Beantwoord

Terugverdienmodel voor gepensioneerden

  • 6 April 2019
  • 40 reacties
  • 64752 Bekeken

Lees en verdiep me redelijk in de nieuwe koers van het kabinet. We moeten aan de warmtepomp of iets in die geest. Kosten voor een woning beetje afhankelijk van mogelijkheden minimaal een 35.000 euro ! Nu wordt daar direct bij geroepen dat dit in de loop der tijd ( 15 jaar ) terugverdient wordt door besparing op gas. Ik betwijfel ten eerste of je zoveel bespaart want de elec gaat met een factor 2 omhoog ( gem. 9000kwh/jaar, en een aantal nieuwe energiecentrales om aan de gestegen vraag te kunnen voldoen ), en wat is de levensduur van de warmtepomp ? Weer een nieuwe na 15 jaar draaien ? Begint dat circus opnieuw te tellen, en hoe moet iemand van 70 jaar dit terugverdienmodel bezien? Of krijg je bij aanschaf ook direct een nieuwe vastgestelde levensverwachting als onderdeel van de warmtepomp garantie ?? Geld via de hypotheek lenen is voor ouderen geen optie meer, want die mogelijkheid bestaat niet voor ouderen. Zal dus gewoon van je spaarbankboekje moeten komen.
icon

Beste antwoord door Kernwaarde Groen 6 April 2019, 15:49

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Terugverdientijd van een cv-installatie? - Heb ik nooit bij stilgestaan, je hoeft ook niet verplicht aan een warmtepomp á 35.000€. Een installatie van €5.000 - 10.000 voldoet meestal.
En het meerverbruik op je elektra is ongeveer je gasverbruik m³ x 2 = aantal kWh

En je mag tot in de lengte van je resterende dagen gas verbruiken,
al zal het wel de komenden jaren sterker in prijs stijgen.
Terugverdientijd cv-installatie ? Nee dat klopt, alles kost geld maar in ieder huis ZIT AL een CV installatie ergo geen extra kosten behalve een aanschaf in 15 jaar van een nieuwe a € 1400. En 1400 klinkt niet als 5000-10.000 !! Rendement van een warmtepomp is totaal afhankelijk van de woning. Bij normaal dubbelglas en standaard isolatie is het rendement slecht. De woning moet gebouwd worden op deze toepassing, dan werkt het goed. Dus je woning geschikt maken voor een warmtepomp kost, een pompinstallatie, vloerverwarming aanleg, speciaal HR glas aanschaf en afdoende isolatie. Dit totaalplaatje kost een lieve duit. En om dit geld zomaar uit te geven terwijl er voor de bewoner totaal geen behoefte is aan bovenstaande en reeds een prima onderhouden woning bezit is voor velen teveel gevraagd. Als je NU jong bent en voor de keuze staat " wat wil ik, en welk type woning " is de vraag makkelijker te beantwoorden. Al is het aanbod van energie-zuinige woningen erg laag, en moet deze ook maar toevallig in je huidige woonomgeving beschikbaar zijn. Daarnaast moeten ook andere zaken in de woning worden aangepast, zoals je nieuwe luxe keuken ( met gasfornuis/kook deel ), ook dit kost spaarcenten . En het 'grote' plaatje voor de milieu doelstelling is niet met een warmtepomp en verdere kosten van enige betekenis. Het gasverhaal is slechts om de mensen in Groningen ook van hun woningen te laten genieten en niet als milieu punt essentieel. Import van Russich gas kan dus ook. Daar speelt echter weer een nationaal (afhankelijkheid )belang bij. Maar wederom geen milieu belang!!
-
Reputatie 2
Goedemiddag.

Door de overheid is er beleid opgesteld om de CO2-uitstoot te verminderen om hiermee de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen.
Dit betekent dat we in 30 jaar van het gas af gaan. En dit betekent dat u "morgen" nog gewoon een nieuwe cv-ketel kan plaatsen.

Wel is het zo dat we nu weten dat we in 30 jaar van het gas af gaan; we ons er op kunnen voorbereiden.

