Vraag

Van het gas af met alleen maar een ventilatiewarmtepomp ?

  • 8 February 2024
  • 3 reacties
  • 87 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

In een ingezonden brief schreef iemand dat hij af vanaf juni vorig jaar geen aardgas meer verbruikt vanwege een ventilatiewarmtepomp. En dat terwijl het begin december en half januari heeft gevroren. Maar een ventilatiewarmtepomp wint de warmte terug uit de in huis opgewarmde buitenlucht. Er zou netto-warmte gewonnen kunnen worden

  • als de afvoer van de ventilatiewarmtepomp kouder wordt dan de buitenlucht welke het ventilatiesysteem naar binnen blaast. Dus er komt bijvoorbeeld ventilatielucht van 10 graden in huis, wat dankzij de warmtepomp wordt opgewarmd tot 20 graden maar de ventilatiewarmtepomp koelt die zelfde lucht weer af tot bijvoorbeeld 5 graden.
  • Verder houdt een COP van bijvoorbeeld 5 in er voor elke 5 kWh aan warmte er 1 kWh aan warmte door het elektriciteitsverbruik in huis komt.
  • Ook het elektriciteitsverbruik voor douchewater (warmere te ventileren badkamer) zal gedeeltelijk benut worden. Ook neemt tijdens het douchen de luchtvochtigheid toe welke als condensatiewarmte in de ventilatiewarmtepomp vrij komt.

Ondertussen heb je natuurlijk ook alle warmteverlies door de muren, ramen ect. Zou het met een relatief goedkope ventilatiewarmtepomp lukken je huis te verwarmen dan zou dat goed nieuws zijn. Maar ik betwijfel het. 

 Overigens is een mechanische ventilatie laat staan een ventilatiewarmtepomp voor mij geen optie vanwege houtkachels bij de buren.


3 reacties

Reputatie 4

Met een NOM-huis (Nul op de Meter huis) is maar heel weinig energie nodig?  Bedoel je dat?

Zonder bronvermeldingen van hoe o.a. alle data er uit zien, zijn dit lastig beantwoorden vragen. De punten uit die brief zullen op zich best kloppen, maar om er meer mee te kunnen als advies voor anderen moet alles wel in de context van die situatie bekeken kunnen worden. De mate van isoleren en ook het woongedrag  oa zijn erg belangrijk. Zaken moeten echt concreet gemaakt worden en het dan ook geen “bij voorbeeld” noemen.

Reputatie 6
Badge +1

Ik was gisteren op de VSK installatiebeurs. Daar heb ik diverse ventilatiepompen gezien. Die zijn deels nog in ontwikkeling, omdat de eerste ventilatiepompen een te kleine capaciteit hadden. Nu zijn ze er met een capaciteit van 4 a 4,5 kW. Dat is voldoende voor veel (rij)woningen.

De nieuwe ventilatiepompen werken niet meer met het ventilatiesysteem. Ze hebben giga grote pijpen door het dak, zonder aansluiting met het ventilatiesysteem.

Voordelen: kan (meestal) op plek van huidige cv ketel als die op de zolder staat.

Nadeel: geluid. Je moet ze echt niet naast een slaapkamer zetten. In een aparte kamer die goed geluidgeïsoleerd is gaat het prima

Zelf heb ik inmiddels 14 jaar een hybride ventilatiewarmtepomp van Inventum, de Ecolution 50. Gemiddeld heb ik nog 135 kuub aardgas per jaar nodig voor koken, bijstoken en naverwarmen tapwater van 50 naar 60 graden. Het totale elektriscteitsverbruik is ongeveer 3.000 Kwh, evenveel als de zonnepanelen opwekken. In de nieuwe, modulaire VWP van Inventum wordt alles electrisch gedaan, wat conservatief geschat op jaarbasis 1300 Kwh extra zou kosten. Maar met buffervat en doorontwikkeling van de technologie (hogere COP) valt dat wellicht iets gunstiger uit. Tussenwoning 1986, 110 m2, HR+ glas, vloerverwarming (!!), na-isolatie dak, 3 personen. Dit is wel het type VWP dat alleen werkt op (bestaande) mechanische ventilatie (ook balansventilatie).

Reageer