thermostaat op de 2de verdieping met induvidueel instelbare thermostaat kranen.

  • 19 November 2023
  • 15 reacties
  • 127 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 7 reacties

Wie heeft er ervaring met airco  verwarming op de beneden verdieping en gasverwarming met radiatoren en thermostaatkranen op de 2de verdieping.

Ik begreep, dat wanneer je een slimme thermostaat op de 2de verdieping plaatst en slimme thermostaatkranen, dat dit mogelijk is, dan kan je per verblijf de temperatuur instellen.

Kan iemand mij vertellen of dat op alle radiatoren kan, ik heb n.l. ergens gelezen, dat je huidige thermostaatkranen met cijfers moet zijn, indien dit niet het geval is zouden de ventielen vernieuwd moeten worden.

Is dat zelf te doen en kan dat op alle radiatoren?

Ik hoor het graag.


15 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Je zou dan denk ik niet direct een slimme thermostaat op de 2e verdieping plaatsen,
alswel op de radiatoren op de 2e verdieping slimme radiator kranen plaatsen.
De thermostaat kun je dan aansluiten op de huidige bedrading die naar de CV ketel gaat.
Er wordt per ruimte dan bepaalde wanneer het er hoe warm moet zijn, en ook per ruimte de feitelijke temperatuur gemeten, dus de thermostaat in de woonkamer is meer een centrale regelunit dan dat die echt iets met de eigen temperatuurmeting doet.

Of de slimme radiator knoppen op je thermostaat kranen passen is per soort/type/merk weer verschillend. De meest courante worden volgens mij altijd wel ondersteund, maar het is wel handig dat idd te checken.

Overigens is het vervangen van radiatorkranen niet direct moeilijk, maar wel een gedoe omdat (bijna?) je hele CV systeem leeg gemaakt moet worden en dan weer gevuld.

Echt zo’n klusje voor in de zomer :)

Anne.

Hallo Anne,

Ik begrijp het eerste deel van je antwoord niet helemaal, want ik heb nu op de benedenverdieping een thermostaat gekoppeld aan de CV, maar als de airco verwarmd komt de temperatuur bijv. Op 20° maar dan gaan de radiatoren boven niet aan. 

Ik moet dus de thermostaat beneden boven de 20° zetten om boven warmte te krijgen.

Met deze thermostaat kan ik niets per kamer regelen. 

Men had mij het systeem van Tado aangeraden.

Is dat dan een vervangde thermostaat op de benedenverdieping?

Hoor graag van je.

Reputatie 7
Badge +3

Een airco heeft toch een eigen thermostaat? In dat geval kan je je cv-thermostaat dus  boven plaatsen. En kan een op afstand bediende thermostaat niet gestuurd worden aan de hand van de temperatuur elders, bijvoorbeeld op je eerste verdieping?

Kunt u misschien boven niet beter plafond infraroodpanelen hangen (met dus elk een eigen thermostaat). EUROM Infraroodpaneel Plafond Mon Soleil 300 Watt met WiFi kopen! | HORNBACH

 

 

Idd de airco heeft een thermostaat, de CV thermostaat hangt in de kamer, maw deze thermostaat bereikt de temperatuur van de airco. Hierdoor gaat de verwarming niet meer aan tenzij ik de thermostaat deze 1 of 2 gr hoger zet. 

Ik zou dus een andere thermostaat boven moeten plaatsen met eventueel thermostaatkranen die individueel vanaf deze thermostaat gestuurd kunnen worden.

Infrarood is alleen voor plaatselijke verwarming, terwijl ik ook de mogelijkheid wil hebben om bijv. de slaapkamer bij ziekte te kunnen verwarmen. 

Ik denk dat we dus toch in de zomer de ventielen op de radiatoren zullen moeten vervangen.

In ieder geval bedankt voor de informatie.

Met vriendelijke groet, 

Joke Akkermans 

 

Reputatie 7
Badge +3

Je kan de radiatorkranen beneden toch dichtdraaien (je hebt immers de airco) en die ene cv-thermostaat die nu beneden hangt toch gewoon boven plaatsen? Misschien lukt dat wel door deze met nieuwe dunne stroomkabeltjes te verbinden met de cv. Dus de huidige thermostaatstroomkabeltjes gewoon laten zitten voor reserve. 

Bedankt voor je reactie

Natuurlijk heb ik de radiatoren beneden dichtgedraaid.