Tips, er van uit gaande dat u nog lang in uw huis wil wonen;
  • Isoleren, isoleren en isoleren.
  • Bijvoorbeeld als u het glas wil vervangen of de kozijnen slecht zijn kan u er ook voor kiezen om hele goede isolerende kozijnen en triple glas te plaatsen.
  • Sommige energiebesparende maatregelen zijn makkelijk om (nu) te realiseren.
  • En Sommige energiebesparende maatregelen zijn minder makkelijk te realiseren en kan u de komende jaren inplannen.
Isoleren en minder energie gebruiken is altijd goed. Er is meer comfort in huis en u betaald minder voor uw energie.

Kan u er altijd nog over nadenken om over 5 of 10 of 15 jaar een warmtepomp toe te passen. Nogmaals; u bent helemaal niet verplicht een warmtepomp toe te passen.

Vriendelijke groet

Robert
Ik woon gelukkig in een prachtig en goed geïsoleerd huis. De media tendens is momenteel echter zoiets van ' als we het volgend jaar niet doen" dan is ons land verdwenen. En die hele warmtepomp heeft geen fluit met doelstellingen van Parijs te maken. Niets is op zich schoner dan 'gas" of H2 ! Electriciteit komt ook niet uit de grond en moet opgewekt worden door centrales en/of molenparken etc. En feit is dat ons kleine landje per heden zeer laag op de milieuladder van Europa staat. Ik meen zelfs nagenoeg onderaan. Maar ons landje heeft dan ook geen grondoppervlak om milieuparken aan te leggen. De omringende landen zijn veel groter en hebben ook gebieden met weinig bewoning .
Maar goed nu raak ik 'off topic'
Reputatie 3
Wat een negatieve energie, JAMMER!
Het zou beter zijn om je "energie" te steken in een toekomstplan.
Je zegt dat je al in een goed geïsoleerd huis woont.
Dan is het verduurzamen voor jou een eenvoudige zaak welke niet enorm veel hoeft te kosten.
Als je er aan begint zul je zien dat het verslavend werkt.
Elke € die je bespaart kun je dan uitgeven aan andere "leuke" dingen.
Besparen komt pas na 15 jaar !!! Het is eerst geld uitgeven en over de jaren langzaam terugverdienen ( als dat al zo is ! ). Zoals gesteld, is terugverdienen voor ouderen een zinloos iets. Heb zelfs van de gemeente uit de boodschap gekregen NIET aan een warmtepomp te beginnen. Er zijn over 15 jaar ( als ik dan nog rondloop op deze aardkloot ) andere technieken voorhanden. Het is nu allemaal 'doem en verdommenis ' schreeuwen, want morgen is het te laat! Nou, het moet beter dat is een feit, maar eerst eens nadenken en niet direct in de klaagzang mee te liften zou een goede optie zijn.
-
Opties rollen nu per week van de loopband, de consument wordt goed gekneed en klaargestoomd voor investeringen. Het is een hysterische hype op dit moment, tijd om eerst eens goed na te denken.
Reputatie 5
Badge +1
Heer Harry,
Hier spreekt/schrijft een 71- jarige, die er in 2013 wel voor heeft gekozen toe te werken naar energie neutraal wonen. Indertijd, dus ruim 6 jaar geleden, hebben we de jaarlijkse kosten aan energie inclusief onderhoud, reparaties en afschrijving als uitgangspunt genomen voor het te investeren bedrag. Daarnaast hebben we niet het terug verdienen, maar het beheersen van de kosten voor energie op langere termijn, vijftien jaar, als overweging gehanteerd. Inmiddels betalen we geen geld meer aan de energiemaatschappijen, maar dat zal gegeven de toekomstplannen van het kabinet waarschijnlijk niet zo blijven. We hebben, zoals je adviseert, geprobeerd zorgvuldig na te denken en goed afgewogen besluiten genomen.
Dag Geert,

Dank voor uw bericht. Kosten beheersen op langere termijn, is geen optie omdat de kosten voor stroom een zelfde tendens qua prijsontwikkeling kent als in de afgelopen jaren. Kosten maken voor de maandelijkse energierekening is voor mij geen probleem. We moeten uiteindelijk eten en prettig wonen. Maar als ik NU € 35.000 moet neertellen voor een maandelijkse gas/licht gebruik, is dat zonde van mijn geld. Ik ga er liever van op vakantie of een leuke auto. Dat ik op mijn 87ste dan nog steeds met een maandelijkse energie-rekening zit, maakt me echt niets uit. Ik betaal hem nu ook en later ook net zo makkelijk dus..... waar is die cruise.....
Reputatie 3
Hallo Harrij,

Als je 87 bent dan kan ik mij goed voorstellen dat energie besparen niet je eerste prioriteit is.

