Ik ben wat duurzaamheidsmaatregelen aan het uitzoeken. Het gaat o.a. om HR++ glas, vloerisolatie, bodemisolatie, het installeren van vloerverwarming op de eerste verdieping en een grond-water warmtepomp inclusief verticale diepteboring. Mijn inschatting is dat het tussen de 30 en 35.000 euro totaal gaat kosten. Daar komt zeker nog een flink bedrag bovenop om de vloeren af te werken, het schilderwerk van de kozijnen te herstellen na plaatsen HR++ glas etc. Al met al gauw een totaalplaatje van rond de 50K.
Verhoogde inschrijving
Als ik naar mijn hypotheekakte kijk, zie ik dat de verhoogde inschrijving is vastgesteld op ongeveer 30K. Daarvoor zou ik technisch gezien niet naar de notaris hoeven en is slechts een inkomenstoets en taxatie benodigd om de waarde na de maatregelen vast te stellen.
106% van woningwaarde bij Duurzaamheid
Nu is er zoiets als de 106% van de woningwaarde regeling. Stel dat de taxateur je woning taxeert op het maximale bedrag van de verhoogde inschrijving. Mag je daar dan nog 6% boven uit stijgen vanwege je duurzaamheidsmaatregelen?
Een voorbeeld:
Je hebt €50.000 nodig, waarvan €35.000 duurzaamheid en €15.000 voor afwerkingszaken zoals vloeren, wanden, schilderwerk etc. Voor het gemak heb je nu een hypotheek van €300.000 met een verhoogde inschrijving van 10% tot €330.000. De waarde van je woning is gestegen en de taxatie wijst uit dat je woning na aanpassingen in elk geval €330.000+ waard zal zijn. Mag je dan op je maximale verhoogde inschrijving nog eens 6% overschrijden tot €349800?