Tip: Voorschakelen 10 liter boiler

  • 9 March 2019
  • 6 reacties
  • 1006 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties
Ik heb voor mijn warmwatervoorziening voor de CV combiketel een close in boiler van 10 liter voorgeschakeld om mijn overtollige kWh,s te gebruiken.

Deze boiler neemt 1,5 kWh per dag op deze wijze bespaar ik 1,6/8,8=0,18 m per dag x 350dagen=63 kuub gas per jaar en heeft ook als voordeel dat ik binnen 4 seconden warm water heb in de douche. Ik bespaar dus ook water.


6 reacties

Reputatie 1
ik begrijp het niet helemaal. Wordt de Daalderop boiler alleen opgewarmd als je zonnepanelen meer energie leveren als dat je zelf verbruikt? Als dat zo ik ben ik wel benieuwd hoe je dat voor elkaar gekregen hebt?
Nee zolang er nog gesaldeerd wordt hoeft dit niet .
in de toekomst als dit niet meer het geval is wil ik dit met een master slave schakeling doen zoals ook in een stofzuiger word toegepast om deze gelijktijdig in te schakelen met de boormachine of schuurmachine.
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt voor de tip Onne! Deel vooral vaker je tips met de community, super. 🙂
Reputatie 4
Als eerste, mis ik een inlaatcombinatie, of zit deze lager dan de foto ?

Ik zie hier toch ook wel enige bezwaren.
de nominale doorlaat van de flexibele slang is kleiner dan de 15mm koperen leiding.
dat kan voor een drukverlaging na de boiler zorgen (bespaart wel water, maar niet fijn voor de regendouche)
Daar komt nog bij dat ik twijfel 1,5 KWh p/d, of je moet alleen zijn of heel kort douchen.
Als er iemand een tijdje staat te douchen blijft hij constant verwarmen.
Hou je electra in de gaten en zet de boiler op tijd uit als je extra stroom op is, elektrisch verwarmen is een stuk duurder dan gas.

Uiteraard is het wel een goede manier om je overtollige stroomproductie weg te werken,
alleen zou mijn voorkeur dan uit gaan om de boiler heter te stoken en met een mengventiel naar de 60°C te brengen voordat het door de CV stroomt, hierdoor haal je meer rendement uit je 10 liter heet water en je CV blijft langer uit.
Als je normaal vind dat je te lang moet wachten op warm water kan je die NEFIT ook nog op de comfort stand zetten, word die sneller warm, nadeel is alleen dat als iemand de warmwater opentrekt om het reservoir van de koffie bij te vullen hij meteen aanschiet en dat kost gas.
Reputatie 4
ik begrijp het niet helemaal. Wordt de Daalderop boiler alleen opgewarmd als je zonnepanelen meer energie leveren als dat je zelf verbruikt? Als dat zo ik ben ik wel benieuwd hoe je dat voor elkaar gekregen hebt?

Dit zou niet zo heel moeilijk te realiseren zijn en het kan op twee manieren. (Misschien wel veel meer)
1 . Als er een relais op je omvormer hebt (ik weet dat SMA dat heeft) kan je die gebruiken.
deze kan je via de instellingen (meestal op de computer instellen) dat hij boven een bepaalde productie omgaat,
ook kan je hier een differentie en minimale tijd opgeven zodat hij niet bij elke wolk die voorbij komt gaat klapperen.
2 . Bestel via Conrad of Ali Express een vermogen relais en hang deze tussen de fase en nul van de omvormer, stel deze zo af dat hij aangaat wanneer je een opbrengst genereerd boven je eigen verbruik + wat je nodig hebt voor je boiler.

Wanneer je een daalderop duo koopt, kan je het nog in twee stappen doen omdat deze apparte aansluitingen heeft per element
1 voor 650 watt en 1 voor 1500 watt, maakt samen 2150 totaal. Hier kan je lekker mee knutselen en het hoeft niet volle zon te zijn om je stroom weg te stoppen in een boiler.
Reputatie 7
Badge +3
Heeft u op de boiler een tijdschakelaar? Alleen zo gaat u na vervanging van de salderingsregeling immers besparen aan de dure kWh's die u 's avonds en 's winters (terug) uit het net moet opnemen. Of in de winter 's nachts aan goedkopere stroom (wegens het te verwachten overschot 's nachts aan windenergie) ?

Een boiler is al een stuk efficiënter en goedkoper dan een accu om overdag de stroom (in de vorm van warm water) op te slaan. I.p.v. eerst de stroom op te slaan in de accu en later weer te ontladen. Een accu opladen en ontladen geeft sowieso al 20 % verlies.

Heeft u al geprobeerd te douchen met het tapwater van de cv-ketel op 'off'. Met 10 liter heet water in uw boiler moet u toch wel voldoende water (na menging met koud water) hebben. Zo verbruikt u dan geen gas en kan u uw boiler weer op laten warmen wanneer overdag de zon weer schijnt (of 's winters 's nachts aangezien er dan een overschot aan (wind)stroom is.

Zelf zet ik voor het douchen het tapwater op de cv-ketel even op comfort (instelling 60 graden maar geeft altijd 70 graden aan) en daarna terug op uit. Zo heb ik ca 10 liter (meng)douchewater van 40 graden zonder dat er onbruikbaar heet tapwater in de cv-ketel overblijft. Zo verbruik ik minder dan 0,1 m3 gas per douchebeurt.

Reageer