Voor de jongere garde, waar ik mij met mijn 62 jaar ook nog onder reken, heeft dit naar mijn mening wel toegevoegde waarde.
Aangezien de lasten van de lening voor de gedane investering lager zijn dan de lasten voor de energiekosten, levert dit direct een positief bedrag op waardoor ik nu meer heb te besteden. Het besparen begint dus niet na 15 jaar maar nu al.

O ja, nog een goede vaart gewenst (de cruise bedoel ik dan natuurlijk)
Kleine fout Jan, besparen begint pas als de investering is terugverdient. Dat je na je investering maandelijks hopelijk minder hoge energie-rekening hebt, wil niet zeggen dat je ECHT bespaard!! Dat komt pas als je de hele minimale €35.000 hebt terugverdiend. Dus dat wordt in uw geval vanaf uw 77ste jaar. Ga ik er liever leuke dingen mee doen.

Warmtepomp zorgt voor een dubbel stroomverbruik dus jn mijn geval min. 10.000 kWh per jaar. Of ik daar nou echt wijzer can wordt ????
Reputatie 3
Harrij,

Wijsheid komt met de jaren, maar zelfs voor een 87 jarige is er nog hoop.
Het stroomverbruik wat jij noemt slaat helemaal nergens op.
Ik denk dat je jezelf toch even beter moet (laten) informeren voordat je je mening ventileert.

Maar zoals gezegd, een behouden vaart.
Ik verbruik nu al jaren pakweg 5200kwh per jaar. Dus met een warmtepomp maal 2 = 10.400 kWh per jaar. Daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn.

stukje zomaar gekopieerd van Nuon

Verbruik warmtepomp bij gemiddeld huishouden

Het verbruik van een warmtepomp bij een gemiddeld huishouden geeft een helder inzicht in wat u kunt verwachten. ‘Stel, je gaat uit van een jaarlijks verbruik van 4.000 kWh (kilowattuur) voor gemiddeld huishouden, tel daar dan maar 3.500 kWh voor de warmtepomp bij op,’ schat Wouter Wolfswinkel, duurzaamheidsontwikkelaar bij Nuon, grofweg in. Goed om te weten: bij deze schatting gaan we uit van een goed geïsoleerde woning die geschikt is voor een warmtepomp, bij een gemiddeld energieverbruik en een SCOP van 4.
Het verbruik warmtepomp bij een gemiddeld huishouden zorgt in bovenstaand voorbeeld dus bijna voor een verdubbeling van het stroomverbruik. Uw stroomverbruik gaat dus flink omhoog, dat weten we. Maar belangrijk is: uw gasverbruik daalt meer dan uw stroomverbruik stijgt qua kosten.
Reputatie 3
Goed lezen Harrij,

Uw stroomverbruik gaat dus flink omhoog, dat weten we. Maar belangrijk is: uw gasverbruik daalt meer dan uw stroomverbruik stijgt qua kosten.
Zeker maar eer ik €35.000 bespaar zijn de bananen overrijp...
En voor iedereen die denkt dat hij na 15 jaar uiteindelijk echt reëel gaat verdienen met zijn warmtepomp, hier de ontluisterende levensduur van zo’n pomp.
-
U mag dus weer van voren af aan beginnen met de aanschaf van een nieuwe warmtepomp, en maar geloven dat je gaat terugverdienen. Echt het is eenzelfde kolderverhaal als de koopsompolissen met hun beloftes etc...
-
De overheid is een meester in het vertellen van leugens, dat zou een ider toch onderhand wel moeten weten....

