Regelinstellingen CV-installatie: is er een manier om te besparen?

  • 21 December 2020
  • 11 reacties
  • 1182 Bekeken

 

Als je de thermostaat bijvoorbeeld op 20 zet (ik neem 20 als voorbeeld in wat volgt), verwarmen sommige systemen snel tot 20 en stoppen dan. Doordat het huis goed geïsoleerd is, warmt het niet lang op, soms 3-4 uur.

Sommige systemen zijn “aan het fietsen” (cycling), en oscilleert tussen 20,2 en 19,8, constant modulerend of aan / uit. Ik denk dat dit niet goed is.

Andere systemen die gebruik maken van lage temperatuur verwarming blijven bijna altijd aan. De circulatiepompen draaien de hele tijd. De brochure beweert dat het beter is. Maar ik geloof ze niet. Speciaal voor de circulerende waterpomp. Ik denk dat als het huis goed geïsoleerd is, het het beste is om 20,5 te halen en dan de staltemperatuur te laten dalen tot 19,5, en dan weer op te warmen.

Als je bijvoorbeeld voor het slapengaan de thermostaat van 20 naar 18,5 verlaagt, blijft het huis bijna tot de ochtend boven de 18,5.

Wat is jouw ervaring?
Heeft u thermostaten en bediening / domotica die u kunt aanbevelen?


11 reacties

Reputatie 6
Badge

Thermostaten gebruiken een low-load mode waarbij ze in tijd gaan moduleren als het minimum vermogen van de ketel nog te hoog is voor de warmte vraag, dat ziet er zo uit als in het plaatje hieronder, waarbij een goede thermostaat de ruimte temperatuur dan hardstikke strak kan houden op de ingestelde temperatuur (20.5C in dit geval) door 3 a 4 keer per uur de ketel een paar minuten te laten branden:

De 24h per dag constante temperatuur voelt voor ons veel comfortableren dan als de temperatuur op en neer gaat stuiteren, maar dat is iets persoonlijks.

Ketels en pompen zijn er op gemaakt om zo te kunnen draaien, dus vanuit slijtage maakt het niet uit hoe de ketel gebruikt wordt.

Met de huidige ketel instellingen, begrenst op 11kW vermogen waarbij hij het zuinigst draait, kost het ongeveer 9 uur om ons huis van 18.5 naar 20 C te brengen dus dat is ook een beetje te lang.

Reputatie 7
Badge +3

Is een deel van de rookgasafvoer, net als bij mijn Nefit Comfort, vrij van isolatie (rookgasafvoer/aanvoerlucht warmtewisselaar) vrij. Als deze heet wordt is het rendement van uw ketel laag. Dus, tijdens gebruik, eerst voelen eer u iets gaat veranderen. Dan kan u, direct, het verschil zien. Ik neem aan dat u een hr-ketel heeft.
 

  1. Verlaag zo mogelijk de cv-temperatuur (radiatortekentje). Pas onder de 58 graden kom er condensatiewarmte vrij van de waterdamp die bij de verbranding van het aardgas ontstaat. Het gaat dan over slechts 1 %.  Pas bij retour van 20 graden heeft u de volle 11 % extra rendement.
  2. Verlaag ook het maximumbrander vermogen. Dat staat aangegeven in kW.
  3. voel of dat de retourleidingen van de radiatoren gelijkmatig warm worden (“waterzijdig inregelen").

 

Dit is een zeer interessante plot bij het eerste antwoord. Echter: "kost het ongeveer 9 uur om ons huis van 18.5 naar 20 C te brengen dus dat is ook een beetje te lang." Dit is echt erg omdat de radiatoren parallel moeten staan ​​en niet van kamer naar kamer moeten lopen om de ene kamer na de andere te verwarmen.

door 3 a 4 keer per uur is niet erg goed voor thermomechanische vermoeidheid van het onderdeel en hun levensduur. Het is het vermogen van het lichaam om gewend te zijn aan (redelijke) temperatuurschommelingen. In huis open je soms deuren maar je hebt ook een computerscherm, koken, tv's die de temperatuur met minimaal 1 graden variëren.

