Vraag

Twijfels over aanschaf hybride warmtepomp

  • 2 March 2023
  • 7 reacties
  • 376 Bekeken

Zo heb ik steeds meer mijn twijfels voor het aanschaffen van een hybride warmtepomp. Is het aanschaffen van een hybride warmtepomp nog wel verstandig?

Door de snelle ontwikkelingen, worden de warmtepompen steeds beter. Er komen steeds meer hoge temperaturen full electric warmtepompen op de markt. Die dus ook geschikt zijn voor warmwatervoorziening. Door warmwater temperatuur van zo’n 75 graden, zijn deze warmtepompen ook geschikt voor de bestaande verwarmingsradiatoren. Ook worden vooral de monoblock warmtepompen steeds stiller.

Een ander ontwikkeling is dat de nieuwste warmtepompen met natuurlijke koelmiddel (Propaan) veel minder milieu belastend zijn.

Eigenlijk wil ik volledig van het gas af. Wij koken op inductie en hebben in de keuken een electrisch close-in boiler.

Ik zie het niet zitten om voor een  vermogen te gaan verbouwen. Daarom hoop ik, dat ik het met een high temperatuur full electric warmtepomp systeem het op de bestaande verwarming kan oplossen. Ik snap dat de investering van zo’n full electric warmtepomp veel hoger is dan een hybride, maar dat heb ik er wel voor over.

Wij wonen in een oud vrijstaand huis van 1908. De nodige isolatie maatregelingen hebben we al uitgevoerd.  Ook hebben wij 14 zonnepanelen van elk 330 Watt piek vermogen.

Kortom, Doen wij hier verstandig aan? Wat zijn de vuilkuilen?


7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@R.W.J.N   Met de beperkte informatie helaas geen goed antwoord mogelijk op de algemene vragen:  “Doen wij hier verstandig aan? Wat zijn de valkuilen?”

Als u voor een all-electric oplossing wil gaan: goed
en voor een warmtepomp met propaan als koelmiddel: prima

En als geld een ondergeschikte rol speelt - gewoon doen.

Wat u met de 14 x 330 Wp zonnepaneelinstallatie bedoelt weet ik niet.

Bedenk dat hoge temperatuur WP  ook veel verliezen heeft en daarom veel meer elektrische energie neemt.
Ik zou eerst een winter de cv temperatuur naar beneden zetten en kijken tot hoever je kunt gaan en je het huis toch warm kunt krijgen.
Dat heb ik ook gedaan, eerst van 60 naar 50 en later naar 40 graden.
Het huis bleef goed warm en toen ben ik pas overgestapt op een WP.
Zeker voor een huis uit 1908 zou ik eerst kijken of de isolatie voldoende is voor een WP.
Je kunt mogelijk de warmte afgifte nog verbeter met vloerverwarming of LTV radiatoren.
Maar beide vergen ook veel investeringen.

Daarnaast heb je een flink buffervat voor warm water nodig voor de douche/bad, afhankelijk van het gebruik.
Met 2 personen kun je met een kleinere toe dan met een gezin van 5 personen.
Maar ze nemen veel ruimte in beslag, kijk of je die ruimte hebt.

 

Reputatie 6
Badge

Het koelmiddel propaan is physisch geschikt om hogere afgifte temperaturen mee te maken, maar een warmte pomp met propaan blijft een warmte pomp die zich gewoon aan de natuur wetten moet houden. Hoge afgifte temperaturen betekenen hoge drukken in je koelmiddel dus veel compressor arbeid om dat te realiseren en dus een hoog stroom verbruik.

Dat betekend dat het rendement instort als je echt hoge temperaturen gaat maken en je ook bij een propaan WP op lage temperaturen moet verwarmen als je een lage mileu belasting en energie rekening wilt hebben.

Het blijft belangrijk om voldoende afgifte vermogen in je huis te hebben bij lage temperaturen als je naar een WP overstapt, ook als dit een WP is die in theorie hoge temperaturen kan maken.

 

Bovenstaande is van toepassing zowel in hybride opstelling als full electric.

 

 

Waarom niet een separate warmtepompboiler voor sanitair water en een ((hybride) warmtepomp voor verwarming? 2 x subsidie en zomers de warmtepomp uit

Maar hoe zit het met de garantie?  Standaard is er 2 jaar garantie, soms kan je garantie bijkopen tot max 5 jaar.  De terugverdientijd is bij mij 5 a 5 ½ jaar.  Dan zal je net zien dat na 6 jaar de warmtepomp kapot gaat…  Wat is jullie ervaring, gaat een hybride warmtepomp lang mee?

Reputatie 4

ervaring over levensduur zul je niet makkelijk vinden, websites met onderzoeken over dit onderwerp natuurlijk wel, bv: 2023 | Economische- en praktijk levensduur • Warmtepomp-weetjes.nl

En natuurlijk heb je naast garantie ook nog het consumentenrecht, ook veel over te vinden via google.

Kortom, ik zou me niet druk maken.

Bedankt voor de link.  10 a 15 jaar dus.

Reageer