Bij jaarlijks inspectie en onderhoud, een juiste installatie en goed gebruik:
  • is de te verwachte levensduur van een warmtepomp 15 jaar.
  • een warmtepomp heeft een economische levensduur van 10 jaar. De economische levensduur is het getal waarbij we rekening moeten houden bij afschrijving en het aanschaffen van een nieuw toestel, dit is ook het reken-getal wat vaak wordt gebruikt bij garantie conflicten ofwel de reëel te verwachten levensduur bij goed gebruik en geen installatiefouten.
Reputatie 4
Eigenlijk mis ik een beetje de toegevoegde waarde van comfort. Een goed geisoleerd huis voelt behaaglijk aan, vloerverwarming betekent: meer ruimte want de radiatoren zijn weg. Vloerverwarming betekent ook: geen stofverbranding door te hete radiatoren, veel minder hinder van droge lucht, en je kan lekker de hele dag op kousenvoeten of desnoods blote voeten door je huis banjeren. Muurisolatie, in combinatie met HR+ of triple glas betekent: geen onbehaaglijk koude tocht in de winter. Inductiekoken betekent een veel schonere keuken en geen schadelijke gassen. Een goed gesioleerd dak betekent: geen koudeval via het trapgat. Zonnepanelen (mijn persoonlijke hobby) doen de afgelopen dagen niets anders dan de elektriciteitsmeter terug laten draaien. En mijn zonnepaneelloze buurman krijgt op deze menier ook nog een beetje superschone stroom. Die toename van comfort is geweldig, maar verder moeilijk in geld uit te drukken. Het bij stukjes en beetjes je woning verbeteren in een, zeg, 10 jarenplan kan vrij gemakkelijk worden gefinancierd uit de lagere energierekening. Verbeteren van installaties doe je op het moment dat ze aan vervanging toe zijn. Gooi er op dat moment een duurzaam schepje bovenop. Dat kost wel wat, maar je ruilt toich gewoon je auto een jaartje later in? Kwestie van prioriteiten stellen. Ik benijd trouwens mensen met een energie-nulwoning.
Reputatie 4
Badge
Toch wel interessant dat op een forum wat pro energie bezuiniging en duurzaamheid is z'n negativiteit hangt. Ik snap dat als je oud bent veel ding je te veel energie kosten en dat je niet verplicht bent om iets te doen. Je kan namelijk nog gas blijven stoken tot ze de kraan dicht draaien wat minimaal nog wel 30 jaar gaat duren en als je er dan niet meer bent is het ook niet meer jou probleem natuurlijk.

Maar om er maar op in te duiken die 1400 euro voor een nieuw ketel zal je waarschijnlijk 1800 euro kosten want hij moet natuurlijk nog aangesloten worden. tel daarbij op dat je voor 1000m3 gas verbruik (dan ben je al heel zuinig) dat kost je nog een 640 euro per jaar dan moet je ketel nog verplicht jaarlijks onderhouden a 35 euro dus (640+35*15)+1800=11925 inflatie niet mee gerekend. Omdat je al oud bent snap je heb natuurlijk al je hele leven mee gemaakt dat alles elk jaar duurder word dus het bedraag is nog hoger.

Neem en 8KW warmtepomp hiermee moet je menig rijtjes woning van na 1990 wel warm mee kunnen krijgen kost 6000 euro daar komt daar nog 1500 euro installatie kosten bij en het jaar verbruik zal dan 1000m3 x 2 ongeveer 2000KWH elektriciteit zijn dat kost 420 euro per jaar. Hier moet natuurlijk wel al het hele huis alleen maar elektriciteit gebruiken dus inductie/keramisch koken je krijg nu nog minimaal 1900 euro subsidie. Het rekensommetje is dus 6000+1500-1900+(420*15)=11900 het zal je dus qua kosten niks schelen. De bedragen zullen natuurlijk iets meer zijn omdat er over de jaar heen natuurlijk prijs stijgingen en inflatie zal zijn maar die het zal nagenoeg gelijk blijven.

Het voordeel dat je wel bij de warmtepomp hebt is dat ja als ook nog eens genoeg zonnepanelen neerlegt je het volledig kan compenseren alleen de warmtepomp compenseren zul je tussen de 7 en 10 panelen moeten neer leggen wat je rond de 2000 a 2500 euro zou kosten. Dan word het inkeer 6000+1500-1900+2500=8100, dan heb al 3800 euro verschil is maar 253,34 euro per jaar maar is toch iets.

