose te stellen.

Ik heb zelf een 3 tal Mitsubishi’s,
1 buiten unit van 10kW (SCM100ZM),
2 binnen units van 2,5kW (SRK25ZSX) en
1 binnen unit van 5kW (SRK50ZSX)

Begrijp ik goed dat bij u beide binnenunits meermaals per uur in de defrost mode gaan?
Dat zou idd niet moeten gebeuren. Normaal is dat 1 a 2 keer per uur volgens mij.

Een tikkend geluid is mij nooit echt opgevallen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook niet echt op gelet heb. Ik heb de units op dit moment niet als verwarming ingebruik dus kan dat ook niet echt makkelijk controleren.

Zitten er toevallig condenswater pompen in de units?
Mogelijk dat die ook geluid produceren.

Anne.

Bedankt voor uw reactie.

Ik begrijp dat het moeilijk is om de problemen met mijn airco op afstand te beoordelen. Ik had gehoopt en hoop nog steeds dat iemand, die dit leest, dezelfde problemen heeft gehad en daarvoor een oplossing heeft gevonden.

De binnenunits gaan dan blijkbaar meerdere keren per uur in de defrost mode. Ik heb werkelijk geen idee wat ze doen, maar ik vind het wel storend. Het tikkend geluid, dat de binnenunis maken, is echt niet te missen. Als uw units dat geluid zouden maken, zou u dat zeker zijn opgevallen. Het geluid is met name hoorbaar als ik de units als verwarming gebruik, maar zeker ook bij gebruik van de units airco.

Ik weet niet of er condenswater pompen in de units zitten. Binnenkort ga ik weer contact opnemen met de installateur en dan zal ik het hem vragen.

Allereerst, een Mitsubishi Heavy SRK35ZS-W lijkt mij een wel erg krappe capaciteit voor het verwarmen van een woonkamer + Keuken ruimte. Over hoeveel m2 en m3 verwacht je een goede verwarming ?

Dat de binnenuit gaat pendelen kan diverse oorzaken hebben. Allereerst, hoe staan de kleppen afgesteld. Bij verwarmen moet de klep de lucht stroom omlaag sturen (warmte moet gedwongen worden en niet tegen het plafond blijven hangen). Volgende is de ‘FAN SPEED’, staat deze op volvermogen, dan is de warmte afgifte mogelijk groter als de aanvoer. En ja, dan moet de buitenunit eerst weer warmte aanmaken. vaak staat deze op ‘automatisch'. Zet deze handmatig op 2 blokjes (op de AB) en kijk naar de reactie. 

Over het tikken. Dit komt door spanning in de warmte wisselaar in de binnenuit. Zeker als er snel achter elkaar verhitting (tot rond de 55 graden) en weer sterke afkoeling door (te) grote ventilatie snelheid plaats vindt, is dit normaal. Het tikken is in feite al een indicatie, dat de FAN SPEED te hoog staat !

In mijn uitleg over de “Gevelkachel 2.0” staat op dit forum veel over deze instellingen; https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/gevelkachel-2-0-split-unit-airco-met-vloerunit-als-verwarming-1887?tid=1887&fid=12

Verder schrijf je over ‘Defrost’. Weet niet in welke periode dit optrad, maar met een buiten temperatuur boven de 8 á 10 graden is er nauwelijks kans op ‘Defrost'. Denk dat dit geen ‘Defrost’ is, maar het ritme voor de buitenunit om nieuwe warmte aan te maken (zie hierboven). Als de warmte afgifte binnen groter is, als de buitunit kan leveren (!), dan gaat de binnenuit even dicht. Klop dus. 

Kortom , denk dat je moet gaan experimenteren met de “FAN SPEED’en de toet s HI-ECO zolang niet moet activeren. Succes, Rob.

“Volgende is de ‘FAN SPEED’, staat deze op volvermogen, dan is de warmte afgifte mogelijk groter als de aanvoer".  Een grotere warmteafvoer dan de warmteaanvoer door een ventilator?  Een gegeven moment is er een evenwicht,

Ik denk dat de oplossing gevonden moet worden in het instellen van een lagere kamertemperatuur (tijdens het verwarmen). Zodat de airco met een lager vermogen verwarmt.

Reageer