Vraag

Nul op de meter woning of enegieneutraal met CV. Kan dat en zo ja wanneer?

  • 27 July 2022
  • 5 reacties
  • 134 Bekeken

Reputatie 4

Ik kom er internet niet uit, maar mijn vraag is de volgende.

Kan er sprake zijn van een nul op de meter woning of energieneutraal als je een gasgestookte CV hebt?

Mijn situatie is als volgt.
Ik heb een gasgestookte CV voor verwarming en warm water. Gebruik in 1 kalenderjaar 85m3.
Dit is mogelijk door een hybride warmtepomp.
Verder 17 zonnepanelen, samen 5430W Opbrengst afgelopen kalenderjaar 5523kw.Teruglevering van hetgeen we hebben opgewekt 1100kw.

Per saldo betaal ik in 1 jaar dus haast niets (dus wel iets door vaste kosten), maar dat terzijde.

Ik vraag me daarom af of ik gezien het opwekken en verbruik een nul op de meter woning heb of kan spreken van energieneutraal? Of kan dat helemaal niet met een gasgestookte CV?
Kan iemand hier duidelijkheid over geven?


5 reacties

Reputatie 4

Hallo Darkfiber,

We gebruiken met z'n tweeen iets meer dan 1 m3 gas per week. Ik hou alle meterstanden per week bij en kan dan ook zien wanneer de cv is bijgesprongen en hoeveel; m3 dan is gebruikt. dat was afgelopen jaar ongeveer 15m3.

Even een uitleg over de situatie.
Nieuwe woning, opgeleverd in 2020 (met nog een CV omdat de bouwvergunning al begin 2018 was afgegeven) en medio 2020 de WP (Itho Daalderop HPM25I, zie ook het topic daarover waar ik mijn ervaringen heb gedeeld) geplaatst. Tevens buiten de 10 panelen op zuid (vanuitit de bouw) ook 7 panelen op west laten plaatsen (enphase omvormers).
Deze woning heeft beneden vloerverwarming, ruim 83m2 te verwarmen. Boven radiatoren maar die staan nooit aan. We hebben nooit alleen met de CV verwarmd, dus geen echte gegevens hoe het was vóór de WP.
Onze oude woning had ongeveer hetzelfde oppervlak te verwarmen maar dan met Jaga radiatoren.
Toen was ons gasverbruik ongeveer 800m3 gas per jaar en een elektraverbruik van ongeveer 1700kw.

Onze situatie is ook veranderd, sinds we deze nieuwe woning hebben werken we allebei niet meer en zijn daarom veel thuis.

Al met al toch mooie cijfers dacht ik.
Overigens had de teruglevering nog hoger kunnen zijn, de elektrische auto trok ook nog 780kw voor het laden.

Reputatie 7
Badge +1

In principe heb je met 85 m³ x 9,764 kWh/m³ = 830 kWh voor gas en een teruglevering van 1100 kWh een dikke “nul” op de gecombineerde gas/elektrameter op jaarbasis, zou ik tenminste denken, maar ik heb me nooit echt in de definities van nul-op-de-meter verdiept.

85 m³ gas als restverbruik met een hybride wp, lijkt me uitsluitend voor sww, of niet?
Hoeveel gas verbruikte je oorspronkelijk en met hoeveel stroom vervang je dit nu?

Reputatie 7
Badge +3

Wilt u niet totaal van het gas af om de vaste lasten te besparen?

Reputatie 4

Driepinter, die vraag heb al eerder gekregen.
Het antwoord is: nee, nog niet.

Waarom nee, nog niet? 
De CV (intergas xtreme) is van begin 2020. Deze zat in de nieuwe woning. De hybride WP (Itho Daalderop HPM25i) is van juni 2020. Beide gaan dus nog jaren mee.
De technieken schrijden voort en ik ben nog niet in beeld bij de gemeente om verplcht van het gas af te gaan.

Als 1 van de 2, CV of WP, aan vervanging toe is ga ik zeker van het gas af.
Tot die tijd betaal ik niets of nauwlijks iets en gebruik ik wat ik heb zonder hoge investeringen. 

Reputatie 1

0 op de meter is 0 op de meter, zolang je gas verbruikt heb je geen 0 op de meter woning. 
Als je elektrisch zou verwarmen/warm water (warmtepomp) elektrisch koken, dus geen gas meer, en je zonnepanelen leveren minstens net zoveel op als je verbruikt dan is het 0 op de meter.

Als ik het zo lees kan je hybride warmtepomp dus niet zonder CV ketel draaien, das jammer want dan zit je dus nog steeds aan het gas vast. 
Daarom zeg ik ook steeds als het even kan neem dan meteen een volledige warmtepomp voor verwarming en warm water dan kun je helemaal van het gas af. 
Jammer dus dat je recent een hybride hebt, maar goed je bespaart in ieder geval op je gasverbruik.

 

Reageer