Zo heb ik steeds meer mijn twijfels voor het aanschaffen van een hybride warmtepomp. Is het aanschaffen van een hybride warmtepomp nog wel verstandig?
Door de snelle ontwikkelingen, worden de warmtepompen steeds beter. Er komen steeds meer hoge temperaturen full electric warmtepompen op de markt. Die dus ook geschikt zijn voor warmwatervoorziening. Door warmwater temperatuur van zo’n 75 graden, zijn deze warmtepompen ook geschikt voor de bestaande verwarmingsradiatoren. Ook worden vooral de monoblock warmtepompen steeds stiller.
Een ander ontwikkeling is dat de nieuwste warmtepompen met natuurlijke koelmiddel (Propaan) veel minder milieu belastend zijn.
Eigenlijk wil ik volledig van het gas af. Wij koken op inductie en hebben in de keuken een electrisch close-in boiler.
Ik zie het niet zitten om voor een vermogen te gaan verbouwen. Daarom hoop ik, dat ik het met een high temperatuur full electric warmtepomp systeem het op de bestaande verwarming kan oplossen. Ik snap dat de investering van zo’n full electric warmtepomp veel hoger is dan een hybride, maar dat heb ik er wel voor over.
Wij wonen in een oud vrijstaand huis van 1908. De nodige isolatie maatregelingen hebben we al uitgevoerd. Ook hebben wij 14 zonnepanelen van elk 330 Watt piek vermogen.
Kortom, Doen wij hier verstandig aan? Wat zijn de vuilkuilen?