Maar om nou gelijk te beginnen bij een warmtepomp al je gaat verduurzamen dan snap je het niet helemaal. Het simpelste en goedkoopste is beginnen bij te besparen je zegt zelf dat je pakweg 5200kwh verbruikt per jaar woon je dan in een grote villa met 4 of 5 personen? Bij mijn eigen woning zitten we nu op een jaar verbruik van net geen 1000m3 gas en 3500kwh stroom dit is met dat er 90% van jaar 2 of meer personen altijd in huis zijn geweest. Dus Ik zou beginnen met te kijken of je dat verbruik naar beneden kan brengen, heb je een onzuinige oude koelkast/vriezer/wasmachine/droger die aan vervangen toe is je kan voor 30 a 40 euro een elektriciteit meter er aanhang voor een weekje en dan zie exact hoeveel die verbruiken en kun je kijken wat je bespaart als nieuwe energiezuinig kopen. Als je gas wilt besparen kun je CV ketel beter afstellen doormiddel van water zijdig inregelen dit zijn dingen die zelf kan doen of kan laten doen door een CV monteur dan kost het je waarschijnlijk iets van 300 euro.

En even voor de goeie orde dei 35.000 euro financieren kost je rond de 115 a 120 euro per maand over het algemeen is dat minder dan gas/elektriciteit kost per maand met als voordeel die 115 a 120 euro is voor 30 jaar vast en kan alleen maar kleiner worden als kiest om sneller je lening af te lossen wat ik iedereen aan raad om te doen. Je wilt natuurlijk dat de bank zo min mogelijk rente krijgt van jou.
Reputatie 3
Knap stukje Dylan!
Het zal mij benieuwen hoe die brombeer nu weer reageert.
Reputatie 4
Badge +3
Hoi allemaal, bedankt voor alle mooie inhoudelijke reacties. Goed om te zien dat deze discussie echt op gang is gekomen. Laten we in het vervolg wel elkaar geen brombeer of iets dergelijks meer noemen. We willen het vooral gezellig houden hier op de community. Hopelijk vinden jullie mij nu geen brombeer. 😉
Reputatie 7
Badge +1
Prima als iemand zijn mening wil ventileren!
In deze draad is voldoende hete (gebakken) lucht geproduceerd.
Hiermee zou ik mijn huis makkelijk een jaar kunnen verwarmen.
Misschien nu een beetje afkoelen - of dit topic bevriezen?
Reputatie 1
Lees en verdiep me redelijk in de nieuwe koers van het kabinet. We moeten aan de warmtepomp of iets in die geest. Kosten voor een woning beetje afhankelijk van mogelijkheden minimaal een 35.000 euro ! Nu wordt daar direct bij geroepen dat dit in de loop der tijd ( 15 jaar ) terugverdient wordt door besparing op gas. Ik betwijfel ten eerste of je zoveel bespaart want de elec gaat met een factor 2 omhoog ( gem. 9000kwh/jaar, en een aantal nieuwe energiecentrales om aan de gestegen vraag te kunnen voldoen ), en wat is de levensduur van de warmtepomp ? Weer een nieuwe na 15 jaar draaien ? Begint dat circus opnieuw te tellen, en hoe moet iemand van 70 jaar dit terugverdienmodel bezien? Of krijg je bij aanschaf ook direct een nieuwe vastgestelde levensverwachting als onderdeel van de warmtepomp garantie ?? Geld via de hypotheek lenen is voor ouderen geen optie meer, want die mogelijkheid bestaat niet voor ouderen. Zal dus gewoon van je spaarbankboekje moeten komen.
Dit is wel het wat zwartgallige scenario. Laat ik het wellicht te wat rooskleurige er eens tegenover zetten.
Ik heb in 2018 een 5kW Panasonic warmtepomp laten installeren in een rijtjeshuis gebouwd in 1986. Ik heb in dit huis geen extra isolerende maatregelen genomen. Wel heb ik vloerverwarming in de huiskamer. Ik gebruik voorlopig voor warm tapwater nog de CV.
Deze warmtepomp verwarmt mijn huis probleemloos. Deze warmtepomp heeft mij na aftrek van de subsidie inclusief installatiekosten door een erkend installateur 4882 euro gekost. Als ik deze warmtepomp over 15 jaar moet vervangen is het een kwestie van oude loskoppelen en nieuwe aankoppelen. Dat kan ik bij wijze van spreken zelf doen. Ik haal de nieuwe WP dan uit Duitsland of Frankrijk. Daar kost deze warmtepomp momenteel iets tussen de 2450 en 2750 euro. Er is ook een bedrijf in Nederland wat voor 2850 kan leveren bij me op de stoep. De huidige subsidie op deze WP is momenteel 1800 euro. Dus die vervanging gaat het hem niet kosten.
Ik heb ook nog geïnvesteerd in zonnepanelen, na aftrek van de BTW voor 4000 euro. Die panelen leveren voldoende stroom om op jaarbasis de warmtepomp te laten draaien. Er blijft zelfs nog voldoende stroom over om helemaal van het gas af te gaan. Daarvoor wordt t.z.t. een warmtepompboiler aangeschaft die na aftrek van subsidie inclusief installatiekosten ongeveer 800 euro gaat kosten. Er zijn handige mensen die de WPB zelf installeren en dan is hij bijna gratis.....