De keteldelen worden ook gebruikt om minder vaak aan / uit te schakelen als de buitentemperatuur hoger is. "Ketels en pompen zijn er op gemaakt om zo te kunnen draaien, dus slijtage maakt het niet uit hoe de ketel gebruikt wordt." Dat is totaal niet waar. Het verhoogt de kosten van onderhoud en service. En je moet de centrale verwarming in een kortere tijd vervangen (waar het decennia mee zou moeten gaan.)

Omdat je plotvermogen hebt. Probeer het volgende experiment: maak een stap aan het begin: mag de eerste 30-45 minuten 1 of 0,5 graad meer zijn dan normaal. Verlaag vervolgens de stap terug naar het gebruikelijke. Als de ketel 4 keer zoveel energie spaart, heb je iets gevonden: het regelsysteem heeft toleranties die te krap zijn en geen goede instelling voor energieverbruik.

 

Hoeveel zou u gedurende het jaar besparen met een beter controlesysteem?

Reputatie 6
Badge

Dit is een zeer interessante plot bij het eerste antwoord. Echter: "kost het ongeveer 9 uur om ons huis van 18.5 naar 20 C te brengen dus dat is ook een beetje te lang." Dit is echt erg omdat de radiatoren parallel moeten staan ​​en niet van kamer naar kamer moeten lopen om de ene kamer na de andere te verwarmen.

...

Hoeveel zou u gedurende het jaar besparen met een beter controlesysteem?

 

Al mijn 13 radiatoren staan parallel, daarnaast heb ik beneden nog 150 m^2 vloer verwarming. De reden dat het zo lang duurt is omdat mijn huis veel massa heeft die dan opgewarmt moet worden. Om 1.5C temperatuurs stijging van 9 uur terug te brengen naar 3 uur zal ik 3 maal zoveel vermogen moeten gebruiken, maar nog belangrijker, ook af kunnen geven, dat is dus 33kW.

Aan de vloer zit een maximum temperatuur, maar radiatoren zouden in princiepe loeiheet kunnen worden, ik heb even gekeken, maar om 33 kW te kunnen afgeven in huis zou ik een aanvoer temperatuur van 85C moeten hebben met een retour van 65C.

Dat gaat dan vanwege geen condensatie rendement + warmte die via de rookgassen het huis verlaten zeker 15% rendement kosten en dus 15% meer gas verbruik.

Daarnaast zal doordat de radiatoren veel warmer worden ook de buiten muren achter de radiatoren warmer worden en meer warmte verlies naar buiten opleveren. Dat scheelt in mijn huis als ik met ta=60C en tr=40C stook al een extra 10% gas verbruik, dus ik verwacht met ta=85C en tr=65C dat dat nog iets meer is.

Dus dat betekend dat ik zeker minimaal 25% meer gas zou verbruiken door het in 3 uur met ta=85C en tr=65C op te warmen dan dat ik opwarm in 9 uur met met ta=38C en tr=28C.

Voor het comfort vinden wij het prettiger om het niet zover af te laten koelen en met nog iets lagere temperaturen “continue” te verwarmen zoals in het plaatje.

Reputatie 6
Badge +1

@JYT 

Je bent nogal stellig dat je geen comfortabele vaste temperatuur wilt hebben. Alle installateurs streven er naar om de temperatuur zo constant als mogelijk te houden. Jij wilt graag een  hysterese van 1 graad. Een mens kan dat best hebben, maar vind dat oncomfortabel en zet veelal de thermostaat een half of heel graad hoger. Dat kost gas. Ook alle zelflerende thermostaten proberen zo slim als mogelijk de temperatuur gelijk te houden. Ook modulerende ketels aangestuurd door zo'n zelflerend thermostaat doen dat.

Ook de stelling dat je ketel en pomp sneller slijten ben ik het niet mee eens. Vergelijk het met een auto. Een auto die rustig mag optrekken en remmen en niet te hard rijdt, slijt minder dan auto's van mensen die alleen maar plankgas en hard remmen kennen.

Zo ook een ketel. thermische belasting is minder bij watertemperaturen van 40 graden dan van zo nu en dan 90 graden. Pompen die rustig draaien ipv kort op maximaal gaan ook veel langer mee.

