Nieuwe cv-ketel?

  • 18 January 2019
  • 14 reacties
  • 4482 Bekeken

Reputatie 3
Het is de bedoeling dat de komende jaren steeds meer huiseigenaren overstappen op een duurzaam verwarmingssysteem. Over iets meer dan 10 jaar moeten 1,5 miljoen woningen milieuvriendelijk worden verwarmd.

Maar wat nu als je cv-ketel nu kapot gaat? Kies je dan voor een duurzaam verwarmingssysteem, zoals een warmtepomp, of ga je toch weer voor een cv-ketel? Wat zijn je overwegingen?

14 reacties

Wanneer 1,5 miljoen woningen bij een buitentemperatuur van -5 °C in januari allemaal met een warmtepomp opgewarmd moeten worden heb je ongeveer 12 Amer-centrales extra nodig.

Bij vervanging zou ik op zijn hoogst een hybride-systeem kiezen, handig om te koelen in de zomer.
Maar als het op verwarming aankomt ga ik voor gas: nu aardgas en over 10 jaar waterstofgas.

Bij aanschaf van die nieuwe ketel zal ik er dus op letten dat de brander makkelijk te vervangen is of geschikt te maken is voor waterstof. Vooral niet van het gasnet afkoppelen!
Hallo Marijke, community,

Wanneer het gasverbruik van een gemiddeld gezin van 1500 m3 vervangen moet worden door elektrische verwarming kost dat bij een omrekenfactor van gas naar kWh van 9,7 dus 14.550 kWh.
Hoe gaan we dat doen, hoe hoog wordt de energierekening of hoeveel zonnepanelen en warmtepompen heb je nodig om dit te realiseren? Wie heeft hier een idee over?
Reputatie 2
Hallo Marijke, community,

Wanneer het gasverbruik van een gemiddeld gezin van 1500 m3 vervangen moet worden door elektrische verwarming kost dat bij een omrekenfactor van gas naar kWh van 9,7 dus 14.550 kWh.
Hoe gaan we dat doen, hoe hoog wordt de energierekening of hoeveel zonnepanelen en warmtepompen heb je nodig om dit te realiseren? Wie heeft hier een idee over?


Niet helemaal.

Die som gaat alleen op als je direct met die stroom (dus dmv een weerstand in een elektrische CV ketel of infrorood panelen) je woning zou verwarmen. Maar als je daar een warmtepomp voor gebruikt dan krijg je daar meer warmte uit dan dat je er aan elektriciteit in stopt. Die extra warmte wordt uit het medium (lucht/water) gehaald, met een rendement (COP) van tussen de 3 en 5 (afhankelijk van het type warmtepomp en de temperatuur van het medium).

Dus dan geldt voor de door u geschetste situatie van 1500 m3 gas per jaar een benodigde elektriciteitshoeveelheid van tussen de 2910 en de 4850 kWh. Elektriciteit kost op dit moment €0,25 / kWh en gas €0,76 De kosten voor verwarming en warm water met een warmtepomp liggen dan tussen de €727,- en de €1.212. Verwarming met gas kost €1140,-

Waarmee een warmtepomp voor de levering van verwarming en warm water nu al in veel gevallen goedkoper is.

Natuurlijk zitten er nog een hele berg haken en ogen aan verwarmen met een warmtepomp, want zo'n ding kost geld, de bijbehorende isolatie en vloerverwarming (LTV) kosten geld, het huidige elektriciteitsnet stort in als we me z'n allen in de winter een warmtepomp aanzetten en zo voorts, maar in principe is warmte maken met een warmtepomp op dit moment al goedkoper en duurzamer dan met gas en een CV ketel.

En zonnepanelen hebben m.i. weinig zin i.c.m. een warmtepomp; op het moment dat je echt warmte nodig hebt (in de winter, in de avond) leveren die panelen geen of veel te weinig vermogen om een warmtepomp te voeden.

