Pompschakelaar voor vloerverwarming, nuttig ja of nee?

  • 6 October 2019
  • 31 reacties
  • 16611 Bekeken

Reputatie 1
Hi,
Omdat ik een erg hoge rekening voor ons gasverbruik heb, belde ik het installatiebedrijf.
De man, die kwam paste wat zaken aan de CVketel aan en adviseerde vervolgens om een pompschakelaar aan te schaffen voor de vloerverwarming.
Heeft iemand hier ervaring mee? Waar dien ik aan te denken, bij aanschaf van een pompschakelaar?
Vloerverwarming in een twee onder één dak vrij nieuw huis ( 2017)

31 reacties

Reputatie 3
Ik denk dat je zoiets bedoeld:
https://www.thermostaat.eu/product/113303/pompschakelaar-amframatic-v-3dp?gclid=Cj0KCQjwoebsBRCHARIsAC3JP0JOsMgBFqeqgCeyMWylapAFD_24J02HSLz3HOXG0h4bJzo563DYpcwaAtU6EALw_wcB

of

https://www.bol.com/nl/p/eco-pump-switch-hy-02-vloerverwarming-pompschakelaar/9200000021782900/?Referrer=ADVNLGOO002042-G-63466214291-S-294357559827-9200000021782900&gclid=Cj0KCQjwoebsBRCHARIsAC3JP0LCcAmZEUIyspYHh9yncAVySG0w-RnqSidLI_rYMM9fmxB-mTz2vHQaAkQHEALw_wcB

Dit bespaart trouwens elektriciteit ipv gas, omdat de vloerverwarming pomp alleen aangaat als dit nodig is. Omdat een pomp best wat energie verbruikt heb je de aanschaf er binnen enkele jaren uit.
Reputatie 1

Bedankt Michiel voor deze zeer snelle reactie, super. De onderste pompschakelaar van bol.com heeft een draad van 3 meter, die ik zeker niet nodig heb, want er zit een stopcontact direct naast de vloerverwarmingverdeler met pomp in de gang-/ trapkast. Daarom zal mijn voorkeur uitgaan naar de bovenste. De bovenste lijkt ook heel goed te zijn.... Welk denkkader wordt er gebruikt om de gewenste in- en uitschakeltemperatuur te bepalen, waar moet men aandenken?

Reputatie 1

Fraai, ik lees nu nog een keer de beschrijvingen: beide hebben een draad van 3 meter , dus dat maakt niet uit...

Reputatie 6
Badge
Omdat ik een erg hoge rekening voor ons gasverbruik heb, belde ik het installatiebedrijf.
De man, die kwam paste wat zaken aan de CVketel aan en adviseerde vervolgens om een pompschakelaar aan te schaffen voor de vloerverwarming.

Ik vind het een zorgelijke zaak dat een installateur een dergelijk advies geeft
Er is al opgemerkt dat een pompschakelaar juist het elektra verbruik vermindert maar niet het gasverbruik. Deze installateur demonstreert dus niet bepaald de gewenste vakkennis.
Ik vraag me af wat hij precies aan de CV ketel instellingen heeft gedaan en wat dat heeft gekost ?
Ik zou in ieder geval nog heel scherp het gasverbruik in de gaten blijven houden; veel effecten verwacht ik daar niet bij.
Een investering in een pompschakelaar lijkt me in ieder geval nog niet aan de orde.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind het een zorgelijke zaak dat een installateur een dergelijk advies geeft
Er is al opgemerkt dat een pompschakelaar juist het elektra verbruik vermindert maar niet het gasverbruik.


Hoe kan het gasverbruik onnodig hoog zijn geweest? Waar bleef dan de onnodige warmte? Slechte vloerisolatie? Of een te hoge cv temperatuur met dito extra warmteverlies naar de vloer en derhalve een laag rendement van de hr-ketel? Worden de radiatoren (op de eerste verdieping ect) onnodig verwarmd?
Reputatie 7
Badge +3
want er zit een stopcontact direct naast de vloerverwarmingverdeler met pomp in de gang-/ trapkast.

