Vraag

Opstookprotocol vloerverwarming nog nodig met warmtepomp?

  • 19 October 2022
  • 2 reacties
  • 1947 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Hallo,

 

ik lees op internet verschillende verhalen over de noodzaak van het doorlopen van het opstookprotocol voor de vloerverwarming. Heeft iemand hier praktische ervaring danwel technische kennis over?

Het probleem is namelijk dat de warmtepomp van ons nog op te leveren nieuwbouwhuis vertraagd is, waardoor we met de planning in de knoop komen.

Nu lees ik dat het risico op scheurvorming in de cementdekvloer door opwarming van de vloerverwarming bij gebruik van een warmtepomp (t.o.v. van cv ketel) veel kleiner is doordat deze met veel kleinere temperatuurverschillen en veel langzamer werkt.

Kan iemand hier daar misschien meer over vertellen?


2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Het opstookprotocol is er volgens mij vooral om je dekvloer niet te snel te laten drogen en dan mss scheuren. Daarom moet het ook worden uitgevoerd voordat er nog weer iets boven op komt.

Kort gezegd wordt begonnen met de temperatuur van de ruimte waar de vloerverwarming in ligt
en vervolgens 24 uur langs steeds 5C hoger gezet (en de verwarming aan).

Overigens is de maximum temperatuur van het protocol - en vloerverwarming zelf - over het algemeen 40C.

Dan maakt het dus niet zo veel uit of er een HR ketel of warmtepomp wordt gebruikt?

Anne.

Reputatie 1

De vloerverwarming is zoals Anne zegt altijd gemaximaliseerd op plus minus 40 graden, d.m.v. een thermostaatknop op de verdeler. Of je warmteopwekker dan 80 graden of 50 graden aanvoert, lijkt mij voor de vloerverwarming dus niets uit te maken.

Reageer