Paul
leuk reacties van andere leden. Ik ben echter lid van VEH om deskundige informatie te krijgen. VEH zou juist op basis van alle reacties hun leden nog beter van dienst kunnen zijn.
VEH stelt nu alleen maar vragen aan leden. De moderator laat zich na de vraag ook niet meer horen/zien.

VEH wordt actiever!!!!!
Reputatie 3
leuk reacties van andere leden. Ik ben echter lid van VEH om deskundige informatie te krijgen. VEH zou juist op basis van alle reacties hun leden nog beter van dienst kunnen zijn.
VEH stelt nu alleen maar vragen aan leden. De moderator laat zich na de vraag ook niet meer horen/zien.

VEH wordt actiever!!!!!


ik ben blij dat je nu al de kracht van dit platform ziet @Hd50! De ervaringen en kennis van leden en mensen die nu al hun huis duurzaam maken, zijn erg waardevol voor mensen die meelezen en zelf oriënteren. Natuurlijk wordt er vaak ook de deskundigheid van Eigen Huis gevraagd. Ik ben er o.a. om dat soort vragen op te halen en mensen van Eigen Huis hierbij te betrekken als dat gevraagd wordt.
Paul,
Bedankt voor je commentaar.
Juist door die "berg haken en ogen" zoals jij dat noemt ben ik nog niet overtuigd van de haalbaarheid van warmtepompen t.o.v. een cv.

Zoals: hoe zwaar (in kW) moet de warmtepomp installatie zijn om ook in de winter voldoende warmte te genereren? En waar ga je dan van uit? Gemiddeld over een jaar zal de rekensom kloppen, maar ook in een echte winter moet je je huis comfortabel kunnen verwarmen. Dat houdt ook in dat zo'n installatie een groot deel van de tijd te zwaar (duur) is.
En hoe zit dat met het "gerucht" dat een warmtepomp bij een temperatuur lager dan 4 gr. niet meer zou werken?

En met de aanschaf van een warmtepomp installatie en van gas af ben je er niet nog niet helemaal. Ook de isolatie moet optimaal zijn, het ventilatiesysteem moet beter, koken op inductie vraagt investering in nieuwe pannen. Al met al een investering die m.i. zonder hulp van de overheid niet gebeurt. Met hulp bedoel ik dan tegemoetkoming in de investering, subsidies, i.p.v verhogen van de belasting op energie.

Ik hoop dat er meer plussen dan minnen bekend worden. Ik hou mij aanbevolen...
Nog meer twijfels na zien Tros Radar....
Reputatie 3
Nog meer twijfels na zien Tros Radar....
Wat was er te zien in Tros Radar? @AEJ
Reputatie 2
AEJ,

De Radar uitzending gisteren legde m.i. het grootste probleem bloot; met warmtepompen op zich is niks mis, maar het toepassen wordt maar door weinig mensen (zowel installateurs als klanten) begrepen. En een tweede dingetje dat duidelijk naar voren kwam: een goed werkende warmtepomp installatie staat of valt met goede isolatie. Elke BTU (kCal) die je met isolatie weet binnen te houden hoef je niet op te wekken.

Over de vraag over de capaciteit van een warmtepomp, op de achterkant van een bierviltje:

Als je alleen een warmtepomp gebruikt en dus geen backup CV hebt dan moet die pomp in principe hetzelfde vermogen kunnen leveren als je huidige CV. Als het goed is, is je huidige CV ook berekend op de hoeveelheid warmte die nodig is in een strenge winter. Dus als je nu bijvoorbeeld een ketel hebt met een capaciteit van 27 kW dan zal je warmtepomp die 27 kW ook moeten kunnen leveren wil je hetzelfde comfort houden. Waarbij opgemerkt moet worden dat verwarming dmv een warmtepomp eigenlijk alleen maar goed werkt met LTV (vloerverwarming). Bij dit type verwarming zet je de thermostaat nooit lager waardoor 's ochtends de ketel of pomp niet in korte tijd veel vermogen moet leveren om de woning weer op te warmen. Dat betekent dat het maximale vermogen dat de ketel of pomp moet kunnen leveren, lager kan zijn. Maar, zoals gezegd, dat geldt net zo goed voor een CV ketel als voor een warmtepomp.