De ketels zijn er in ieder geval op gemaakt dat gaskleppen 10 x per uur moeten schakelen. Als van een pomp de seal goed is en er geen slijtende deeltjes in het water zitten is de levensduur langer dan iedere ketel. Ik heb nog nooit een pomp moeten laten vervangen. De eerste heeft 23 jaar gedraaid voordat de ketel vervangen werd en de huidige heeft al 16 jaar gedraaid.

 

Reputatie 7
Badge +1

@JYTCitaat 1: ” Sommige systemen zijn “aan het fietsen” (cycling), en oscilleert tussen 20,2 en 19,8, constant modulerend of aan / uit. Ik denk dat dit niet goed is.”

Klinkt idd als of het niet goed is zoals u dit schrijft. Maar u denkt alleen maar dat dit niet goed is.
Ik kan u verzekeren dat 6 x per uur aan voor enkele minuten (=zgn. low-load modus van een willekeurige thermostaat) volstrekt normaal is voor een rijtjeshuis met een meestal veel te grote ketel vooral bij temperaturen boven de  0°C.

Citaat 2: “ De circulatiepompen draaien de hele tijd. De brochure beweert dat het beter is. Maar ik geloof ze niet. “  Dit is zeker geen kwestie van geloof.

- Zolang de cv-watertemperatuur hoog genoeg is om warmte af te kunnen geven zou ik de
(A-label)circulatiepomp laten draaien.
Gebooste radiatoren en convectoren geven ook bij 25°C nog warme lucht af.

Als mijn ketel 9 minuten uit staat (=geen warmtevraag meer), stoppen de circulatiepompen (cv en vloerverwarming)

In welke brochure staat trouwens dat circulatiepompen beter de hele tijd (en wat is de hele tijd?) kunnen draaien?

P.S.: Bij mijn verwarming “oscilleert” de kamertemperatuur na het opwarmen met max. +/- 0,05°C in de low-load modus (6 x per uur) - plaatjes beschikbaar, heel aangenaam vind ik en dat zeg niet alleen ik.
- Kamerthermostaat Chronotherm modulation (open therm) - ouder model.

De aan/uit-”oscillaties” met een frequentie van 6 Hz zie ik sinds minimaal 10 jaar - plaatjes beschikbaar, tot nu toe zonder schadelijke gevolgen voor de 20 jaar oude ketel of het gasblok.

YMMV

Neem het bovenstaande voorbeeld. Het in- / uitschakelen is 6 keer per 2 uur.

Wanneer u op kantoor werkt, zijn dit 6 + 18 cycli per dag. Als u in de winter vanuit huis werkt (ivm corona). Dit gaat de hele dag door dus je zult wellicht 2x het energieverbruik hebben. Hopelijk helpt de middagtemperatuur in de goede richting ten opzichte van de vroege ochtend of avond. En het zal ongeveer hetzelfde effect hebben als een thermostaat aftreden zoals voorgesteld.

Maar het is een feit dat als u het niet uitzet en het experiment niet uitvoert, u in ontkenning blijft en u veel meer zult uitgeven dan de buurman, en de levensduur van een deel van de component zal afnemen, en de onderhoudsfrequentie en afschrijving zullen relatief toenemen. . Als je het eenmaal visualiseert, is het duidelijk: veel van de cycli zijn eigenlijk zonde.

Reputatie 6
Badge

Neem het bovenstaande voorbeeld. Het in- / uitschakelen is 6 keer per 2 uur.

Wanneer u op kantoor werkt, zijn dit 6 + 18 cycli per dag. Als u in de winter vanuit huis werkt (ivm corona). Dit gaat de hele dag door dus je zult wellicht 2x het energieverbruik hebben. Hopelijk helpt de middagtemperatuur in de goede richting ten opzichte van de vroege ochtend of avond. En het zal ongeveer hetzelfde effect hebben als een thermostaat aftreden zoals voorgesteld.

Maar het is een feit dat als u het niet uitzet en het experiment niet uitvoert, u in ontkenning blijft en u veel meer zult uitgeven dan de buurman, en de levensduur van een deel van de component zal afnemen, en de onderhoudsfrequentie en afschrijving zullen relatief toenemen. . Als je het eenmaal visualiseert, is het duidelijk: veel van de cycli zijn eigenlijk zonde.