Hij communiceert dan toch wel met de ketel?
Reputatie 6
Badge

want er zit een stopcontact direct naast de vloerverwarming verdeler met pomp in de gang-/ trapkast.
Hij communiceert dan toch wel met de ketel?


Een stopcontact, beter een: wandcontactdoos is een stroom verbruikersaansluiting; in principe is dat geen "communicatie"punt.
Het lijkt me hier alleen te gaan om de stroomverzorging van de circulatie pomp van de vloerverwarming.
Heel raar verhaal van de installateur?
Volgens mij zit een pomp-schakelaar gewoon in de CV-ketel in gebouwd.
In mijn CV ketel kan ik kiezen voor pomp continu aan of uit. Dan moet er een pompschakelaar inzitten.
Reputatie 6
Badge
Heel raar verhaal van de installateur?
Volgens mij zit een pomp-schakelaar gewoon in de CV-ketel in gebouwd.
In mijn CV ketel kan ik kiezen voor pomp continu aan of uit. Dan moet er een pompschakelaar inzitten.

Een vloerverwarming heeft een eigen circulatie pomp, los van de pomp bij de CV ketel.
Reputatie 3
Ik ben verbaasd over een aantal bovenstaande reacties. De vraag ging over vloerverwarming pompschakelaars. Als een monteur van een installatiebedrijf ingeschakeld wordt voor het verminderen van het gas verbruik vind ik het juist heel goed dat er ook gekeken wordt na onnodig elektraverbruik.

@PetervanK : Om de veranderingen te monitoren helpt het erg om een energiemonitor te gebruiken icm een slimme meter. Beide zijn gratis en geven een goed inzicht in elektra/gas verbruik. Hier is overigens ook al wat geschreven op het forum.
Reputatie 1
bedankt voor al jullie bovenstaande reacties,
ik ben nu inderdaad meterstanden van gas en electriciteit aan het opschrijven.
De pompschakelaar die ik zou moeten kopen, om de electriciteitskosten van de vloerverwarmingspomp te drukken, hoe kan die ooit communiceren met de ketel boven?
Waarvoor dient dan die drie meter lange snoer? toch niet om deze erbij de ketel in te pluggen in een wcd? De ketel staat op het eerste! drie meter is dan echt veel te kort en een snoer door het huis is geen optie, dus communiceren verdient iets meer uitleg voor deze simpele jongen,,,

groet,

Peter
Reputatie 7
Badge +1
De door @MichielB aangedragen pompschakelaars kunnen niet met een ketel "communiceren".
De enkele meter lange snoer heeft aan het uiteinde een temperatuursensor welke meestal op de aanvoer van de vloerverwarmingsverdeler wordt geklemd. Ik gebruik sinds twee jaar tot tevredenheid een vergelijkbare pompschakelaar van een ander merk. Hier een plaatje van het effect op het elektraverbruik van een aangesloten A-label pomp. - Belangrijk is misschien nog een zgn. anti-stop functie welke de pomp regelmatig in de zomer voor korte tijd laat lopen om een vastzitten te voorkomen.
Just my 2 cts

Heel raar verhaal van de installateur?
Volgens mij zit een pomp-schakelaar gewoon in de CV-ketel in gebouwd.
In mijn CV ketel kan ik kiezen voor pomp continu aan of uit. Dan moet er een pompschakelaar inzitten.
Een vloerverwarming heeft een eigen circulatie pomp, los van de pomp bij de CV ketel.

Wij hebben alleen maar vloerverwarming, vandaar.
Reputatie 7
Badge +3
Wij hebben alleen maar vloerverwarming, vandaar.

Met andere woorden temperatuur van het cv water kan ingesteld worden op de benodigde toevoertemperatuur van de vloerverwarming.

Op hoeveel graden staat staat de cv temperatuur (meestal met het tekentje van een radiator) op het menu van uw ketel ingesteld?
Reputatie 7
Badge +1
@McMelloW Dan heb je vermoedelijk ook LTV vloerverwarmingsverdelers zonder eigen circulatiepomp (zgn. gesloten verdelers)?

