Beantwoord

Terugverdienmodel voor gepensioneerden

  • 6 April 2019
  • 40 reacties
  • 64753 Bekeken

Lees en verdiep me redelijk in de nieuwe koers van het kabinet. We moeten aan de warmtepomp of iets in die geest. Kosten voor een woning beetje afhankelijk van mogelijkheden minimaal een 35.000 euro ! Nu wordt daar direct bij geroepen dat dit in de loop der tijd ( 15 jaar ) terugverdient wordt door besparing op gas. Ik betwijfel ten eerste of je zoveel bespaart want de elec gaat met een factor 2 omhoog ( gem. 9000kwh/jaar, en een aantal nieuwe energiecentrales om aan de gestegen vraag te kunnen voldoen ), en wat is de levensduur van de warmtepomp ? Weer een nieuwe na 15 jaar draaien ? Begint dat circus opnieuw te tellen, en hoe moet iemand van 70 jaar dit terugverdienmodel bezien? Of krijg je bij aanschaf ook direct een nieuwe vastgestelde levensverwachting als onderdeel van de warmtepomp garantie ?? Geld via de hypotheek lenen is voor ouderen geen optie meer, want die mogelijkheid bestaat niet voor ouderen. Zal dus gewoon van je spaarbankboekje moeten komen.
icon

Beste antwoord door Kernwaarde Groen 6 April 2019, 15:49

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 3
reactie op de basisvraag "terugverdienmodel voor gepensioneerden".

Volgens mij hoeft er helemaal niets terug verdient te worden.
Deze "van het gas af Manie" van deze achter de journalistieke hot topics aanlopende regering is één grote HOAX !
Als je iets voor het milieu wild doen, moet je het geld daar investeren waar het wat oplevert.
Voorbeeld;
In Spanje gaat men massaal aan de gasketels omdat het een relatief schone fossiele brandstof is.
Of in een land in de EU waar men een "milieu conferentie" houd en waar ze nog grotendeels op kolen en briketten z'n kacheltje stookt aan gasketels helpen. (we hebben o.a. een fabriek in Deventer staan, kan Nederland er ook nog wat aan verdienen)
En als je iets voor de Groningers wild doen, had de regering het net zo moeten doen als Noorwegen,
een promillage van de winst opzij zetten voor eventuele calamiteiten of problemen.
Dan had men de Groningers ruimschoots kunnen compenseren, nu zullen we dat alsnog uit de gezamenlijke pot moeten doen.
Dus geen paniek, deze korte termijn denkende politici hebben binnenkort wel weer een ander hobbelpaard item om iedereen de boom in te jagen.
Maar ja,
Makkelijk gepraat voor iemand die al;
17 jaar een Gasloos vrijstaand huis met (9Kw) bodemwarmtepomp heeft,
op inductie kookt,
Tapwater voorverwarmd met een collector,
en na verwarmt met een huisventilatie warmtepomp.
en zonnepanelen (3 Kw) heeft.
Reputatie 7
Badge +3
Deze "van het gas af Manie" van deze achter de journalistieke hot topics aanlopende regering is één grote HOAX !

Dat kan. Maar als je een bepaalde elektricitietsprijs hebt, en een gasprijs en de technieken en kennis om zelf stroom op te wekken, je huis te isoleren en duurzaam te verwarmen moet men wel principieel zijn om daar geen gebruik van te maken.
Reputatie 3
darkfiber;

Het ging hier om het wisselen van een bestaande installatie, dus ik neem aan dat de rest aanwezig is.

"Grotere warmtepompen > 9kW worden vaak vast op krachtstroom aangesloten."
Dat klopt, maar in de vaste aansluiting moet een onderbreek schakelaar zijn opgenomen
(met naar ik meen minimaal 3 mm opening) in mijn geval met een 9Kw krachtstroom installatie met een perilex stekker en contactdoos opgelost.
De backupheater heb ik na een halfjaar losgekoppeld.
Ik ga niet de woning verwarmen (1op1) zoals een verwarmingselement het water in de wasmachine.

zo ook de inductie kookplaat aangesloten, maar dan 2 x 230 ipv. krachtstroom.

