Skip to main content
Vraag

optimaliseren vloerverwarming

• February 1, 2026
  • 0 reacties
  • 8 Bekeken

• Nieuwe deelnemer

Optimaliseren vloerverwarming na verbouwing - advies gezocht

We zijn afgelopen jaar verhuisd naar een woning met een bestaande vloerverwarming in de keuken, In de woonkamer is een vloerverwarming aangelegd. Beide vloerverwarmingen hebben  een eigen verdeler met pomp. Zowel keuken als woonkamer zijn flinke ruimtes. Op zolder staat de CV-ketel In de woonkamer hangt  een modulerende thermostaat zonder app-bediening of wifi aansluiting. Verder hebben we radiatoren in bijvoorbeeld de werkkamer, die we af en toe bijverwarmen.

Deze eerste winter zijn we bezig geweest om het systeem goed af te stellen, maar dat blijkt best ingewikkeld. (in de toekomst hopen we te kunnen overstappen op een warmtepomp) Vandaar enkele vragen aan de experts hier:

Huidige makkelijk instelbare parameters:

• Waterdoorvoer per verdeler (debiet)
  • Aanvoertemperatuur van de verdeler van de woonkamer
  • CV-aanvoertemperatuur (stooktemperatuur ketel)

Mijn vragen:

1. Afstemmen keuken met woonkamer: Hoe kan ik de keuken en de woonkamer temperatuur het beste op elkaar afstemmen? Aan welke “knoppen” kan ik het beste draaien. ( ’s Ochtends wordt alleen de keuken gebruikt. Het is fijn als die warm is, maar dat is niet nodig voor de woonkamer.)
  2. Hoe kan ik een en ander zo energie zuinig instellen?
  3. Heeft het zin om de aanvoer temperatuur van de vloerverwarming van de woonkamer (extra) laag te zetten in samenwerking met de modulerende thermostaat?
  4. Koude zones in de vloer: We merken dat bepaalde delen van de nieuwe vloerverwarming in de woonkamer niet of nauwelijks warm worden. Is dit normaal, of wijst dit op een probleem zoals lucht in het systeem of iets anders?

Alvast bedankt voor alle advies van de experts op dit forum