- Ook ik ben benieuwd naar de systeemtemperaturen van jouw cv-installatie en de keteltemperaturen, jullie stookgedrag en natuurlijk het (te hoge) gasverbruik voor cv in relatie tot de m³ verwarmde ruimte c.q. de m² oppervlakte.
Reputatie 1
De door @MichielB aangedragen pompschakelaars kunnen niet met een ketel "communiceren".
De enkele meter lange snoer heeft aan het uiteinde een temperatuursensor welke meestal op de aanvoer van de vloerverwarmingsverdeler wordt geklemd. Ik gebruik sinds twee jaar tot tevredenheid een vergelijkbare pompschakelaar van een ander merk. Hier een plaatje van het effect op het elektraverbruik van een aangesloten A-label pomp. - Belangrijk is misschien nog een zgn. anti-stop functie welke de pomp regelmatig in de zomer voor korte tijd laat lopen om een vastzitten te voorkomen.
Just my 2 cts

Bedankt voor je reactie .
Volgens mij hebben alle drie 3 of 4 genoemde pompschakelaars een anti-stop functie ...
Wat nu de beste van deze pompschakelaars is, weet ik nog niet: er bestaat ook geen vergelijkerssite, maar het zal elkaar waarschijnlijk niet zoveel ontlopen ....? wat vind jij zelf de beste van de twee tercal paompschakelaars en overall?
De monteur zei stel de pompschakelaar dan maar in op 25 graden.
De monteur, die bij mij langs kwam heeft op de ketel onder andere het volgende gedaan:
Tapcomfortstand op de ketel uitgezet, dat zou het hoge gasverbruik verklaren.... pingelen : aan /uit om waterreservoir op temperatuur te houden . Warm water uit de ketel wordt alleen gebruikt op de badkamer en dat is maar een korte afstand, dus die tapcomfortstand was wel heel duur..
Ondertussen hou ik wat meterstanden bij om te onderzoeken of de gasmeter toch wel in orde is .Of dat er ergens een lekkage is. De installatiemonteur heeft niks geroken of gevonden.

Groet,

Peter
Reputatie 7
Badge +1
@PetervanK De Tercal 11 E is voor een gewone vloerverwarmingsinstallatie geschikt, de tweede werkt alleen samen met een speciale Honeywell 24V aansturing (zoneverwarming?) als je die hebt.

Ik vind de Tercal types trouwens beter omdat je de console ergens aan de muur op ooghoogte kan ophangen, de andere pompschakelaars moet je in een stopcontact stoppen, die vaak op een weinig toegankelijke plek zit of je moet een losse verlengkabel gebruiken.
Ik weet niet of de andere pompschakelaars een instelbare hysterese hebben, d.w.z. instelbaar bij welke T hij aangaat en bij welke T hij weer uitgaat. Bij mij is de bandbreedte instelbaar tussen 2°C en 10°C.
Bij mij gaat de pomp dus bij 24 °C aan en bij 22 °C weer uit.
Als bonus kan je hem ook gebruiken om de pomp van een boiler aan te sturen (aan bij lage temperatuur en bij hogere temperatuur weer uit).

Tapcomfort is bij mij ook quasi uitgezet, desondanks gaat de ketel in het koude jaargetij toch minimaal een keer per dag het afgekoelde boilervaatje van 40°C naar 65°C opwarmen (kost hier ca. 0, 1 m³ per keer). Eerst mocht het boilervaatje maar 5°C afkoelen en toen ging de ketel elke 1 - 2 uur aan (met bijbehorend verbruik). Totaal verbruik nu nog maar ca. 30 m³/jaar voor dit onnodige warmteverlies.
Moderne ketels hebben trouwens geen warm te houden boilervaatje meer.
Reputatie 1
bedankt voor je snelle reactie weer.
Huis is van september 2017 , ketel zou dan toch modern mogen wezen, of is modern vanaf 2018?
Volgens mij hebben we geen Honeywell 24 V aansturing, dus deze valt dan sowieso af.
Van het weekend ga ik de pompschakelaars even goed bestuderen.
Nogmaals dank.