Reputatie 3
Henk53 schreef:
Deze "van het gas af Manie" van deze achter de journalistieke hot topics aanlopende regering is één grote HOAX !


Dat kan. Maar als je een bepaalde elektriciteits prijs hebt, en een gasprijs en de technieken en kennis om zelf stroom op te wekken, je huis te isoleren en duurzaam te verwarmen moet men wel principieel zijn om daar geen gebruik van te maken.

Daar heb je gelijk in, vandaar dat ik het rijtje onderaan het bericht gerealiseerd heb.
Maar wat ik bedoel is dat de mensen denken dat het MOET, maar er moet hier helemaal niks, maar iedereen wordt gek gemaakt.
En wordt er door de verkoop beluste installatie branche, handig op in gespeeld en installaties verkocht die niet nodig zijn en niet goed op maatwerk geinstaleert, lees de topics er maar op na.
Reputatie 7
Badge +3
Henk53 schreef:
Deze "van het gas af Manie" van deze achter de journalistieke hot topics aanlopende regering is één grote HOAX !


Dat kan. Maar als je een bepaalde elektriciteits prijs hebt, en een gasprijs en de technieken en kennis om zelf stroom op te wekken, je huis te isoleren en duurzaam te verwarmen moet men wel principieel zijn om daar geen gebruik van te maken.
Daar heb je gelijk in, vandaar dat ik het rijtje onderaan het bericht gerealiseerd heb.
Maar wat ik bedoel is dat de mensen denken dat het MOET, maar er moet hier helemaal niks, maar iedereen wordt gek gemaakt.
En wordt er door de verkoop beluste installatie branche, handig op in gespeeld en installaties verkocht die niet nodig zijn en niet goed op maatwerk geinstaleert, lees de topics er maar op na.


Inderdaad. Zoals het verkopen van 'klimaatvriendelijke' en 'CO2-loze' elektrische cv-ketels.
https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/voor-een-verbod-op-elektrische-cv-ketels-140
Reputatie 6
Badge
Lees en verdiep me redelijk in de nieuwe koers van het kabinet. We moeten aan de warmtepomp of iets in die geest. Kosten voor een woning beetje afhankelijk van mogelijkheden minimaal een 35.000 euro ! Nu wordt daar direct bij geroepen dat dit in de loop der tijd ( 15 jaar ) terugverdient wordt door besparing op gas. Ik betwijfel ten eerste of je zoveel bespaart want de elec gaat met een factor 2 omhoog ( gem. 9000kwh/jaar, en een aantal nieuwe energiecentrales om aan de gestegen vraag te kunnen voldoen ), en wat is de levensduur van de warmtepomp ? Weer een nieuwe na 15 jaar draaien ? Begint dat circus opnieuw te tellen, en hoe moet iemand van 70 jaar dit terugverdienmodel bezien? Of krijg je bij aanschaf ook direct een nieuwe vastgestelde levensverwachting als onderdeel van de warmtepomp garantie ?? Geld via de hypotheek lenen is voor ouderen geen optie meer, want die mogelijkheid bestaat niet voor ouderen. Zal dus gewoon van je spaarbankboekje moeten komen.

Wat zou de terug verdien tijd van een nieuwe Aarde zijn ? Owwnee die kan je niet nieuw kopen als deze stuk is.