Als ik de thermostaat in de kamet weghaal heb ik een gat in muur, en hoe verbind die dan met de CV?

Er zijn draadloze thermostaten te koop, waarmee je, tezamen met thermostaatkranen, de temperatuur per verblijf kan instellen.

Aangezien wij geen knoppen met cijfers op de verwarming hebben, oud systeem, zouden we de ventielen van de verwarming moeten vervangen.

En de vraag was heeft iemand hier ervaring mee.

 

Reputatie 7
Badge +2

@WALLI Bij slimme thermostaten zoals de Tado heb je een aantal onderdelen.

De aansturing van de CV / De centrale bedieningsunit
De slimme radiatorkranen

De slimme kranen komen in de plaats van thermostatische kranen op de radiatoren op de 2e verdieping. 
Ze hebben een temperatuursensor om de temperatuur in die ruimte mee te bepalen
en de mogelijkheid om de radiator kraan open en dicht te draaien.

Als de temperatuursensor in de kraan bepaalt dat er meer warmte nodig is in de ruimte,
draait hij de kraan iets verder open en stuurt een signaal naar de centrale unit.
De centrale unit stuurt vervolgens een signaal naar de CV dat die aan moet gaan en warm water moet rond pompen.
In de ruimten waar geen extra warmte nodig is worden de kranen mogelijk wat dicht gedraaid.

De centrale unit komt daarom soms in de plaats van de centrale thermostaat omdat daar de aansluiting van de CV ketel ook zit. Dat zou bij jullie ook het geval kunnen zijn, ook al heeft hij daar dan geen eigen temperatuur meet functie (meer).

Je kunt met de centrale unit vaak wel de slimme kranen programmeren, bijvoorbeeld welke ruimte op welke momenten hoe warm moeten worden.

Anne.

Bedankt Anne, het is me duidelijk, ik zal echter toch de ventielen van de radiatoren moeten vervangen teneinde de thermostatische kranen te kunnen installeren, dat wordt dus een klus voor de zomer.

Reputatie 7
Badge +3

@Anne is technisch veel beter (of moet ik zelfs zeggen wél) technisch onderbouwd. Ik weet dus ook niet wat de kosten zijn voor de nieuwe slimme thermostaat kranen, centrale unit inclusief installatie.

 De cv-thermostaat beneden kan je ook laten zitten en dus alleen de draadjes bij de cv los koppelen.

 Mijn punt is dat gezien de kosten voor de slimme thermostaatkranen ect je niet beter infraroodpanelen aan de plafonds kan laten hangen. De temperatuurregeling daarvan moet wel in een stopcontact die in de straling van het paneel hangt. Zo kan je met inductiekoken en een elektrische boiler ook gasloos. Of kan je (later) ook een luchtwater warmtepomp plaatsen voor alleen boven? Alleen in de badkamer een (geaard) verticaal paneel. Deze zijn via een app te sturen. Dus je kan 's avonds zittend beneden bijvoorbeeld het paneel in de badkamer al aan zetten. 

Hallo Driepinter, bedankt voor de info.

Anne heeft mij voldoende ingelicht en ik ga me eens oriënteren wat het beste is. 

De gemeente is hier bezig met een warmtenet en onze wijk staat in de planning om in 2031 aangesloten te worden, maar aangezien wij op leeftijd zijn willen we al eerder stappen nemen.

Reputatie 5
Badge +1

Kijk eens naar de oplossing, waarover ik [ Dekker-Lochem ] inmiddels  alweer 3 jaar (!) geleden een heel topic heb geschreven. Over het opsplitsen van de CV in 2 zones. En bij de verdeling gebruik maken / combineren met een Mitsubishi L/L  (split) warmtepomp voor de ‘woonruimte', de ‘overige ruimte op een 2e thermostaat en een 2e verwarmingszone op de CV laten werken.

https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/woede-en-spijt-column-daphne-verduurzaamt-februari-2020-604?tid=604&fid=12

Inmiddels 3 winters verder en een redelijke ervaring opgedaan. We verwarmen momenteel als volgt;

