Beantwoord

Onderhoud aan warmtepomp en abonnement

  • 9 October 2023
  • 5 reacties
  • 406 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Per 1 november trekken we in ons nieuwe huis met warmtepomp. Is het verstandig een onderhoudscontract te nemen en zo ja wat is dan een betrouwbare firma voor dit onderhoud?

 

icon

Beste antwoord door Anne 10 October 2023, 21:22

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@J.M.K  Projectbouw met vergelijkbare woningen/warmtepompen? Als je het merk & type van de wp weet kan je misschien via internet een/de installateur met passende ervaring in de buurt vinden. Verder zou ik proberen met toekomstige buren, welke misschien dezelfde (warmtepomp)vraag hebben, contact op te nemen.

De eerste 2? jaren heb je vermoedelijk de normale garantie, dus geen haast zou ik zeggen.

Reputatie 6
Badge

@J.M.K Het hangt een beetje af van de pomp die je hebt.

Ik heb een bodem (water/water) warmtepomp die nu 7 jaar draait en nog nooit professioneel onderhoud nodig heeft gehad. Elk jaar zo nodig het bron- en het afgifte systeem op druk brengen (vergelijkbaar met CV ketel bijvullen). En in het begin heb ik een paar keer een filter in het afgifte systeem moeten reinigen. Het afgifte systeem is een een 35 jaar oude vloerverwarming waar toch wel wat vuil in is achtergebleven.

Installateurs zijn nauwelijks  geïnteresseerd om hier iets aan te doen

Met een lucht/water warmtepomp met buiten unit heb ik geen ervaring. Ik vermoed dat daar wel wat meer reinigingswerk nodig zal zijn.

Ik deel de mening van @darkfiber, eerst rustig de garantie termijn uitzitten en dan handelen naar de situatie zoals die dan is.

Reputatie 7
Badge +2

De kans bestaat dat er het 1 en ander afgesteld kan/moet worden om de installatie te laten werken op een manier die bij jullie warmte vraag past. De vraag is wie dat gaat doen.
Bij ene nieuw huis zou dat mss de bouwer moeten zijn, of die dat ook zo ziet is een ander verhaal.

Voordeel van een abo is ok dat je iemand hebt die je kunt bellen als er echt iets is.

Ik heb een abo bij 1 bedrijf voor bijna al mijn verduurzamingszaken, incl wp, airco, zonneboiler en groendak.

Anne.

Wij draaien sinds 2017 met een vol elektrische warmtepomp van Nefit tot volle tevredenheid géén onderhoud nodig gehad !Zijn afgestapt van het dure!! warmtenet. Waren energie neutraal 

Reputatie 7
Badge +1

@Metsie47 Wat waren/zijn de (vaste) kosten van het warmtenet (locatie)? Hoeveel aan BAK heb je moeten betalen?

Wat was de investering voor de warmtepomp L/W? -  Wat denk je aan afschrijving op de warmtepomp kwijt te zijn?

De variabele kosten zijn zeker ook belangrijk, maar de energieprijzen ook zeer variabel.

Reageer