Maar serieus, als ik nu 70 was zou ik gewoon net zo lang gas gebruiken totdat het niet meer geleverd wordt en niet verwachten dat ik tegen die tijd (2050) nog leef en de investering in het huis aan de volgende bewoner overlaten.
Reputatie 1
Ik heb een stel van 75 begeleid in een 160m2 bungalow en een gasverbruik van 2165m3 gas voor alleen verwarmen tussen 01-07-2017 en 30-06-2018. Eind september 2018 een warmtepomp geplaatst, een kleintje van 5kW. T/m 23-04-19 is het gasverbruik voor verwarming 341m3. Het seizoen is nog helemaal voorbij maar het gasverbruik zal onder de 500m3 blijven. De warmtepomp gaat dus zo goed als zeker 1665m3 gas vervangen. Het electraverbruik is toegenomen met ongeveer 3800kWh in die periode. 1665 * 0.72 = 1198.00 tegenover 3800 * 0.22 = 836.00
Besparing 362.00 op jaarbasis. Op mijn advies hebben we de warmtepomp uit Frankrijk geimporteerd, voor 2450,00 na aftrek van subsidie van 1700,00 was de investering slechts 750,00. Installatiekosten op het bestaande CV-circuit met radiatoren ongeveer 850.00. De warmtepomp an sich was dus goedkoper dan een nieuwe CV-ketel.
Daarnaast heeft hij op mijn advies 34 pv-panelen geplaatst waarmee zijn jaarrekening qua energie richting 0,00 - 20.00 per maand zal gaan bedragen. Terugverdientijd is zeer zeer kort, dus voor een relatief jonkie in dit geval prima te doen. Voorwaarde is dat je wat risico bereid bent om bijv. een warmtepomp uit Frankrijk te importeren. Er zijn ZZPers die je behulpzaam kunnen zijn bij het aansluiten van e.e.a.
Reputatie 1
Geld lenen kost geld zegt de reclame. Dit item is gestart met als uitgangspunt dat wanneer je gepensioneerd bent, geen geld meer kan lenen? Met ruim 30 jaar ervaring als hypotheek adviseur (en inmiddels ook gepensioneerd) kan ik stellen dat geld lenen nog steeds mogelijk kan zijn. Hierbij is het vanzelfsprekend belangrijk of je de lasten (rente en aflossing) kunt betalen en, als het om grotere bedragen gaat, je zekerheid (hypotheek) kan geven. Voor hypotheken geldt, dat er veelal een minimum bedrag wordt aangehouden. Dus geen hypotheek van € 5.000 maar eerder € 15.000. Voor isolatie maatregelen is meestal een lager bedrag nodig. Check dus bij je bank wat er mogelijk is. De rente is nu laag en de rente van leningen (ook persoonlijke lening) is aftrekbaar, wanneer je kunt aantonen dat het doel verbetering van de eigen woning is (en dat de lening ook wordt afgelost). Het zou dus mogelijk kunnen zijn, dat de besparing uit de investering in isolatie en woning verbetering zichzelf terugbetaalt (inclusief belastingvoordeel).
Reputatie 1
Ik heb een stel van 75 begeleid in een 160m2 bungalow en een gasverbruik van 2165m3 gas voor alleen verwarmen tussen 01-07-2017 en 30-06-2018. Eind september 2018 een warmtepomp geplaatst, een kleintje van 5kW. T/m 23-04-19 is het gasverbruik voor verwarming 341m3. Het seizoen is nog helemaal voorbij maar het gasverbruik zal onder de 500m3 blijven. De warmtepomp gaat dus zo goed als zeker 1665m3 gas vervangen. Het electraverbruik is toegenomen met ongeveer 3800kWh in die periode. 1665 * 0.72 = 1198.00 tegenover 3800 * 0.22 = 836.00
Besparing 362.00 op jaarbasis. Op mijn advies hebben we de warmtepomp uit Frankrijk geimporteerd, voor 2450,00 na aftrek van subsidie van 1700,00 was de investering slechts 750,00. Installatiekosten op het bestaande CV-circuit met radiatoren ongeveer 850.00. De warmtepomp an sich was dus goedkoper dan een nieuwe CV-ketel.
Daarnaast heeft hij op mijn advies 34 pv-panelen geplaatst waarmee zijn jaarrekening qua energie richting 0,00 - 20.00 per maand zal gaan bedragen. Terugverdientijd is zeer zeer kort, dus voor een relatief jonkie in dit geval prima te doen. Voorwaarde is dat je wat risico bereid bent om bijv. een warmtepomp uit Frankrijk te importeren. Er zijn ZZPers die je behulpzaam kunnen zijn bij het aansluiten van e.e.a.