De afgelopen winter hadden we gemiddeld 59 brander starts per 24h.

Het verschil in verbruik heb ik vorig jaar al bekeken dat hoef ik niet nog een keer te doen, door het elke dag 1C af te laten koelen en op te laten warmen was het netto verbruik / graaddag ongeveer 3% minder dan continue te verwarmen mits ik het zelfde lage vermogen gebruik en er dus genoegen mee neem dat het 6-8 uur duurt om 1C op te warmen.

Op het moment dat ik meer vermogen toe sta en de water temperatuur oploopt, dan wordt het al snel 14% meer verbruik dan continue te verwarmen.

Zoals ik al eerder zei, wij hebben uit comfort oogpunt gekozen voor continue verwarmen en vinden die 3% extra verbruik geen enkel probleem.

Hangt natuurlijk ook af van je referentie kader; 3% extra verbruik ten opzichte van de ultimo zuinige instelling, of 14% minder verbruik dan de andere optie die qua comfort nog acceptabel is, het is maar hoe je er naar kijkt.

Heel erg bedankt voor dat cijfer, dit is interessant en belangrijk. Zeker voor de mensen die nu vanuit huis werken. Sommige medewerkers hebben extra geld gekregen voor elektriciteit en gas. Dit doen niet alle bedrijven.

het 6-8 uur duurt om 1C op te warmen. Logisch voor uw huis en uw comfortkeuze.

Uit eerdere ervaringen bleek dat het grote aantal branderstarts niet gunstig was. 18% verlies.

Heeft u in elke ruimte thermostaatkranen?

Hoe stel je ze in ten opzichte van je hoofdthermostaat in jouw situatie?

 

Reputatie 6
Badge

Heel erg bedankt voor dat cijfer, dit is interessant en belangrijk. Zeker voor de mensen die nu vanuit huis werken. Sommige medewerkers hebben extra geld gekregen voor elektriciteit en gas. Dit doen niet alle bedrijven.

het 6-8 uur duurt om 1C op te warmen. Logisch voor uw huis en uw comfortkeuze.

Uit eerdere ervaringen bleek dat het grote aantal branderstarts niet gunstig was. 18% verlies.

Heeft u in elke ruimte thermostaatkranen?

Hoe stel je ze in ten opzichte van je hoofdthermostaat in jouw situatie?

 

Dat verlies in branderstarts zie ik niet terug, ik zie ongeveer 4% minder gas per kWh warmte bij de low-load mode, dit komt omdat de retour temperatuur lager is en ik meer condensatie rendement heb. Ik zie ook 7% meer warmte verlies door de gemiddeld hogere temperatuur in huis met 24h op de zelfde temperatuur houden. Netto dus 3% meer gas verbruik.

Ik heb geen thermostaat kranen op de radiatoren, boven hangt er niet echt veel capaciteit, het wordt er ~19C.

Reputatie 7
Badge +1

@JYT  Kent u “Cunningham's Law”, volgens mij past u dit hier toe?

Ik kan helaas van dat wat u hierboven schrijft bij wijze van spreken geen chocola maken.

U beweert iets (“2 x het energieverbruik hebben, (veel) hogere slijtage, toename van onderhoudsfrequentie, is het duidelijk te veel cycli, etc.”) zonder daarvoor maar een indicatie, laat staan bewijsje te hebben. Wij hebben het hopelijk over hetzelfde systeem, namelijk een cv-installatie met HR-ketel in een NL rijtjeshuis van na de oorlog.

Wat u hier als  “experiment” aandraagt zou u eerst zelf moeten uitvoeren en met metingen staven,
"Wie stelt, bewijst” - wij hoeven hier niets te bewijzen.

In wat voor een type huis woont u, bouwjaar, oppervlak, inhoud? Wat was u gasverbruik voor cv? Minimaal vermogen cv ketel? Temperatuurregime (aanvoer, retour, kamertemperatuur)?

P.S.: Wat @PC schrijft over de effecten van moderate nachtverlaging en de low-load modus kan ik niet tegenspreken:wink: .

Misschien is het topic “Gas besparen door middel van CV tuning” iets voor u? Ruime technische kennis en ervaringsdeskundigheid gegarandeerd.

Reageer