Uitgaande van een goede warmtepomp met bron (n.m.m. de enige echt relevante oplossing omdat die ook in strenge winters voldoende warmte met een goed rendement kan leveren) met een COP van 5 zal die 27 kW pomp op een koude dag in een koude winter dus zo'n 5.4 kW gebruiken. Dat betekent sowieso dat daar een drie-fase net aansluiting voor nodig is. En wellicht ook een zwaardere aansluiting dan de standaard 3x25A omdat je behalve die pomp ook nog andere dingen (oven/fornuis/e-auto) wil kunnen gebruiken. De prijzen voor zwaardere aansluitingen lopen snel op; iets dat vaak vergeten wordt.

Warmtepompen zijn een prima oplossing voor verwarming zonder fossiele energie maar die gaan er niet vanzelf komen. Daar zullen we nog best een aantal problemen voor moeten oplossen.

Dat wil niet zeggen dat we het niet kunnen: in de jaren '60 zijn we in ons land overgeschakeld van kolen- en oliestook op aardgas. Dat had heel veel voeten in de aarde. Duizenden kilometers pijpleiding moesten worden aangelegd, verdeelstations, mengstations, een complete gas-infrastructuur van Groningen naar ieder huis. Kolen en oliekachels moesten worden vervangen. Alle fornuizen op stadsgas (kolengas) moesten worden omgebouwd of vervangen. Gasfabrieken worden gesloten en gesaneerd. Dat is allemaal gelukt in pak 'm beet 10 jaar tijd en dat is allemaal betaald geworden.

Nu hebben we, in een tijd waarin technisch en organisatorisch heel veel meer mogelijk is, een vergelijkbare uitdaging. En nu is het ineens allemaal te ingewikkeld, te duur, niet veilig, niet nodig, onmogelijk et cetera. Het is maar goed dat de Deltawerken er al liggen, want als we daar nu nog aan zouden moeten beginnen dan kwamen die er nooit :-)

Paul
Reputatie 1
Er loopt een project met verwarming van een woningcorporatie-flat in Rozenburg met waterstofgas uit Europoort. Hoe staat het daarmee ? Kan VEH nog iets over de voortgang en resultaten melden ?
Interessante ontwikkeling voor de lange termijn misschien,,,
Nog meer twijfels na zien Tros Radar....
Kom eens bij mij kijken, regio Noord Brabant. Jaren 90 huisje met radiatoren en een warmtepomp. Wordt prima warm, vrouw tevreden en kinderen ook 🙂 Na de bouw is alleen HR++ glas geplaatst, verder niets extra geïsoleerd.
Heb je een ouder huis? Kan ook, kijk maar: https://polderhuis.nl/

Voornaamste bij een warmtepomp is dat je de juiste maat warmtepomp kiest bij je situatie. Als je convector radiatoren (of putten) hebt kan je overwegen deze te boosten met ventilatoren waardoor ze meer warmte afgeven of door ze te vervangen door bijvoorbeeld de LTV varianten van Jaga of vloerverwarming.
In ons geval heb ik 1 radiator in de woonkamer voorzien van een zogenaamde Climatebooster(.nl). Niet omdat het noodzakelijk is maar omdat de watertemperatuur die de warmtepomp moet maken net iets lager kan (waardoor de warmtepomp ook weer efficienter loopt). Daarnaast heeft deze een extra sensor waardoor die ook gaat blazen als er koud water doorheen loopt in de koelstand, bij ons is het gedaan met 30 graden binnen in de zomer!

