Stook je verantwoord met een open haard of zelfs met een pelletkachel?

  • 6 January 2020
  • 6 reacties
  • 427 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Beste lezer,

In de laatste nieuwsbrief van de VEH schrijft Johan Kersemaker een artikel over het verantwoord stoken van open haarden en (pellet)kachels.

Ik vraag me af of er so wie so sprake kan zijn van verantwoord stoken met hout. In diverse artikelen in de Volkskrant laat een aantal deskundigen zich zeer kritisch uit over iedere vorm van hout verstoken.

Zoek voor meer achtergrond informatie op Volkskrant; kachels en pellet kachels.

Geert Nap

 


6 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Het is *bijna* mogelijk om verantwoord te stoken met hout.

Als je hout stookt dan komt de CO2 die daar in zit ‘opgeslagen’ weer vrij.
Dat gaat dan een heel stuk sneller dan wanneer het hout gewoon in en bos zou gaan liggen verrotten.

Daarnaast produceer je ook fijnstof,
wat je in een wat meer bewoonde omgeving eigenlijk niet wilt.

Als je echter een hoog rendement systeem hebt, met een bijbehorende afvoer,
of een pelletkachel/systeem, dan wordt die fijnstof een aanzienlijk stuk meer beperkt dan wanneer je in een oude openhaard nat hout aan het stoken bent.

Ik denk overigens dat er binnen nu en pak hem beet 10 jaar vrij strenge normen komen, vooral wat het fijnstof betreft, waardoor het steeks lastiger zal worden een hout gestookte haard/kachel te kunnen gebruiken in stedelijk gebied.

Een propaan/butaan gashaard zal mogelijk wat langer mogen worden gebruikt (maar is gebaseerd op fossielle brandstof dus ook niet echt duurzaam).
 

Reputatie 6
Badge +1

Geheel eens met Anne, maar ik wil toch wel wat verschillen aanbrengen.

Ten eerste het verschil tussen gezelligheidsstokers en stokers die zo veel mogelijk met hout willen stoken. Pelletkachels zijn bestemd voor zoveel mogelijk stoken. Gezien de huidige problematiek met schoorsteenbranden ed. zijn die dingen toch niet zo schoon. Ik ben blij dat daar de subsidie vanaf is gegaan. Zeker omdat ook de pellets van ver hierheen worden getransporteerd uit misschien niet duurzame beheerde bossen.

Ten tweede het verschil in waar de kachels staan. Staan ze in het buitengebied of midden in een woonwijk en in een rijtjeshuis. Je zou maar naast iemand wonen met een niet goed gestookte kachel of open haard.

Reputatie 4
Badge +3

Hi @GeertN Goed dat je dit aangeeft. Toevallig hadden we hier met de redactie vandaag al een discussie over dit onderwerp. Ik kom snel terug met een antwoord! 

Reputatie 4

Wij wonen buitenaf, en hooguit de boer tegenover zou last kunnen hebben van onze hout-cv kachel , hij zit op ruim 100 meter afstand.

Nu hebben wij een woonboerderij gerenoveerd met een grondwarmtepomp (zie elders in topics uitgebreider beschreven mocht het u interesseren), en een 1000 liter buffervat voor de lage temperatuurverwarming. Reden voor dit vat is dat er ook een hout-cv kachel op aangesloten is, die ca. 6 kW aan waterzijdig vermogen levert.

Het interessante is dat ik ondanks het moderne systeem van grondwarmtepomp, ik er toch een sport van maak om veel met de hout-cv kachel te stoken, en zo te kijken hoelang ik de warmtepomp ‘uit’ kan houden. Voor de kosten zou dit normaal gesproken niet zinvol zijn, gezien de COP van de grondwarmtepomp en de prijs van een m3 hout, maar ik heb mijn hout uit eigen tuin.

Qua uitstoot is - naast last voor je buren wat bij mij niet speelt - hout stoken voor mij nog altijd de meest natuurlijke manier van je huis verwarmen. En zoals Anne al aangeeft, het opgeslagen CO2 komt vrij uit de korte CO2 cyclus, wat anders door verrotting ook was gebeurt.

In Duitsland zijn buffervaten vaak nog groter (en houtkachel idem dito), waarbij er met bv 8 uur stoken, genoeg warmte in het buffervat zit om een hele week het huis warm te houden. Het is misschien een persoonlijke voorkeur, maar mij trekt dit idee nog meer aan dan een zeer efficiente grondwarmtepomp, en wellicht iets wat ik overweeg mocht ik ooit nog verhuizen naar een kleiner hutje op de hei.

Reputatie 5
Badge +1

Pieter,

Dat er sprake zou zijn van een toeval wat betreft de bespreking op de redactie, komt me ietwat exotisch voor. Het bewuste artikel is immers willens en wetens in de meest recente nieuwsbrief geplaatst door de schrijver.

Ik zou me kunnen voorstellen dat het artikel door de VEH wordt teruggenomen gegeven de vele gepubliceerde, al dan niet terechte, bezwaren tegen het verstoken van hout.

Geert Nap

 

Reputatie 7
Badge +1

Het RIVM heeft het fijnstof uitstoot door particuliere houtstook met een aangepaste methodiek opnieuw laten berekenen (publicatie van 15-02-2021 over de definitieve emissiecifers van 2019).

Het resultaat is een aandeel van de particuliere houtstook van 23% aan de totale fijnstof uitstoot in NL (de oude methode leverde  ca. 10%). Zie o.a. dit artikel vandaag in NRC "Houtstook zorgt voor kwart van fijnstofemissie”.

Reageer