Vraag

Nieuwbouwwoning Warmtepomp - 100mm HoH vs 150mm HoH

  • 21 December 2021
  • 13 reacties
  • 507 Bekeken

Nieuwbouwwoning (oplever jaar 2023)

  • WTW
  • HR++
  • Warmtepomp
  • Oppervlakte begane grond: 64m²
  • Oppervlakte eerste verdieping: 51m²
  • Vloerkoeling begane en eerste verdieping

Bij de aankoop van dit nieuwbouwhuis heb ik de volgende opties (vloerverwarming/vloerkoeling) gekregen:

  • Standaard leidingwerk 150mm HoH
  • Leidingwerk op 100mm HoH , meerprijs € 1250,-

Ik kom er niet goed uit of het verstandig is om bij deze woning nog het leidingwerk op 100mm HoH te laten leggen? 

Ik lees hier wisselende reacties op. 

Wat is wijsheid, wat ga ik er van merken, ga ik het terugverdienen, wordt het comfort merkbaar beter, kan ik hiermee de waterpomp fijner afstellen, heeft dit een merkbaar beter effect bij deforsts? 


13 reacties

Reputatie 6
Badge

Bij de isolatie die een nieuwbouw woning heeft en het daarbij gepaarde warmte verlies, zal je voor verwarming aan 150mm HoH meer dan genoeg hebben, voor het koelen zal je door het beperkte afgifte vermogen als gevolg van het kleine temperatuursverschil (Je wilt immers geen natte vloer door condensatie) een groter voordeel hebben met 100 mm HoH wat gewoon beter zal koelen.

Als je naar de efficientie verbetering kijkt voor verwarmen doordat je voor een 100 mm HoH i.p.v. 150 mm HoH kiest, dan zal dat beperkt zijn aangezien je al met een zeer lage temperatuur zal kunnen verwarmen in die nieuwe woning en er dus weinig ruimte is om die verder te verlagen, dus terug verdien tijd zou ik niet naar kijken.

Zelf zou ik voor de 100 mm kiezen vanwege het extra koel vermogen, de €1250,- meerprijs valt me trouwens enorm mee.

 

Bedankt voor je reactie.

Ga ik het verschil in leidingafstand tijdens het koelen merken?

Met de huidige weersomstandigheden schiet een warmtepomp vaak in een defrost modus, heeft 100mm HoH dan niet het voordeel dat er meer energie in het water zit, waardoor de terugval in temperatuur niet zo sterk zal zijn? 

Reputatie 6
Badge

Bedankt voor je reactie.

Ga ik het verschil in leidingafstand tijdens het koelen merken?

Met de huidige weersomstandigheden schiet een warmtepomp vaak in een defrost modus, heeft 100mm HoH dan niet het voordeel dat er meer energie in het water zit, waardoor de terugval in temperatuur niet zo sterk zal zijn? 

 

Inderdaad meer leidingen betekend meer water inhoud in je systeem, maar dat kan je ook bereiken door een buffervat in de retour op te nemen als dat nodig is, dat is dan een goedkopere oplossing.

Op https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening kan je verschillende HoH en ook slangen dikte kiezen om te kijken wat het afgifte verschil is bij verschillende Aanvoer en Retour temperaturen.

 

Voorbeeldje waarbij je het verschil ziet tussen 100 mm en 150 mm HoH bij overig gelijkblijvende parameters:

 

Met koelen kan je niet je aanvoer temperatuur onder de 18oC zetten en zo je koelvermogen verhogen, dan krijg je namelijk een natte vloer.

Met verwarmen kan je wel je aanvoer temperatuur verhogen en zo je verwarmings vermogen verhogen, speel maar eens op de website die ik hierboven link, dan zie je dat je met verwarmen een stuk flexibeler bent qua HoH afstand. Hogere aanvoer temperatuur is uiteraard wel minder efficient voor een warmtepomp,

 

Bedankt voor het overzicht, ik zie eigenlijk geen verschillen in de temperatuur, alleen in het verbruik. 

Klopt het dat ik het op het gebied van comfort niet ga merken, alleen in het verbruik? 

Reputatie 5
Badge +1

Klopt het dat ik het op het gebied van comfort niet ga merken, alleen in het verbruik? 

Niet alleen verbruik, maar ook de berekening voor de capaciteit van de warmtebron.

