Verduurzamen

  • 29 March 2024
  • 2 reacties
  • 63 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Ik heb nogal moeite met artikelen en informatie over verduurzamen.

Vooral het afschaffen van de CV ketel en het vervangen van een warme pomp staat mij erg tegen.

Het gemak van denken dat het geld je op de rug groeit en zo’n warmte pomp in een handomdraai is gekocht en geplaatst.

Verder moet iedereen maar over op zonnepanelen.

Er wordt weinig tot geen rekening gehouden met het volle energienet,  of een warmtepomp die niet tegen -25 graden Celsius kan.

Een CV installatie die niet geschikt is voor een warmte pomp!

Half Nederland is financieel niet in staat om de energie transitie of het verduurzamen in te gaan.

Ik koop liever een nieuwe CV ketel dan een warmtepomp. Er zijn al vele mensen die een CV ketel hebben aangeschaft in plaats van een dure warmte pomp!

Subsidies dekken ook de financiële lading niet!


2 reacties

Reputatie 4

je ‘moet’ helemaal niks, het is wel handig om te kijken of je energie kunt besparen door als eerste stap te gaan isoleren, waar mogelijk en waar het zin heeft. Daarna zou ik kijken wanneer de cv ketel vervangen moet worden of een warmtepomp uit kan. Zonnepanelen is altijd slim, mits je het geld er voor over hebt.

-25 gr wordt het niet gauw in NL en er wordt heel veel rekening gehouden met het volle net, uitbreidingen staan gepland voor miljarden, maar dat duurt even en zeker als iedereen wil verduurzamen maar niet in de achtertuin. 

Ga gewoon serieus en objectief rekenen als het zover is, en bepaal dan wat je wilt. Niemand dwingt je en laat je zeker niet overbluffen door allerlei marketing pipoos, verdiep je er in, het is helemaal niet moeilijk. 

Reputatie 7
Badge +1

@Ruud  U bedoelt dus VerDUURzamen? - Zoals al hierboven staat: Er zijn meer en goedkopere manieren - de cv-ketel vervangen is maar een maatregel en in het geval van een nieuwe cv-ketel op middelbare termijn vaak niet de goedkoopste en meest efficiënte.

Klagen kan ik ook - maar dat helpt niet.
Isoleren & informeren wel.

Reageer