Vraag

Naverwarmer WTW

  • 4 September 2020
  • 13 reacties
  • 1905 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 5 reacties

Omdat ik een koude luchtstroom waarneem in de nabije omgeving van de inblaas ventielen van mijn WTW (balans ventilatie) bij lage buiten temp. overweeg ik een buis na verwarmer te plaatsen. heeft iemand daar ervaring mee.


13 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Geen ervaring, maar ik ben wel benieuwd wat het is en welk probleem het zou oplossen.

Begrijp ik goed dat de aansluiting naar buiten waar van uit koude/verse lucht wordt aangezogen door je WTW, bij erg koud weer een koude luchtstroom oplevert?

De verse lucht wordt toch al door de uitstromende warme lucht voor verwarmd?
Waar zou die buisverwarmer dan in het geheel komen?

Reputatie 7
Badge +3

Kunt u dat realiseren met warmte van aardgas of elektrisch. In het laatste geval wordt het gebruik sowieso erg prijzig. Kan die luchtstroom niet wat langzamer? Minder tocht én waarschijnlijk ook een betere warmteoverdracht. 

Het gaat om het elektrisch na verwarmen van de door de WTW voorverwarmde lucht, dat zal ongetwijfeld extra kosten, maar is alleen nodig bij  buiten temp. van ongeveer + 5 gr. en lager. Het voordeel zal zijn dat ik minder gas verbruik en het comfortabeler in huis zal krijgen. Ik heb de luchtstroom al op de laagste stand. ( google op naverwarmer)

Reputatie 7
Badge +3

Per energie eenheid is elektriciteit 2½ keer zo duur als aardgas.

 

We moeten t.z.t van het gas af en comfort mag van mij wat kosten. Overigens brengen mijn zonnepanelen meer op dan ik momenteel verbruik. En gas wordt duurder en stroom goedkoper.

Reputatie 7
Badge +2

Ik denk dat ik de vraag eerst niet goed had begrepen.

Als ik het nu goed snap dan lukt het je WTW systeem niet om de binnenkomende lucht voldoende op te warmen als de buitenlucht <5C is?

Mogelijk heb je dat al gedaan, maar ik zou een expert eens naar het systeem laten kijken.
Het zou kunnen zijn dat de bypass open blijft staan, dat het systeem niet optimaal werkt, of zelfs helemaal verkeerd staat ingesteld.
En mss kan er wat met de inblaasopeningen gedaan worden om de luchtstroom wat aan te passen.

Een goed werkende WTW van voldoende formaat zou trouwens volgens mij nooit te koude lucht naar binnen moeten blazen. 


Overigens zul je als de saldering is afgebouwd de stroom van de zonnepanelen zo goed als niet meer kunnen gebruiken om (in de winter, ‘s avonds?) bij <5C de inkomende lucht voor te verwarmen.
Als je een 100% groen abo hebt bij je energieleverancier is het in principe nog wel duurzaam (maar niet goedkoop).

Reputatie 7
Badge +3

We moeten t.z.t van het gas af en comfort mag van mij wat kosten. Overigens brengen mijn zonnepanelen meer op dan ik momenteel verbruik. En gas wordt duurder en stroom goedkoper.

De belasting op gas gaat iets omhoog en die op stroom iets omlaag. Gezien je met gas stroom moet maken (vooral op windarme winterdagen) zal elektriciteit nooit goedkoper worden dan gas. Tenzij de overheid kiest voor echt slim werkende slimmemeters. Die namelijk de stroom (of belasting) goedkoper maakt naar gelang er een tijdelijk stroom overschot is. Maar voor consumenten wil de overheid dat niet.

Alles werkt goed incl. bypass. Probleem zit hem in het feit dat er drie slaapkamers minimaal worden verwarmd, waar echter wel de ( lagere) retour lucht wordt weg gehaald. Ik kan het probleem oplossen door de verwarming op deze kamers hoger te zetten wat weer meer gas kost. Vandaar mijn overweging om een na verwarmer te monteren in de buis naar de woonkamer die naar behoefte ingeschakeld kan worden. Meestal 's avonds als we voor de TV zitten.  

Reputatie 7
Badge +2

Tja, je zou nog kunnen experimenteren met het wat meer dicht maken van de roosters in de koude kamers?

Blijkbaar is een voorverwarmer een vrij standaard oplossing.
Itho Daalderop en Brink hebben ze tenminste voor hun WTW’s.

Voorverwarmer zit er wel op, die schakeld in bij -5 om ijsvorming in de wtw te voorkomen. Als je ventielen gaat dicht draaien ben je de balans kwijt lijkt mij. Overigens in de bijgeleverde documentatie van de wtw wordt de mogelijkheid van naverwarmen wel genoemd, ben alleen benieuwd of er mensen zijn die het toegepast hebben en of het aan de verwachting voldoet zonder al te hoge energie kosten.

Reputatie 2

@JM Probleem zit hem in het feit dat er drie slaapkamers minimaal worden verwarmd, waar echter wel de ( lagere) retour lucht wordt weg gehaald.

Als dat inderdaad het probleem is, dan is mijn vraag: is er zonering en/of CO2 sturing aanwezig. Daarmee wordt overdag het volume van de slaapzone gereduceerd waardoor de instroom temperatuur in de woonzone hoger wordt. 's Nachts juist omgekeerd, minder warmte verlies in de woonzone. Zie item ventilatietype C of D.

Verder vraag ik mij af waarom de slaapkamers zo koud zijn. Is daar de isolatie wel op orde? Een balansventilatie pompt immers warmte van de warme naar de koude zone toe. En als je de slaapkamers bewust koud wilt houden, zou ik eerder overwegen om deze van de wtw af te koppelen en een eigen ventilatie systeem te geven. Denk aan een mechanische ventilatie met een ventilatiewarmtepomp(-boiler).

Hi JaapM, ik heb exact hetzelfde probleem, WTW ventilatie, met zonering en CO2 regeling, koude luchtstroom in zitkamer bij lagere buitentemperaturen. Ik ben benieuwd of je de naverwarmer hebt geïnstalleerd en hoe dat bevalt. En hoe de regeling daarvan is, kun je hem eenvoudig aan- en uitzetten?

Het is nu alweer een tijdje rustig wat betreft dit onderwerp. Is er nu iemand die heeft geprobeerd weten vorm van naverwarmen toe te passen in combinatie met het Brink WTW-systeem?

De Renovent Excellent 300 Plus zou deze optie bieden. Er zou dus ervaring mee moeten zijn.

Reageer