  • Zolang de (nacht) temperaturen boven de 3 graden blijven, functioneert de CV-ketel alleen voor het sanitair water. De woning verwarmen we met een dan permanent lopende Mitsubishi L/L warmtepomt van 'slechts’ 3,5 kW. Overdag ingesteld op 20 graden, in de avonduren soms naar 21 graden en rond 24h00 terug naar 19 graden,
  • Als de nacht onder de 3 graden daalt, gaat rond 24h00 de L/L wp uit en neemt de thermostaat van de CV na afkoeling (!) automatisch de warmte vraag over. Volgens het klok programma start deze ‘ergens’ tussen 06h00 en uiterlijk 08h00 de CV ketel op naar max. 40 graden aanvoer temperatuur ! En warmt de vloer op. En daarme het gehele huis. (verbruikt bij vorst ong. 3 m3 gas),
  • Blijft ook de dag temperatuur onder de 3 graden (en zonder zon instraling ! ! ), mag de Xtreme in zijn volledige programma gewoon doorgaan. (anno NU is dat 18 graden nacht en 19,5 graden dag instelling),
  • Maar, als er voldoende zon instraling is (!)  gaat (handmatig) de L/L wp aan. Deze blaast in de richting van de CV thermostaat, zodat (zoals wij dat noemen ;)  “De Airco de CV uitblaast". 

Om te voorkomen dat de 1e verdieping te ver afkoelen (of vochtig worden), schakelt de 2e thermostaat zonodig de 2e zone op de CV ketel. Met een permanente instelling van 16 graden (1e verd.) worden dan alleen de bijde slaapkamers op de 1e verd. plus de badkamers (BG + 1e verd.) verwarmd.

Zijn momenteel wel aan het dubben over een uitbreiding van de Xtreme CV ketel met de Xtend van Intergas. Qua gasverbruik niet echt intressant (verbruiken voor verwarmen ong. 360 m3 gas), maar we missen bij langdurig verwarmen met de L/L wp toch wel de warme vloer in de woonvertrekken ! !

Reputatie 7
Badge +3

 

Om te voorkomen dat de 1e verdieping te ver afkoelen (of vochtig worden), schakelt de 2e thermostaat zonodig de 2e zone op de CV ketel. Met een permanente instelling van 16 graden (1e verd.) worden dan alleen de beide slaapkamers op de 1e verd. plus de badkamers (BG + 1e verd.) verwarmd.

Voor tegen het vochtig worden 's morgens zou u ook een elektrische condensor luchtontvochtiger aan kunnen schaffen. Die kan in de na-nacht ook op goedkope (net-)windstroom kunnen draaien. Ik kom bij 15 graden uit op een rendement van 125 % (de overige 25 % is de condensatiewarmte van het condens dat in het koude oppervlak in het apparaat ontstaat). Ik kom dan op een RLV van 69 % begin naar 60 %. En een temperatuurstijging van soms 0,5 graden celsius. Droge muren ect isoleren ook beter. Hoe warmer en hoe vochtiger hoe hoger de opbrengst en dus het rendement. Droge lucht voelt ook aangenamer aan. Een condensor luchtontvochtiger bevat R290 (propaan) als koude middel. Dus als je hem niet gebruikt in de zomer in een schuurtje zetten.

In een warme vochtige badkamer voldoet ook een Eurom drybest 20 (ik heb nog de oude versie van 13,2 kg van vier jaar terug). Ook bij slechts 15 graden kom ik op een rendement van 170 %. Timer werkt alleen per uur dus ik heb de stekker in een wifi stekker zitten. Zodat met een badkamer met droge lucht de deur niet open hoeft. Met een pauze van 10 minuten werkt die nog efficiënter aangezien in die 10 minuten door het drogen van de badkamer de RLV weer iets stijgt. Als je hem te laat aanzet geeft hij 100 % RLV aan en ventileert die alleen maar. Soms ventileert tie drie minuten alleen maar ter beveiliging.

 

Eurom DryBest 30 WiFi | bol

Bedankt voor de informatie, ik ga het allemaal nog eens goed nalezen. 

Nogmaals dank aan iedereen voor de informatie.

Reputatie 5
Badge +1

 

Om te voorkomen dat de 1e verdieping te ver afkoelen (of vochtig worden), schakelt de 2e thermostaat zonodig de 2e zone op de CV ketel. Met een permanente instelling van 16 graden (1e verd.) worden dan alleen de beide slaapkamers op de 1e verd. plus de badkamers (BG + 1e verd.) verwarmd.

Voor tegen het vochtig worden 's morgens zou u ook een elektrische condensor luchtontvochtiger aan kunnen schaffen.

Wij hebben eerder last van een te droog huis. 

Is ergens een topic van, maar hier draait regelmatig een luchbevochtiger.

Reageer