Maar zoals reeds geschreven, een warmte afgifte van 27 W/m2 is bij een goed geïsoleerde woning ruim voldoende.

Van koelen moet je geen te hoge verwachting hebben ! Koude lucht daalt en bij een gekoelde vloer zal dus alleen tot 10 á 30 cm boven de vloer een koude laag hangen. Met de kans dat de vochtige warme zomer lucht tot onder het dauwpunt daalt. En zal condenseren met het risico van een natte vloer (materiaal ?) als gevolg.  (Zoals een mistdeken over de velden bij zonsopkomst :wink: )

De vloer koelen is momenteel (na 2 hittegolfzomers) een mooi marketing praatje. Maar beslist geen vervanger voor een Lucht/Lucht airco.

Klopt het dat ik het op het gebied van comfort niet ga merken, alleen in het verbruik? 

Niet alleen verbruik, maar ook de berekening voor de capaciteit van de warmtebron.

Maar zoals reeds geschreven, een warmte afgifte van 27 W/m2 is bij een goed geïsoleerde woning ruim voldoende.

Van koelen moet je geen te hoge verwachting hebben ! Koude lucht daalt en bij een gekoelde vloer zal dus alleen tot 10 á 30 cm boven de vloer een koude laag hangen. Met de kans dat de vochtige warme zomer lucht tot onder het dauwpunt daalt. En zal condenseren met het risico van een natte vloer (materiaal ?) als gevolg.  (Zoals een mistdeken over de velden bij zonsopkomst :wink: )

De vloer koelen is momenteel (na 2 hittegolfzomers) een mooi marketing praatje. Maar beslist geen vervanger voor een Lucht/Lucht airco.

 

Heb je met 100mm HoH meer of minder capaciteit nodig dan met 150mm HoH. Capaciteit is in dit geval het aantal kW's van de warmtepomp?

Als het buiten vriest twijfel ik wel eens of ik niet gewoon direct voor 100mm HoH zou moeten gaan, zodat de vloer snel reageert op een thermostaat wijziging en ik zeker weet dat ik niet ‘lang’ een koude ruimte heb op het moment dat ik besluit om de verwarming aan te zetten. 

Reputatie 5
Badge +1

Deze vraag is niet zondermeer te bandwoorden.

Als ‘vuistregel’ hanteerde we bij een woning, gebouwd na 2006, een vermogen van 25 á 35 W/m2 voor de woonruimtes (+ keuken en Badkamer. Slaapkamers ? ) en 20 á 30 W/m2 voor de overige ruimtes (hal, bijkeuken, berging / inpandige garage). 

Maar, . . . dit is een ‘vuistregel’ ! Van grote invloed is naast de goede isolatie ook de soort woning (vrijstaande bungalow of middenwoning in een rijtje) en de ligging (stedelijk gebied, open vlakte). Maar ook het glas oppervlakte. Tenzij er ‘tripel'-glas gemonteerd is, verlies je ondanks HR++ glas de meeste warmte door de beglazing. 

Zeker als je de overstap naar een (bodem of een lucht/lucht ?) warmtepomp overweegt, is het verstandig om de installateur / leverancier hier een goede berekening te laten maken.

Eenmaal aangelegd is deze kans voorbij ! !

Deze vraag is niet zondermeer te bandwoorden.

Als ‘vuistregel’ hanteerde we bij een woning, gebouwd na 2006, een vermogen van 25 á 35 W/m2 voor de woonruimtes (+ keuken en Badkamer. Slaapkamers ? ) en 20 á 30 W/m2 voor de overige ruimtes (hal, bijkeuken, berging / inpandige garage). 

Maar, . . . dit is een ‘vuistregel’ ! Van grote invloed is naast de goede isolatie ook de soort woning (vrijstaande bungalow of middenwoning in een rijtje) en de ligging (stedelijk gebied, open vlakte). Maar ook het glas oppervlakte. Tenzij er ‘tripel'-glas gemonteerd is, verlies je ondanks HR++ glas de meeste warmte door de beglazing. 

Zeker als je de overstap naar een (bodem of een lucht/lucht ?) warmtepomp overweegt, is het verstandig om de installateur / leverancier hier een goede berekening te laten maken.

Eenmaal aangelegd is deze kans voorbij ! !

 

Oke:

- 2 onder 1 kap woning
- WTW
- HR++
- Dorps gebied
- Lucht/water warmtepomp. 

