Vraag

Superheat van een warmtepomp

  • 30 November 2020
  • 9 reacties
  • 336 Bekeken

Reputatie 4

Ik heb een Itho Daalderop HP M25i warmtepomp. Daar heb ik ook in een apart stuk ervaringen mee gedeeld.

Ik heb echter een vraag over iets wat ik zie maar niet begrijp. Ik hoop dat iemand me daar iets over kan vertellen. Het gaat om het volgende. Superheat oftewel oververhitting.

Ik de handleing kan ik het volgende vinden:
De berekende oververhitting van het koudemiddel; ook wel "superheat" genoemd. De oververhitting is de gastemperatuur na de verdamper min de verdampingstemperatuur van het koudemiddel.

De warmtepomp geeft gewoon warm water voor de vloerverwarming. Sinds een paar dagen zie ik echter op de monitor dat de superheat negatief is. Slechts -1 tot -3, maar wel negatief.
Tot een paar dagen geleden was de superheat, bij volle opstook tot +9, en verder +2 tot +3.
Dit zijn ongeveer waarden!

Nu is mijn vraag, moet ik er wat mee dat de superheat negatief is? En zo ja, wat kan ik daar zelf aan doen?

De stooklijn is ingesteld op 25-40 en de ketel mag pas bijspringen als het onder 0 wordt, en dan alleen nog maar met een lange wachttijd.
Zoals hiervoor geschreven, hij doet het goed en geeft gewoon warm water voor de vloerverwarming en daar houdt hij de kamertemperatuur mee op 19,5 graden. Voor ons aangenaam.

Wie kan mij hier iets over zeggen?

 


9 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@RobvanV Voldoende leesvoer is via Google te vinden. “oververhitting + koudemiddel”.

Als leek of gebruiker kom je met dit begrip (of de “superheat” op Engels :nerd: ) normaal gesproken niet in contact. - Just my 2cts

Reputatie 7
Badge +3

Mocht dit een probleem zijn valt het dan niet onder de garantie?

Reputatie 5
Badge +1

Ik heb echter een vraag over iets wat ik zie maar niet begrijp. Ik hoop dat iemand me daar iets over kan vertellen. Het gaat om het volgende. Superheat oftewel oververhitting.

Ik de handleing kan ik het volgende vinden:
De berekende oververhitting van het koudemiddel; ook wel "superheat" genoemd. De oververhitting is de gastemperatuur na de verdamper min de verdampingstemperatuur van het koudemiddel.

 

Superheat, of te wel, er wordt meer warmte in de compressor opgewekt, als het koelmiddel kan opnemen. Vorm van warmte stuwing.

Oorzaak ligt (meestal) in het warmte afgifte systeem. Daar waar het koelmiddel de warmte via de warmte wisselaar overdraagt aan (in dit geval) het CV water. Dus komt bij mij meteen de eerst vraag naar boven, staat de pomp van de Itho Daalderop HP M25i niet op een te lage snelheid. En daarop volgende vaag, wat is de ingestelde ‘flow’ van je CV ketel ?

Helaas (ook bij de Itho Daalderop HP M25i warmtepomp ) is de compressor niet op vermogen regelbaar. 

Reputatie 4

Dank je.

de pomp van de WP stond op 1 en eens op 3 gezet (kan tot 9). Zien wat er gebeurd.

De flow van de CV is mi niet van belang. De WP is de enige die water het syrteem in stuurt en de cv geeft hoogstens warm water om toe te voegen aan het door de WP verwarmde water. En 95% van de tijd doet de CV niets.

Je moet de CV eigenlijk zien als een hulpbrander zonder aansluiting op het systeem alleen naar de WP.

Afwachten of de hogere pompstand effect heeft.

Reputatie 7
Badge +1

@Dekker-Lochem  Misschien toch eerst de toepasselijke literatuur raadplegen?

Bijvoorbeeld “Hoe zit dat ook alweer? Nut en noodzaak van oververhitting” of “2021 | Kringloop koudetechniek warmtepomp - warmtepomp-weetjes”.

Er is nog meer te vinden als je op Google zoekt zoals ik al in mijn eerste post hierboven heb aangegeven.

Reputatie 4

Ik heb de pomp op 3 gezet.

Het resultaat is dat de superheat nu rond 0 blijft.

Daarnaast, maar ik denk alleen maar dat het een gevolg er van is, is dat de meter op de verdeler aan de ingangskant 1 graad omhoog is gegaan.
 

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem  Misschien toch eerst de toepasselijke literatuur raadplegen?

Bijvoorbeeld “Hoe zit dat ook alweer? Nut en noodzaak van oververhitting” of “2021 | Kringloop koudetechniek warmtepomp - warmtepomp-weetjes”.

Als je deze site goed leest, gaat dit om de ‘Koudetechniek’ wereld. Waar gesproken wordt over ‘koude’, bij diepvries ruimtes, waar de temperaturen ver onder de - 20 graden blijven. En inderdaad, bij deze lage temperaturen loopt het systeem de kans op condens in het gas van het circulerende koudemiddel. En door de lage temperaturen het broos worden van materialen, zoals afdichtingen ed. Dan is een lichte  ‘overhead’  juist belangrijk, om de condensatie (druppels in het koudemiddel !)  te voorkomen. Een compressor kan heel goed een gas samenpersen, bij het samen persen van vloeistof kan het goed misgaan !!

Kortom, beetje “Appels en peren” als we het over een WP voor het opwekken van warmte spreken. Waar de temperatuur in de warmte wisselaar, zelfs bij koelen !, zelden onder de  +12 graden komt.

Reputatie 5
Badge +1

Ik heb de pomp op 3 gezet.

Het resultaat is dat de superheat nu rond 0 blijft.

Daarnaast, maar ik denk alleen maar dat het een gevolg er van is, is dat de meter op de verdeler aan de ingangskant 1 graad omhoog is gegaan.
 

Dan zit je op de goede weg. En dat merk je meteen doordat er een hoger rendement wordt gehaald, die 1e graad extra. De ideale instelling voor elke WP (voor warmte opbrengst en licht koelen) dat de ‘superheat’ waarde niet onder de 0 daalt.

Reputatie 7
Badge +1

@Dekker-Lochem Citaat: … “en dat de ‘superheat’ waarde niet onder de 0 daalt.” - van wegen appels met peren - eh, koude techniek vs. andere warmtepompen.

Reageer