Beantwoord

Verduurzaming appartementen/gebouwen

  • 9 March 2019
  • 2 reacties
  • 738 Bekeken

Ik lees veel over verduurzaming woningen maar weinig over verduurzaming van appartementen. Naast technische aspecten komen hier ook aan de orde dat je het met andere appartementseigenaren via een VVE eens moet zijn.

Ons gebouw heeft 36 appartementen waarvan een paar onderverhuurd worden aan studenten.
We hebben een centrale met 3 vrij nieuwe stookketels en leidingen door alle appartementen om de radiatoren te voeden. Overal dubbel glas. Geen isolatie..

Probleemvoorbeeld: het heeft me 5 jaar van vergaderingen en gekrakeel gekost om de radiatoren van metertjes te voorzien zodat iedereen zijn eigen stookkosten zelf zou betalen. Toen iedereen had voorgestemd en de metertjes waren gemonteerd was er nog een iemand die met de splitsingsakte van 1978 in de hand weigerde te betalen toen bij de eerste nota bleek dat hij voor € 1300 meer had verstookt dan was betaald aan voorschot. Advocaten werden ingeschakeld maar het eind van het liedje was dat de overige 35 eigenaren zijn nota incl. kosten, totaal € 2000 moesten ophoesten want een rechtszaak was te riskant.

Ik vrees bij verduurzaming een herhaling van zetten of het nu over isolatie gaat of zonnepanelen op het dak, stookketels vervangen door wat anders of wat dan ook.
Aanpassing splitsingsakte is de enige optie maar dan moet iedereen voorstemmen en dat kun je schudden.

Ondanks deze problematiek zou ik graag meer aandacht willen voor verduurzaming van appartementsgebouwen. Is vervanging van gasgestookte centrale ketels door kleinere units voor elk appartement een optie bijvoorbeeld ondanks hak en breekwerk en aanleg van nieuw leidingen?
icon

Beste antwoord door Pieter Veen 20 March 2019, 11:34

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 3
Goed punt @HenkvW ik zal het met de redactie bespreken. Mogelijk is hier al we over geschreven en anders is het mogelijk een goed onderwerp.
Reputatie 4
Badge +3
Inderdaad een goed onderwerp, @HenkvW! Onlangs startte @JoséS ook een topic met verduurzamen in samenwerking met een VVE als thema. Die kun je hier vinden. Misschien kunnen jullie nog verder gedachtes uitwisselen hierover?

Groetjes,

Pieter

Reageer