Beste allemaal,
Mijn topic is wat breed maar de vraag is eigenlijk nog veel breder.
Wij hebben een huisje gekocht (bouwjaar 1954) en willen dit huisje zo goed mogelijk verduurzamen.
Isolatie gaan we in orde brengen (dak muur en vloer) en dan is mijn voorkeur om een volledige electrisch warmtepomp aan te schaffen/laten installeren.
Nu weet ik dat het huis op de begane grond zowel hout als beton op de vloer heeft. De vraag die ik hierbij heb: Hoe ga ik dit oplossen mbt vloerverwarming?
Op de eerste verdieping wil ik ook vloerverwarming hebben, puur voor het gemak en zodat ik van die (lelijke) radiatoren af ben. De vloeren daar zijn allemaal van hout. Ook hier de vraag: Hoe ga ik dit oplossen mbt vloerverwarming?
Dan hebben we nog het douche /Warm water voorziening. Dit kan ook door de warmtepomp voorzien worden. Mijn vraag hierbij is: Is dit de meest zuinige manier?
En hoe zit het met ventilatie? Moet het nog even goed controleren, maar volgens mij zit er in dit huis geen electrisch ventilatie. Iets wat wel erg belangrijk gaat worden bij een warmtepomp. Lijkt mij dat ik hier een expert bij moet halen want de ventilatie moet goed ingeregeld zijn.
Uiteraard ben ik op zoek naar een zeer goede oplossing maar wil er ook weer niet de wereld voor betalen. Zal een hoop dingen zelf doen maar sommige dingen, zoals de warmtepomp installatie zal ik niet zelf gaan doen. Ik heb de ruimte dus er zullen meerdere opties mogelijk zijn.
Ben benieuwd naar jullie ideeen. Waar op te letten, welke richting op te gaan.
Alvast bedankt