Waarom niet direct een 10 of 11 kW gekocht? Dan konden ze volledig van het gas af. Als je met 5 kW veilig wilt uitkomen, zou het gasverbruik rond de 1000 m3 moeten zijn. Met de koevlaas2 formule kom je op 2165 x 8 : 1650 = 10,5 kW. De winter van 2018-2019 was wel zacht, dus is de besparing kleiner als je rekent met het potentiële gasverbruik over 2018-2019
Ik snap overigens niet hoe je een 5 kW warmtepomp 3800 kWh kan laten verbruiken in een stookseizoen? Staat de WP dan permanent water van 55 graden te maken met een heel lage sCOP? En die resterende 500 m3 komt van de “oude” CV? Hoe werkt die dan samen met de de WP die direct op het bestaande CV-circuit is aangesloten?
(Die 3800 op zich kan best natuurlijk, past prima bij het gasverbruik, maar dan met een zwaardere WP. Die 5 moet toch wel overwerken?)
Reputatie 1
Ik verbruik nu al jaren pakweg 5200kwh per jaar. Dus met een warmtepomp maal 2 = 10.400 kWh per jaar. Daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn.

stukje zomaar gekopieerd van Nuon

Verbruik warmtepomp bij gemiddeld huishouden

Het verbruik van een warmtepomp bij een gemiddeld huishouden geeft een helder inzicht in wat u kunt verwachten. ‘Stel, je gaat uit van een jaarlijks verbruik van 4.000 kWh (kilowattuur) voor gemiddeld huishouden, tel daar dan maar 3.500 kWh voor de warmtepomp bij op,’ schat Wouter Wolfswinkel, duurzaamheidsontwikkelaar bij Nuon, grofweg in. Goed om te weten: bij deze schatting gaan we uit van een goed geïsoleerde woning die geschikt is voor een warmtepomp, bij een gemiddeld energieverbruik en een SCOP van 4.
Het verbruik warmtepomp bij een gemiddeld huishouden zorgt in bovenstaand voorbeeld dus bijna voor een verdubbeling van het stroomverbruik. Uw stroomverbruik gaat dus flink omhoog, dat weten we. Maar belangrijk is: uw gasverbruik daalt meer dan uw stroomverbruik stijgt qua kosten.

Als u wel raketgeleerde zou zijn, zou u weten dat er geen normale warmtepomp te vinden is die 10400 kWh per jaar kan verbruiken, je hebt er dan toch minstens 2 grote warmtepompen voor nodig. Dit staat ook niet in het stukje van NUON. Daarin staat dat een woning ongeveer 3500 kWh nodig heeft voor de WP, dus in uw voorbeeld zou dat 5200+3500=8700 kWh betekenen. Het te verwachten verbruik heeft geen relatie met uw huidige stroomverbruik, u moet naar het gasverbruik kijken. Als richtgetal mag u rekenen met 2 kWh voor 1 m3 gas. Dus stel dat u voor verwarming nu 1500 m3 gas verbruikt, dan mag u verwachten dat een juist bemeten WP ongeveer 3000 kWh stroom zal verbruiken. Dus de NUON schatting geldt voor een woning met een gasverbruik voor verwarming van 1750 m3. Die 3500 kWh mag vervolgens verrekend worden met een besparing van 1750 m3 gas. Overigens, die factor 2 is met de huidige lucht/water warmtepompen zonder problemen te halen.
Reputatie 6
Badge
Beste Harry,
Ik ben 72 en stel me allerlei vragen die jij jezelf stelt nu niet meer.
Ik zie in je topic een hele discussie voorbij komen met daarin ook nog de nodige misverstanden en minder genuanceerde voorstellingen van zaken.
Ik heb echter wel op veel van de suggesties die in de discussie voorbij komen actie genomen.
Voor het concrete getallenspel is er te weinig informatie om van uit te gaan. Ik heb mijn aanpak echter vanuit een andere optiek benaderd.