Het verhaal kan anders liggen in situaties met oudere slecht geïsoleerde huizen of vrijstaande villa’s, zonder vloerverwarming. Ik kom van een gasverbruik voor verwarming van gemiddeld 1000 m3 per jaar. Iedereen met een verbruik tussen de 1000 en 1300m3 voor verwarming zou vooral eens moeten proberen tot welke temperatuur de aanvoer van de CV kan worden verlaagd. Als het huis comfortabel blijft bij een watertemperatuur van onder de 50 graden, vaak het minimum bij een CV, gaat een warmtepomp zelfs voldoen met overal radiatoren. Die WP moet dan mogelijk 7 à 9 kW zijn en aan de radiatoren moet ook wat gesleuteld worden, zodat de watertemperatuur uit de WP rond de 35 graden komt te liggen in de winter. Laat de investering bij eerste installatie van de WP dan eens 8000 euro worden.
Wel goed zoeken naar een goede betrouwbare installateur. Zodra het grote bedrijven worden met adviseurs in de hoofdrol worden prijzen geoffreerd waar de honden geen droogbrood van lusten. Vooral in de nieuwbouw is het heel extreem, daar geldt wat een gek er voor geeft en daar komt mijns inziens uw 35000 euro vandaan.
Reputatie 7
Badge +3
Ossit schreef
Als ik deze warmtepomp over 15 jaar moet vervangen is het een kwestie van oude loskoppelen en nieuwe aankoppelen. Dat kan ik bij wijze van spreken zelf doen.

Ik denk niet dat dat zal gaan. Om lekkage, en dan wel van broeikasgassen velen malen sterker dan CO2, te voorkomen moet een installateur daarvoor gecertificeerd zijn.
Reputatie 1

Ossit schreef
Als ik deze warmtepomp over 15 jaar moet vervangen is het een kwestie van oude loskoppelen en nieuwe aankoppelen. Dat kan ik bij wijze van spreken zelf doen.
Ik denk niet dat dat zal gaan. Om lekkage, en dan wel van broeikasgassen velen malen sterker dan CO2, te voorkomen moet een installateur daarvoor gecertificeerd zijn.

Dat is niet juist. Deze warmtepomp is een zogenaamd monoblock. Die komt met de waterdoorvoer direct op de CV leidingen. Alleen voor een split Wp is een installateur met F certificaat nodig. Ideaal voor doe-het-zelf zevers. Ga vooral een kijken en u informeren bij dit forum https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1895151/last en dit https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1867951/last
Reputatie 3
Betreft het wisselen van warmte pomp heeft Ossit gelijk Driepinter.

Bij een warmte pomp verbind je alleen de 2 bron (aan- en afvoer) water leidingen en idem de 2 (aan- en afvoer) leiding van het warmte afgifte (vloer) verwarming systeem.
En electra (stekker) en thermostaat draad.

Het hart van de waterpomp, de Compressor, verdamper en condensor met het gas medium vormen één gesloten geheel waar je verder niet aankomt als er geen defect is.

Maar ja ik heb hem dan ook nog maar 2 x (noodgedwongen) heen en terug verplaatst wegens een verbouwing.
Reputatie 7
Badge +1
@Henk53 De electra aansluiting is iets te simpel voorgesteld - met een stekker kom je vaak niet ver, de meeste (grotere - ook de monoblock!) warmtepompen worden vast op een aparte groep geïnstalleerd, plus een aparte aansluiting (groep) voor de meestal aanwezige/gebruikte backupheater.
Grotere warmtepompen > 9kW worden vaak vast op krachtstroom aangesloten.
YMMV

Reageer