Vraag

Verduurzamen Woning adviezen

  • 13 May 2022
  • 6 reacties
  • 206 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

Beste allemaal,

 

Mijn topic is wat breed maar de vraag is eigenlijk nog veel breder.

 

Wij hebben een huisje gekocht (bouwjaar 1954) en willen dit huisje zo goed mogelijk verduurzamen.

Isolatie gaan we in orde brengen (dak muur en vloer) en dan is mijn voorkeur om een volledige electrisch warmtepomp aan te schaffen/laten installeren.

Nu weet ik dat het huis op de begane grond zowel hout als beton op de vloer heeft. De vraag die ik hierbij heb: Hoe ga ik dit oplossen mbt vloerverwarming?

Op de eerste verdieping wil ik ook vloerverwarming hebben, puur voor het gemak en zodat ik van die (lelijke) radiatoren af ben. De vloeren daar zijn allemaal van hout. Ook hier de vraag: Hoe ga ik dit oplossen mbt vloerverwarming?

Dan hebben we nog het douche /Warm water voorziening. Dit kan ook door de warmtepomp voorzien worden. Mijn vraag hierbij is: Is dit de meest zuinige manier?

En hoe zit het met ventilatie? Moet het nog even goed controleren, maar volgens mij zit er in dit huis geen electrisch ventilatie. Iets wat wel erg belangrijk gaat worden bij een warmtepomp. Lijkt mij dat ik hier een expert bij moet halen want de ventilatie moet goed ingeregeld zijn. 

 

Uiteraard ben ik op zoek naar een zeer goede oplossing maar wil er ook weer niet de wereld voor betalen. Zal een hoop dingen zelf doen maar sommige dingen, zoals de warmtepomp installatie zal ik niet zelf gaan doen. Ik heb de ruimte dus er zullen meerdere opties mogelijk zijn. 

Ben benieuwd naar jullie ideeen. Waar op te letten, welke richting op te gaan.

 

Alvast bedankt


6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@R.BHeb je de leeswijzer/leestips aan de rechterkant ("gerelateerde topics”) al bekeken?

Als je zoekt (zoekmachine) met “vloerverwarming op houten verdiepingsvloer” krijg je al een idee wat mogelijk is.

Warmwaterbereiding met een warmtepomp of warmtepompboiler is op dit moment zeker niet duurder dan met andere warmtebronnen. Efficiënter (zuiniger) wat de gebruikte energie betreft is het allemaal.

Vreemd dat je nog niet weet hoe de ventilatie geregeld is. Als je aan een balansventilatie denkt betekent dit wel een omvangrijkere (dure) operatie.

Ik ga er van uit dat tussen 1954 en nu wel het e.e.a. verbeterd en gemoderniseerd is.
Bijvoorbeeld kozijnen, beglazing, etc. ?

P.S.: Hopelijk Is er bij aankoop een bouwkundige keuring uitgevoerd.

 

Beste @darkfiber  

 

Bedankt voor je antwoord.

Dat ik nu nog niet weet hoe het precies zit met de ventilatie is erg simpel. We hebben het huis net gekocht en de sleutel overdracht moet nog plaatsvinden. Dus een diepgaand onderzoek van mijzelf heeft nog niet plaatsgevonden. 

Kozijnen zijn soms voorzien van dubbele beglazing maar mijn voornemen is om alle kozijnen te gaan vervangen en deze te gaan voorzien van HR+++ maar waarschijnlijk zelfs triple glas.

 

Voor wat betreft de vloerverwarming, ja dat zoeken heb ik ook gedaan. echter heb ik (in ieder geval op de begane grond) een combinatie van de houten vloer en een betonnen vloer.  Ben benieuwd of je hier ook zomaar vloerverwarming op/in kan leggen. Ik weet dat in het beton dit vaak geen probleem is. Gewoon infreezen en klaar.. Maar hoe zit het met de overgangen van de houtenvloer naar het beton.. Komt de vloer dan nog meer omhoog? Kan het uberhaupt wel of moet ik eerst wat voorbereiden aan de houten vloer/balken.

 

Reputatie 7
Badge +1

Beste @R.B  - Per wanneer heb je enig zicht op de toestand van het huisje uit 1954?

Zonder een gedegen bouwkundig onderzoek & -rapport met foto's en metingen lijkt het me onmogelijk om iets zinnigs over een verdere verduurzaming met als voorbeeld de vloerverwarming te zeggen.

De VEH biedt volgens mij een bouwkundige service aan, misschien kan je daar je vragen beter kwijt.

Bouwtechnische keuring wordt morgen gedaan. Hopelijk dat ik daar meer uit kan halen :) 

 

Ben het absoluut met je eens dat je niet zomaar alles kan gaan doen aan verduurzaming. En dat zal ook niet zo gebeuren. 

Ben nu meer bezig met oriënteren Heb al wat ideeën in het hoofd. 

 

Waar ik vooral naar opzoek ben is om de kosten in de portomonee te verlagen. En hiervoor wil ik gebruik maken van de warmtepomp. Echter slurpt deze ook een 4000kw in een jaar.. Dus daar weer zonnepanelen voor .. :) Maar dan wil ik eigenlijk mijn douchewater (warm) via zonnecollector of andere manier zo goedkoop mogelijk creëren. Zon is er ook niet altijd en ik wil altijd warm water hebben :P het liefst wil ik daar de Warmtepomp niet voor gebruiken of in iedergeval niet als hoofdverwarmer.  Maar goed dat zijn nu de ideeën en alles kan nog veranderen.

 

Reputatie 7
Badge +1

@R.B  - Hoe kom je bij de 4000 kWh per jaar? - Zonder dat je het huisje in detail onderzocht hebt en het warmteverlies (grof) kan schatten is zo een getal een slag in de lucht.

Als je zelf geen technische achtergrond hebt (kW is wat anders dan kWh) en de verwarmingssituatie in het huisje niet goed kan beoordelen (warmteafgifte, temperatuurniveau - aanvoer?, isolatie etc.) zou ik adviseren een expert in de arm te nemen.

Wat was trouwens het gasverbruik de afgelopen jaren? Hoeveel personen i.v.m. warmwater?

Een Duits artikel van vandaag:
Wärmepumpe nachrüsten: Wie es geht und was sie beachten sollten.”
(Vertalen bijvoorbeeld via Google translate)

Reputatie 7
Badge +2

Heel veel zinnigs is er niet over te zeggen zonder de specifieke situatie te kennen.

Ja, het is in principe mogelijk om vloerverwarming zowel op een houten vloer als in/op beton te leggen.

De houten vloer moet dan wel liefst aan de onderkant goed geïsoleerd zijn.
Op het hout komen de vloerverwarming buizen
en daar een dekvloer op van minimaal 4cm als ik me goed herinner.

Daar komt dan nog eens de decoratieve vloer op, bijvoorbeeld PVC.

Het hangt af van wat voor houten vloer het nu is - oude dikke vloerdelen - of die vervangen kunnen worden door platen die voldoende rigide zijn maar mss wat minder dik, en wat het hoogte verschil is met de betonnen vloer.

Ik heb zelf ca 2 jaar geleden een deel van een houten vloer - dikke vloerdelen - vervangen voor 2 x 18mm platen (haaks). De dekvloer die er op kwam sloot netjes aan op de hoogte van het cement/beton in de keuken.
Waar gelukkig de leidingen in gefreesd konden worden - gene gewapend beton of zo.

We hebben destijds ook nog overwogen om de hele houtenvloer er uit te halen en gasbeton te laten storten. Dat bleek geen handige optie.

Anne.

Reageer