Je zegt dat je een goed geïsoleerd huis hebt, dat is al heel wat; de vragen die dan onmiddellijk volgen zouden zijn: is het ook goed geventileerd (warmteterugwinning) ? , zit er vloerverwarming in ? en hoe groot is je dak ? en last but not least hoe groot is je spaarbankboekje ?
Als je je verdiept in overheidsplannen en daar op wilt anticiperen kun je in plaats van besparen op de kosten van nu misschien toch beter besparen op de kosten van straks.
· Elektriciteit wordt zeker aanzienlijk duurder (investeringen in de infrastructuur)
· Ik zie de gaskraan pas dicht gaan als het gas onbetaalbaar is gemaakt
· De benzine die je verbruikt wordt zeker duurder (rekening rijden wordt nog een spanend verhaal)
· Geld lenen is niet echt duur en zal voorlopig ook wel niet veel duurder worden.

Mijn eigen conclusies 3 jaar geleden waren de volgende:
  1. Beleg je dak maximaal vol met zonnepanelen, kijk niet hoeveel energie je nodig hebt maar op hoeveel m2 de zon zijn werk kan doen. (Bij mij liggen er 52 panelen). Uiteindelijk maak je hier een fundamentele keuze voor schone, duurzame en op termijn “kostenloze” energie.
  2. Zorg ervoor dat al je reguliere aankopen van elektrische apparatuur op een minimaal energieverbruik zijn afgestemd.
  3. Uitgangspunt is dat er nu voldoende elektrische energie overblijft. Dit levert in de eerste plaats ruimte voor een warmtepomp.
  4. Als je je zorgen maakt om onderhoudskosten, rendement (COP) en overlast bij de buren kies dan voor een grondgebonden bron voor je warmtepomp.
  5. Als je PV capaciteit voldoende is staat zolang de salderingsregeling doorloopt je energierekening in ieder geval negatief.
  6. Als er dan nog steeds energie over is koop je een mooie nieuwe electrische auto, die je vanuit je eigen installatie oplaadt, zodat alle overschotten netjes omgezet zijn naar duurzaam eigen energie verbruik.
Mijn situatie op dit moment is:
· Een jaarlijkse kredietfactuur van het energie bedrijf. (geen gas meer)
· 10.000 auto kilometers/jaar uit eigen stopcontact (geen benzine meer)
· Door het wegvallen van benzine en wegenbelasting een aanzienlijk versnelde terugverdien periode van de gemaakte kosten.
· Deze “terugverdiening” houdt ik nu elk jaar schoon over om van op vakantie te gaan.
Ik heb een eigen huis dat eind jaren 70 is gebouwd. Toen werd er wel eens gerommeld met de voorschriften en die zijn niet ontdekt tijdens de oplevering. Ook niet door de VEH inspecteur. Het lage hangende fruit heb ik aangepakt en uitgevoerd. Het eerste jaar scheelde het fors in de energierekening, Het tweede jaar was de rekening identiek als voor het aanpakken van het laag hangende fruit. Dit jaar betaal ik €140,- meer dan voor ik ging isoleren, isoleren, spaarlampen enzovoort. Dit dank zij de verhogingen door de overheid om mij te motiveren energie te besparen.
Gezien de leeftijd van het huis heb ik een aantal aannemers gevraagd te kijken wat er allemaal gedaan kan/moet worden. Los van warmtepomp, zonnepanelen kom ik op een bedrag van rond de €150.000,-. Terugverdientijd 30 jaar en dan ben ik 100jaar oud. Daar ik leef van de AOW en een niet geïndexeerd pensioentje en dan een hypotheek mag aflossen en de niet-betrouwbare overheid mag ik blij zijn als ik rond kom. Wat doet VEH voor gepensioneerden behalve promoten om je in de schulden te steken? Kunnen de hoog opgeleide veel verdienende jongeren niet zwaarder belast worden?