De installateur gaat een berekening voor de aannemer maken, daar ga ik niets van terugzien. Volgens de woningborg moet de woonkamer 22 graden bereiken. Dat zal dan ook wel het uitgangspunt worden, ik weet verder niets wat je in een berekening gaat terugzien :). 

Bij deze woning krijg ik 2 opties:
- Vloerkoeling + 150mm HoH (standaard leidingwerk) @ € 2750,-
- Vloerkoeling + 100mm HoH @ € 4000,-

Het merk warmtepomp gaat waarschijnlijk Ecodan worden, die heeft een uitvoering zonder vloerkoeling. 
Voor de € 2750,- krijg ik de uitvoering met vloerkoeling + de leidingen worden dampdicht uitgevoerd en de naregeling wordt aangepast.

De vloerkoeling is erg duur, maar ik heb besloten om daar wel voor te gaan. Ik twijfelde alleen nog over de 100mm HoH afstand.  

Reputatie 4

In mijn woning is beneden VV gelegd tijdens de bouw (oplevering 2020).

Daarbij is zowel 100 als 150 HH gelegd. Namelijkde buitenzijde van de kamer een rand van 100 HH en daarbinnen allemaal groepen van 150 HH.

De tekening laat zien hoe.

In mijn woning is beneden VV gelegd tijdens de bouw (oplevering 2020).

Daarbij is zowel 100 als 150 HH gelegd. Namelijkde buitenzijde van de kamer een rand van 100 HH en daarbinnen allemaal groepen van 150 HH.

De tekening laat zien hoe.

Thanks!

Mag ik vragen hoe dat bevalt? 

Heb jij overigens HR+++ en WTW? 

Reputatie 4

Soldier 2000,

Bevallen, dat weet ik niet. Hiervoor hadden we geen bv maar let radiatoren.

Zoals het nu is aangelegd heeft een voordeel maar ook aan nadeel.

Het voordeel is dat aan de buitenzijde veelal het meeste warmteverlies  is. Dat wordt dan enigszins gecompenseerd door 100 HH, meer warmte afgifte per meter.

Nadeel is maar dat hangt van de indeling van de ruimte af en jouw meubels, je kasten staan meestal langs muren, en daar zit nu juist die 100 HH. De kasten zijn dan ook het snelste warm. Het is net wat je wil. Wat ze bij ons wel slim hebben gedaan, is dat we van tevoren de tekening van de keuken hebben ingeleverd en onder het keukenblok is geen vv aangelegd.

Ik heb (denk ik) in ieder geval HR glas en geen WTW.

Overigens heb ik een warmtepomp HP M 25 I. Omdat deze achteraf te klein blijkt te zijn, maar 2,5 kw, verwarm ik met max 26 graden. En toch hou ik het daarmee constant op 20 graden. 

 

Soldier 2000,

Bevallen, dat weet ik niet. Hiervoor hadden we geen bv maar let radiatoren.

Zoals het nu is aangelegd heeft een voordeel maar ook aan nadeel.

Het voordeel is dat aan de buitenzijde veelal het meeste warmteverlies  is. Dat wordt dan enigszins gecompenseerd door 100 HH, meer warmte afgifte per meter.

Nadeel is maar dat hangt van de indeling van de ruimte af en jouw meubels, je kasten staan meestal langs muren, en daar zit nu juist die 100 HH. De kasten zijn dan ook het snelste warm. Het is net wat je wil. Wat ze bij ons wel slim hebben gedaan, is dat we van tevoren de tekening van de keuken hebben ingeleverd en onder het keukenblok is geen vv aangelegd.

Ik heb (denk ik) in ieder geval HR glas en geen WTW.

Overigens heb ik een warmtepomp HP M 25 I. Omdat deze achteraf te klein blijkt te zijn, maar 2,5 kw, verwarm ik met max 26 graden. En toch hou ik het daarmee constant op 20 graden. 

 

Merk jij dan ook dat er meer warmte rondom je muren hangt dan in het midden van je woonkamer door het gebruik van 100mm HoH? 

Reputatie 4

Ik merk geen verschil, tussen de binnenruimte en langs de muren.
Mijn idee is dat dit is ingegeven doordat langs de (buiten)muren het grootse warmteverlies optreedt en dat de vloer daar ter compensatie meer warmte krijgt.

Maar zoals ik al schreef, langs de muren staat ook een aantal kasten, dus dat werkt weer een beetje tegen.

Reageer