Peter
Reputatie 1

@PetervanK ongetwijfeld ben je al geslaagd voor een pompschakelaar. Ik denk dat je zal merken dat dit een flinke besparing kan opleveren alleen al in de zomermaanden bijna een reductie van 100%.

Zelf ben ik bezig de functies van mijn pompschakelaar om te bouwen in een DIY project. Hiervoor gebruik (als 2de prototype) een Sonoff (basic R1) i.c.m. een waterdichte temperatuur sensor (DS18b20). De / alle functies van mijn pompschakelaar heb ik inmiddels ingebouwd (aan een bandbreedte van @darkfiber had ik nog niet gedacht). Het systeem werkt of standalone of in je netwerk. Aanpassingen en monitoring gebeurt via het IP-adres en kan desgewenst via de luie stoel worden ingesteld. Als toegevoegde waarde (t.o.v. mijn pompschakelaar) bereken ik tevens de besparing (pomptijd versus totale tijd). Een Domestica systeem kan worden voorzien van data m.b.v.MQTT).

Deze reactie deels gegeven omdat @PieterV  (geloof ik) ooit vroeg waarom ik WJ4IoT als naam gebruik, dit DIY project komt het dichts in de buurt van VEH (als antwoord kan overigens ook worden gegeven omdat WJ4Ziggo bij Ziggo forum werd getorpedeerd om verwarring met de Ziggo moderators te voorkomen, bij VEH viel daarom mogelijk WJ4VEH af).

Hoe ziet het basisproduct er nu uit (op mobiel cq tablet) ? Extra schermen zijn aanwezig om bijvoorbeeld MQTT gegevens en schakeltemperatuur aan te passen.

 

Reputatie 1

Ik ben zeer tevrede met  de pompschakelaar: de ketel was meer aan  het draaien dan dat  hij  rust  had . Nu is dat andersom meer rust  dan  dat hij  draait .  Dat is sowieso al een  bezuiniging.

Ik denk,  dat het dus een goed advies was van het installatiebedrijf .

Groet,

Peter

Reputatie 5
Badge +1

Hebben al jaren een pompschakelaar op de vloerverwarmingspomp.

Naast electrisch verbruik, kun je met een start / stop schakelaar tussen de Vloerverwarmingspomp, ook gas besparen. De beton massa van de (geïsoleerde ?) vloer wordt door de Cv ketel op temperatuur gebracht. De kamer thermostaat reageert, als de ruimte op temperatuur is en laat de CV ketel afslaan. Als nu de vloerverwarmingspomp blijft doordraaien, zal (bij de meest CV installaties !) deze pomp ook deels circulatie van het huis overnemen. Dus de in de vloer opgeslagen warmte weer terug leveren aan de CV installatie. De warmte afgifte aan de radiatoren komt dus vanuit de vloer, dus deze koelt af !

Als de vloerverwarmingspomp op (bijvoorbeeld) een aanvoer temperatuur van minder als 35 graden laat aan / afslaan, start of stopt de circulatie door de vloer en blijft deze langer op temperatuur (+ - 3 graden)

Heb zelf de mengthermostaat sensor in de betonvloer ingegoten (in een ingegoten PVC buis). Blijft de ‘kern' van de vloer rond de 24 graden = 21 á 22 graden aan de vloer (tegelvloer)

Er wordt steeds gesproken over een pompschakelaar, waar het eigenlijk over moet gaan is een thermoschakelaar die je in het stopcontact voor de verdeler pomp van de vloer verwarming steek en hier in de stekker van de pomp. Aan de schakelaar zit een voeler die op de aanvoerleiding word bevestigd. De in en uitschakel temp. kan naar behoefte op de schakelaar worden ingesteld. Bij geen warmte vraag schakeld de pomp eens per 24 uur automatisch een aantal minuten in. Kosten € 50- 60 besparing € 40,00 per jaar aan electr. ( google op thermoschakelaar)

@PetervanKongetwijfeld ben je al geslaagd voor een pompschakelaar. Ik denk dat je zal merken dat dit een flinke besparing kan opleveren alleen al in de zomermaanden bijna een reductie van 100%.

