Stijging Energiekosten

  • 22 February 2022
  • 5 reacties
  • 380 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 22 februari 2022.

 

Geachte VEH-er,

Onderstaand overzicht van Pure, onze energieleverancier, geeft wellicht inzicht in de ontwikkeling van de energiekosten van augustus 2021 tot met januari 2022. Volgens Pure gaat het om een gemiddelde woning.

 

Geert Nap

 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Met leveringskosten gas wordt neem ik aan de gas prijs per m3 verbruik bedoeld?

Waar komt die enorme stijging vandaan?
De gasprijs is van 1-2021 tot 1-2022 maximaal met een factor 2,8 gestegen.
2475/551 is echter een factor 4,5?

Dit gaat neem ik aan om variabele prijzen?
Wat in dat verhaal vaak wordt vergeten is dat mensen die de afgelopen jaren variabele prijs contracten hadden daar heel erg veel geld mee hebben kunnen besparen.
Zo was bv de gasprijs begin 2020 historisch laag.
 


Anne.

Reputatie 7
Badge +1

Het is natuurlijk de prijsvergelijking van “Pure Energy” voor prijzen welke "Pure Energy” in rekening zou hebben gebracht.

Het is geen representatieve overzicht o.i.d. met laagste en hoogste prijzen in januari.  - Dus eigenlijk zou de topic titel moeten luiden: “Stijging energiekosten bij “Pure Energy"”,
met de subtitel “variabele prijzen voor gas stijgen extreem”.

 

Ik volg ook nog de actuele ontwikkelingen van de spot-gasprijzen (als basis voor de variabele prijzen) aan de inkoopkant via twee websites:

Voor gas - Spot market data | Powernext en Gas-handelsbeurs | NieuweStroom

Met name de “Neutral Gas Price” (NGP) is relevant.

Bij een actuele inkoop van 80 - 90 cts/m³ zou ik voor variabele consumentenprijzen op dit moment iets van maximaal € 1,20 - € 1,35 als kale leveringsprijs op maandbasis verwachten.

Maar misschien rekent “Pure Energie” een extra “risicotoeslag” en komt zo op € 1,65/m³?

Ik verwacht trouwens de komende dagen een nogal nerveuze ontwikkeling bij de gasprijzen.

Met energiezuinige groeten

Reputatie 7
Badge +1

@Anne  Als ik nu de prijzen van de spot markten en de dagprijzen pak kom ik bij gas op meer dan
€ 3/m³ voor de particulier. Bij stroom zou dit ook evenredig omhoog gaan, is mijn vermoeden.
De inkoopprijzen gaan ook hier namelijk door het dak. - Waarschijnlijk een effect van de Oekraïne oorlog.

Reputatie 7
Badge +2

Tja, de wereld is wel iets ander dan hij 9 dagen geleden was toen ik dat schreef...

Reputatie 7
Badge +1

“The Only Way is Up!”  bij de energieprijzen, de gas prijs per 5 maart € 1,89/m³ (inkoop!),

gisteren “nog maar 1,62/m³”.

Electra € 0,34/kWh (inkoop - gemiddelde per 5 maart)

En dan de belastingen en de (risico)marge nog bovenop.
Je zou maar een modelcontract hebben met aanpassingen per maand.

Vermoedelijk worden voorlopig geen (meer)jaarcontracten aangeboden.

@Geert Nap  De kale leveringsprijs bij "Pure Energie” is nu € 2,28/m³

- variabel tarief, wat anders wordt ook niet aangeboden

Reageer