Neem eens contact op met het energieloket of informeer bij uw gemeente. Zij weten vaak al meer over een collectieve wijkgerichte aanpak voor het veranderen van warmtebron. Dit om te voorkomen dat u dubbele kosten moet maken. Ons werd verteld dat onze wijk niet op een collectieve warmtebron aangesloten zal worden omdat er geen mogelijkheid is om een centrale te bouwen die onze binnenstadswijk van warmte te kunnen voorzien. Daarom werd ons een toekomstgerichte cv-ketel geadviseerd, een zogenaamde koppelketel waarvan de brander kan worden vervangen maar waarop ook een hybride-warmtepomp kan worden aangesloten. Vooral als de ketel echt aan vervanging toe is, is dat een nuttig advies. Helaas zijn er nog veel installatiebedrijven die nog niet toekomstgericht denken en dus ook niet de juiste ketel kunnen leveren. Wij hebben sinds augustus een toekomstgerichte cv-ketel van Remeha waarvan de brander vervangen kan worden maar die dus ook gekoppeld kan worden met een hybride-warmtepomp. Wij hebben geen vloerverwarming maar ons huis heeft energielabel A. Het huis is van 2008, is goed geisoleerd, heeft geen kruipruimte. De vloer van de benedenverdieping is nog te goed om te vervangen en voorzien van vloerverwarming. Dus een toekomstgerichte cv-ketel was voor ons de beste oplossing.

Reputatie 1

Als je cv ineens kapot gaat vraag ik mij af of je voldoende tijd hebt om een alternatief uit te zoeken. Vaak is het in de winter en je wilt toch graag een warm huis? Het is denk ik van belang dat je een plan hebt, waarbij je je installatie aan kan passen in de zomer als je wilt gaan voor een alternatief voor een cv. 

Wij zijn nu aan het kijken naar een bodemwarmtepomp, maar dat heeft wel wat consequenties voor het leidingwerk, ventilatie en plaats waar de warmtepomp komt te staan. (Ons huis is van 2016 en heeft vloerverwarming en is goed geïsoleerd) Het is in ieder geval geen een op een vervanging als bij een nieuwe cv. 

Wij hebben gekozen voor een individuele oplossing. Wat je ook kan doen is wachten tot 2021 wanneer gemeenten hun wijkenergieplannen klaar moeten hebben dan weet je ook wat de aanpak wordt van je wijk.

 

Reputatie 4
Badge +1

Of de wijkaanpak wat gaat opleveren voor ons, consumentenis d vraag, want daar is alles geruicht op winst voor bedrijven en peperdure warmtenetten. Die zijn alleen uit op subsidie, maken huishoduens afhankelijk van het warmtenet, en gaan na de subsidie vol in de aanval op onze koopkracht.

Elk goed geisoleerd huis met een kruipruimte zou de solar freezer moeten overwegen
Dat is een slimme combinatie van

  • een warmte voorraad in de kruipruimte
  • en warmtepomp
  • en een warmtebron op het dak, zoals PVT zonnepanelen

Deze 3 moeten natuurlijk goed gedimensioneerd zijn, aangepast aan  wat het huis nodig heeft
Dan haat dat systeem zo veel mogelijkwarmte van de dak wargem collector, en stopt het overschot in de zak.
Bij een wartem tekort van het dak, haalt de warem pomp het uit de zak in de kruipruimte.
Doordat dat water kan bevriezen, is dt een warmte bron die een paar weken warmge kan geven bij 0 graden

Dit lijkt me goedkoper dan bodemwarmte, in aanschaf.
Bij gebruik is de bodem warmte is er lang een warmte bron van ca 10 graden, mits opgewarmd in de zomer
En de dak collector van de solar freezer is overdag ca 20 graden. Het is de vraag of die daardoor minder stroom kost dan een bodem warmte warmtebron.


Ik ben geinteresseerd in een vergelijking 

Reageer