Subsiedie voor verduurzaming bestaande bouw maar niet voor nieuwbouw

  • 31 March 2023
  • 2 reacties
  • 66 Bekeken

Ik zal direct de knuppel maar in het hoenderhok gooien.

Waarom is er wel subsidie voor mensen die een bestaande woning willen verduurzamen, maar niet voor mensen die nieuw bouwen.

De kosten voor een warmtepomp zijn voor mensen die nieuw bouwen echt niet lager dan voor mensen met een bestaande woning. Toch krijgt deze laatste groep subsidie voor de aanschaf van dezelfde warmtepomp.

 


2 reacties

Reputatie 4

Er zijn verschillende redenen waarom er wel warmtepompsubsidie is voor mensen die een bestaande woning willen verduurzamen, maar niet voor mensen die een nieuwe woning bouwen.

Ten eerste is de belangrijkste reden dat de overheid zich vooral richt op het verduurzamen van bestaande woningen, omdat deze vaak minder energiezuinig zijn dan nieuwe woningen. Door bestaande woningen te verduurzamen, kan er dus veel energie bespaard worden. Daarnaast is het verduurzamen van bestaande woningen vaak complexer en duurder dan het integreren van duurzame technieken in een nieuwe woning. Om deze redenen is er meer subsidie beschikbaar gesteld voor het verduurzamen van bestaande woningen.

Ten tweede zijn nieuwe woningen al gebouwd volgens de meest recente bouwvoorschriften en zijn deze doorgaans al relatief energiezuinig. Hierdoor is er minder noodzaak om subsidie te verstrekken voor het gebruik van warmtepompen in nieuwe woningen.

Ten derde zijn er al verschillende initiatieven en subsidies beschikbaar voor duurzaam bouwen, zoals de EPC-norm en de Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE+). Deze stimuleren al het gebruik van duurzame technieken in nieuwe woningen. Het verstrekken van warmtepompsubsidie voor nieuwe woningen zou hierdoor overlappend kunnen zijn met deze bestaande regelingen en minder effectief zijn.

Het is echter wel goed om te benadrukken dat deze redenen niet betekenen dat er helemaal geen subsidie beschikbaar is voor het gebruik van warmtepompen in nieuwe woningen. Er zijn bijvoorbeeld gemeenten die wel subsidie verstrekken voor het bouwen van energieneutrale woningen en er zijn verschillende andere subsidies en regelingen beschikbaar voor duurzaam bouwen en het gebruik van duurzame technieken in nieuwe woningen.

Reputatie 7
Badge +2

Of het allemaal helemaal eerlijk is kun je altijd bediscussiëren en zal je denk ik nooit een feitelijk antwoord op kunnen geven.

Maar - je voelde hem al aan komen - er zijn wel een aantal redenen te bedenken.

Bij een nieuwbouw huis moet sowieso een verwarmingssysteem gekozen worden.
De vraag is of een alternatief tov een gas gestookte CV met radiatoren over een langere termijn duurder is. Ik kan me voorstellen dat een WP icm vloerverwarming al snel goedkoper is?

Als het gaat om isoleren dan zijn de extra kosten als de isolatie direct bij de bouw worden meegenomen aanzienlijk lager dan wanneer er moet worden ge-retro-fit in huizen die nooit gebouwd zijn met isolatie in gedachten.

Anne.

Reageer