Vraag

Vloerverwarming 1e verdieping wordt niet warm

  • 23 December 2023
  • 3 reacties
  • 62 Bekeken

Reputatie 2

Al 16 jaar heb ik naar tevredenheid een grondwater warmtepomp (waterkotte Ai18004). Nu krijg ik het beneden niet warm voldoende en op de 1e verdieping verwarmt deze niet. In september j.l. is de pomp van de warmwater voorziening vervangen, maar die hoort los te staan van de verwarming.

Mijn onderhoudsbedrijf is gesloten tot 8 januari. Mijn vermoeden is dat er nu een parameter niet juist staat of er is dus een defect in het systeem. De display geeft aan dat er geen storingen zijn.

De druk in het systeem is 1,9 bar en de vloerverwarming beneden is 40 gr aanvoer en 30 gr afvoer (afgelezen op de meter). Boven staat bij de verdeler bij aanvoer op o gr (!) en retour op 20 gr.

Mijn vermoeden is dat het op de 1e verdieping nu te koud is dat de afgezogen lucht (via de WTW) de binnenkomende lucht niet voldoende kan moet verwarmen en het beneden nu ook maar 18 graden blijft.

Hieronder de waarden na uitlezen warmtepomp. Zien jullie een gek iets?


Alvast bedankt voor het meedenken.

groet Bert

 

 


3 reacties

Reputatie 6
Badge

Ik ben helemaal niet bekend met deze pomp, maar het temperatuur staatje aan de bron zijde (1.08 en volgende ) doet vermoeden dat daar geen circulatie is. Kun je ook waarden bepalen als de compressor draait ?

Reputatie 2

@Jdeleeuw: helaas heb ik onvoldoende kennis om dat te achterhalen. Wel geeft de warmtepomp nu een melding: 

W08: Waarschuwing temperatuurverschil
HeizungsAustritt - Heizungseintritt > OK

Ik moet nu sowieso een monteur laten komen, maar die zijn pas vanaf 8 jan weer bereikbaar. Maar vindt het prettig om te weten wat er aan schort

Reputatie 6
Badge

@BertkB Een “waarschuwing” die op “OK” eindigt durf ik niet niet te duiden.

Het zou mij alleen niet verbazen als er ergens een filter te veel weerstand oplevert en de pomp zijn warmte niet heeft kunnen afgeven. Heb je wel een onderhoudsvoorschrift waar je wat verder mee kunt komen?

Reageer