Van alle bovenstaande berekeningen gaat men er van uit dat de energieprijzen niet alte veel stijgen, het tegendeel is dat de overheid heeft bepaald dat we over 30 jaar van het gas af moeten.
Zij zullen dan de prijzen extra verhogen om de burger te dwingen om van het gas af te gaan, en gezien de hoogte van de laatste verhoging zal Harrij nog wel 15 jaar langer erover doen om de terugverdientijd op sum zero telaten uitkomen.
Beste heer Robert,
U heeft het in uw antwoord aan de vraagsteller over "isoleren, isoleren en isoleren!" . Nadat wij om financiële redenen uit ons appartement zijn getrokken (na de crisis van 2008 konden we dat niet meer betalen) hebben we een 60-jaar oude betaalbare eengezinswoning gekocht die redelijk geïsoleerd leek, maar in de praktijk maar zeer matig geïsoleerd bleek: geen vloerisolatie, voor-en achtergevel niet geïsoleerd en flink kou doorlatend en enkel glas op de slaapetage. Dit jaar (2019) start de gemeente een energiebesparingsactie met een laagrentende duurzaamheidslening van de SVn. Ideaal voor ons als gepensioneerden met nauwelijks spaargeld (logisch na 2008) om ons huis met een kleine investering te kunnen isoleren....
HELAAS: De SVn vindt een lening voor ons (ik ben 76 en mijn vrouw van 72 heeft slechts wisselende inkomsten naast de AOW) een te groot risico en wij komen dus NIET voor deze lening in aanmerking. Een Green Loans lening dan? Vergeet het maar: Zelfde verhaal: leeftijdsgrens van 70 jaar. Tweede hypotheek? Kun je naast een 100%-hypotheek voor ons wel vergeten!
Kortom voor ouderen als wij met een bescheiden inkomen en een eigen huis kun je de mogelijkheid tot isoleren, laat staan zonnecellen, wel vergeten. Van het gas af? Wie gaat dat betalen? Wij niet in elk geval want niemand is bereid ons te helpen, ook (semi)overheidsinstellingen niet. Uw advies is dan ook een slag in de lucht en van elke realiteitszin gespeend.
F.H.Vos, Rheden
07-6-2019
4 jaar geleden heb ik zonnepanelen aangeschaft . Ik hoop ze over 3 jaar "terugverdiend" te hebben. Per jaar bespaar ik per saldo 14% van mijn investering door verlaging van elektriciteitskosten. Dan heb ik het renteverlies niet meegerekend.
Daarna had ik gedacht te gaan "verdienen" aan mijn zonnepanelen. Helaas heeft onze onvolprezen overheid tegen die tijd de spelregels weer veranderd en wordt het terugverdienen teruggebracht tot ongeveer 1/5 van die 14% omdat ik wel alle belastingen moet betalen (23 cts per kW besparing wordt dan 5 cts). 14% wordt dan ongeveer 3%. Tel daarbij de onderhoudskosten zoals elke 10 jaar een nieuwe omvormer dan blijft er van die hele besparing vanaf 2023 niets meer over.
Tegen die tijd zal ik overwegen om de zonnepanelen van mijn dak te halen (wat zijn die dingen lelijk) en ze op de 2e hands markt proberen te verpatsen aan een sukkel die denkt daarmee energie en geld te kunnen besparen.

Reageer