Zelf ben ik bezig de functies van mijn pompschakelaar om te bouwen in een DIY project. Hiervoor gebruik (als 2de prototype) een Sonoff (basic R1) i.c.m. een waterdichte temperatuur sensor (DS18b20). De / alle functies van mijn pompschakelaar heb ik inmiddels ingebouwd (aan een bandbreedte van @darkfiber had ik nog niet gedacht). Het systeem werkt of standalone of in je netwerk. Aanpassingen en monitoring gebeurt via het IP-adres en kan desgewenst via de luie stoel worden ingesteld. Als toegevoegde waarde (t.o.v. mijn pompschakelaar) bereken ik tevens de besparing (pomptijd versus totale tijd). Een Domestica systeem kan worden voorzien van data m.b.v.MQTT).

Deze reactie deels gegeven omdat @PieterV  (geloof ik) ooit vroeg waarom ik WJ4IoT als naam gebruik, dit DIY project komt het dichts in de buurt van VEH (als antwoord kan overigens ook worden gegeven omdat WJ4Ziggo bij Ziggo forum werd getorpedeerd om verwarring met de Ziggo moderators te voorkomen, bij VEH viel daarom mogelijk WJ4VEH af).

Hoe ziet het basisproduct er nu uit (op mobiel cq tablet) ? Extra schermen zijn aanwezig om bijvoorbeeld MQTT gegevens en schakeltemperatuur aan te passen.

 

Hi, ik zit ook met het zelfde idee, werkt die temp. sensor goed? Indien je wil mag je altijd je config met me delen als je dat ziet zitten? 😊

Reputatie 5
Badge +1

Er wordt steeds gesproken over een pompschakelaar, waar het eigenlijk over moet gaan is een thermoschakelaar die je in het stopcontact voor de verdeler pomp van de vloer verwarming steek en hier in de stekker van de pomp. Aan de schakelaar zit een voeler die op de aanvoerleiding word bevestigd. 

Jaap, we hebben het hier inderdaad over dezelfde schakelaar.

De gebruikelijke aanduiding is een ‘pompschakelaar’ , omdat deze de vloerverwarmingspomp start of stop op de temperatuur van de aanvoer vanaf de CV. De start / stop temperatuur kun je instellen (meestal) tussen de 25 en 55 graden. De sensor zit normaal (volgens de bijgeleverde instructie)  met een klem op de aanvoerbuis van de CV gemonteerd. Hiermee zijn, zoals Electronized aangeeft, behoorlijke elektra besparingen mee te halen.

Wij hebben een UniWarm “Comfortiser”, [ www.uniwarm.nl ]

Dit staat los van de ‘Thermostaat’ kraan op het mengblok. Deze laat (zoals op een radiator)  aanvoer water toe, tot de juist in de vloer circulerende waarde is bereikt (bij ons max. 35 graden). Normaal zit de sensor van deze ‘thermostaatkraan’  in het ingaande verdeelblok gebouwd Zoals op deze foto van 2015 ).

Bij ons zit deze nu ingestoken in een ingestorte PVC buis IN de vloer. De werking blijft hetzelfde, de meet sensor is alleen verplaatst en meet nu de vloer temperatuur ipv het water.

Reputatie 3

Mijn pompschakelaar is van 2004. Er zit een relais in dat de pomp aan/uit schakelt. Dit relais is op een gegeven moment blijven plakken met als gevolg dat de pomp permanent blijft lopen.

Omdat je geen terugmelding van een pompschakelaar krijgt, kan deze jaren kapot zijn voordat je in de gaten hebt dat hij niet meer functioneert.

Tegenwoordig heb ik er een terugmelding op zitten. Deze zit parallel aan de 230V van de pomp. Ik kan dus zien dat de pompschakelaar goed functioneert.

 

Een alternatieve mogelijkheid: Als de pomp op een plaats zit waar je redelijk veel komt, kun je een LED lamp parallel zetten. Het valt op een gegeven moment dan wel op dat die lamp veel brand.

Reageer